Miten joillekin myönnetään hirveän suuria lainoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pankit huomioivat tulot, elätettävien määrän ja siitä aiheutuvat kulut. Jos jompi kumpi opiskelee, pankit miettivät, kuinka todennäköistä työllistyminen on, ja jos on hoitovapaalla, tietysti on varma työpaikka odottamassa.

Me otettiin laina 7 vuotta sitten, reilu 250.000, omia säästöjä oli, muttei 15 prosenttia asunnon hinnasta. Lopun takasi vanhempani. Nettotulot meillä oli lainaa otettaessa n. 4000 euroa, sisältäen lapsilisät ja elarit. Tein tuolloin lyhennettyä työviikkoa, eli tiedossa oli, että nettotulot nousevat tuosta vielä 4-500 euroa täydellä työviikolla. Itseasiassa nyt, kun aikaa on kulunut, nettotulot ovat nousseet 2000 euroa. Ja ihan hyvin meidän tuloilla lainaa maksellaan. Lapsia meillä on siis 3, joista yhdestä saan siis elarin ja taloudessa 2 palkansaajaa.

Asumiskulut meillä on n. 1800 euroa kuussa, tuossa lainakulujen lisäksi yhtiövastike ja sähkölämmitys.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25442703:
Meillä on täällä nyt selvästi meedio linjoilla kun tietää minkä ikäinen ja arvoinen talomme on. Tämä sama meedio vielä tietää tulomme ja näkee tulevaisuuteen. Aivan mahtavaa!

Entä jos meillä olisi ollut 100t€ säästöjä ja oltaisiin ostettu 300t€:n talo. Olisiko helposti järkkyvä mielenrauhasi paremmassa kuosissa kun meillä olisi 200t€:n sijasta 200t€ velkaa?

Kaikenmaailman pahveja täällä taas tänään hengailee.

Juu juu, minähän se pahvi olen 40000 euron asuntolainallani :D Etpä tuota vanhaa taloa ruvennut kieltämäänkään ;) Sen verran pahvi olen että näillä minikoroilla 1100 euron lyhennys 200000 euron lainaan ( jos olette vasta 7 vuotta maksannut tuolla summalla niin ei se paljoa ole lyhentynyt) ei kuulosta kovin hyvältä ottaen huomioon korkojen nousun ja muun talouden muuttumisen. En siis ymmärrä että miksi ihmeessä ette lyhennä vaikka 2000 euroa kuussa jos kerran varaa lyhentää lisää olisi PALJON? Ei minun mielenrauhani järky teidän velkataakastanne, ehkä alkaa kallistumaan sen huvituksen puolelle. :) Toki 200 tuhannen euron laina 300000 euron taloon olisi huomattavasti parempi koska mahdollisuus jäädä velkavankeuteen on huomattavasti pienempi kuin teillä. Ja btw, sen talon arvo voi olla paperilla vaikka 250000 euroa mutta todellinen arvo on se jolla se kaupaksi menee.

[QUOTE="vieras";25442757]Juu juu, minähän se pahvi olen 40000 euron asuntolainallani :D Etpä tuota vanhaa taloa ruvennut kieltämäänkään ;) Sen verran pahvi olen että näillä minikoroilla 1100 euron lyhennys 200000 euron lainaan ( jos olette vasta 7 vuotta maksannut tuolla summalla niin ei se paljoa ole lyhentynyt) ei kuulosta kovin hyvältä ottaen huomioon korkojen nousun ja muun talouden muuttumisen. En siis ymmärrä että miksi ihmeessä ette lyhennä vaikka 2000 euroa kuussa jos kerran varaa lyhentää lisää olisi PALJON? Ei minun mielenrauhani järky teidän velkataakastanne, ehkä alkaa kallistumaan sen huvituksen puolelle. :) Toki 200 tuhannen euron laina 300000 euron taloon olisi huomattavasti parempi koska mahdollisuus jäädä velkavankeuteen on huomattavasti pienempi kuin teillä. Ja btw, sen talon arvo voi olla paperilla vaikka 250000 euroa mutta todellinen arvo on se jolla se kaupaksi menee.[/QUOTE]

Ootkos koskaan kuullut ylimääräisistä lyhennyksistä? Meidän systeemi on nimenomaan tämä, halutaan pitää lainalyhennys inhimillisen kokoisena, koska sitä rahaa voi tarvita elämiseen, autoon, matkoihin, hajoaviin kodinkoneisiin jne. Kun rahaa on kertynyt tilille lyhennetään ylimääräisiä lyhennyksiä. Meillä ainakin laina on lyhentynyt todella merkittävästi.

Ja oman asuntomme arvo tiedetään ihan tasan tarkkaan, se on yli 100.000 euroa, kuin ostettaessa, aika hiljan myyty yksi. Kun asunnon ostaa oikealta paikalta näin voi käydä. Meillä tosin ei ole mitään aikeita tätä myydä, asunto on loistopaikalla ja vastaa tarpeitamme - asuminen tällä alueella vuokralla maksaisi suurin piirtein saman verran, mitä asumisesta nyt maksamme.

[QUOTE="poikia3";25442809]Ootkos koskaan kuullut ylimääräisistä lyhennyksistä? Meidän systeemi on nimenomaan tämä, halutaan pitää lainalyhennys inhimillisen kokoisena, koska sitä rahaa voi tarvita elämiseen, autoon, matkoihin, hajoaviin kodinkoneisiin jne. Kun rahaa on kertynyt tilille lyhennetään ylimääräisiä lyhennyksiä. Meillä ainakin laina on lyhentynyt todella merkittävästi.

