Miten joku EI nuku vauvan kanssa perhepedissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Meillä ainakin vauva herää heti kun yritän siirtää vauvan yöimetyksen jälkeen omaan sänkyyn. Aamuyöllä vauva tankkaa tosi usein (tunnin välein melkeinpä) joten tuntuis tosi raskaalta nostaa vauva vierelle koko ajan...

Niin että miten te muut onnistutte saamaan vauvan nukkumaan omaan sänkyyn? Vai sujuuko kaikki ihan itsestään, vauva ei siis herää siihen siirtoon?

Mulle tulee vauva vasta loppuvuodesta, mutta ajatukseni on, että EI vauvaa sänkyyn. Haluan nukkua itsekin, ja luulen että se häiritsisi työssä käyvän miehenkin unia.

Mulle tulee vauva vasta loppuvuodesta, mutta ajatukseni on, että EI vauvaa sänkyyn. Haluan nukkua itsekin, ja luulen että se häiritsisi työssä käyvän miehenkin unia.

Niin mäkin ajattelin kun esikoista ootin. Kaks viikkoa yritinkin niin että aina laitoin vauvan omaan sänkyynsä yösyötön jälkeen, kunnes olin niin poikki että jätin vauvan viereeni syöttöjen välille ja siitä asti onkin nukuttu hyvin. Nyt jo kolmas lapsi on 11kk vanha, kaikki on vauvavuoden nukkunu mun vieressä ja näin oon saanu levättyä tarpeeksi. Mutta toki on niitäkin joilla on toisinpäin eli eivät saa unta jos vauva on vieressä. Sunkin kannattaa sitte kokeilla kumpi on se tyyli joka teille sopii.

Tästä syystä vauva on perhepedissä - jos pinniksessä niin mä nukun levottomasti ja se siirtely vie oman veronsa, pinniksessä kärsimätön muksu ehtii kiukustuun ennen ko saan otettua rinnalle jolloin aamulla töihin menevä mieskin jo herää...

Esikoisen kanssa sujui ns. itsestään. Lapsi ei ensinnäkään osannut imeä makuultaan, eli jouduin joka tapauksessa imettämään istualteni (=siirtymään olohuoneen sohvalle). Lapsi siinä nukahti illasta rinnalle ja jatkoi unia omassa sängyssään aamuun asti (n. kl 23-05). Itse nukuin paremmin kun vauva ei ollut vieressä, vielä paremmin kun vaihdettiin toiseen huoneeseen.

Meillä nukkuu vauva sivuvaunussa meidän sängyn vieressä. En kyl jaksais pomppia jatkuvasti ylös sängystä tuttia tarjoomaan ja millon mitäkin rauhottelemaan, kun poika nukkuu vähän levottomasti.. Vauva ei siis enää syö öisin.

Meillä vauva herätti alusta asti korkeintaan kerran tai kaksi yössä. Nukkui omassa sängyssään meidän vuoteen vierellä.
Meillä on montakin syytä, miksei vauva nukkunut vieressämme. Ensinnäkin mieheni on erittäin herkkäuninen ja oli paineessa, jos vauva oli vieressämme ja nukkui entistä huonommin. Toiseksi olemme kumpikin melko eläväisiä yöllä, joten pelkäsimme satuttavamme vauvaa öisin, mikäli tämä olisi nukkunut vieressämme.

[QUOTE="hmm";23968073]Meillä ainakin vauva herää heti kun yritän siirtää vauvan yöimetyksen jälkeen omaan sänkyyn. Aamuyöllä vauva tankkaa tosi usein (tunnin välein melkeinpä) joten tuntuis tosi raskaalta nostaa vauva vierelle koko ajan...

Niin että miten te muut onnistutte saamaan vauvan nukkumaan omaan sänkyyn? Vai sujuuko kaikki ihan itsestään, vauva ei siis herää siihen siirtoon?[/QUOTE]

Se halu nukkua toisen ihmisen vieressä on koodattu vauvan geeneihin. Useimmat vauvat haluaa nukkua äidin tai jonkun muun ihmisen lähellä. Länsimaissa ihmiset tekee ongelmia asioista joiden ei pitäis olla ongelmia, yksi on tämä nukkuminen. NÄhdään hirveesti vaivaa että saadaan vauva nukkumaan omaan sänkyyn kun pääsis helpommalla kun vauva sais nukkua siinä vieressä. TOki on poikkeuksia sekä vauvoissa että äideissä että nukkuminen sujuu paremmin kun kummallakin on oma sänky.

Minä syötän meidän vauvan nojatuolissa ja kun on rohmunnu maidot, röyhtäytän tarvittaessa ja laitan omaan sänkyyn nukkumaan. Nyt vauva puoli vuotias, niin en enää välttämättä röyhtäytä, jos ei heti tule. Mutta omaan sänkyyn laitan joka syötön jälkeen. Nukahtaa sinne heti, iltaisin nukahtaa yleensä tissille, kun rauhoittelen keskimmäistä samalla, mutta kun keskimmäinen nukahtaa, siirrän vauvan omaan sänkyyn. Jos havahtuu, silittelen selkää niin kauan että rauhoittuu nukkumaan. Näin ollut alusta asti ja hyvin toimii. Ite ei nukahda tosin sänkyynsä vaan pitää silitellä uneen, jos esim joskus sadepäivinä pitää sisällä nukkua, mutta ei mene kuin muutama minuutti.

