Miten järjestää joulu vain perheen kesken? Anoppi-ongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meikku"

Vieras
Joo olen ihan hirveä ihminen, mutta haluan olla joulun vain perheeni kanssa. mies ja kaksi lasta,ja olen jouluna sitten jo äitiyslomalla kun vauva syntyy tammikuun lopussa :) En pidä anopista,ja hänen kanssaan on todella hankalaa keskustella tms. Ei siis todellakaan ole toivottu vieras enää meillä.
Ihan suoraankaan ei voi sanoa,kun tottakai poikansa säälii äitiään. Tavallaan siis tässä salaa mieheltä toivon vinkkiä jolla saataisi joulu vain perheen kesken.
Anoppi kyselee meidän joulusuunnitelmia varmasti viim.ensi kuun lopussa,siinä olisi hyvä jotain keksiä..
Ongelma on se,että anoppi on yksinäinen. On eronnut ja vaikka on hyvissä väleissä appiukon kanssa,epäilen että eivät joulua vietä yhdessä siltikään. Siltikään en halua omaa jouluani pilata.Me juhlimme joulua ihan eri tavalla kuin anoppi!

Meidän joulut ovat menneet niin,että yksi joulu oltiin anoppilassa ennen kuin lapset syntyivät.Ihan helvettiä oli,joulupöydässä vain lipeäkalaa (josta appiukko niiiiin tykkää),ja hirveä tappelu koko aaton.
Sen jälkeen on joulut juhlittu omalla porukalla, mutta anoppi tulee sitten ILMOITTAMATTA meille.
Olen vihjaillut ja sanonut suoraan. Paketit viedään anopille aina jo vähintään 2 päivää ennen joulua vähän niinkuin vihjeenä....Viimeksi ei sanonut mitään eikä antanut lasten paketteja meille mukaan. Oli tullut tänne sitten aattoiltana ja jättänyt paketit roikkumaan ovenkahvaan (oltiin siis poissa kotoa se joulu).

Nyt halusn olla lasten kanssa kotona,ja rentoutua ihan oikeasti kun koululaisella on lomaa. En ole kovin kummoisissa väleissä anopin kanssa,koska hän on niin itsekäs eikä ajattele koskaan lasten parasta (tulee kylään yöllä esimerkiksi..)

Tämä tulee nyt jo näin hyvissä ajoin,mutta pakko kysellä neuvoa jo nyt. tarvittaessa vuokraan mökin jostain hevonhele*tistä,mutta rauhassa haluan olla...

Anoppia voin tarvittaessa vaikka loukatakin,ihan sama,ei oikeasti olla niin väleissä.Mutta miehen en halua pahoittavan mieltään--

Siis sä toivot, että sun miehes kusee oman äitinsä ulos jouluaattona, mutta ongelma on se, että se pitäis sitten tehdä kuitenkin iloisin mielin?

Mitäs jos kokeilisit KESKUSTELLA miehesi ja anoppisi kanssa miten voisitte viettää joulua jonkinlaisessa kompromississa. Ei sukulaisiaan voi jouluna kokonaan kusta ulos, ainakaan jos ei ole totaalinen ääliö.

Jospa kuitenkin ottaisit asian puheeksi miehesi kanssa? Kertoisit, miltä sinusta tuntuu ja miettisitte yhdessä, mitä tilanteessa voidaan tehdä. Tämä ongelma on varmasti edessä taas ensi vuonna, joten hyvä ottaa puheeksi nätisti ja niin, ettei miehesi koe, että epäreilusti mollaat hänen äitiään, mutta kuitenkin niin, että kerrot, miltä sinusta tuntuu.

Jos miehesi on kanssasi samaa mieltä, suosittelisin ihan vain sanomaan anopille esimerkiksi näin; "Haluamme olla tämän joulun ihan vain keskenämme". Ja onhan siinä joulussa niitä päiviä, voitte nähdä anoppia jonain muuna päivänä kuin aattona.

