Miten jaksatte vaativien lasten äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haamu entisestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ed.:
Ymmärrystä ei ole saanut juuri muualta kuin täältä, kiitos ja voimia helppojen ja vaativien lasten vanhemmille. Tuttujen ja sukulaisten, ammattilaistenkin kommentit ovat usein olleet ainoastaan masentavia. Esim. käy vaikka lenkillä. Joopa joo. Ei muut tajua, että aikaa ja voimia ei aina ole ja jos, ne käyttäisi lepäämiseen, jos vain pystyisi.

Komppaan täysin! Minä olen kokenut ehkä kurjimmaksi tässä kaikessa suuritarpeisen lapsen kanssa elämisessä sen, miten huonosti ympäristöni on valitettavasti asiaa ymmärtänyt. Kaikki ovat mukamas tienneet minua paremmin miten lapseni kanssa tulee toimia ja miten hänet saa nukkumaan, vaikka olen monesti kertonut ja monet ovat itsekin nähneet, etteivät simppelit neuvot toimi. Suoraa syyllistystäkin olen joutunut kuuntelemaan sukulaisiltani. Tämä on tehnyt muutenkin raskaasta arjesta vieläkin raskaampaa. Ei kenenkään tarvitse kaikkea tietää, mutta ei myöskään tarvitse sitten kuvitella tietävänsä. Lapsiperheen arki voi olla todella erilaista riippuen siitä, minkälaisia lapsia perheessä on.

Alkuperäinen kirjoittaja himpeli:
Alkuperäinen kirjoittaja ed.:
Ymmärrystä ei ole saanut juuri muualta kuin täältä, kiitos ja voimia helppojen ja vaativien lasten vanhemmille. Tuttujen ja sukulaisten, ammattilaistenkin kommentit ovat usein olleet ainoastaan masentavia. Esim. käy vaikka lenkillä. Joopa joo. Ei muut tajua, että aikaa ja voimia ei aina ole ja jos, ne käyttäisi lepäämiseen, jos vain pystyisi.

Komppaan täysin! Minä olen kokenut ehkä kurjimmaksi tässä kaikessa suuritarpeisen lapsen kanssa elämisessä sen, miten huonosti ympäristöni on valitettavasti asiaa ymmärtänyt. Kaikki ovat mukamas tienneet minua paremmin miten lapseni kanssa tulee toimia ja miten hänet saa nukkumaan, vaikka olen monesti kertonut ja monet ovat itsekin nähneet, etteivät simppelit neuvot toimi. Suoraa syyllistystäkin olen joutunut kuuntelemaan sukulaisiltani. Tämä on tehnyt muutenkin raskaasta arjesta vieläkin raskaampaa. Ei kenenkään tarvitse kaikkea tietää, mutta ei myöskään tarvitse sitten kuvitella tietävänsä. Lapsiperheen arki voi olla todella erilaista riippuen siitä, minkälaisia lapsia perheessä on.

Minä koin myös ne loputtomat hyväätarkoittavat neuvot lopulta kamalan syyllistäviksi. Tein niin tai näin, niin lapsi ei nukkunut, ei viihtynyt itsekseen, ei sitä eikä tätä, mitä keskivertovauvat nyt yleensä tekevät. Ehkä siinä väsymyksessäni tein jo ylitulkintaa, mutta siloin tuntui, että vauvan epäviihtyminen oli minun syytäni. Näin oli loogista ajatella, kun ympärillä oli perustyytyväisiä peruspalleroita,joiden äidit tekivät tempun a ja vauva nukkui yöt kaksiviikkoisesta tai tempun b ja hups vaan vauva köllötteli sitterissä tyytyväisenä kun äiti kävi suihkussa.

