Miten jaksatte pitää keittiötänne kunnossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Virvatuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Virvatuuli

Vieras
Itse olen ajoittain hyvin kypsä keittiön ulkonäköön (=siisteyteen). Aina roiskeita siellä täällä vaikka kuinka yrittäisi putsata suurimmat. Olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi joka päivä putsailla joka paikka, jotta näyttäisi yleisilme siistiltä. Siihen en kyllä jaksa ruveta.

Jaksatteko jatkuvasti olla puunaamassa sieltä ja täältä, vai annatteko mennä hyvin huonoon kuntoon ja sitten vasta käytte rievun kimppuun. Oma niksini on pitää laimennettua kästitiskiainetta suihkepullossa tiskipöydällä. Sillä saa nopeasti käsitiskin suihkittua ja vaikka kädet pestyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Virvatuuli:
Itse olen ajoittain hyvin kypsä keittiön ulkonäköön (=siisteyteen). Aina roiskeita siellä täällä vaikka kuinka yrittäisi putsata suurimmat. Olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi joka päivä putsailla joka paikka, jotta näyttäisi yleisilme siistiltä. Siihen en kyllä jaksa ruveta.

Jaksatteko jatkuvasti olla puunaamassa sieltä ja täältä, vai annatteko mennä hyvin huonoon kuntoon ja sitten vasta käytte rievun kimppuun. Oma niksini on pitää laimennettua kästitiskiainetta suihkepullossa tiskipöydällä. Sillä saa nopeasti käsitiskin suihkittua ja vaikka kädet pestyä.

Minä siivoan heti ruoanlaiton jälkeen. Nytkin on keittiö tiptop, tiskit tiskattu tai koneessa jne :). Iltaisin on muutenkin siisti koti ku nukkuun laitetaan. Ylläpitosiivousta päivittäin ja kerran viikossa parempi siivous ja kämppä kiiltää.

Pakko laittaa keittiö kondikseen heti syönnin jälkeen, sillä mä inhoon sotkuista keittiötä. Sitä ei ees viitsi alkaa tekemään mitään jos keittiö on kuin lentoon lähtevä laiva!!
Joka päivä kun tekee perusjutut, niin ei keittiökään pääse kauheeseen tilaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Minä siivoan heti ruoanlaiton jälkeen. Nytkin on keittiö tiptop, tiskit tiskattu tai koneessa jne :). Iltaisin on muutenkin siisti koti ku nukkuun laitetaan. Ylläpitosiivousta päivittäin ja kerran viikossa parempi siivous ja kämppä kiiltää.

Annu: paljonko sinulla menee aikaa päivittäiseen ylläpitosiivoukseen? Teetkö sen aamulla, illalla vai päivän mittaan?

Mä siivoan joka ilta, iltapalan jälkeen keittiön ihan kunnolla. On sitten kiva herätä aamulla, kun on siisti keittiö ja puhtaat astiat odottamassa. Imuroin ja luutuan ehkä kerran viikossa, mutta siis pöytätasot pyyhin joka päivä. Kannattaa muodostaa jonkinlaiset rutiinit tuohon asiaan ja opettaa muutkin perheenjäsenet huolehtiin keittiön siisteydestä, niin ei jää (äidille?) niin paljon hommia. Esim. ruoantähteet kaavitaan pois lautasilta, lautaset viedään vähintään tiskipöydälle, mieluiten tiskikoneeseen syönnin jälkeen ja roskiksen voi viedä ulos kuka vaan, kuka ekaks hoksaa, että se on täynnä.

Tuo suihkepullojuttu on tosi kätevä. Itse ostan Tolua, jota laimennan suihkepullohin; keittiössä omansa, vessassa oma. Sillä kun suihkauttaa ja pyyhkäisee niin nopeasti saa puhdasta ja raikkaan tuoksunkin vielä kaupan päälle. Muuten tuosta siisteydestä -helpompi kyllä joka syömisen jälkeen korjata astiat koneeseen ja pyyhkiä pöytä ja muut paikat ku sitten vasta kun on tosi kamala kaaos joka paikassa...

Mä pidän keittiön aina siistinä. Heti kokkauksen tai leipomisen jälkeen siivous ja sitten ylläpitosiivousta monta kertaa päivässä. Tasot pyyhin aina, kun siellä on jotain tehty. Astiat laitan heti koneeseen ja koneesta heti pesun jälkeen kaappeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Annu: paljonko sinulla menee aikaa päivittäiseen ylläpitosiivoukseen? Teetkö sen aamulla, illalla vai päivän mittaan?

Minusta sen tekee siinä samalla ku tekee esim ruokaa. samalla voi tyhjentää konetta ja ku ruoka on uunissa tai hellalla niin tiskaa. En osaa arvioida ajassa, toki siinä joku tovi kokonaisuudessaan vierähtää. En vain voi sietää sotkua, joten siivoan ihan mielelläni :). Vauvakin viihtyy paremmin ku touhuan jotain 8).

Siivoan siis päivänmittaan.

Mulla keittiö on melkein ainoa paikka, joka tulee pidettyä siistinä. Tykkään laittaa ruokaa, ja se olis inhottavaa likaisessa keittiössä. Mun suosikkituotteeni on Fairyn Powerspray. Käytän sitä keraamiseen lieteen, tiskialtaisiin, pöytiin, seiniin, kaapinoviin.. vähän kaikkialle. Hyvin lähtee lika.