Voithan tietysti yrittää vedota myös raskauteesi, et jaksa mitään etkä ketään ylimääräistä, koska olet raskaana ;D

No sanot vaan suoraan sille haahkalle, ettei teillä ole vastaanottoa enää jouluna ja että haluatte olla oman perheen kesken. Jos tämä ei mene jakeluun ja ilmestyy oven taakse, niin mä en ainakaan päästäis sisälle. Jos se sitte uskois? Mä en ainakaan alkais elään omaa elämääni toisten ehdoilla. Mun oma äiti on semmonen, et jos sille vähänkään antaa tilaisuutta niin se tuppaa satavarmasti niin syvälle meidän perheen elämään ku vaan ikinä pääsee. Alkaa todella ahdistaa, kun sen pitäis tietää JOKA saatanan risaus meidän elämästä. Mä joudun aina välillä ottaan sille kurinpalautuksen ja sanomaan suoraan, ettei kuulu sulle. Sekä ottaan muutenkin etäisyyttä kun menee överiksi. Ja tää piirre näyttää vain vahvistuvan iän myötä, arrghhh!!

Miksei voi?
Voisin joko sen mökin etsiä jostain,tai voisimme mennä äitini luokse jouluksi.Anopin kanssa en joulua kuitenkaan viettää. Eikä tosiasiassa halua mieskään viettää (anoppi on mielenterveysongelmainen),mutta on niin kiltti poika ettei sano mitään.Ja säälii..

Aikaisempina jouluina olen sanonut nopille että ollaan perheen kesken. Aina se tänne tulee silti.
Musta tuntuu että lapset inhoavat mummoaan. Kukaan ei puhu mitään jos hän täällä istuu.

[QUOTE="aapee";27193960]Miksei voi?
Voisin joko sen mökin etsiä jostain,tai voisimme mennä äitini luokse jouluksi.Anopin kanssa en joulua kuitenkaan viettää. Eikä tosiasiassa halua mieskään viettää (anoppi on mielenterveysongelmainen),mutta on niin kiltti poika ettei sano mitään.Ja säälii..

Aikaisempina jouluina olen sanonut nopille että ollaan perheen kesken. Aina se tänne tulee silti.
Musta tuntuu että lapset inhoavat mummoaan. Kukaan ei puhu mitään jos hän täällä istuu.[/QUOTE]

Älkää sitten avatko ovea. Tuollainen on kyllä varmasti ärsyttävää. Enkä minäkään ole sitä mieltä, että joulua on pakko viettää sellasen ihmisen kanssa, josta ei pidä. Kenenkään ei ole mikään pakko.

No sanot vaan suoraan sille haahkalle, ettei teillä ole vastaanottoa enää jouluna ja että haluatte olla oman perheen kesken. Jos tämä ei mene jakeluun ja ilmestyy oven taakse, niin mä en ainakaan päästäis sisälle. Jos se sitte uskois? Mä en ainakaan alkais elään omaa elämääni toisten ehdoilla. Mun oma äiti on semmonen, et jos sille vähänkään antaa tilaisuutta niin se tuppaa satavarmasti niin syvälle meidän perheen elämään ku vaan ikinä pääsee. Alkaa todella ahdistaa, kun sen pitäis tietää JOKA saatanan risaus meidän elämästä. Mä joudun aina välillä ottaan sille kurinpalautuksen ja sanomaan suoraan, ettei kuulu sulle. Sekä ottaan muutenkin etäisyyttä kun menee överiksi. Ja tää piirre näyttää vain vahvistuvan iän myötä, arrghhh!!

Minäkin olisin varmasti suopeampi ja YRITTÄISIN tulla anopin kanssa toimeen,mutta hän on pilannut asian niin monta kertaa että meidän ystävyys on lopullisesti ohi.
Mies varmasti samaa mieltä ja samalla lailla kun minä haluaa vaan levätä,leikkiä lasten kanssa ja kävellä kämpässä kalsarisillaan :D Sinänsä se ei ole ongelma.

Anoppi käy siis kiertämässä kaikki sukulaiset aattona (ja tiedän että tästä tavasta ei tykätä,tietää anoppikin muuta ei välitä).Me kaikki sukulaiset asumme tässä 2 km säteellä,ja aina näen kun anoppi ajaa talon ohi.Tiedän sitten että tulee taas meillekin...Yleensä istuu vain pari tuntia mutta rasittavaa silti.

Olisi inhottavaa olla anopin tilanteessa,olla joulu yksin...Mutta hän on itse tilanteen aiheuttanut.Mulla ei luotto toimi ko.ihmisee enää yhtään.

[QUOTE="vieras";27193941]Siis sä toivot, että sun miehes kusee oman äitinsä ulos jouluaattona, mutta ongelma on se, että se pitäis sitten tehdä kuitenkin iloisin mielin?