Niin kuin kahden lapsen isäkin totesi, on hyvin yleistä että silloin kun lapsi on "helppo", on vanhemman helppo kuvitella jotenkin omalla toiminnallaan saaneen helppouden aikaiseksi. Ja samalla logiikalla vaativan vauvan vanhemmat coivat sortua ajattelemaan, että ovat itse jotenkin "rikkoneet" vauvan. Ja minulla ainakin tilannetta pahensi huonot kemiat neuvolan th:n kanssa. Hänenkin neuvonsa olivat lähinnä temppukouluja. Ei sanaakaan "suuritarpeisesta vauvasta". Itse piti käydä palstailemassa ja saamassa vertaistukea. Kiitos teille:)

Alkuperäinen kirjoittaja boysmama:
Niin kuin kahden lapsen isäkin totesi, on hyvin yleistä että silloin kun lapsi on "helppo", on vanhemman helppo kuvitella jotenkin omalla toiminnallaan saaneen helppouden aikaiseksi. Ja samalla logiikalla vaativan vauvan vanhemmat coivat sortua ajattelemaan, että ovat itse jotenkin "rikkoneet" vauvan. Ja minulla ainakin tilannetta pahensi huonot kemiat neuvolan th:n kanssa. Hänenkin neuvonsa olivat lähinnä temppukouluja. Ei sanaakaan "suuritarpeisesta vauvasta". Itse piti käydä palstailemassa ja saamassa vertaistukea. Kiitos teille:)

Kahden lapsen isä kai tarkoitti minua tuolla lausunnollaan helpoista lapsista, joiden vanhemmat luulevat toimivansa tosi fiksusti. Itse en ihan tajua, miksi hän minulle niin kovasti loukkaantui. En sanonut että lapseni olisi nukkunut hyvin, vaan sanoin että ihan sama mitä teen, ei hän nuku kuitenkaan. Tiedän kyllä eron helpon ja vaativan lapsen välillä, kun minulla on yksi kumpaakin sorttia. Mutta en kuvittele saaneeni aikaan toisen helppoutta enkä toisen vaativuutta, ovat ihan syntymästä asti olleet sellaisia kuin ovat. Kahden lapsen isä oli närkästynyt, kun hänen mielestään julistin ainoaa oikeaa totuutta ehdottaessani ap:lle että ehkä hän voisi vaihteeksi joskus tehdä jotain mukavaakin päivällä, jos kerran lapsi joka tapauksessa valvoo yöt. Kuitenkin kahden lapsen isän totuus (eli ei saa koskaan tehdä mitään tavallisuudesta poikkeavaa) on ilmeisesti se ainoa oikea. Olkoon sitten niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Elina1:
Alkuperäinen kirjoittaja boysmama:

Kahden lapsen isä kai tarkoitti minua tuolla lausunnollaan helpoista lapsista, joiden vanhemmat luulevat toimivansa tosi fiksusti. Itse en ihan tajua, miksi hän minulle niin kovasti loukkaantui. En sanonut että lapseni olisi nukkunut hyvin, vaan sanoin että ihan sama mitä teen, ei hän nuku kuitenkaan. Tiedän kyllä eron helpon ja vaativan lapsen välillä, kun minulla on yksi kumpaakin sorttia. Mutta en kuvittele saaneeni aikaan toisen helppoutta enkä toisen vaativuutta, ovat ihan syntymästä asti olleet sellaisia kuin ovat. Kahden lapsen isä oli närkästynyt, kun hänen mielestään julistin ainoaa oikeaa totuutta ehdottaessani ap:lle että ehkä hän voisi vaihteeksi joskus tehdä jotain mukavaakin päivällä, jos kerran lapsi joka tapauksessa valvoo yöt. Kuitenkin kahden lapsen isän totuus (eli ei saa koskaan tehdä mitään tavallisuudesta poikkeavaa) on ilmeisesti se ainoa oikea. Olkoon sitten niin.

