Miten isä osallistuu arkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wau-wa perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wau-wa perhe

Vieras
Meillä mies hyvin hyvin harvoin siivoaa. Suoraan sanottuna hänellä ei ole ollenkaan "siivoustajua".
Joskus asia harmittaa, kun ihan mukavaa olisi saada pientä apua. Päinvastoin, joudun siivoamaan hiukan hänen jälkiään. Kun päivällä hoidan vauvaa, ulkoilutan koiraa ja pyykkään, imuroin, pesen lattiat, pyyhin pölyt, siivoan saunan jne jne.. ajattelen, että kun edes kerran pyyhkisi mieskin pölyt.
Mutta, en kuitenkaan miehelle urputa, kun..
Mies hoitaa hyvin vauvaamme, pitää mielellään sylissä, kylvettää, nukuttaa, vaihtaa vaippaa jne.
Lisäksi käy päivätöissä ja ei tee normaalia 8h työpäivää, vaan päivä saattaa venyä jopa 14h työpäiväksi ja joku viikko ei ole kuin yksi vapaapäivä. Käy kaupassa, ajaa nurmikon, huoltaa autot.
Kun ajattelen plussat ja miinukset niin plussalla ollaan ja hyvä mieshän mulla on :)
Mm. eilen tuli töistä, kävi suihkussa ja sen jälkeen vietti paljon aikaa vauvan kanssa.
Itse pääsen harrastuksiin, mutta vastavuoroisesti isukkikin pääsee harrastamaan.

Meillä normaalisti siivoukset tehdään vuoroviikkoina. Eli viikko kerrallaan toinen vastaa tisekeistä ja imuroinnista ja toinen pyykeistä ja lakanoiden vaihdosta.
Pikkulapsiaikana kun olin kotona, tein siivoukset useammin, mutta nyt taas palattu samaan malliin, kun muksut tarhassa. Ulkohommat tehdään suurin piirtein puoliksi, niistä ei oikeastaan ole koskaan mitään sanomista edes tullutkaan, kun molemmat tykkää enemmän ulkohommista kuin sisäaskareista.

wau-wa perhe, ihan juuri niin kuin teillä tehdään meilläkin. Eli mies tekee sitä 10-12-14 tuntista päivää ja minä osa-aikatyötä, ja kyllä ne kotihommat mulla on, ja mun mielestä ne kuuluukin jos mulla viikossa töitä vaan 20-26 tuntia verrattuna miehen 60 tuntiin (yrittäjä siis) . Lapsen kanssa mies on paljon ja se on tärkein. Auttaa nyt joskus siivouksissa; esim nyt kun oon loppuvaiheessa raskautta jne.

Jos tehtäis molemmat saman verran töitä, ois kotihommatkin enemmän puoliksi.

meillä mies hoitaa lapset ehkä n.50%, teen itse kolmivuorotyötä, eli usein iltaisin/vkl/öisin töissä. JA osallistuu kyllä lasten hoitoon, vaikka olisin kotonakin. Siivoaa tarvittaessa, eli käytännössä ehkä jopa useammin kuin minä. KAupassa käy ja laittaa ruokaa jos on pakko, eli ei kovin usein ;)
Hoitaa okt:n "miesten työt" (hankkii polttopuut, leikkaa ruohon, tekee pääsääntöisesti lumityöt, pienet ja isommatkin huolto-ja remonttihommat, avaa tukkeutuneet viemärit yms.)
Juu, tyytyväinen olen ahkeraan ja oma-aloitteeseen mieheeni ja on se muutenki ihana!

eikä, ootteko tosissanne?? miten te jaksatte?

Meillä mies on vuoroöin herännyt molempien lasten kanssa vauva-aikoina(huonoja nukkujia olleet), vaikka on töissä, yrittäjä ja tekee pitkää pvää. Yhdessä siivotaan, tms. Mies usein pistää mut ovesta ulos kahville ja harrastamaan että jaksaisin paremmin. Luulin että tää on ihan normaalia?? Ja en kersku, koska siis automaattisesti ajattelin et kaikki hoidetaan yhdessä. Ruokaa ei kuulemma tarttis olla valmiina kun tulee töistä, toki haluan sen tehdä hänelle. antaa mulle todella paljon aikaa ja tilaa. Meillä varsinkin esikoinen nukkui todella huonosti vauvana(20krt/yö) ja ei lainkaan päivällä, että oisin ollu aivan loppu ilman tuota miestä!

Meillä mies hyvin hyvin harvoin siivoaa. Joskus asia harmittaa, kun ihan mukavaa olisi saada pientä apua.

Mies hoitaa hyvin vauvaamme, pitää mielellään sylissä, kylvettää, nukuttaa, vaihtaa vaippaa jne. Lisäksi käy päivätöissä ja ei tee normaalia 8h työpäivää, vaan päivä saattaa venyä jopa 14h työpäiväksi ja joku viikko ei ole kuin yksi vapaapäivä. Käy kaupassa, ajaa nurmikon, huoltaa autot.

