Miten joillekin myönnetään hirveän suuria lainoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";25440752]onko tuo yhden palkka vai kahden? oletteko
oletkoko siis yh vai lapseton pariskunta?[/QUOTE

Lapseton pariskunta. Yhteensä tuo meidän netto kun lyödään kk palkat yhteen.

Isommilla tuloilla isommat lainat. Meille oli kriteerinä se, etteivät (muistaakseni) lainanhoitokulut saaneet olla suuremmat kuin 40% nettotuloista. Me laskimme kuukausitulot ja -menot excel-taulukkoon pyytäessämme lainaa.

Lainamme on melko suuri.

[QUOTE="Mie";25440653]Teitä on 4 ja siihen nähden pienet tulot. Meillä netto tulot yht kk 3400 €, 140 000 € otettiin lainaa, enemmänkin ois saatu ja 2 perheessä.[/QUOTE]

aivan totta, että 4 kuluttaa enemmän kuin kaksi. paljon enemmän.

sitä juuri pohdinkin, että lapsiperheet saavat suuria lainoja. koska ei teilläkän varmaankaan tulot kasva jos lapsia tulee, päinvastoin,useimmilla pienenevät radikaalisti jossain vaiheessa, kotihoidontukien muodossa.

Kannattaa kiertää eri pankkeja toisesta pankista saa helposti 50 000 enemmän kun toisesta.
Myytiin meidän asunto eli säästöjä 60 000 ja otettiin 210 000 laina. Tulot nettona meillä n.3000 ja 3 on meidän perheessä.

[QUOTE="a p";25440785]aivan totta, että 4 kuluttaa enemmän kuin kaksi. paljon enemmän.

sitä juuri pohdinkin, että lapsiperheet saavat suuria lainoja. koska ei teilläkän varmaankaan tulot kasva jos lapsia tulee, päinvastoin,useimmilla pienenevät radikaalisti jossain vaiheessa, kotihoidontukien muodossa.[/QUOTE]

Ei ole lapset haaveissa ollenkaan niin tulot pysyy samana.

[QUOTE="Hipsu";25440816]Kannattaa kiertää eri pankkeja toisesta pankista saa helposti 50 000 enemmän kun toisesta.
Myytiin meidän asunto eli säästöjä 60 000 ja otettiin 210 000 laina. Tulot nettona meillä n.3000 ja 3 on meidän perheessä.[/QUOTE]

Eri asia onkin sitten, että kuinka paljon on järkeä ottaa sitä 50te isompaa lainaa, mitä toinen pankki myöntäisi.

Me olisimme saanneet jollain vajaa 3000e netolla, nuorena lapsettomana pariskuntana, muutamia vuosia sitten 250te rakennuslainan. Minun mielestäni se oli aivan uskomaton summa!! Ja saatiin niin isoa laina suurilta osin siksi, että pankki ei uskonut, että selviämme pinemmällä suunnitelmien mukaisen talon rakentamisesta. Oma lainakatto oli 180te, otimme alta170te. Talo saatiin valmiiksi, myös atokatos/varasto (jota pankki ei ollut edes laskennut tohon kustannuslaskentaan).

Nyt lainaa on jotain 140te, perhekoko 2+3, nettotulot 4500e/kk ylöspäin.

Lapseton 25v. pariskunta, lainanottohetkellä minä opiskelin ja tein pätkätöitä opintojen ohessa, miehellä vakityö ja tulot noin 3000€ kk. Ei ollenkaan säästöjä, tilillä ei edes sitä 2000 euroa. Saatiin 270 000 €, takaajat on. Laina oltaisiin saatu kolmesta eri pankista ja pystyttiin vielä siis kilpailuttamaan viitekorkokin alhaiseksi.

Meillä on tarkoitus alkaa säästämään asuntoa varten heti kun tulee siihen mahdollisuus eli mieluiten kun pääsen töihin. Kunnon käsiraha ajateltiin eikä mitään uskomattoman kallista hankkia, lähinnä isohko, mutta halpa. Voidaan itse sitten rempata kämppää mieluummin kuin ostaa valmiiksi rempattu. Saa sitten itse vaikuttaa enemmön ulkomuotoonkin.

[QUOTE="utelias";25440371]asuntolainoja, siis.

Meillä on aika pienet tulot, nettotulot noin 3000. Meitä on 4 henkeä perheessä, 2 lasta siis.

Minulla oli aika kivat säästöt, olen ollut aika pihi ihminen nuorempana.

Mulla oli melkein 100 000 säästöjä, (työtä). Meille myönnettiin lainaa reilu 100 000 (en tarkasti muista, sori).
Miten jotkt saavat ihan tosi isoja lainoja? Ei tosin käyty kuin omassa pankissa,jossa meillä oli tilit.[/QUOTE]

Jos ette pyytäneet enempää, niin ette varmaan saaneetkaan?
Asuntohan toimii yleensä asuntolainan vakuutena n. 70% arvostaan. Joten esim. 300000€ asunto toimisi vakuutena 210000€ lainalle. Tällöin tuon n. 200000€:n lainan saaminen ei liene ongelma, jos raha-asiat muuten kunnossa. Jos te olette pyytäneet lainalupauksen tietystä asunnosta, jonka arvo on vaikkapa 200000€ ja olet kertonut, että teillä on 100000€ sääntöjä, niin eihän se pankki teille enempää kuin 100000€ lainaa tarjoakaan.

lainaa jäljellä 96800, bruttotulot n. 5800e, kun toinen osapäivätöissä. Laina, 160 000, saatiin aikoinaan osuuspankista kun toinen ilman työpaikkaa äitiyslomalla ja toisella bruttotulot 2500e.