Sivusta keskustelua seuranneena tuumin seuraavaa. Sinulla Elina1 on selvästikin ollut vaativa vauva. Se ei tosin tule kovin selväksi ensimmäisestä viestistäsi. Oma reaktioni viestiisi oli suunnilleen sama kuin kahden lapsen isällä. Koin että lapsesi on nukkunut vähän huonosti, mutta tilanne ei vaikuttanut niin pahalta, koska teillä rutiinien rikkominen ei tuntunut haittaavan, kuten meillä ja monilla muilla.

Syvensit toki tilannettasi myöhemmin, mistä selvisi että teillä on ihan yhtä vaativa vauva ollut kuin muillakin. Kahden lapsen isä reagoi tuohon ensimmäiseen viestiisi. Meinasin silloin itsekin kirjoittaa jotain vastaavaa, mutten ehtinyt. Siitä ensimmäisestä viestistä ei välittynyt väsynyt äiti / rankka tilanne tms.

Kahden lapsen isä myös kirjoitti jotain "tässä nyt pari erilaista mielipidettä" viitaten omaansa ja sinun ehdotukseesi. Uskon että joillain toimii sinun ehdotuksesi, joillain tiukat rutiinit.

Olisi toki ollut kiva kuulla vinkkejä isänkin näkökulmasta.

Kiva että joku tajusi. Ajattelin ettei väsymystä tarvitse erikseen mainita, kun se oli oletuksena jo ekassa viestissä. Tällä hetkellä meillä tosin nukutaan jo paremmin, vaikka molemmilla lapsilla onkin korvatulehduskierre, mutta sekin on sikäli helpompaa kuin jatkuva valvominen, että yleensä lääkekuurin jälkeen on muutama viikko jolloin nukutaan öisin...
Kyllä mekin vietetään suurin osa ajastamme lähipuistossa ja kerhossa. Viikon kohokohta saattaa olla se, kun selvitään terveinä korvakotrolliin asti ja sitten ulkoillaan terveysaseman viereisessä puistossa oman lähipuiston sijasta. Mutta jos en moneen vuoteen pääsisi käymään lähipuistoa kauempana, niin minut saisi kyllä viedä suoraan Hesperiaan (tai ainakin tarvitsisin jotain ulkopuolista apua lasten hoidossa). Siksi riskeeraan mieluummin silloin tällöin päivärytmin sekoamisen, jotta en riskeeraa oman pään sekoamista. Olen sitä mieltä, että vaikka joinakin päivinä (harvoin) asetan oman mielenterveyteni lasten päivärytmin edelle, se koituu koko perheen hyödyksi pitemmän päälle, sillä silloin kun alan "mökkihöperöityä" tulen kiukkuiseksi ja alan tiuskia lapsille, mikä ei ole kyllä kenellekään kivaa. Nostan hattua kaikille niille, jotka jaksavat nauttia arjesta joka päivä omalla takapihalla!

Täytyy myöntää että tajusin vasta myöhemmistä viesteistäsi tilanteesi. Ensireaktioni oli sama kuin kahden lapsen isällä. Kirjoitetun tekstin tulkitseminen on välillä hankalaa, varsinkin jos viesti on suppea.

Ei se isäkään mielestäni kummemmin suivaantunut. En ainakaan viestiä tulkinnut niin. Kiva että selvensit enemmän muissa viesteissä tilannettasi.

