Miten ilmoitan sukulaisille, että vietän joulun yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressaa

Vieras
Olen 27-vuotias nainen eikä minulla ole miestä tai lapsia. Asun siis yksin useamman sadan kilometrin etäisyydellä sukulaisistani. Sukulaisten kanssa on puhuttu jo joulusta ja he pitävät itsestäänselvyytenä, että heidän luokseen matkaan.

Onko tyhmää viettää joulu yksin? En millään jaksaisi mitään lahjaostoksia yms. ja tuo jo itsessään stressaa niin paljon, että voisin suosiolla jäädä kotiin :D. Tiedän, että tästä nousee hirveä haloo jos kerron että olen päättänyt viettää joulun yksin. Ensin alkaisivat varmasti kilvan soittaa että olenko nyt ihan erakoitumassa vai mikä mättää yms.

Miten ilmaisisin mahdollisimman järkevästi, että vietän joulun yksin ja sillä siisti?

Vietät vaan joulun yksin. Minusta olisi ihana saada olla yksin, saunoa rauhassa, lukea ja katsella telkkaria. Syödä hyvin ja mitä huvittaa ja nukkua. Ole kerrankin itsekäs ja ota joulu itsellesi! Itse voisin vaikka nukkua joulun yli, en tykkää ollenkaan....

Itsestänikin olisi vain kiva rötväillä ja olla laukkomatta kaupoissa kilvan muiden kanssa ostamassa lahjoja. Ja jos sukulaisten luo menen niin pitää olla jos vaikka millaiset lahjasäkit mukana (ja voi sitä rahanmenoa).

Pakko sanoa, että olen itsekin haaveillut viettäväni joulun kokonaan erossa sukulaisista. Viettäisin joulua joko oman perheeni kesken tai sitten aivan yksin.

Sitten kuitenkin kun joulu lähestyy, tulee "realiteetit" ja tajuaa että parempi se on viettää rakkaiden kesken. Muuten tulisi vaan yksinäisyys ja v*tutus! :)

Ehkä haluat nyt viettää joulun yksin, mutta voi olla että muutat vielä mielesi. Ja jos et muuta, ei sekään haittaa. Sitten sukulaisesi saavat vain hyväksyä sen että tänä vuonna sinä vietät Oman Joulun :)

Pakko sanoa, että olen itsekin haaveillut viettäväni joulun kokonaan erossa sukulaisista. Viettäisin joulua joko oman perheeni kesken tai sitten aivan yksin.

Sitten kuitenkin kun joulu lähestyy, tulee "realiteetit" ja tajuaa että parempi se on viettää rakkaiden kesken. Muuten tulisi vaan yksinäisyys ja v*tutus! :)

Ehkä haluat nyt viettää joulun yksin, mutta voi olla että muutat vielä mielesi. Ja jos et muuta, ei sekään haittaa. Sitten sukulaisesi saavat vain hyväksyä sen että tänä vuonna sinä vietät Oman Joulun :)

Uskon, että jos lähden sukuloimaan niin sielä sitten mietin että "voi kun olisin jäänyt kotiin" :D

[QUOTE="Vieras";29067071]"Moro, AP täs, on jouluks nyt muuta ohjelmaa. Kattellaan ens vuonna uusiks. Heippa"[/QUOTE]

Tuollaisen viestin jos lähettäisin vähän muokattuna niin tulisi se hirmuinen soittorumba ja hirveä kysymislitania, että mikä sellainen ohjelmanumero on, ettei sukuloimaan voi tulla. Minä sitten rennon letkeästi joutuisin vain paljastamaan, että "Nokun haluan vain rötväillä kera itseni rauhassa" :D

no minun ongelmani eivät ole sukulaiset. Eivät he kutsu tai kysele joulun vietostani. Sen sijaan kaverit, työkaverit ja naapurit tiedustelevat aina miten aion viettää joulun.

