Miten ihmeessä saan alotettua (taas) tän siivoamisen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Talo on kuin kaatopaikka. Oltiin viikonloppu reissussa. Ja maanantaina mies lähti lasten kans uuteen reissuun. Talo sen näköinenkin. Joka paikka vyöryy tavaraa.

HUoh ei vaan kiinnosta alottaa mistään. Oli tarkotus että saisin lasten lelut laitettua laatikoihin ja varastoon mistä saavat sit laatikon kerrallaan kun edelliset pysyy järjestyksessä.

Mies tulee parin päivän päästä lasten kans takaisin ja niillä on asuntovaunullinen tavaraa purettavana joten pakko saada nämä entiset sotkut alta pois.

Tuntuu vaan että mun elämä on yhtä siivoamista. Ja vaikka kuinka päätän kun oon saanu siivottua että enää en päästä leviämään käsistä niin se 2 viikon päästä tasan yhtä järkyttävä kaaos kuin ennenkin.

mietin täällä ihan samaa! Lähdetään reissuun huomenna, ja olisi kiva palata sitten siistiin kotiin eikä kaaoksen keskelle joten kai se vaan on pakko jaksaa siivota..

Jep. Joka päivä jotain niin pysyy talo siistinä. Mä en jaksais sellaista "siivouspäivä" systeemiä.. Aamulla alotan keittiön siistimisellä ja illalla kun pesen naaman ym niin vessan samalla.. :)

[QUOTE="allukka";26722642]Tee pieni välisiivous joka ilta. Vie aikaa vain 10-15 min. Paikat pysyy järkässä ja viikkosiivous on helppo aloittaa kun on valmiiks jo tavarat paikoillaan.[/QUOTE]

Meillä ne illat on aina kaikista kaaottisimpia. Kun saan lapset sänkyyn niin ei jaksa enää mitään. Ja jos yritän saada lapset kaveriksi niin mun aika menee niiden patistamiseen. Ja meidän sotkutasolla tuo siivousaika on min 30 min päivä.

Sen verran puolustusta että tämä homma levis käsistä siinä vaiheessa kun aloin olla ite illasta töissä sen 3-5 tuntia. Vanhin on 15 v joten lapset olleet sen tunnin kaks keskenään ennen miehen tuloa. Ja mies ei muuta kuin syöttää lapset ja laittaa nukkumaan. Voit ja maidot odottaa mua yleensä pöydällä kun tulen.

Teoriassa kyllä tiedän miten toimia mutta käytännössä se ei vaan toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja tää tietää;26722668:
Siihen auttaa oikeasti vain yksi asia; karsi tavaraa ankarasti ja laita rojut paikoilleen ainakin joka toinen pvä.

Juu tuon pienempien huone pitäs tyhjentää nyt kokonaan. Se on tunti kun on kaikki levällään ja monen tunnin siivous että saa kaiken takaisin. en vaan jaksa. Ois vaan parempi että saisin ne tavarat oikeisiin laatikoihin ennen varastoon vientiä eikä niin et lapan kaiken sekaisin.

[QUOTE="vieras";26722662]mietin täällä ihan samaa! Lähdetään reissuun huomenna, ja olisi kiva palata sitten siistiin kotiin eikä kaaoksen keskelle joten kai se vaan on pakko jaksaa siivota..[/QUOTE]

Siivoa edes keittiö eteinen ja olohuone niin sekin jo auttaa aika pitkälle. Sit jos ehtii ja jaksaa niin lisää.

[QUOTE="vieras";26722704]Vähennä tavaraa, ei siihen muu auta.[/QUOTE]

Ei sitäkään voi loputtomiin vähentää. Oon nyt kevään aikana laittanu ainakin 5 jätesäkillistä tavaraa kiertoon ja silti riittää.
Suurin ongelma on että meillä on liian pieni (epäkäytännöllinen) talo väkimäärään nähden. Eikä varaa panostaa kunnollisiin säilytys juttuihin.