Ajattelin kyllä, etten kirjoita enää enempää, kun tämä keskustelu tuntuu jo luisuneen aika lailla sivuraiteille ap:n aiheesta. Mutta jäin vielä miettimään näitä selviytymis/jaksamiskeinoja, miten eri perheille sopii erilaiset keinot. Esim. nimimerkin "kokenut äiti" keino on ihan mainio, jos lapsia on vain yksi ja hänkin on vielä vauva ja suostuu nukkumaan päikkärit paikallaan olevissa vaunuissa (siis "kokenut äiti" vinkkasi, että voi puuhailla omia juttuja kotona kun vauva nukkuu parvekkeella). Kun taas esim. meillä ei kuopuksen päiväunien aika pysty puuhailemaan kovin paljon omia juttuja, kun esikoinen yleensä haluaa silloin äidin jakamattoman huomion. Esikoisen vauva-aikanakaan se ei oikein onnistunut, koska hän nukkui vain liikkuvissa vaunuissa.
"Kahden lapsen isän" perheessä tuntuu olevan myös hyvä keino tuo, että vanhemmat vuorottelevat lastenhoidossa, esim. isä on puoli vuotta kotona lasten kanssa ja sitten taas äiti. Varmasti parantaa molempien jaksamista. Itse olen jo ollut 3,5 vuotta kotona ja täytyy sanoa, että välillä kyllä tuntuu että muutakin voisi tehdä (vaikka pääasiallisesti olenkin ihan tyytyväinen ratkaisuuni). Olen ehkä myös keskimääräistä vaihtelunhaluisempi luonteeltani, ja onneksi lapsetkin ovat ihan innoissaan siitä, jos välillä tehdään jotain eri juttuja. Jos taas lapsilla olisi vaikka jotain autismi-tyyppistä ongelmaa, niin voisi olla jo liikaa sekin, että jonain päivänä käytäisiin ostamassa ruokaa isosta citymarketista eikä tavallisesta lähikaupasta.
Yksi kaverini ei suunnilleen koskaan käy lasten kanssa missään, mutta sitten heillä käy säännöllisesti mummo hoitamassa lapsia niin, että äiti pääsee esim. kaupunkiin asioille tai vaikka kahvilaan kaverin kanssa. Jokaiselle perheelle siis sopii erilaiset keinot riippuen nyt vaikkapa käytettävissä olevan sukulaisten avun määrästä.

Luen vasta nyt tätä ketjua ja haluaisin sanoa pari sanaa omasta esikoisestani, joka oli myös aika vaativa vauva. Hän on alusta asti (siis jo kohdussa ollessaan) ollut tosi vilkkaasti liikkuva ja synnyttyäänkin vauhdista kiinnostunut. Edes synnyttyään hän ei halunnut olla selällään, vaan koko ajan olisi pitänyt olla pystyasennossa, jotta näkee ympärilleen. Lattialle laittaminen sai raivarit aikaan, koska siinäkin olisi pitänyt koko ajan viihdyttää ja huomioida häntä. Yöunet olivat katkonaisia ja hän heräsi jokaiseen tutin putoamiseen vaatien uudestaan tuttia suuhun. Öisin heräsin juuri tutin vuoksi jopa 20 kertaa yössä. Voit siis vain arvata, että olin täysin poikki, kun pakettiin lisäsi vielä 2kk:n iässä alkaneet koliikkihuudot.

Ensimmäiset puoli vuotta menin vauvan ehdoilla ja sitten päätin, että nyt mennään minun ehdoillani. Ensimmäiseksi pidin vauvalle huudatusunikoulun, koska tassuttelut ja hienovaraiset unikoulut eivät tehonneet lainkaan. Huudatusunikoulun jälkeen myös vauvan uni muuttui pitkäkestoisemmaksi ja paremmaksi.

Pidin vauvaa lattialla enemmän ja annoin hänen itse keksiä tekemistä ja viihdykettä. Jos vauva halusi syliin, otin hänet, mutta laskin aika pian alas, kun tajusin, että vauva usein halusi vain tankata hellyyttä. Hän lähti konttaamaan 7 kk:n ikäisenä ja sen jälkeen uusi ulottuvuus olikin se, että sain koko ajan vahtia, mihin hän menee ja mitä hän tekee. Kaikki mikä lähti irti kävi suun kautta.

Myös syömisen osalta tein aikataulut, että milloin tarjoan ruokaa. Jos jollakin aterialla ei ruoka maistunut, niin seuraavalla aterialla maistui senkin edestä. Oman kokemukseni mukaan hänen painokäyränsä oli koko ajan täsmälleen sama tuputinpa ruokaa tai en eli lapsi itse sääteli syömäänsä ruokamäärää itse. Iso helpotus oli siis se, että en stressannut enää hänen syömisestään 6 kertaa päivässä, vaan otin ne tilanteet rennommin, vaikkakin energisen lapsen kanssa syöminen oli kamalaa sotkemista, kun kädet ja jalat viuhtoivat ja hän halusi itse sohia lusikallaan joka välissä jne.