Jos sanon rehellisesti että ihan vain yksin kotosalla, niin monet menevät vaikeaksi ja katuvat kysymystään. Vähän ahdistaa kun tuo kyselyrumba taas pian alkanee :)

Sano että menet kaverisi luo, ja sitten jouluaattona jos soittelette niin sano että kaverisi sairastui ja päätitkin jäädä kotiin. Tai että olet itse flunssassa ja siksi päätit jäädä kotiin. Ei tarvi selitellä asiaa mitä toiset ei kuitenkaan ymmärrä.

jos ei aikuinen ihminen sen verran osaa itsenäistyä ja kasvattaa selkärankaa että sanoisi sukulaisille mitä itse haluaa tehdä jouluna, niin kärsi sitten. ristus sentään...

Huvittaako sinua muutoin käydä sukulaisissa? En itsekään nimittäin tykkää viettää joulua suvun kanssa, mutta olen opettanut sukulaiset uusille tavoille ehdottamalla joulun sijaan loppiaista tai muuta viikonloppua tammikuussa tullakseni silloin käymään. Muutamassa vuodessa se muuttuikin sukulaisille "joulun jatkoksi". Ovat selviytyneet joulurumbasta isolla porukalla ja on mitä vielä odottaa eli minun vierailua. On aikaa jutella, vaihtaa ne muutamat lahjat ja vaan olla. Eikä sanomiseeni tarvittu muuta kuin, että ilmoitin siirtäneeni joulun tammikuulle ja nähdään silloin sitten.

Tuollaisen viestin jos lähettäisin vähän muokattuna niin tulisi se hirmuinen soittorumba ja hirveä kysymislitania, että mikä sellainen ohjelmanumero on, ettei sukuloimaan voi tulla. Minä sitten rennon letkeästi joutuisin vain paljastamaan, että "Nokun haluan vain rötväillä kera itseni rauhassa" :D

Öö, etkö ollut sinkku ja lapseton? Etkö saa näin ollen rötväillä itseksesi aina kun haluat? Kuulostaa mun korviin aikamoiselta erakoimiselta, jos ei halua perheen kanssa viettää edes yhtä suurinta perhejuhlaa eli joulua.

Ja outoa, jos yksi syy siihen ois lahjojen anto toisille. Musta ainakin on ihana antaa lahjoja, en mieti sitä minään rahanmenona.

[QUOTE="vieras";29067472]Öö, etkö ollut sinkku ja lapseton? Etkö saa näin ollen rötväillä itseksesi aina kun haluat? Kuulostaa mun korviin aikamoiselta erakoimiselta, jos ei halua perheen kanssa viettää edes yhtä suurinta perhejuhlaa eli joulua.

Ja outoa, jos yksi syy siihen ois lahjojen anto toisille. Musta ainakin on ihana antaa lahjoja, en mieti sitä minään rahanmenona.[/QUOTE]

Se on sinun näkemyksesi =). Meitä on moneen junaan. Itse pidän joulua rahanmenona enkä osaa antaa sille sellaista suurta arvoa. Sukulaiset sen sijaan pitävät joulua vuoden tärkeimpänä juhlana ja se kyllä näkyy niin pukeutumisessa kuin lahjojen antamisinakin. Joulu on heille sellainen ohjelmanumero että minua alkaa jo stressaamaan koko ajatus siitä. Haluan rennon joulun ja itseni tuntien voin toteuttaa sen vain olemalla yksin ja esimerkiksi villasukkia kutomalla. Ja kyllä, olen sinkku ja lapseton.

Ps. omasta mielestäni oma halu viettää joulu yksin ei kerro erakoitumisesta ollenkaan. Ärsyttää jo valmiiksi, kun tiedän sukulaisteni vetävän juuri tämän kortin esiin. =(

Ei kai siinä sen kummempaa tarvitse sanoa, kuin "ajattelin nyt olla tämän joulun ihan rauhassa itsekseni ja latailla akkuja".
Sanot vaikka, että tulet käymään sitten myöhemmin.

Ymmärrän kyllä, ettei se ole todellisuudessa niin helppoa kuin kuulostaa, sillä itsekin haluan olla (taas) joulun muksun kanssa kaksistaan täällä kaupungissa, enkä lähteä Lappiin sukulaisten luo jouluileen.
Viime jouluna mulla oli hyvä selitys, mutta tänä jouluna ei ole mitään erikoista.
Toisaalta ollaan menossa marras-joulukuun vaihteessa sinne, että ehkä mä vaan sanon, ettei jakseta taas heti perään tulla uudelleen.

