Miten joillain ei muka ole varaa ostaa lapsille suksia ja luistimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Niin";29140381]Voi olla että ap:llakin hymy hyytyy kymmenen vuoden päästä, kun lähtee etsimään teinille suksipakettia 25eurolla.[/QUOTE]

No se teini voi kesätöissä tienata jo rahaa...

Vaikka asutan Rovaniemellä ei meidän koululaiisllakaan olut vime vuona kuin 6 kertaa hiihtoa ja saman verran luistelua. Jotkut lapset eivät pidä hiihtämisestä tai luistelusta, ei heitä mielet'ni voi pakotaa vapaa-aikana niitä harrastamaan.
Onnekis meillä on useampi lapsi niin on voitu kierrättää ja ne mitkä hyt nuorimmalta on peinkis jänyt olen siten pilkkahintaanantanu jollekin köyhälle etenpäin,. esim 20e koko suksipaketti
Jos meillä oliis vain yksi tai kais lasta niin silloin olisin radikaalisti tehnyt niin että oliisn ostantu käytetynä. säästöä sekin.
meidän poiken koululta tuli kysely että jos jollakin lapsella ei jostain syystä ole varaa/ mahdollisuuta ostaa kysisiä välineitä, pitää ottaa yhteyttä liikunnanopettajaan ( varman löytyy sit jotakin varavälineitä)
minusta täö eriarvoista peruskoulun, jos kerran kyseisiä lajeja harrastetaan koulula, sielä on oltaa välineet, aiuvan kuten telinevoimistelkussa, pesäpalossa ja suunnistuksessakin.

[QUOTE="vieras";29140417]No se teini voi kesätöissä tienata jo rahaa...[/QUOTE]

13-vuotiaskin on teini. Mihin tuon ikäinen pääsee töihin? Ei tuon ikäistä halua kovinkaa moni ottaa töihin.

[QUOTE="Realisti";29140433]13-vuotiaskin on teini. Mihin tuon ikäinen pääsee töihin? Ei tuon ikäistä halua kovinkaa moni ottaa töihin.[/QUOTE]

eikä teinin tarvii hiihtovälineitä ym KOULUUN tarvittavia jutuja oimista rahoistaan ostaa.... koulun ne oikeasti pitäisi jos kerran kuuluvat opetussuunnitelmaan, kohta pitää vanhempien maksaa koulukirjatin. Mehän maksetaan veroja niillä sais siitä suksia kouluun.

me saatin edellistalvena yhdet oikeat kilpasukset pojalle. IHAN ilmaiselsi. Toki annoin kaverille kaffepaketin palkaksi, mutta ei vältämättää olisis sitäkän halunut. hän olis heittänyt ne pois kun eivät enää olleet hänelle sopivat ( on entinen kilpahiihtäjä)
ja kannattaa muuten kysyä esim entiisltä hiihtäjiltä, heillä vopi olla ylimääräiaiä "vänhoja" suksia myydä halvalla

On varaa, mutta suksia ei ole ostettu kuin toiselle lapselle ja ihan siksi, kun toinen ei halua suksia eikä käytä niitä. Yläasteella hiihdetään ehkä kerran tai kaksi lukukaudessa ja silloinkaan se ei hiihdä, vaan menee aina luistelemaan.

Jaa että lapsen pitäisi tehdä kesätöitä, että saisi ostettua niillä rahoilla sukset, koska koulusta käsketään ostaa sukset? Ei hemmetti, mä inhosin yli kaiken hiihtämistä kiitos vaan yläasteen mielipuolen liikunnanopeni.
Jos mut olisi vielä laitettu töihin siksi, että olisi pitänyt ostaa ne SUKSET, olisin ihan varmasti karannut kotoa.

Onneksi meidän koulun hiihtokerrat vietetään niin, että omat sukset saa ottaa mukaan, mutta hiihtopaikasta saa lainasukset suksivuokraamosta, ilman kuluja. Eli ei edellytetä omia suksia lainkaan. Muutenkin nuo panostavat enemmän luisteluun, koska koulun vieressä on kenttä.

Mekin ollaan suht hyvätuloisesta perheestä mutta kun yksi lapsistamme sairastui hetkellisesti mutta vakavasti niin kyllä siinä tämmöinen hyvätuloinenkin perhe meni hetkellisesti rahojen kanssa tiukille lääkkeiden ja sairaalakulujen ja apuvälineiden kanssa. Meillä oli varaa kyllä luistimiin jne mutta opin kyllä silloin paremmin ymmärtämään että kaikissa perheissä ei oo asiat ihan niin hyvin. Jos olis huonommat tulot niin säästöillä olis pitäny mennä. Mitäs jos säästöjä oliskin tarvinnut samaan aikaan vaikka pyykkikoneelle? Silloin ois pitäny valita tärkeämpi ostos. Monesti asiat on pienestä kiinni.

Ja siis eikös lapsilisät ole just nimenomaan lasten menoja varten, eli eikös ne sukset ja luistimet kuulu niistä lapsilisistä kustantaa?

Niin lapsen menoihin joita on myös ruoka ja katto pään päällä. Mistä sitä rahaa säästää jos kaikki rahat menee viimeistä senttiä myöden ihan peruselämiseen? Miksi on niin vaikea käsittää, että Suomessa on oikeasti todella pienituloisia?

Mun ukki harrastaa hiihtoa ja hiihtosuunnistusta. Se viime talven alussa soitti mulle että oisko mulla aikaa ja mahdollisuuksia niiden varastoja tyhjentää eli hiihtoseurojen. Ne kaikki sukset, sauvat ja monot ois mennyt poltettavaksi mutta minä vein ne hopeyhdistykselle yhden autolastillisen. Kannattaa siis soitella seuroihin, siellä on sedillä, tädeillä ja nuoremmilla harrastajilla joka vuosi kymmennitäin suksia kaupan mutta jos niitä ei kukaan osta niin ne on seuraavan vuoden juhannuskokossa.

viime talvena ostettiin lapsille uusia monopareja suksiin ja kaikille luistimetkin ja meni alle 150 euroa kolmelle lapselle koko settiin. käytettynä näitä saa tori.fistä ja läheltä. itse en edes mene enää kauppaan, koska näitä viikon käytettyjä ja pieneksi jääneitä saa parilla kympillä torista.

Löydettiin teinille tori.fi sukset (viime vuodenmallia tosin) 10e, nuoremmille on sitten kierrätetty noita jo varastosta löytyviä. Yksiäkään suksipaketteja tai luistimia ei ole tarvinnut uusina ostaa kun käytettynä saa edullisesti.

Ja meillä lapset rakastaa hiihtämistä ja luistelua joten ovat todellakin käytössä.

Meillä on vanhempaintoimikunta ostanut koululle 50 paria suksia siltä varalta jos kaikilla ei ole omia. Minusta tämä on ollut fiksua vaikkakin omilleni olen ostanut sukset ja luistimet koska hiihdetään ja luistellaan myös vapaa-aikana.

Yhteistyössä