Ja oman asuntomme arvo tiedetään ihan tasan tarkkaan, se on yli 100.000 euroa, kuin ostettaessa, aika hiljan myyty yksi. Kun asunnon ostaa oikealta paikalta näin voi käydä. Meillä tosin ei ole mitään aikeita tätä myydä, asunto on loistopaikalla ja vastaa tarpeitamme - asuminen tällä alueella vuokralla maksaisi suurin piirtein saman verran, mitä asumisesta nyt maksamme.[/QUOTE]

Tietenkin olen. Mutta harvemmin talouttaan leväperäisesti hoitavat tuollaisia edes tekee. Kuten sanoin arvo saa olla paperilla mitä on, on meilläkin arvo noussut mutta sillä ei ole merkitystä ellei sitä hintaa saa myydessä.

[QUOTE="vieras";25442757]En siis ymmärrä että miksi ihmeessä ...[/QUOTE]
Minäpä ymmärrän miksi sinä et ymmärrä. Sinun mielestäsi vain ja ainoastaan sinun tapasi on ainoa mahdollinen ja paras tapa toimia.
Kun maksetaan tuon verran niin eletään toisaalla vähän leveämmin. Ehkä se on hernekeitto-/ranskanleipälinjaan tottuneelle järkyttävää kuultavaa mutta meillä nyt vaan nautitaan suht mukavasta elämästä mukavassa talossamme suurella ja kauniilla tontilla kaukana savipeltolähiöistä. Hupsista, paljastin juuri että talomme tosiaan on vanha sillä kaikki nykytöllithän rakennetaan perseen kokoisille tonteille.

Talon myyntiarvo ja muu markkinapaska ei muuten kiinnosta paskaakaan sillä me ostimme tämän talon kodiksemme emmekä sijoitusmielessä.

Enää en aio vastata tähän viestiketjuun koska kaikki julkaisukelpoinen taitaa olla jo sanottu.

Minä sain vajaa 120 000 euron lainan olen siis yh matalapalkkaisella alalla ja jäin vielä äitiyslomallekin. En todellakaan olisi tuota summaa saanut, jos olisin uuden talon ostanut, mutta mun piti saada tämä talo omiin nimiiini, kun exä lähti ja onneksi pankki oli suostuvainen.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25442867:
Minäpä ymmärrän miksi sinä et ymmärrä. Sinun mielestäsi vain ja ainoastaan sinun tapasi on ainoa mahdollinen ja paras tapa toimia.
Kun maksetaan tuon verran niin eletään toisaalla vähän leveämmin. Ehkä se on hernekeitto-/ranskanleipälinjaan tottuneelle järkyttävää kuultavaa mutta meillä nyt vaan nautitaan suht mukavasta elämästä mukavassa talossamme suurella ja kauniilla tontilla kaukana savipeltolähiöistä. Hupsista, paljastin juuri että talomme tosiaan on vanha sillä kaikki nykytöllithän rakennetaan perseen kokoisille tonteille.

Talon myyntiarvo ja muu markkinapaska ei muuten kiinnosta paskaakaan sillä me ostimme tämän talon kodiksemme emmekä sijoitusmielessä.

Enää en aio vastata tähän viestiketjuun koska kaikki julkaisukelpoinen taitaa olla jo sanottu.

Ihan hyvä ettet vastaa. Kirjoituksista päätellen sun tarttis ehkä tehdä välillä muutakin kuin kökkiä hienossa tönössäs ja rustailla mammapalstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25442867:

Kyllä tämä asia ottaa sitten sinulla kovilla. Liekö syynä se että tajuat itsekin miten hölmösti toimitte. Kerro sinä mikä on se ainut ja oikea tapa toimia kun meillä on itsellä tosi pieni lyhennys ;) Syystä ettei tarvitse kokopäivätöitä perse hiessä painaa. Hernekeitto on tosi namia mutta ranskanleivän halpuutta en ole koskaan edes tajunnut. Eihän se edes halpaa. Pieni pätkä pelkkää höttöä joka menee yhdellä syömäkerralla. Joten ei oikein tuokaan uponnut. Sinä itse otit lainanne ja nollasäästönne sekä talonne arvon esille, en minä joten turha sulla on siitä mulle hermostua. Ja itse kerroit (valehtelit?) että teillä olisi varaa maksaa paljon enemmän lyhennystä. Jos olisi niin etteköhän te sitten lyhentäisi. Yhtälö helvetin suuri laina+ pienen pieni lyhennys _suurilla tuloilla_ matalan koron aikoihin nyt vaan on täysin typerä tapa toimia. Ilmeisesti sinulla ottaa pannuun se kun olet MIES ja noin tyhmäksi paljastuit.

No, se on mun nähdäkseni aika pankkikohtaista. Ja huomioni mukaan maalta saa paremmin ison lainan ku pk-seudulta. Kaveri ja miehensä hakivat lainoja jokusia vuosia takaperin kaikki pankit läpi täällä pk-seudulla. Heillä mies töissä ja vaimo kotona kotihoidontuella lapsen kanssa. Eivät olisi saaneet kummoista lainaa täältä mutta hakivat sitten landelta, miehen kotipaikkakunnalta niin saivat melkeen 300 tonnia ja vielä oli kysytty että tarvisko autoa vaihtaa.. :D

Meille sen sijaan olis kanssa se 100 tonnia täällä Espoossa myönnetty vaikka miehellä ok palkka mutta mä kun olen lasten kanssa kotona.. ´

Yhteistyössä