Miten ilmoitan sukulaisille, että vietän joulun yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sano että lähdet laivalle yms vaikka et menekään. Tai sitten vaan sanot, että ole päättänyt olla yksin kotona joulun.

Itse olen ollut yksin nyt 3 joulua peräkkäin, olen sanonut vaan että ei se ole mulle ongelma ja viihdyn yksin.

[QUOTE="vieras";29067766]Luojan kiitos mulle on suotu niin ihanat vanhemmat ja sisarukset, ettei mun tarvitse viettää koskaan jouluani yksin. Ja nyt kun on omakin perhe niin ihanaa on viettää joulut vuoron perään mun ja mieheni vanhemmilla. En kaipaa omaa rauhaa kyllä tippaakaan, meidän jouluun kuuluu kaikki rakkaat ihmiset. Mutta näin on mulle opetettu lapsesta asti, senpä takia mä varmaan niin jouluihminen oonkin :)[/QUOTE]

Oon mäkin jouluihminen, mä rakastan joulua - sitä omanlaistani joulua.
Minulle joulu on rauhoittumisen juhla, ei sosiaalinen tapahtuma, vaikka muulle suvulle se hyvin sosiaalinen tapahtuma onkin, eikä minulle siis opetettu näin lapsuudenkodissa.

Toisaalta mä teen suuren osan asioista toisin kuin kotona opetettiin. :D

siis asuuko lapsuudenpaikkakunnalla vanhempasi ja sisaruksiasi ja onko näillä sisaruksilla paljon lapsia joille pitäisi ostella kalliita lahjojaj?

Jos tuo on tilanne että sinulta on vaadittu kaikenlaista, niin jäät vain kotiisi rauhalliseen jouluun. Sinulla on todellakin oikeus.

Ei sun oo mikään pakko sukuloimaan mennä jouluna. Eikä muutenkaan. Vapaaehtoista kaikki sosiaalinen elämä on. Saatko sinäkin paljon lahjoja sukulaisiltasi vai vietkö vain itse? Voisitkai sanoa, että et tänä vuonna hanki lahjoja jos se on ainoa syy olla menemättä?

Mä en myöskään halua viettää joulua koko suvun voimin. Nykyään kun on lapsia, ollaan oltu jokainen joulu kotona. Vanhemmat ovat käyneet kylässä yhtenä päivänä (yleensä aattona on ollu joku) mutta muuten ollaan oltu omalla porukalla. Ihan parasta!

Tuo nyt on ihan paskaa, että ne ketkä jäävät asumaan vanhempien lähelle, katsovat oikeudekseen arvostella elämää jota eivät tunne. Kun yleensä ne ovat aika röyhkeitä ja kehtaavia ihmisiä, niin ei välttämättä nautinto mennä sinne ikäänkuin ulkopuolisena jos kaikkien muiden arki limittää koko ajan toisiaan.
Sulla on oikeus ollla just niin erakko kuin haluat. Eivätkö vanhempasi ja sisaresi ymmärrä, että arvostelu ja ilkeily vain karkottaa sinut entistä kauemmas.

Ja todella ymmärrettävää että et halua ostella kalliita lahjoja suurellle lapsilaumalle. Ei sitä lapsiperheiden materialismia tarvitse käsittää.

Oon mäkin jouluihminen, mä rakastan joulua - sitä omanlaistani joulua.
Minulle joulu on rauhoittumisen juhla, ei sosiaalinen tapahtuma, vaikka muulle suvulle se hyvin sosiaalinen tapahtuma onkin, eikä minulle siis opetettu näin lapsuudenkodissa.