Nukkumaan mentiin tarkkaan tiettynä aikana. Iltarutiinit olivat selkeät. Öisin nukuttiin ja päivällä olin paljon hänen kanssaan.

Eräs hyvä ystäväni oli myös samoihin aikoihin samantyyppisessä tilanteessa vauvansa kanssa. Ystäväni kävi hyvin lähellä loppuunpalamista, kun taas itse onneksi tajusin olla ronskimpi otteissani. Meillä siis kävi niin, että minun "itsekkäämpi" ote vauvanhoitoon oli lopulta hyvä ratkaisu. Kun sain taas nukkua paremmin ja olin vauvanhoidossa humoristisemmalla asenteella, niin jaksoin itse paljon paremmin. Samaa linjaa noudatin uhmaikäaikanakin eli tiukat rutiinit, huumoria ja paljon rakkautta, niin loppujen lopuksi se on lapsenkin etu. Joskus lapsella on liikaa valtaa, vaikka se vastuu on viime kädessä vanhemmilla.

Kovasti tuttua tekstiä - sillä erotuksella, että itse olin kuin ystäväsi, en rohjennut/halunnut/uskaltanut mitä vaan olla ronskimpiotteinen. Olen luonteeltani kiltti, ja koitin kaikin keinoin vain sitä, että vauvalla olisi hyvä olla ja hän viihtyisi mahdollisimman hyvin. Uskon, että näin useat esikoisen äidit tekevät, tanssivat ihan vauvan mukaan, sillä pelkän yhden lapsen kanssa se on kuitenkin eri tavalla mahdollista kuin kahden. Toisaalta, sekin kuulostaa kieltämättä vähän raa'alta, ettei pidä lasta sylissä, kun hän "vain" haluaa tankata hellyyttä. Itse näkisin, että hellyys, läheisyys ja turvallisuuden tunne ovat myös lapselle tärkeitä!

Huudatusunikoulukaan ei ehkä kaikille auta. Sitä en kokeillut, mutta tassutusta kyllä ja nukahtamiseen (illalla) se toimikin ok. Itse yritin hakea kovuutta mm. opettamalla lastani nukkumaan sisälle... 1,5h huutoa - sylissä, sängyssä, joka paikassa yliväsyneenä- ja luovutin. Esikoinen on todella kovapäinen, ei häntä niin vain lannisteta :) Samoin koitin opettaa nukahtamaan paikallaan olleisiin rattaisiin. Huutoa ja huutoahan siitä seurasi. Helppo oli 5-10min keinutella uneen esikoista kuitenkin! Kuopus taas oppi tämän nukahtamisen ihan itse, ilman mitään huutoa ja mekastusta. Jätin vain parvekkeelle, olin automaattisesti aiemmin kiikuttanut vaunuja, ja nyt en kiikuttanutkaan. Nukahtikin ihan itse. Lapsetkin tosiaan ovat erilaisia.

Totta kyllä on tuo pointti, että myös omasta jaksamisestaan pitää pitää huolta, ettei itse väsy. Sitten se on lapsiltakin pois. Ja voi olla, että kilttiluonteinen, miellyttämään tottunut herkkä äiti on alttiimpi masentumaan tms. vaativan vauvan kanssa kuin itsenäisempi äiti. Sitä saattaa ottaa itseensä, kun vauva ei nuku/syö/viihdy, vaikka mitä yrittäisi. Ja toisten syyllistyksetkään eivät tilannetta helpota. Toinen äiti vain sitten toteaa, että tämä lapsi nyt vain on tällainen.