IHAN MUKAVAA OLISI SAADA PIENTÄ APUA. Anna nyt hyvä nainen vähän armoa miehelles...

Kannattaako sinun tuosta siivouksesta väkisin ja tarkoituksella tehdä ongelma???

Mies on mukana kaikessa arjessa tapahtuvassa. Juuri siksi, että näin voi olla, meillä on pieni perheyritys, jossa voimme pitkälle määritellä omaa ajankäyttöämme. Yllättävän iso osa työstä ajoittuu yöhön.

On ollut aikoja, jolloin hän on ollut koti-isänä ja pätkä, jolloin hän oli kolmen pojan yh.

Meillä tekee se joka kulloinkin jaksaa ja ehtii. Hommaa riittää taatusti molemmille :D Minä teen useimmiten ruuan, tyhjennän astiskoneen ja pesen pyykin. MIes taas useimmin imuroi, täyttää astiskoneen ja leikkaa nurmikon. Auto ja kotikaan ei onneksi vaadi viikottain huoltoa :D

Meillä mies hoitaa ruuanlaiton ja imuroinnin, minä hoidan pyykkihuollon ja yleisen järjestyksen. Sanomattakin on selvää että meillä ei todellakaan kukaan luuttua tai imuroi joka päivä. Mies on lasten kanssa iltaisin paljon, käytännössä vastuu lapsista siirtyy miehelle siinä kohtaa kun hän ovesta sisään astuu. Tekee virka-aikaan kevyttä toimistohommaa joten hyvin joutaa jakamaan iltavastuun lapsista. Molemmat pääsee harrastamaan halutessaan, minua mies välillä oikein tuuppii kauppaan yksin että saan vähän hermoja lepuuttaa. Lisäksi mies hoitaa vauvan yöheräilyt, olen huono nukkuja enkä saa unta moneen tuntiin jos joudun sängystä yöllä nousemaan (sama koskee ihan sitäkin jos joudun nousemaan vaikka vessaan yöllä, unen tulo voi kestää 3-4 tuntia) Meillä menee oikein hyvin näin, kenenkään ei tarvitse nalkuttaa, parisuhde voi hyvin ja rakkaus kukoistaa. Mikään ei kukoistaisi (paitsi riidanhalu) jos minun harteillani lepäisi koko huusholli lapsia myöten 24/7

[QUOTE="jaaha";22242538]IHAN MUKAVAA OLISI SAADA PIENTÄ APUA. Anna nyt hyvä nainen vähän armoa miehelles...

Kannattaako sinun tuosta siivouksesta väkisin ja tarkoituksella tehdä ongelma???[/QUOTE]

SIIS en tee ongelmaa, kirjoitinhan että "Mutta, en kuitenkaan miehelle urputa, kun.."
Eli en ole miestä pyytänyt siivoamaan, enkä asiasta ole maininnut ja kuten totesin, niin ihana mies hän on, kun siihen tärkeintä eli vauvaa hoitaa mielellään ja pyytämättä.

eikä, ootteko tosissanne?? miten te jaksatte?

Meillä mies on vuoroöin herännyt molempien lasten kanssa vauva-aikoina(huonoja nukkujia olleet), vaikka on töissä, yrittäjä ja tekee pitkää pvää. Yhdessä siivotaan, tms. Mies usein pistää mut ovesta ulos kahville ja harrastamaan että jaksaisin paremmin. Luulin että tää on ihan normaalia?? Ja en kersku, koska siis automaattisesti ajattelin et kaikki hoidetaan yhdessä. Ruokaa ei kuulemma tarttis olla valmiina kun tulee töistä, toki haluan sen tehdä hänelle. antaa mulle todella paljon aikaa ja tilaa. Meillä varsinkin esikoinen nukkui todella huonosti vauvana(20krt/yö) ja ei lainkaan päivällä, että oisin ollu aivan loppu ilman tuota miestä!

On meilläkin öitä, kun vauva herään 2h välein. Päivällä nukkuu 1h ja taas herää.. mutta joskus nukkuu hyvin yöt ja päivällä kunnon unet.
Mieheni työvuorot vaihtelee, joskus lähtee töihin klo 12 päivällä ja tulee kotiin vasta klo 4 aamulla.. ja kun herää klo 11-13, lähtee taas töihin. Joskus taas lähtee töihin klo 3 yöllä ja tulee kotiin vasta klo 18 illalla.. lähtee taas töihin n. klo 3 yöllä. Joten ei meillä mies jaksa enää vauvan takia itse öitä tai sitä aikaa yöstä valvoa, kun on kotona. Eikä kyllä tulisi mieleen vaatiakaan.. päinvastoin, olisin huolissani jos lähtisi unissaan rekkaa ajamaan.
Eli yöt hoidan vauvaa itse ja päivällä vauva ja koira ja siivoamiset yms teen itse.Kun mies on valveilla ja kotona, hän itse haluaa hoitaa vauvaa.

