Miten ilmoittaisitte kesäloman päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 vai 5 viikkoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3 vai 5 viikkoa

Vieras
Lasten kesälomia kysellään päiväkodista. Meillä ainoastaan heinäkuu on ilmainen, joten maksujen takia ihan sama, miten ilmoittelen lasten lomista.

Miehellä ei lomaa ole kuin viikko, koska aloitti työt uudessa paikassa. Itse pidän kesällä 3 viikkoa lomaa. Lomat on vähissä viime vuoden hoitovapaan takia. Varmasti lomaa on siis 3 viikkoa heinäkuussa.

Mummot ovat myös halukkaita ottamaan lapset kesällä viikoksi hoitoon. Äitini hoitaa lapsia viikon ennen lomani alkua ja anoppi hoitaa viikon lomani jälkeen. Näin lapset saavat 5 viikkoa lomaa päiväkodista.

Kannattaako minun kuitenkaan ilmoittaa päiväkodille näitä mummojen hoitoviikkoja (vielä), koska en voi olla satavarma, että mummot pysyvät terveinä? Jos mummo yllättäen sairastuukin, eikä sitten voikaan ottaa lapsia luokseen, niin olemme pulassa, jos lapsia ei saakaan viedä päiväkotiin.

Alkuvuodesta oli vaikeuksia, kun olimme ilmoittaneet, että lapset ovat loppiaiseen asti kotona, sillä mies oli työttömänä, kun lomasuunnitelmia kyseltiin. Mies kuitenkin sai töitä vuoden alusta ja lapset pitikin saada yllättäen hoitoon. Päiväkodissa suhtauduttiin nihkeästi, kun jouduimme viemään lapset sinne. Henkilökunnan riittävyys oli kuulemma mitoitettu lomakyselyn perusteella.

Tämän perusteella siis tekisi mieleni ilmoittaa päiväkotiin, että lapset ovat kesällä vain 3 viikkoa poissa ja vasta vähän ennen mummolalomia kerron, että lapset pääsevätkin yllättäen hoitoon mummolaan. Vai pitäisikö ottaa riski ja ilmoittaa se 5 viikkoa loma-ajaksi? Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa.

Itse samassa tilanteessa ilmoitan vain ne varmat viikot. Tosiaan kun isovanhempien apu voikin peruuntua... Parempi päiväkodinkin kannalta, että on suunniteltu isomman lapsimäärän mukaan.

Mä juuri kyselin lomista ja sanoi että mielummin ilmoittaa ettei tarvitse siis että lapsi lomilla sen ja sen ajan.Helpolla saa paikan,jos kuitenkin tulee tarve(kesällä useammalla pitempi loma-lapsella)
Mutta näin täällä,en muiden paikkakuntien käytäntöä tiedä.

Eikös tuosta tule 4 viikkoa jos sinä olet kolme ja mies yhden viikon lomalla? Meillä on ongelmana, että sitovat ilmottautumiset pitäisi tehdä kuun loppuun mennessä, mutta itse en tiedä töistä kuin heinäkuun alkuun ja mies taas ei ole vielä saanut lomalistoja jotta olisi voinut päättää mitkä kaksiviikkoa haluaa/saa pitää. Viime kesänä mies sai erikoisluvan pitää kolme viikkoa lomaa ja loput kaksi viikkoa lapsi oli mummoilla, mutta ensi kesän lomista kun ei mummoillakaan ole vielä tietoa. Kuulemma nihkeästi suhtaudutaan sekä poissaoloon jos on ilmoittanut hoitotarpeesta kuin myös yritykseen saada hoitopaikka kun on ensin ilmoittanut poissaolevaksi.

Mä ilmoittaisin kolme varmaa viikkoa ja sanoisin, että saattaa tulla vielä pari viikkoa lisää. Meille kävi talvella niin, että kun miehen piti olla talvilomalla ja pitää lapsi kotona, hän joutuikin sairaalaan ja tarvitsin hoitopaikan. Ja siitä ei tullut mitään ongelmaa, sain viedä lapsen hoitoon vaikka olinkin ilmoittanut hänen olevan lomalla. Tämä oli vielä joulun tienoilla, joten tästä viikosta oli oikein kyselykin tehty.

Sen vuoksi me toisaalta maksetaan näistä kesäkuukausistakin, että se paikka meillä säilyy. Eli jos tulee tilanne, että lapsi tarvitseekin yllättäen hoitopaikan, heidän on periaatteessa velvollisuus ottaa se lapsi vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Eikös tuosta tule 4 viikkoa jos sinä olet kolme ja mies yhden viikon lomalla? Meillä on ongelmana, että sitovat ilmottautumiset pitäisi tehdä kuun loppuun mennessä, mutta itse en tiedä töistä kuin heinäkuun alkuun ja mies taas ei ole vielä saanut lomalistoja jotta olisi voinut päättää mitkä kaksiviikkoa haluaa/saa pitää. Viime kesänä mies sai erikoisluvan pitää kolme viikkoa lomaa ja loput kaksi viikkoa lapsi oli mummoilla, mutta ensi kesän lomista kun ei mummoillakaan ole vielä tietoa. Kuulemma nihkeästi suhtaudutaan sekä poissaoloon jos on ilmoittanut hoitotarpeesta kuin myös yritykseen saada hoitopaikka kun on ensin ilmoittanut poissaolevaksi.

Miehellä saattaa olla se yksi viikko äidin kanssa yhtäaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

No en kyllä näe sitä tuossa tilanteessa kovin järkeväksi, minustakin 4 viikkoa olisi parempi. Meidän kaupungissa ei hoitopaikkaa saa jos on ilmoittautunut poissaolevaksi, kuin erittäin painavista syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja bibi:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

No en kyllä näe sitä tuossa tilanteessa kovin järkeväksi, minustakin 4 viikkoa olisi parempi. Meidän kaupungissa ei hoitopaikkaa saa jos on ilmoittautunut poissaolevaksi, kuin erittäin painavista syistä.

No mutta kun aina ei voi saada eri aikaan sitä lomaa. Ihan niin kuin ei voi aina saada yhtäaikaakaan. Ei meillä töissä ainakaan lomia jaella sen mukaan, miten kenenkin puoliso on lomilla. Ja jos miehellä on viikko, niin siltä ei välttämättä edes kauheasti kysytä, että milloin haluat pitää.