Olen niin väsynyt kahden "suuritarpeisen" lapsen hoitamisesta, etten jaksa edes lukea tätä viestiketjua tai tehdä juuri mitään muutakaan, kun nyt on hetken rauha siitä rumbasta. Yöt on molempien vuorotellen kukkuessa/itkiessä/raivotessa ihan helvettiä ja päivisin mietin vaan, että montako tuntia pitää vielä jaksaa selvittää tappeluita, kanniskella pienempää, tapella syömisten kanssa, siivota loputtomia sotkuja, toistella samoja pyyntöjä/käskyjä uudestaan ja uudestaan jne ennenkuin lapset todennäköisesti nukahtavat, jolloin yleensä on sellainen tunnin-parin tauko ennen yöhuutojen alkamista. Siinä välissä sitä ehtii viettää laatuaikaa tiski- ja pyykkikoneen kanssa ja tehdä seuraavan päivän ruuat, nämä toimet kun ovat mahdottomia suorittaa päivän aikana. Imurointi onnistuu ehkä kerran kuukaudessa, jos oikein tsempataan miehen kanssa. Ja jos sellainen ihme tapahtuisi, että molemmat lapset nukkuisivat päiväunet ja vieläpä samaan aikaan, niin minulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä mitään muuta kuin nukkua itsekin. Kaikki ilo kadonnut tästä lapsiperhearjesta, empatia lasten vinkumisia kohtaan alkaa olla loppuun käytetty ja tuntuu, että romahdan kohta myös fyysisesti, henkisesti olen ollut zombi jo vuoden-pari. Niin superihania kuin ne lapset hyvänä hetkenä (ja sellaisena, että niistä jaksaa ja huomaa itse nauttia) saattavat ollakin, niin jos nyt pitäisi tämän lasten syntymän jälkeisen elämänkokemuksen viisaampaa päättää, että perustaako perhe vai ei, niin taitaisi jäädä perustamatta. Rutiinit ja unikoulut ja tassuttelut ja ruokavaliot ja kaikki kokeiltu, mutta ei vaan helpota, ei. Joku valopää ehdotti, että jos tuntuu raskaalta niin kaupungille vaan villisti ilman rutiineja ottamaan breikkiä arjen harmaudesta - joopa joo; testattu miljoona kertaa, että heti jos yrittää jotain kivaa, arjesta poikkeavaa, ylimääräistä mukavaa niin pieleen menee ja rangaistus seuraa.

Edellisestä vuodatuksesta ei liene vaikea päätellä, että en kykene kirjoittamaan vinkkejä siitä, miten vaativien lasten äiti voisi jaksaa paremmin; kuten havaita saattaa en itse ole konsteja keksinyt. Ainoa selvästi hyvä on ollut nukahtamis-/unilääkkeiden hommaaminen: jos joskus saa yöhoitoapua, niin pillereillä voi varmistaa pystyvänsä nukkumaan useampia tunteja putkeen, vaikka pään unikeskus olisikin kuinka tohjona. Känni-itku-raivarit puhdistavat myös silloin tällöin ilmaa, kun klöntti rinnassa ja paine päässä on noussut niin kovaksi, että eläminen ylipäätään ei tunnu enää kovin mielekkäältä.

Vähän huono päivä. Tänäänkin.

Ai niin, ja töissäkin pitäisi vähän käydä hoitamassa vaativia asiantuntijahommia ja olemaan osa täysjärkistä aikuisyhteisöä. Jep.

Hei!
Tilanteenne kuulostaa tosi vaikealta! Olisikohan teille mahdollista saada esim. tukiperhe? Tietoa tukiperheistä on esim. Pelastakaa lapset ry:n sivuilla:
"Tukiperheessä käyvät lapset asuvat omassa kodissaan, mutta perheessä olevien jaksamista heikentävien tilanteiden myötä, perheet tarvitsevat tukiperhettä n. yhtenä viikonloppuna kuukaudessa. Vaikean tilanteen perheessä voi aiheuttaa esimerkiksi yksinhuoltajuus, vaikea sairaus tai perheen heikko sosiaalinen tukiverkosto. Lapset käyvät tukiperheissä keskimäärin yhtenä viikonloppuna kuukaudessa."
Ottakaa ihmeessä yhteyttä vaikka perheneuvolaan! Kuulostat tosi väsyneeltä, tarvitsette apua heti. Onko lapset päiväkodissa silloin kun olet töissä? Olisiko sieltä kautta mahdollista saada jotain apua, kun tuntevat jo teidän perheen ja lapset?

