Miten järjestää hääjuhla kun välit miehen perheeseen ovat huonot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruokatunnilla maistraattiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruokatunnilla maistraattiin?

Vieras
Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, millaiset häät/hääjuhla on ollut pareilla, joista jommalla kummalla tai molemmilla on huonot välit puolisonsa sukulaisiin.

Tilanne on lyhyesti tämä: monen vuoden yhdessäolon jälkeen avomieheni kosi. Se tuli täysin yllätyksenä, jotenkin en koskaan ajatellut että me menemme naimisiin. Kihlautumisen jälkeen aloin valvoa öitä ahdistuneena, sillä miehen perhe ei ole koskaan hyväksynyt minua tai pitänyt minusta. Ja se on tehty minulle selväksi monin tavoin tässä vuosien mittaan. Tunne on molemminpuolinen, mutta minä sentään olen yrittänyt tulla heidän kanssaan toimeen ja olla kohtelias.

Ajatus siitä, että viettäisin hääpäivääni ko. ihmisten seurassa on aivan epätoivoinen. Mutta tietenkään emme voi jättää mieheni vanhempia ja sisaruksia kutsumatta, jos hääjuhla pidetään. Mies on läheinen perheensä kanssa.

Hääpäivän pitäisi olla onnellinen ja iloinen päivä; siihen ei kuulu tiuskimiset, äyskimiset, niskan nakkelut, silmien pyörittelyt ja ivalliset tai halventavat kommentit. Kaikkea tuota olen saanut mieheni sukulaisilta osakseni vuodesta toiseen. Miehen sisko on niin paha tapaus, että ei voi luottaa hänen osaavan käyttäytyä edes juhlapäivänä.

Ei taida tulla hääjuhlia meille :/

Teinä menisin naimisiin maistraatissa ja lähtisin ihanalle häämatkalle johonkin. Sieltä jos lähetätte postikortteja, niin voitte samalla ilmoittaa uuden siviilisäätynnekin. Eli ei, mäkään en tossa tilanteessa haluaisi juhlia, koska ilmiselvästi siitä saa itselleen vaan tosi pahan mielen. Oletko keskustellut asiasta miehesi kanssa?

Nopea vihkiminen ja pini kahvitilaisuus jossa on mukana kaikki ja sitten lähtö vaikka risteilylle tai johonkin jatkoille oikeiden ystävien kanssa tai sitten tosiaan vihkiminen maistraatissa/kirkossa parhaat kaverit todistajana ja sieltä suoraan häämatkalle?
Toisaalta, kyllä ne hankalatkin ihmiset häissä saattaa osata käyttäytyä. On mahdollista tehdä myös rohkea veto: nostaa kissa pöydälle ja pitää sukukokous aiheesta häät ja kertoa tuo mitä viestissä kerroit asianosaisille itselleen ja antaa heille mahdolisuus sanoa miliipteensä.

Teinä menisin naimisiin maistraatissa ja lähtisin ihanalle häämatkalle johonkin. Sieltä jos lähetätte postikortteja, niin voitte samalla ilmoittaa uuden siviilisäätynnekin. Eli ei, mäkään en tossa tilanteessa haluaisi juhlia, koska ilmiselvästi siitä saa itselleen vaan tosi pahan mielen. Oletko keskustellut asiasta miehesi kanssa?

Olen keskustellut miehen kanssa yleisellä tasolla siitä, miten hankalaa minulla on hänen perheensä kanssa. Mutta tästä hääasiasta emme ole jutelleet.

Joo, hääjuhlat taitaa jäädä pitämättä. Tuntuu vaan niin haikealta. Vaikka en siis ikinä ajatellut meneväni koskaan naimisiin, niin nyt kihlautuneena se hääpäivän humun ja hääjuhlan "menettäminen" tuntuu aika pahalta. Ilmeisesti minunkin sisälläni asuu kuitenkin pieni prinsessa.