Ei kai siinä sen kummempaa tarvitse sanoa, kuin "ajattelin nyt olla tämän joulun ihan rauhassa itsekseni ja latailla akkuja".
Sanot vaikka, että tulet käymään sitten myöhemmin.

Ymmärrän kyllä, ettei se ole todellisuudessa niin helppoa kuin kuulostaa, sillä itsekin haluan olla (taas) joulun muksun kanssa kaksistaan täällä kaupungissa, enkä lähteä Lappiin sukulaisten luo jouluileen.
Viime jouluna mulla oli hyvä selitys, mutta tänä jouluna ei ole mitään erikoista.
Toisaalta ollaan menossa marras-joulukuun vaihteessa sinne, että ehkä mä vaan sanon, ettei jakseta taas heti perään tulla uudelleen.

Joo, ei todellakaan ole niin helppoa vaan ilmoittaa, että "En tule". Voi sitä asiasta vatvomisen määrää ja herneitä, jotka vedetään sieraimiin.

Itsekin sanoisin sinun tilassasi juuri noin, että ei huvita heti perään tehdä hirmuisen pitkää matkaa suomen päästä päähän, joten jäätte kotiin viettämään joulua.

[QUOTE="vieras";29067472]Öö, etkö ollut sinkku ja lapseton? Etkö saa näin ollen rötväillä itseksesi aina kun haluat? Kuulostaa mun korviin aikamoiselta erakoimiselta, jos ei halua perheen kanssa viettää edes yhtä suurinta perhejuhlaa eli joulua.

Ja outoa, jos yksi syy siihen ois lahjojen anto toisille. Musta ainakin on ihana antaa lahjoja, en mieti sitä minään rahanmenona.[/QUOTE]

Kaikki eivät pidä joulusta tai näe siinä edes mitään juhlittavaa. Lisäksi jos joulua viettää esimerkiksi sukulaisten kanssa niin yleensä vain lihoo.

Soitin ystävällenikin tästä samasta aiheesta ja hän neuvoi ehdottomasti menemään sukulaisilleni. Hänen mielestään on hyvin itsekästä olla joulu yksin ja se kuulemma viestittää suuresta erakoitumisesta. Hänen mielestään on siis parempi, että vietän joulun kirjoittamattomien sääntöjen nojassa kuin poikkeaisin näistä "säännöksistä" ja nauttisin aidosti joulunvietosta.

Hän sanoi, että voin kuulemma sitten viettää perhekeskeisien joulun kun minulla on jo lapsia....no vastaus ei kyllä minua miellyttänyt sitten pätkääkään :D. Eikai se niin hirveää oikeasti ole viettää joulu yksin. Käsittämätöntä, että minä aikuinen ihminen täällä palstalla kerään rohkeutta tehdä sellaisen joulun kuin itse haluan.

Me siis oltiin viime joulu muksun kanssa kahdestaan ja oli ihan parasta.
En todellakaan halua enää mitään sosialisoitumisjouluja.

me ollaan monta vuotta vietretty joulu vaan oma perheen kesken. On kyllä pyydetty sukulaisia joulun aikaan kylään, mutta ei täällä muita oo näkynyt kuin miehen veli ja sen aikuinen poika =)
ja ne nyt on niin tavallisia et niiten kans voi olla ihan oma ittensä =)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Luojan kiitos mulle on suotu niin ihanat vanhemmat ja sisarukset, ettei mun tarvitse viettää koskaan jouluani yksin. Ja nyt kun on omakin perhe niin ihanaa on viettää joulut vuoron perään mun ja mieheni vanhemmilla. En kaipaa omaa rauhaa kyllä tippaakaan, meidän jouluun kuuluu kaikki rakkaat ihmiset. Mutta näin on mulle opetettu lapsesta asti, senpä takia mä varmaan niin jouluihminen oonkin :)

Yhteistyössä