Alkuperäinen kirjoittaja ihanhirveetä:
Olen niin väsynyt kahden "suuritarpeisen" lapsen hoitamisesta, etten jaksa edes lukea tätä viestiketjua tai tehdä juuri mitään muutakaan, kun nyt on hetken rauha siitä rumbasta. Yöt on molempien vuorotellen kukkuessa/itkiessä/raivotessa ihan helvettiä ja päivisin mietin vaan, että montako tuntia pitää vielä jaksaa selvittää tappeluita, kanniskella pienempää, tapella syömisten kanssa, siivota loputtomia sotkuja, toistella samoja pyyntöjä/käskyjä uudestaan ja uudestaan jne ennenkuin lapset todennäköisesti nukahtavat, jolloin yleensä on sellainen tunnin-parin tauko ennen yöhuutojen alkamista. Siinä välissä sitä ehtii viettää laatuaikaa tiski- ja pyykkikoneen kanssa ja tehdä seuraavan päivän ruuat, nämä toimet kun ovat mahdottomia suorittaa päivän aikana. Imurointi onnistuu ehkä kerran kuukaudessa, jos oikein tsempataan miehen kanssa. Ja jos sellainen ihme tapahtuisi, että molemmat lapset nukkuisivat päiväunet ja vieläpä samaan aikaan, niin minulla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä mitään muuta kuin nukkua itsekin. Kaikki ilo kadonnut tästä lapsiperhearjesta, empatia lasten vinkumisia kohtaan alkaa olla loppuun käytetty ja tuntuu, että romahdan kohta myös fyysisesti, henkisesti olen ollut zombi jo vuoden-pari. Niin superihania kuin ne lapset hyvänä hetkenä (ja sellaisena, että niistä jaksaa ja huomaa itse nauttia) saattavat ollakin, niin jos nyt pitäisi tämän lasten syntymän jälkeisen elämänkokemuksen viisaampaa päättää, että perustaako perhe vai ei, niin taitaisi jäädä perustamatta. Rutiinit ja unikoulut ja tassuttelut ja ruokavaliot ja kaikki kokeiltu, mutta ei vaan helpota, ei. Joku valopää ehdotti, että jos tuntuu raskaalta niin kaupungille vaan villisti ilman rutiineja ottamaan breikkiä arjen harmaudesta - joopa joo; testattu miljoona kertaa, että heti jos yrittää jotain kivaa, arjesta poikkeavaa, ylimääräistä mukavaa niin pieleen menee ja rangaistus seuraa.

Edellisestä vuodatuksesta ei liene vaikea päätellä, että en kykene kirjoittamaan vinkkejä siitä, miten vaativien lasten äiti voisi jaksaa paremmin; kuten havaita saattaa en itse ole konsteja keksinyt. Ainoa selvästi hyvä on ollut nukahtamis-/unilääkkeiden hommaaminen: jos joskus saa yöhoitoapua, niin pillereillä voi varmistaa pystyvänsä nukkumaan useampia tunteja putkeen, vaikka pään unikeskus olisikin kuinka tohjona. Känni-itku-raivarit puhdistavat myös silloin tällöin ilmaa, kun klöntti rinnassa ja paine päässä on noussut niin kovaksi, että eläminen ylipäätään ei tunnu enää kovin mielekkäältä.

Vähän huono päivä. Tänäänkin.