Toisaalta mä teen suuren osan asioista toisin kuin kotona opetettiin. :D

Minä en koe omalla perheellä tapahtuvaa joulunviettoa mitenkään "sosiaalisena tapahtumana", vaan ihan normaalina perhejouluna. Lapset leikkivät keskenään uusilla lahjoilla ja leluilla, kattellaan joulupiirrettyjä, käydään haudoilla ja tehdään hyvää ruokaa yhdessä. En usko, että meidän lapset nauttisivat siitä, että ei olisi serkkuja tai sisaruksia leikkimässä upouusilla leluilla. Mutta kukin tyylillään, toiset nauttii eri tavalla kuin toiset ja hyvä niin. Hyvää joulua ja varsinkin sitä omannäköistä joulua itse kullekin!

No en käsitä missä ongelma. Keksisin ihan helposti vaikka kuinka monta syytä miksi vietän jouluni erossa sukulaisistani.

Minulla voisi olla uusi tuore rakkaussuhde, jonka kanssa haluan viettää joulun. Hyvä ystäväni on sairas ja ei pysty matkustamaan, haluan olla hänen kanssaan. Olen luvannut tehdä töitä koko joulun (joko omia, sijaistus tai vapaaehtoistöitä). Minulla on laaja projekti menossa, joka edellyttää läsnäoloani myös joulunpyhinä. Otin kissan ja se saa juuri pentuja. Orkideani kuolee jos en vahdi sitä herkeämättä. Minulla epäillään vakavaa sairautta enkä uskalla lähteä kauas. Astmani on pahana. Minulla on viinapannu käynnissä ja se voi räjähtää jos jätän sen tänne vahtimatta. Talossani on putkiremontti ja haluan olla paikalla kun remonttimiehiä laukkaa asunnoissa sisällä ja ulkona. En saanut juna- lento- enkä laivalippua ja autoni on rikki. Joko sanoin että jalkani on poikki?

Tai sitten vaan sanoisin että nyt en pääse, on muuta. Tulen sit myöhemmin. Hauskaa joulua.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä oli vaikeeta;29068500:
No en käsitä missä ongelma. Keksisin ihan helposti vaikka kuinka monta syytä miksi vietän jouluni erossa sukulaisistani.

Minulla voisi olla uusi tuore rakkaussuhde, jonka kanssa haluan viettää joulun. Hyvä ystäväni on sairas ja ei pysty matkustamaan, haluan olla hänen kanssaan. Olen luvannut tehdä töitä koko joulun (joko omia, sijaistus tai vapaaehtoistöitä). Minulla on laaja projekti menossa, joka edellyttää läsnäoloani myös joulunpyhinä. Otin kissan ja se saa juuri pentuja. Orkideani kuolee jos en vahdi sitä herkeämättä. Minulla epäillään vakavaa sairautta enkä uskalla lähteä kauas. Astmani on pahana. Minulla on viinapannu käynnissä ja se voi räjähtää jos jätän sen tänne vahtimatta. Talossani on putkiremontti ja haluan olla paikalla kun remonttimiehiä laukkaa asunnoissa sisällä ja ulkona. En saanut juna- lento- enkä laivalippua ja autoni on rikki. Joko sanoin että jalkani on poikki?

Tai sitten vaan sanoisin että nyt en pääse, on muuta. Tulen sit myöhemmin. Hauskaa joulua.

Sait hymyn korvilleni tällä viestilläsi :D

Täytyykin kertoa viinapannun räjähtämisen vaara sukulaisilleni niin ehkä he ymmärtävät paremmin, miksi minun on nyt hyvä jäädä kotiin :DD

Sait hymyn korvilleni tällä viestilläsi :D

Täytyykin kertoa viinapannun räjähtämisen vaara sukulaisilleni niin ehkä he ymmärtävät paremmin, miksi minun on nyt hyvä jäädä kotiin :DD

Toi viinapannun räjähtäminen on oikeesti hyvä :D

Mä ennen ravasin puolen suvun luona jouluaattona ja toisen puolen joulupäivänä. Kun muutettiin miehen kanssa nykyiseen asuntoomme 10v sitten ilmoitin kaikille etten muuten aio lähteä jouluna minnekään kotoa. Tervetuloa meille jos haluatte tavata... ei ole 10 vuoteen näkyny ketään meillä jouluna :D Ihanan rauhallista! Eli sukulaiset haluavat nähdä mutta eivät itse vaivaudu tekemään asian eteen mitään. Ainoa poikkeus on yli 90v isoäiti, hänen luonaan pistäydymme juolun kieppeillä. Meillä on myös hyvä syy, kaikki nelijalkaiset elukat, ei voi jättää pitkäksi aikaa yksin....

