Miten imetys lopetetaan??

Big Bang Theory

Aktiivinen jäsen
05.07.2011
9 533
5
36
siis tiedän, että äärettömän tyhmä kysymys 3 lapsen äidiltä, mutta kun nuo kaksi vanhinta lopetti sen tissin imemisen ihan itse 6kk iässä. Tämä kolmas on oikea tissitakiainen ja on nyt 7kk. En todellakaan vielä ajatellut imetystä lopettaa ( syö siis yölläkin vielä tissiä ) mutta kertokaa miten se imetys sitten joskus lopetetaan? Siirrytäänkö suoraa nokkamukiin ( pulloa ja tuttia tämä pikuinen ei huoli ) vai miten?

Lasista opetteli juomaan jo imetyksen rinnalla, lopetettiin siinä parivuotiaana, mutta noin "ison" kanssa se imetys on jo ihan toisenlaista kuin pikkuvauvan. Eka vähentämällä syöttökertoja ja lopulta vaan tissit piiloon ja aina kun niitä kaipasi niin syliä ja muuta tarjolle.

Meillä saa kohta 7kk ruoalla tavallisesta mukista vähän maitoa. Pulloa ei huoli laisinkaan, ja olen miettinyt samaa. Että miten imetys sitten loppuu kun loppuu? Toivon, että omalla painollaan ilman suurempia huutoja.

Ekan kanssa tein niin, että otettiin nokkamuki ruokailuihin mukaan ennen kuin aloin vähentää imetystä, jotta tottui siihen. Noin 11 kk iässä jätin pikkuhiljaa yhden imetyskerran kerrallaan pois. Ensin taisi jäädä lounaan jälkeinen imetys pois, viimeisenä sit ilta- tai aamuimetys. Pari kuukautta taisi mennä kaikkinensa aikaa, kun rauhalliseen tahtii jätin tissittelyjä pois.

Toka lopetti itsekseen 8 kk iässä ja tää kolmas on niin tissin perään, etten tiiä, koska mahtaa onnistua imetyksen lopettaminen :)

Meillä imetyskerrat väheni pikkuhiljaa, kun en yli vuoden ikäiselle aina ruokailun jälkeen muistanut/jaksanut maitoa antaa. Lopulta imetin kerran päivässä ja 1,5-vuotiaana lapsi ei vain enää halunnut maitoa tissistä vaikka sitä tarjosin. Parina päivänä vielä kokeilin ja sitten totesin, että nyt se imetys taisi loppua. Kaksivuotiasta olisinkin sitten alkanut vierottaa, jos ei olisi itse siihen mennessä lopettanut. Tavallista maitoa sai nokkamukista ruokailun yhteydessä, tuttipulloa ei ollut käytössä.

Nokkis tuli mukaan kiinteiden myötä, ja kiinteiden liosääntyessähän se imetyskin vähenee. Esikoinen oli tosi kova pala, ei rauhoittunut yöllä ilman rintaa, joten sitä jatkettiin melkein vuoden verran. Lopulta multa paloi käpy jokailtaisiin monen tunninn unitissituokioihin, joten annoin maitoa vielä kerran uniaikaan ja eväsin sitten rinnan uniselta muksulta yöllä, kun se ei pöpperöltään osannutkaan panna suuremmin hanttiin. Siten meni yksi yö maidotta. Seuraava ilta oli hankala, kun iltarintaa ei saanutkaan, mutta lapsi ei herännyt yöllä enää vaatimaan maitoa.

Itse ajattelin tarjota päiväseltään rintamaitoa tarpeen mukaan, mutta ilmeisen suivaantunut lapsi iski hampaansa kiinni tissiini ja puri oikein kunnolla. Irrotin lapsen ja hain nokkamukillisen vettä hänelle tilalle. Kokeilin vielä toisen kerran, eri rinnasta, kun toinen oli jo turkasen kipeä. Lapsi puri toisen nännin verille. Irrotin jälleen ipanan sadatellen mielessäni, sitten kyräilimme toisiamme loppupäivän kumpikin selvästi ärtyneessä tilassa, mutta lapsi ei sen koommin pyytänyt rintaa, enkä minä tarjonnut sitä. :D

Nuorempi on vasta 7kk, saa nähdä, miten hänen kanssaan käy. Yritän kuitenkin imettää siihen asti, että maitotuotteet saadaan mukaan ruokavalioon ja lopetan sitten asteittain. Tulen sitten täältä katsomaan hyviä vinkkejä... ;)

Niin, sen kun tietäiskin. Meillä typy 9kk on sellainen tissitakiainen, että imetän varmaan vanhana mummona tyttöä. Yöllä lähes poikkeuksetta 2 syöttöä.

Yhteistyössä