Ai niin, ja töissäkin pitäisi vähän käydä hoitamassa vaativia asiantuntijahommia ja olemaan osa täysjärkistä aikuisyhteisöä. Jep.

Tulipas surullinen olo tästä viestistä. Menin ihan sanattomaksi. En voi muuta sanoa, kuin että lapsiperheen arjen ei tarvitse olla tuollaista ja sun on syytä nyt kyllä hakea jotain apua. Luulen, että lapsennekin reagoivat voimalla pahoin ja käyttäytymällä "kurittomasti", jos vanhemmat voivat noin huonosti. Myös lasten unihäiriöt voivat johtua jännitteistä kodissa.

Jos tuntuu siltä, että lapsiperheen arjen pyörittäminen vie kaiken energian eikä anna mitään, niin pitää silloin osata hakea apua. Soita neuvolaan ja mene sinne ensitöiksesi. Tai mene työpaikkalääkärille.

Saako kysyä minkäikäiset lapset ja kauan hoidit heitä kotona? Kauan olet ollut jo töissä takaisin?

Jo ihan lastenkin takia teidän olisi syytä nyt ottaa tilanne vakavasti ja hakea ulkopuolista apua perheellenne. Tilanteenne ei kuulostaa "normaalilta lapsiperheen rankalta elämältä", ette voi kovin pitkään jatkaa noin. Jotain muutosta tilanteeseen on saatava, aloittakaa avun etsiminen vaikka neuvolasta, neuvolapsykologilta ja/tai perheneuvolasta.

ihanhirveetä: kuulostaa niiiiin tutulta. Ettei vain olisi pikkuisen masennustakin ilmassa...? Väsymys voi sille altistaa, eikä aina itse tajua sitä. Totta on myös se, että lapset alkavat voida huonommin, kun vanhempien pinna on äärimmilleen venytetty. Mutta sehän ei sua ollenkaan lohduta... been there. Jos olisit kotiäiti, niin suosittelisin päiviä, jolloin voisit tehdä muutakin kuin hoitaa lapsia... ehkä sulle muutama hyvin nukuttu yö tosiaan tekisi taas terää?
Itse sain apua neuvolapsykologilta. Myös se, että lapset alkoivat vähän paremmin nukkua, auttoi kummasti. Apua kannattaa hakea! Koska sitä on saatavilla, tarvitsee vain kysyä!

Minusta tuo teidän tilanteenne ei voi jatkua kovin pitkään tuollaisena, ennen kuin tapahtuu jotakin kamalaa esim. loppuunpalaminen, sairastuminen vakavaan masennukseen, avioero. Kannattaisi ehkä yrittää miettiä vielä kerran jotakin sellaisia uusia keinoja, joita voisi tehdä esim. voisitko tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta pitää lapsia päivähoidossa hieman pidempään, jolloin saisit käytettyä ylimääräisen "oman" ajan haluamallasi tavalla esim. lepäämiseen tai sitten vaikka kotitöihin, kun kukaan ei roiku jalassa.

Kannattaa myös ottaa asia esille neuvolassa ja sanoa, että mitä tukitoimia on tarjolla. Niistä kannattaisi vaikka maksaa, jos se pelastaa perheen ja parisuhteen.

Tiedän erään tutun perheen, joka oli myös äärirajoilla ja he jopa menivät niin pitkälle, että myivät unelmiensa omakotitalon ja muuttivat lasten kanssa kerrostaloon päiväkodin viereen lähelle palveluita, jolloin pääsivät eroon pihatöistä ja kuljettamiseen & kauppareissuihin käytettävä aika lyheni monella tunnilla per viikko. Tämä perhe myös kertoi rohkeasti tilanteestaan lopulta, jolloin yllättävästi sitä löytyi lastenhoitoapua tuttavapiiristä ja sukulaisista, kun oli pakko saada kriisi purettua.

Toivon sinulle tsemppiä ja jaksamista. Toivottavasti löydät miehesi kanssa ratkaisun ongelmiin.

Yhteistyössä