Vielä kun sais saman puhtauden muuallekin..

mulla on kans suihkepullossa fairia/tolua ja sillä pyyhkäsen heti tuoreeltaan tahrat ja muut. myös vessassa ja pesuhuoneessa on omansa. astiat heti koneeseen jne. meillä keittiö on huushollin siistein paikka, muualla saattaa olla romua tasoilla, mutta keittiössä en niistä tykkää.

joskus tietysti repsahtaa kaaoksen puolelle, mutta sitä siivoillessa muistaa miksi tekee ylläpitosiivousta |O

ap kysyy vielä, että onko teillä paljon leivänmurusia keittiössä? Meillä on enkä millään viitsisi kaivaa imuria niitä varten. Menneisyydestä muistan rikkaimurin. Onkohan niitä vielä myynnissä?

Imuroinnin yhteydessä joka kerta imuroin myös roskakaapin ja kun pesen lattiaa, pesen myös roskaämpäreiden paikan (ämpärit pois paikoiltaan ensin...). Silti silloin tällöin roskisten ympärille on kertynyt ylimäärästä... kumma juttu.

Siivoan keittiön:
aamulla aamupalan jälkeen,
aamupäivällä ruoan jälkeen,
välipalan jälkeen,
iltaruoan jälkeen ja sitten vielä iltapalan jälkeen... Tiskikone pyörimään aina kun se täyttyy ja sitten tyhjennys ja taas uutta lastia keräämään! =)
Eli aina pistän astiat koneeseen, pyyhin tasot. Näin keittiössä säilyy perusjärjestys.
Roskakaapin siivoan aina kun se siivouksen tarpeessa on =)

ap kysyy vielä, että onko teillä paljon leivänmurusia keittiössä? Meillä on enkä millään viitsisi kaivaa imuria niitä varten. Menneisyydestä muistan rikkaimurin. Onkohan niitä vielä myynnissä?

Kihveli ja harjakin on kätevät =)

Meillä on keittiössä sellainen ihana Electroluxin varsi-imuri, siis tämä:
http://www.electrolux.fi/node37.aspx?categoryid=2496

Siitä saa irrotettua pienemmän rikkaimurin, mutta enimmäkseen tulee käytettyä kokonaisena. Se on ihan sisustuselementtinä keittiössä ja on niin tyylikäs että jopa mies on sitä ihan oma-aloitteisesti käyttänyt..

Leivänmurut pöydältä lähtee kun syömisen jälkeen pyyhkäisee pöydän rätillä. Leipäleikkurin viereen tulee aina muruja, jotka YRITÄN joka leikkaamisen jälkeen siivota pois. Lattialla saattaa olla muruja joskus, mutta imuri hoitaa sitten kun ilmestyy hommiin.

Tämä juttu kiinnostaa minuakin. En millään jaksa pitää keittiötä riittävän siistinä. Nytkin roskakaappi on tosi likainen. Pyyhittekö sen kerran viikossa vai miten? Mä en edes muista milloin olen viimeksi sen putsannut.

Pyyhittekö oikeasti päivittäin kaikki ovipinnat yms? Miten oikeasti jaksatte? Eikö se ole niin, että just kun on saanut keittiön siistiksi, pitää taas alkaa tehdä ruokaa, leipoa tms. ja sotkua tulee TAAS. Entä keittiön lattia? Siihenhän tippuu koko ajan jotain jo ruokaa laittaessa. Lapset ottavat itse välipalaa ja tiputtelevat kaikkea lattialle. Minulla itsellänikin tippuu ja kaatuu kaikkea kun laitan ruokaa... Pesettekö lattian päivittäin? Ei kai??

Entä liesi? Onko teillä vielä "vanhanaikainen" liesi jonka taakse kertyy kaikenlaista roskaa? Mä vedin lieden ulos ja hyi hitsit, mitä kaikkea likaa sieltä löytyi. Tolu-vesiseosta minullakin on suihkepullossa, mutta liesiongelmaan piti käyttää järeämpiä aineita...

Entä mikro? Pyyhittekö sen päivittäin? Entä roskat ja pölyt mikron alta, kaapin ovien päältä, hyllyjen päältä, liesituulettimesta jne. MÄ EN JAKSA!

Helposti. Kun on tottunut siihen, että kaikki sotkut jne siivoaa heti oli ne missä tahansa, niin ei sitä paljoa ajattele, että siihen menisi aikaa tms. Ruuanlaitossa sotkeutuneet astiat tai pöydät tai mitä nyt sotkeekaan, niin ehtii hyvin siivota, kun ruoka on uunissa.
Jos jollakin tuttavalla tai kaverilla on sotkuista, ei se haittaa, mutta kotona se ärsyttää enkä voi istua edes katsomaan telkkaria jos jokin asia on tekemättä.

Meillä on rikkaimuri ja on ehdoton! Näppärä ja päivittäin käytössä.

Roskakaapin ovea pyyhin lähes joka päivä, laatikot pesen, jos pussi on vuotanut tms :x :x :x

Rikkaimuri meillä oli, mutta mua ällötti se tyhjennys, kun ei ole erillistä pussia eikä sitä saanut kunnolla puhtaaksi jne. Ja lataus kestoi vain jonkin aikaa jne. Meillä on imuri yleensä esillä, hurautan sillä keittiötä parikin kertaa päivässä, siis sellaisen 20 sekunnin murunpoiston. Harja ja kihveli hyvät myös. Imuri asuu siis esillä, menee piiloon jos tulee vieraita.

Mä siivoan sitä mukaa, kun astioita tms kertyy. En ikinä jätä mitään lojumaan tiskialtaaseen tai pinnoille, vaan laitan heti tiskikoneeseen. PInnat ja tasot pyyhin useasti päivän aikana. Ovet pyyhin, jos niissä näkyy roiskeita tms.

Yhteistyössä