5 jätesäkillistä on vielä vähän perheeltä. Veikkaan, että tarpeettomia vaatteita, kenkiä, leluja, lehtiä ja kirjoja löytyy vielä yllin kyllin. Näin se yleensä on.

Ja tuntuu että vaikka kuin saan jonkin huoneen/kaapin siivottua niin hetken päästä joku on tunkenu jo kaapin täyteen väärää tavaraa tai ei ainakaan paikoilleen. Ja myönnän etten jaksa enkä ehdi vahtia jatkuvasti lasten tekemisiä ja siivoamisiakaan. Eli muka siivoavat ja tunkevat vaan tavarat piiloon kaappeihin. Ite sit luovutan kun en jatkuvasti jaksa olla siivoamassa ja sanomassa.

Tämä leväperäisyys siivoamisen suhteen on lähtöisin jo mun lapsuuden kodista. Äiti ja sen sisarukset on just samanlaisia. Harmittaa kun lapset oppivat edelleen tälläisen elämäntyylin.

Miul ois kans edessä talon siivous. Just sain siivottua pojan sekä miun vaatekaapit, mut millään ei innostais siivota. Ehkä mie kohta alotan... jos sais edes imuroitua ennenkuin mies tulee kotiin, ni näyttäis vähän siistimmältä ja siltä, et ollaan tehty täällä edes jotain, muuta kuin lorvittu :D Paitsi, et kesälomalla saa lorvia... siks tää talo nyt siivousta kaipaiskin :D

[QUOTE="vieras";26722940]Se auttaa tavaran paikoilleen laittamista, jos kaapeissa on ekstratilaa. Täysinäisiin kaappeihin on vaikea laittaa tavaraa siististi.[/QUOTE]

Aika monta kaappia oon saanu tässä kuluneen vuoden aikana väljemmäksi. Mutta kuten jo sanoin kaikki ei ole niin käytännöllistä kuten haluaisin. Esim lasten lelut haluaisin ovellisiin kaappeihin. Tällä hetkellä kuitenkin avohyllyissä. Ja monta muuta vastaavaa juttua.

[QUOTE="a p";26722799]Ja tuntuu että vaikka kuin saan jonkin huoneen/kaapin siivottua niin hetken päästä joku on tunkenu jo kaapin täyteen väärää tavaraa tai ei ainakaan paikoilleen. Ja myönnän etten jaksa enkä ehdi vahtia jatkuvasti lasten tekemisiä ja siivoamisiakaan. Eli muka siivoavat ja tunkevat vaan tavarat piiloon kaappeihin. Ite sit luovutan kun en jatkuvasti jaksa olla siivoamassa ja sanomassa.

Tämä leväperäisyys siivoamisen suhteen on lähtöisin jo mun lapsuuden kodista. Äiti ja sen sisarukset on just samanlaisia. Harmittaa kun lapset oppivat edelleen tälläisen elämäntyylin.[/QUOTE]
Lohdutukseksi voi sanoa, että ei se aina periydy (varmaankaan kumpaankaan suuntaan). Oma äiti on siisteysfriikki ja minä sottapytty, jonka täytyy turvautua kaikenlaisiin konsteihin ja pitää koti yksinkertaisena, että olisi kohtuullisen siistiä. Kun lapset muuttavat kotoa, niin ei tiedä millaisia järjestysihmisiä niistä kehkeytyy. Olen tällaisiinkin tapauksiin useampaan törmännyt.

[QUOTE="a p";26722958]Aika monta kaappia oon saanu tässä kuluneen vuoden aikana väljemmäksi. Mutta kuten jo sanoin kaikki ei ole niin käytännöllistä kuten haluaisin. Esim lasten lelut haluaisin ovellisiin kaappeihin. Tällä hetkellä kuitenkin avohyllyissä. Ja monta muuta vastaavaa juttua.[/QUOTE]
Osta niihin neutraalin värisiä muovikoreja. Mieluummin läpinäkymättömiä.