Mulla se vasta vaikeeta onkin kun sanon,etten vietä joulua ollenkaan!
En tee joulusiivousta,en tee laatikoita,en juokse kaupoissa lahjojen perässä ja kinkunkin ostan vasta joulun jälkeen kun halvalla saa. Oon saanut kuulla,että mikä hihhuli oikeen olet.

Joulu on mukavaa aikaa mutta toisaalta joulu on vain joulu. Ei mitään elämää suurempaa. Jokainen ihminen saa viettää sen ihan omalla tavallaan ja suvun on vain nieltävä se tosiasia.

[QUOTE="vieras";29090423]Mulla se vasta vaikeeta onkin kun sanon,etten vietä joulua ollenkaan!
En tee joulusiivousta,en tee laatikoita,en juokse kaupoissa lahjojen perässä ja kinkunkin ostan vasta joulun jälkeen kun halvalla saa. Oon saanut kuulla,että mikä hihhuli oikeen olet.[/QUOTE]

Ihan sallittua toimintaa, jos asut yksin/kaksin puolison kanssa. Mutta jos teillä on pieniä lapsia, niin heiltä ei kyllä tule joulua pilata.

Hyh, mäkin ahdistun joulusta. Parasta siinä on se, että on muutama vapaapäivä töistä. Itselläni oli joskus aiemmin tuota ongelmaa..äitini veti herneet nenään jos en, myöh. emme menneet syömään jouluaattona. Noh, kyllä siinä on käynyt sitten niin, että hän on vaan oppinut elämään sen ilmoituksen kanssa, että tänä jouluna emme tule tai menemme muualle jouluksi. Meillä tää on kuitenkin ollut helppoa, koska välillämme on kymmenisen kilsaa eikä yöksi ole tarvinnut jäädä. Joskus se pari tuntiakin 'ihanaa joulurauhaa' oman mutsin kanssa on ollut liikaa....=/

Mä vietän myös Joulun yksin. Onneksi mulla on hyvin vähän sukulaisia ja asuvat kaukana. Ovat lisäksi porukkaa, jota jouluhommelit ei niin kiinnosta. Isosiskolle voisin mennä, mutta olen niin mukakavuudenhaluinen, että ei kiitos. Asuvat ahtaasti, joten yöpyminen siellä on ongelma. Lisäksi sisko tekee aina jotain erikoisia vaihtoehtoruokia jouluksi, sellasia elävän ravinnon juttuja, joista en pidä. Kinkkua, laatikoita tai muutakaan jouluruokaa heillä ei ole.

[QUOTE="vieras";29090423]Mulla se vasta vaikeeta onkin kun sanon,etten vietä joulua ollenkaan!
En tee joulusiivousta,en tee laatikoita,en juokse kaupoissa lahjojen perässä ja kinkunkin ostan vasta joulun jälkeen kun halvalla saa. Oon saanut kuulla,että mikä hihhuli oikeen olet.[/QUOTE]

Minulla on samanlaista, mutta en osta edes tuota kinkkua.

Eihän erakoitumisessakaan ole yhtään mitään pahaa. Tosin ap:n kohdalla ei ole kyse siitä. Sanot vaan ap suoraan että haluat ainakin nyt välillä viettää joulun yksin. Ja pidät myös päätöksesi. Älä välitä kaverin tyhmistä sanoista.
Jos mun sukulaiset yrittäis pakottaa mua vaikka jouluksi johonkin niin kyllä vähenis yhteydenpito...

Yhteistyössä