Miten joillekin myönnetään hirveän suuria lainoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
asuntolainoja, siis.

Meillä on aika pienet tulot, nettotulot noin 3000. Meitä on 4 henkeä perheessä, 2 lasta siis.

Minulla oli aika kivat säästöt, olen ollut aika pihi ihminen nuorempana.

Mulla oli melkein 100 000 säästöjä, (työtä). Meille myönnettiin lainaa reilu 100 000 (en tarkasti muista, sori).
Miten jotkt saavat ihan tosi isoja lainoja? Ei tosin käyty kuin omassa pankissa,jossa meillä oli tilit.

Samaa olen ihmetellyt. Meille ei irronnut 100 000 enempää, vaikka oli takaajat. Tosin vain toinen meistä oli silloin töissä, yksinään nettotulot tuon verran mitä ap:lla.

Ai? Me saatiin 280 000 ongelmitta. Toisella vakituinen työ, toinen lopetteli opintojaan ja teki satunnaista keikkatyötä. Opintolainoja, eikä mitään muitakaan lainoja ollut valmiiksi. Säästöjä ei nimeksikään. Raha-asiat hoidettu aina moitteettomasti.

[QUOTE="Heps";25440454]Ai? Me saatiin 280 000 ongelmitta. Toisella vakituinen työ, toinen lopetteli opintojaan ja teki satunnaista keikkatyötä. Opintolainoja, eikä mitään muitakaan lainoja ollut valmiiksi. Säästöjä ei nimeksikään. Raha-asiat hoidettu aina moitteettomasti.[/QUOTE]

Niin, täähän se justiin ihmetyttää ;)

Meillä 1 pieni lapsi,minä hoitovapaalla ja miehen nettotulot n 3000. Meille oltais myönnetty ilman takaajia 180 000,mutta lopulta otettiin vaan n 140 000. Säästöjä mulla ei mitään,miehellä n 15 000.

Meillä nettotulot (molemmat töissä) n. 4 000 e, säästöjä 130 000 e, ei lapsia. Oltais saatu vähintään 270 000 e, mutta ei todellakaan otettais noin paljon. Omaakin harkintaa pitää käyttää...

Viime vuosina pankit ovat aika liberaalisti myöntäneet lainoja selkeästi yli maksukyvyn jos vain on takaajat tai jotain omaisuutta josta pankki laskee saavansa sitten omansa takaisin jos ja kun lainaaja ei lyhennyksistään selviä. Vastuullisempaa pankeilta olisi tietysti tehdä lainaajalle selväksi etukäteen minkälainen olisi järkevänsuuruinen laina mutta kyllä moni pankki on ihan iloisesti lähtenyt linjalle "kunhan omat saadaan takaisin niin ei väliä miten asiakkaalle käy". Jos laina lyhenee hitaasti ja lainaaja joutuu ottamaan lyhennysvapaita kuukausia niin lainalle kertyy enemmän korkoa ja jos lainaajalta menee koti alta ja kämppä myyntiin niin se ei ole pankin murhe. Ikävän moni vain kuvittelee että jos pankki myöntää lainaa X euroa niin kyllähän sen täytyy silloin tarkoittaa että meidän tuloilla pystytään sellainen laina helposti hoitamaan. Vaan kun se ei sitä tarkoita vaan se on laskettu vain sillä perusteella että teidän tulonne ja omaisuutenne riittävät siihen että pankki saa omansa pois vaikka lainaaja sitten jäisi pennittömänä taivasalle.

itsekin kummastelen lapsiperheitten ylisuuria lainoja. Molemmat käydään töissä ja lainaa otettiin vaan 120 000e.

En ikä päivänä olisi uskaltanut ottaa enempää. Nytkin kk maksu on 800e.

[QUOTE="Kifa";25440562] Ikävän moni vain kuvittelee että jos pankki myöntää lainaa X euroa niin kyllähän sen täytyy silloin tarkoittaa että meidän tuloilla pystytään sellainen laina helposti hoitamaan. [/QUOTE]

Niiiin totta.

Ja ikävä kyllä tämä höveli lainananto on osaltaan johtanut myös asuntojen hintojen nousuun lähes sietämättömälle tasolle. Kämpät maksaa just niin paljon kuin ihmisillä on "varaa" maksaa.

[QUOTE="äiti";25440592]kuinka pitkä maksu aika ja mikä kuukausisumma on tolla lainamäärällä?[/QUOTE]
1100€/kk. Olisi saanut pienemmälläkin mutta maksetaan mielummin vähän nopeammin pois. Laina-aikaa en tällä hetkellä tiedä koska se muuttuu korkojen muuttuessa.

[QUOTE="vieras";25440408]Samaa olen ihmetellyt. Meille ei irronnut 100 000 enempää, vaikka oli takaajat. Tosin vain toinen meistä oli silloin töissä, yksinään nettotulot tuon verran mitä ap:lla.[/QUOTE]

Me saatiin lainaa n.140tuhatta, minä kotihoidontuella ja miehellä jää käteen kuussa noin 1600e. Takaajia oli kolme.

Kun on takaaja, jolla omaisuutta runsaasti saa lainan kuin lainan, koska jos lainan ottajalle käy huonosti menee takaajan maksuun=)

Minkä ikäinen olet? mietin vaan, että missä ajassa olet ja mistä pystynyt säästämään 100 000e?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25440617:
1100€/kk. Olisi saanut pienemmälläkin mutta maksetaan mielummin vähän nopeammin pois. Laina-aikaa en tällä hetkellä tiedä koska se muuttuu korkojen muuttuessa.

Aika kauan saatte vielä maksaa. Meillä lainaa 120t euroa ja maksetaan 1350e/kk. Silti on vielä melkein 10v maksettavaa.

[QUOTE="vieras";25440689]Aika kauan saatte vielä maksaa. Meillä lainaa 120t euroa ja maksetaan 1350e/kk. Silti on vielä melkein 10v maksettavaa.[/QUOTE]
Sou? Ei asuntolaina mikään pikavippi olekaan. Ja me otettiin se laina reilut 7 vuotta sitten eli ei sitä tuota summaa tietenkään ole enää jäljellä.

[QUOTE="...";25440646]Kun on takaaja, jolla omaisuutta runsaasti saa lainan kuin lainan, koska jos lainan ottajalle käy huonosti menee takaajan maksuun=)

Minkä ikäinen olet? mietin vaan, että missä ajassa olet ja mistä pystynyt säästämään 100 000e?[/QUOTE]

olen keski-ikäinen eli oma asunto laitettiin vasta kun oli tutkinnot ja työelämää molemmilla takana.

[QUOTE="Mie";25440653]Teitä on 4 ja siihen nähden pienet tulot. Meillä netto tulot yht kk 3400 €, 140 000 € otettiin lainaa, enemmänkin ois saatu ja 2 perheessä.[/QUOTE]

onko tuo yhden palkka vai kahden? oletteko
oletkoko siis yh vai lapseton pariskunta?

Yhteistyössä