Miul ois kans edessä talon siivous. Just sain siivottua pojan sekä miun vaatekaapit, mut millään ei innostais siivota. Ehkä mie kohta alotan... jos sais edes imuroitua ennenkuin mies tulee kotiin, ni näyttäis vähän siistimmältä ja siltä, et ollaan tehty täällä edes jotain, muuta kuin lorvittu :D Paitsi, et kesälomalla saa lorvia... siks tää talo nyt siivousta kaipaiskin :D

Mullakin nyt "loma" kun oon ilman lapsia mutta tässäpä tää menee kun yritän raivata taas asuttavaan kuntoon tätä mökkiä..

[QUOTE="vieras";26722976]Osta niihin neutraalin värisiä muovikoreja. Mieluummin läpinäkymättömiä.[/QUOTE]

Niin niissä onkin. Mutta silti sekavan näköistä. Ja sit yks kirjahylly täynnä isoja autoja mitkä ei koppiin mahdu. Pitäs saada kunnon koulupöytä tuonne lastenhuoneeseen ja pakastimen voisin viedä ties mihin mutta ei sille ole koko talossa mitään järkevää paikkaa.

Jos on samasta lapsesta kyse, niin sanoisiniän perusteella, että kun koulupöytä astelee sisään, niin isot autot lähtevät ulos elleivät ole koristeita. Jos ovat, niin niitä on liikaa. Keräilyharrastus ja pieni asunto eivät sovi keskenään.

[QUOTE="vieras";26723017]Jos on samasta lapsesta kyse, niin sanoisiniän perusteella, että kun koulupöytä astelee sisään, niin isot autot lähtevät ulos elleivät ole koristeita. Jos ovat, niin niitä on liikaa. Keräilyharrastus ja pieni asunto eivät sovi keskenään.[/QUOTE]
Koristeille laittaisin tukevasti kiinnitetyn, mutta kevyen seinänvärisen hyllyn ylös ja veisin hyllykön pois.

[QUOTE="vieras";26723017]Jos on samasta lapsesta kyse, niin sanoisiniän perusteella, että kun koulupöytä astelee sisään, niin isot autot lähtevät ulos elleivät ole koristeita. Jos ovat, niin niitä on liikaa. Keräilyharrastus ja pieni asunto eivät sovi keskenään.[/QUOTE]

Meillä on 6 lasta. Huone mistä oon nyt puhunut ja on se pahin kaatopaikka on 5v ja 8v poikien yhteinen. Eli sekin ongelma kun pitää olla kahden eri ikäisen lapsen jutut samassa suht pienessä tilassa.
Just mietin kun tuota huonetta katoin (siivoan tässä samalla) että sais kaikki kalusteen (paitsi sängyt) heittää pois ja hommata uudet. Ongelma on vaan raha. Kirppareilta oon puisia kalusteita yrittäny katella muttei täällä ole. tai jos on niin on uuden hintaisia.

Kun kutsuu vieraita kylään, tulee siivottua! Tai siis itse ainakin haluan että koti on siisti kun vieraita tulee, joten silloin saan aina tehtyä kunnon siivouksen kun joku on tulossa kylään.

Toinen ongelma huone on sitten 10v tytön ja 12v pojan huone. Poika on siisti ja tarkka. TYttö taas rakastaa kaikkea krääsää ja hilpetöörää mistä ei ole valmis luopumaan. Eli sekin vaatis perusteellisen siivouksen. Siellä kans kalustus ongelma.
Jos olis rahaa niin tietäisin kyllä mitä laittaa.. ilman rahaa hankalampaa. Ja tuntuu että aina tulee jotain kiireellisempää kun oot yrittäny säästää jostain ylimääräistä että sais jotain laitettua.