Mitäs jos kokeilisit KESKUSTELLA miehesi ja anoppisi kanssa miten voisitte viettää joulua jonkinlaisessa kompromississa. Ei sukulaisiaan voi jouluna kokonaan kusta ulos, ainakaan jos ei ole totaalinen ääliö.[/QUOTE]

Mikä niille sukulaisille antaa oikeuden väkisin työntää itsensä sitten mukaan?

Meillä on selkeät mummojoulu, mammajoulu ja meidän joulu. En halua aina kestitä omaani enkä miehen vanhempia ja haluan joskus viettää joulun ilman ylimääräistä sukustressiä ja laatikon paistoa.

Napinaahan siitä seuraa, mutta jos eivät ymmärrä ja pahoittavat mielensä niin ei ole meidän ongelma.

Anoppi (tietysti anoppi :D ) on vielä tavaton marttyyri. Järjestää esim.tohkeissaan appiukolle syntymäpäiviä ja selvittää OMIEN sisarustensa ja sukulaistensa aikataulut, mutta ei tule mieleen kysyä onko omilla lapsillansa mahdollisesti töitä (yksi on aloitteleva yrittäjä, toinen yö-vuorotyötä tekevä opiskelija ja yhdellä muuten vaan hankalat työvuorot). Sitten on nenä kipparassa, kun ei lapset pääse isänsä syntymäpäiville! Onneksi hänen sisaruksensa kumminkin pääsevät.

Voisko anoppi tulla hetkeksi aikaa aattona? Jaatte lahjat yhdessä ja lähdette käymään haudoilla, viette sit anopin kotiinsa samalla matkalla. Kai sitä pari tuntia kestäis?

No pitäisi kestää joo....Mutta en oikeasti enää jaksa.

Anoppi käy kylässä meillä jo nyt 6 päivänä viikossa,aina ilmoittamatta. Vie täältä tavaraa,hakkaa ovea jos ei aukaista,lopulta pakko aukaista.....

Olen niin totaalisen kyllästynyt tähän tilanteeseen että räjähdän jossain vaiheessa. Edes joulun haluan olla rauhassa!

[QUOTE="Meikku";27193918]

Nyt halusn olla lasten kanssa kotona,ja rentoutua ihan oikeasti kun koululaisella on lomaa. En ole kovin kummoisissa väleissä anopin kanssa,koska hän on niin itsekäs eikä ajattele koskaan lasten parasta (tulee kylään yöllä esimerkiksi..)

Tämä tulee nyt jo näin hyvissä ajoin,mutta pakko kysellä neuvoa jo nyt. tarvittaessa vuokraan mökin jostain hevonhele*tistä,mutta rauhassa haluan olla...

Anoppia voin tarvittaessa vaikka loukatakin,ihan sama,ei oikeasti olla niin väleissä.Mutta miehen en halua pahoittavan mieltään--[/QUOTE]

Joo, ja sinähän et ole itsekäs ja ajattelet vain lasten parasta...

Mulla joulu on ihan äärettömän tärkeää...Jo lapsena opittu tapa: leivotaan jo viikkoa ennen,kämppä hohtaa puhtautta...Rentoudutaan ja syödään todella hyvin,lahjoihin panostetaan kunnolla jne..

Ehkä ongelma onkin siinä,että haluan sen joulun olevan ´täydellinen´..Samoin kuin lasten synttärit.
ja siinäkin kohtaa mennään metsään anopin kanssa. Täälläkin kerroin miten anoppi yritti itsemurhaa lasten syntymäpäivänä kun ei kestänyt jäädä ilman huomiota (oli siis kaverisynttärit,eikä niihin anoppia kutsuttu). Jätettiin juhlat kesken kun lähdettiin anoppia hakemaan sairaalasta kotiin..

olen katkera,myönnän sen!!!

[QUOTE="Vieraš";27193996]Kutsukaa se jonain titertynä päivänä, vaikka tapaninpäivänä, syömään. Jos se siitä ymmärtäis että muina päivinä ei tartte tulla.[/QUOTE]

Näin olen tehnytkin aiemmin,mutta nyt en tiedä miten paljon jaksan ruokaa edes tehdä. Alustavasti sovittu äitini kanssa että siellä syödään aattona ja teen kotona mitä jaksan...Riippuen miten raskaus etenee! Vähän ongelmia on jo tullut..