Se on nyt keskustelun paikka miehen kanssa. Jos hän on läheinen perheensä kanssa, niin hän todennäköisesti haluaa myös läheisensä mukaan. Keskustelkaa, mitä te kumpikin haluatte ja mikä olisi paras ratkaisu ja millaiset häät haluatte. Kirkkohäätkin voi pitää vaikka parin todistajan kanssa yhtälailla kuin maistraatissa, jos kirkkoon kuulutte.

Jos päädytte kutsumaan myös miehen sukulaiset, niin silloin miehen kuuluu pitää heille puhuttelu miten häissä käyttäytyä ja että sinä olet hänen valintansa. Tärkeintähän on, että mies haluaa juuri sinut. Ja huonolla käytöksellä häissä nolaa vain itsensä kaikkien muiden silmissä.

Joo, hääjuhlat taitaa jäädä pitämättä. Tuntuu vaan niin haikealta. Vaikka en siis ikinä ajatellut meneväni koskaan naimisiin, niin nyt kihlautuneena se hääpäivän humun ja hääjuhlan "menettäminen" tuntuu aika pahalta. Ilmeisesti minunkin sisälläni asuu kuitenkin pieni prinsessa.

Mä ymmärrän, muakin harmitti kun ei voitu pitää juhlia.
Meillä oli aika vaikee tilanne eikä oltas oikeen voitu kutsua miehen perhettä niin päädyttiin käyntiin maistraatissa ja sen jälkeen käytiin syömässä ja mentiin romanttiseen hotelliin yöksi. Pääasiahan oli kuitenkin että saatiin toisemme, ei ne juhlat :)

Olisiko tässä jonkinlainen kompromissi? Et menettäisi juhlia, mutta ei tulisi kiusallisia tilanteitakaan. Juhlien onnistumista ei kannata laskea minkään palaveroinnin varaan, jos toisten suhtautuminen on niin jäätävää kuin miltä vaikuttaa - pahan mielen saaminen on liian todennäköistä ja päivä on liian arvokas siihen tuhlattavaksi.

Meidän naapurit menivät naimisiin Rhodoksella....En kyllä tuossa tilanteessa järjestäisi juhlia, pahan mielen siitä vain saat kun sukulaiset huonosti sua kohtelevat.

Vanhempani eivät hyväksy veljeni vaimoa (olivat yhdessä 10 vuotta ennen naimisiin menoa) ja varmaan peläten juuri tuota samaa kuin sinä, menivät kirkossa naimisiin kahden todistajan läsnäollessa ja seuraavana päivänä soittivat ja ilmoittivat asiasta... Noh, luulen, että se vielä enemmän alkoi hiertää vanhempieni ja veljeni vaimon väleissä koska nyt vielä kaikenkukkuraksi vanhempani ajattelevat, että "tuo nainen" on vienyt heiltä sen ilon osallistua veljeni häihin (joo, vaikka ihan itse ovat käytöksellään sen aiheuttaneet niin sanoppa se vanhoille ihmisille jotka mielestään ovat aina oikeassa). Itse olen katkera siitä että menivät noin naimisiin. Luulin, että minulla ja veljeni vaimolla oli hyvätkin välit...mutta eipä sitten... Hän ei halunnut ottaa huomioon sitä, että minulla on vain yksi veli jonka häitä olisin halunnut juhlia. Itsekästä...no ehkä mutta minkäs sitä ihminen tunteilleen voi...

Joten ihan kokemuksesta... saattaapi huonontaa entisestään välejä miehesi perheeseen jos menette salaa naimisiin... ota kuitenkin huomioon että vaikka sinä et miehesi perheestä pidä, hänelle hänen perheensä..vanhempansa ja sisaruksensa, ovat kuitenkin ainoita vanhempia ja sisaruksia ja ovat hänelle varmasti hyvinkin tärkeitä... Nainen (vaimo) on vaan niin tajuttomat hyvä "manipuloimaan" miestä tekemään juuri niinkuin haluaa silläkin kustannuksella että mies menettää välinsä sukulaisiinsa :(

Yhteistyössä