Hoitaa lapset, siivoaa ja pyykkää, kokkaa.
Kissoja, koiraa ja kanat hoitaa pyytämättä, osallistuu tallihommiin ja hoitaa hevosia tarvittaessa ja pyydettäessä.
Hoitaa myös pihahommia ja autoasiat.

Käytännössä varsinkin lasten-, ja kodinhoidosta suurin osa jää nyt miehelle, kun se on vanhempainvapaalla ja minä töissä. Osallistun itse sen, minkä ehdin.
Elukat hoidan pääasiassa minä, tosin virallisten töiden lisäksi tuo oma talli ja hevoset on tavallaan myös mun työ, joten sitä on vaikea "luokitella" mihinkään.

Vähintään kiitettävästi mies kuitenkin hoitaa osansa, ei valittamista.

[QUOTE="vieras";22242716]Varsinkin jos mies on 14h duunissa.[/QUOTE]

SIIS NIIN teen, olipa taas väärin ilmaista, että joskus kaipaisin pientä apua.

Tuolla pienellä avulla tarkoitan, että laittaisi sen viilipurkin roskiin, eikä se jäisi tiskapöydälle tai laittaisi omat astiat astianpesukoneeseen, joka on siinä puolen metrin päässä.
Mutta, en mä miehelle ole valittanut. Mukisematta sille, siivoan jäljet, teen aina ruuan, olen se joka imuroi 5x viikossa ja pyyhkii pölyt ainakin kerran viikossa. Pesen miltei joka päivä miehen työvaatteita. Ulkoilutan koiramme jne. Käyn kaupassa. Hoidan vauvan aina yöllä, myös miehen vapaapäivinä, olipa niitä 1 tai 3. Siis hoidan kodin yksin ja sen suurimman osan vuorokaudesta myös vauvan. Mutta koska miehellä pitkät työpäivät, niin työjako ei muuten toimisikaan. Tuolla pienellä avulla lähinnä tarkoitin noita pieniä apuja. Esim. tänään miehellä vapaapäivä ja hänen ei tarvitse tehdä mitään kotitöitä, vauvaa hoitaa ihan vapaaehtoisesti sen mitä hoitaa.

siivoaa,imuroi,tiskaa,hoitaa lapsia,leikkii,käy kaupassa,tekee ruokaa,korjailee kaikenlaista,nikkaroi,pesee pyykit,silittää,sisustaa,tekee puutarhatyöt,tekee raksahommia ym..

ei ole enää mitään naisten ja miesten hommia.j

siivoaa,imuroi,tiskaa,hoitaa lapsia,leikkii,käy kaupassa,tekee ruokaa,korjailee kaikenlaista,nikkaroi,pesee pyykit,silittää,sisustaa,tekee puutarhatyöt,tekee raksahommia ym..

ei ole enää mitään naisten ja miesten hommia.

Mun mieheni, joka ei ole lapsen isä osallistuu kyllä kotihommiin ihan kiitettävästi. Yhdessä tehdään siivous kerran viikossa, tiskataan vuorotellen, laitetaan ruokaa kumpikin ja lapsen kanssa touhutaan kumpikin. Mä tosin hoidan aina (paitsi kerran viikossa, jolloin on iltameno) lapsen iltapuuhat, nukutukset sun muut. Mä myös pesen pyykit oikeestaan aina.
Mies hoitaa ne harvat "miesten työt" joita kerrostalossa on, mutta esim auton huollot yms, pienet korjaukset, lampun vaihdot... ja tietokonehommat on miehen alaa.

me ei kumpikaan olla päiviä kotona.

Mies käy yö-töissä, on poissa kotoa 21-07.30. Tulee kotiin, käy suihkussa ja syö lasten kanssa aamupalan, menee nukkumaan n. 8.00. Tällä välin minä hoidan lapset 3v1kk, 1v7kk ja 1kk sekä kotihommat. Ulkoillaan, syödään, pesen pyykit yms. mihin pystyn kerkiän milloinkin. Mies herää n.15.30 on lasten kanssa niin että saan ruoan valmiiksi. Syödään ja isommat lähtee isän kanssa kauppaan ja ulkoilemaan. Tällä välin kun olen "vaan" vauvan kanssa ehdin imuroida, pestä lattiat yms. paremmin. Iltapuuhat menee tasan, toinen hoitaa isommat ja toinen vauvan, miten milloinkin. Pihahommat menee tasan, auton renkaatkin osaan kyllä vaihtaa yms. mutta miehen kontolle on nyt viime vuosina jäänyt.
Kaiken ajan kyllä antaa lapsille ja kodille minkä töiltä jää, tämä on ollut selviö kun tämmösillä väleillä on lapset tehty!

Yhteistyössä