Niinkuin jo kirjoitin,anoppi on ollut mulle niin paha,melkein särkenyt meidän liiton, kiusannut tahallaan jne,että en välitä vaikka loukkaantuu.Hän tietää miksei ole meille ´tervetullut´. Ja olen kyllä itsekäs,haluan sen tärkeän joulun olla rauhassa....En todellaakaan nauttisi jos pitäisi anopin kanssa koettaa tulla toimeen..

Meillä on jo useampi lapsi,näistä yksi on erityislapsi,ja he vaativat paljon huomiota.Varmasti paljon enemmän kuin ´normaalit´ lapset. Haluan keskittyä lapsiin,tehdä heille niin kivan joulun kuin jaksan..

[QUOTE="Aapee";27193984]No pitäisi kestää joo....Mutta en oikeasti enää jaksa.

Anoppi käy kylässä meillä jo nyt 6 päivänä viikossa,aina ilmoittamatta. Vie täältä tavaraa,hakkaa ovea jos ei aukaista,lopulta pakko aukaista.....

Olen niin totaalisen kyllästynyt tähän tilanteeseen että räjähdän jossain vaiheessa. Edes joulun haluan olla rauhassa![/QUOTE]

Hommaa lähestymiskielto ja tee selväks ettet halua olla tekemisissä. Tai muuta kauemmas. Aivan karseeta, ei mitään omaa rauhaa..:( Sit ihmetellään ku nää tämmöset tapaukset vanhenee lisää ja joutuu johonki laitokseen, et miks ei omaiset käy kattomassa ja voi voi ku vanhus rievun on omaiset hylännyt. Pitäis aina hetki miettiä, mitä sieltä taustalta löytyy...

[QUOTE="xxx";27193986]Joo, ja sinähän et ole itsekäs ja ajattelet vain lasten parasta...[/QUOTE]

Kenenkään ei ole pakko sietää omassa kodissaan sellaisia ihmisiä, joiden ei halua tuppautuvan elämäänsä, varsinkaan jouluna! Sulla ei ilmiselvästikään ole tällaista ongelmaa koskaan ollut tai sitten olet itse se joka väkisin tuppaa muille?

[QUOTE="Vieraš";27193996]Kutsukaa se jonain titertynä päivänä, vaikka tapaninpäivänä, syömään. Jos se siitä ymmärtäis että muina päivinä ei tartte tulla.[/QUOTE]

Peesaan tätä, paitsi ei mun mielestä tarvitse edes syömään kutsua, mun mielestä vaan kahvillekin kutsuminen on ok.

Minä vetoaisin mieheeni tuossa tilanteessa, sillä vaikka anopin kanssa sopisikin asiat niin mikään ei häntä loppupelissä estä änkeämästä teidän kotiin jouluna vaikka toisin olisitte sopineet.

Joten varmaan anoppi eniten kuuntelee omaa poikaansa! jokuhan aina tollasissa tapauksissa tulee itsensä satuttamaan..sama tilanne siinä, kun pitäisi päättää, että viettääkö perheensä kanssa joulun anopilla vai omilla vanhemmilla...kinkkisiä tilanteita, mutta kyllä minä tekisin kuten sydän sanoo:)

EIKÖ MIEHELLÄSI OLE SISARUKSIA? kun anoppi vain teille änkeää?

Meillä 2 lasta (eli usemapi lapsi), ja kolmas tulossa.Minun mittapuulla melkein suurperhe,kun kolmas syntyy...

Toteutan tuon joulupäiväkahville-kutsumisen. En jaksa ottaa stressiä ruuuasta jos jotain ongelmia onkin. Siis vuodelepoa tms..

Olen tuntenut anoppini liki 15 v.Ensimmäiset 10 vuotta menivät suht hyvin (paitsi nuo joulut).Nyt mma on mennyt aivan älyttömäksi.

Ymmärrän että en ole mikään pulmunen itsekään,mutta minusta oikeasti tuntuu siltä että suojelen perhettäni tuolta ihmiseltä. Anoppi on sairas!
Jos joku säälii anoppiani kun miniä on tällainen hirviö,mietippä itse että antaisitko lastesi kärsiä mummin takia? meillä vanhempi lapsista näki anopin itsemurhaa yrittäneenä.
lapset on juuri saatu yöunille klo 21,kun anoppi tulee kylään.hakkaa ovea niin kauan että on pakko aukaista.ja lapset heräävät.
Pakko pitää joku kuri tässä perheessä...

Yhteistyössä