[QUOTE="vieras";25441574]Sano vielä että teillä on vanha omakotitalo tai vielä parempaa, vanha kerrostaloasunto tuolla velalla...[/QUOTE]
Kuka urpo nyt mitään kerrostalo-osaketta ostaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25441652:
Kuka urpo nyt mitään kerrostalo-osaketta ostaisi?

Sellainen joka haluaa kerrostaloasunnon, esim. mun anoppi. Ja sillä on lainaa ehkä kahdeskymmenes osa teistä :D Vanha omakotitalo taisi tosiaan kolahtaa. Otan osaa.

[QUOTE="vieras";25442398]Sellainen joka haluaa kerrostaloasunnon, esim. mun anoppi. Ja sillä on lainaa ehkä kahdeskymmenes osa teistä :D Vanha omakotitalo taisi tosiaan kolahtaa. Otan osaa.[/QUOTE]
Omakotitalo, kyllä. Vanha, no se on suhteellinen käsite. Mikä on vanha?

Tätä kysellään täällä tosi usein. Varmaan kaikkien pankkien sivuilla on laskurit, joilla voi käydä laskemassa itselleen tulojen perusteella SOPIVAN lainamäärän. Pankista myönnettävään luoton määrään vaikuttaa maksukyky, maksukyky ja maksukyky.Toki vakuudet täytyy olla kunnossa, nykyisin pitää kyllä yleensä olla kiinteää vakuutta, harvemmin henkilötakauksia.

No me otettiin 260 t lainaa. Oltiin tuolloin lapseton pariskunta. Nettotulot olivat n 5000 €, vain toisella vakipaikka. Kaksi takaajaa. Säästöjä oli kolmisen kymppiä. Tuo oli siis tilanne 5 vuotta sitten. Nyt -kiitos alhaisten korkojen- meillä on lainaa jäljellä alle 200t, lapsia on ja mukavasti elellään ilman pihtaamista. Joten ei me olla mitään ylisuurta lainaa otettu, meidän tuloihin nähden. Toki jos tienattaisiin jotain 2000 netto, ei varmaan tuollaista lainaa olisi saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25442456:
Omakotitalo, kyllä. Vanha, no se on suhteellinen käsite. Mikä on vanha?

Jos joku raja laitetaan niin 1990 vuodesta alaspäin. Joka tapauksessa 200000 euron laina nollasäästöillä on vanhaan taloon...en tiedä itkeäkö vaiko nauraa. Ja ei, en asu jumalan selän takana mutten pääkaupunkiseudullakaan.

[QUOTE="vieras";25442542]Jos joku raja laitetaan niin 1990 vuodesta alaspäin. Joka tapauksessa 200000 euron laina nollasäästöillä on vanhaan taloon...en tiedä itkeäkö vaiko nauraa. Ja ei, en asu jumalan selän takana mutten pääkaupunkiseudullakaan.[/QUOTE]
Mä en nyt ihan hiffaa miten säästöt vaikuttavat siihen pitäisikö itkeä vai nauraa. Meidän tulot riittäisivät paljon suurempaankin lainaan joten mikä on ongelmasi?
Säästäjät ruokkivat lamaa sillä raha on tehty likkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25442617:
Mä en nyt ihan hiffaa miten säästöt vaikuttavat siihen pitäisikö itkeä vai nauraa. Meidän tulot riittäisivät paljon suurempaankin lainaan joten mikä on ongelmasi?
Säästäjät ruokkivat lamaa sillä raha on tehty likkumaan.

Ei mulla mitään ongelmaa olekaan, teillä voi ehkä joskus olla. Idioottimaista ostaa nollasäästöillä ylipäänsä asuntoa mutta että 200000 euroa ja vielä vanhaan taloon. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.

[QUOTE="vieras";25442644]Ei mulla mitään ongelmaa olekaan, teillä voi ehkä joskus olla. Idioottimaista ostaa nollasäästöillä ylipäänsä asuntoa mutta että 200000 euroa ja vielä vanhaan taloon. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.[/QUOTE]

Ja jos muuten rahat riittäisi paljon isompaan lainaan niin miksi ihmeessä maksatte vain 1100 euroa kuussa kun korotkin on tosi matalalla?

[QUOTE="vieras";25442644]Ei mulla mitään ongelmaa olekaan, teillä voi ehkä joskus olla. Idioottimaista ostaa nollasäästöillä ylipäänsä asuntoa mutta että 200000 euroa ja vielä vanhaan taloon. Meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.[/QUOTE]
Meillä on täällä nyt selvästi meedio linjoilla kun tietää minkä ikäinen ja arvoinen talomme on. Tämä sama meedio vielä tietää tulomme ja näkee tulevaisuuteen. Aivan mahtavaa!

Entä jos meillä olisi ollut 100t€ säästöjä ja oltaisiin ostettu 300t€:n talo. Olisiko helposti järkkyvä mielenrauhasi paremmassa kuosissa kun meillä olisi 200t€:n sijasta 200t€ velkaa?

Kaikenmaailman pahveja täällä taas tänään hengailee.

Yhteistyössä