Riippuu vauvasta ja aikuisista. Meillä on molemmat lapset nukkuneet vieressä. Muutaman kerran koetin nukuttaa omassa kopassaan, mutta en itse saanut unta, kun halusin, että on vauva on lähellä.

Meidän 4kk ikäinen vauva nukkuu omassa sängyssään, joka on ihan kiinni meidän sängyssä. Alusta lähtien yösyötöt 4-6 tunnin välein. Syötän monesti vauvan sängyn reunalla istuen ja siitä sitten on ihan sama siirränkö vauvan meidän sänkyyn vai omaansa. Joskus kun syötän makuulta niin sitten saatan itse nukahtaa ja vauva jää meidän väliin nukkumaan. Pelkään että vauva tukehtuu jäädessään meidän peiton alle, tipahtaa sängystä tai mies kolhaisee vauvaa kyynärpäällä.... Meillä 120cm leveä sänky.

Ja lisäksi vauva nukahtaa iltaisinkin parhaiten kun nostaa sen omaan sänkyyn, laittaa tutin suuhun ja unipupun kainaloon. ;)

Siksi kun meillä lapsi nukkui omassa sängyssä paljon levollisemmmin. Vieressä heräsi vähän väliä...huomasin tämän ensin päiväsaikaan kun unet päivällä oli niin sikeitä - kun sitten siirsin tissitakiaisen omaan sänkyyn yöksi niin kappas vaan, ei ollutkaan 1/2-1h välein kitisemässä vaan alkoi samantie vetää 3-4h putkia. Kaippa se lapsikin voi häiriintyä vanhempien liikkeistä, itse kun olen varsinainen ikiliikkuja nukkuessa, käännyn vähän väliä- ja tosiaan omatkin unet parani kun ei tarvinnut enää pelätä kääntymistä lapsen päälle ja kieltämättä yritin olla liikumattakin - ja se jos mikä oli raskasta.

Minä luulin odotusaikana nukkuvani vauvan kanssa samassa sängyssä.
Mutta kun se 1800g painava, "kämmenelle" mahtuva kirppu tuli kotiin, niin ei käynyt mielessäkään!
Nukkui toki samassa huoneessa.

Loppuuko yöllinen "leveily" vauvansaannin jälkeen? Siis, kun mulla on tapana nukkua ihmeellisissä asennoissa pitkin poikin sänkyä, varsinkin sen jälkeen kun mies on lähtenyt aamuvarhaisella töihin. (miehen ollessa vieressä en tietenkään edes voi käyttää koko sänkyä...) Osaan myös "mukiloida" unissani. Jos en pääse nukkumaan omalla tyylilläni, niin en yleensä saa nukuttua ollenkaan tai nukun todella huonosti.

Voisin kuvitella valvovani sen takia, etten uskalla nukahtaa, kun pelkään murjovani jälkikasvua!

Tietenkin voin olla vauva-aikaan niin umpiväsynyt, että nukun kuin tukki vaikka tikkusuoranakin, kun vain mahdollisuus tulee...

Itse olin raskausaikana ehdottomasti sitä mieltä, että vauva nukkuu omassa pinnasängyssään, joka on meidän vuoteen päädyssä (samalla lailla kuin vovukka). Nyt vauva on 1 kk:n vanha ja on lähes alusta saakka nukkunut perhepedissä yönsä. Syynä on se, että haluan nukkua.. :D

Vauva herää yön aikana klo 24.00, 2.30, 5.00 ja 8.30.. ja syö n. 30 minuuttia. Jos yritän yöllä laittaa vauvan nukkumaan syötön jälkeen pinnasänkyyn, niin 10 minuutin päästä hän herää huutamaan ja minulla menee n. 10min omaa uniaikaa vauvan rauhoittamiseen ja taas pinnasänkyyn laittamiseen ja taas 10 minuutin päästä vauva herää huutamaan.. ja kuitenkin seuraava syönti on hänellä kellon tarkkaan noin kuin yllä kirjoitin. Perhepedissä taas vauva syö (ja minä torkun samalla) ja syönnin päälle nukahtaa saman tien viereen ja herää seuraavan kerran vasta seuraavana syöttöaikana...

Onneksi meillä on leveä sänky joten kaikki nukkuvat hyvin (mitä nyt mies ei nuku enää X-asennossa, mutta ainakin kuorsauksesta päätellen nukkuu hyvin siitä huolimatta).. :D Olemme säilyttäneet vierashuoneen vielä entisellään, johon aikanaan tulee lastenhuone. Tämä ihan sillä, että mies pääsee sinne nukkumaan tarpeen vaatiessa jos on rankka viikko töissä. Tähän saakka on nukkunut siellä vain silloin jos on ottanut muutaman oluen. Tällä hetkellä mies havahtuu kun vauva alkaa kitisemään, mutta nukahtaa heti kun vauva alkaa imemään..

Päivisin vauva nukkuu pinnasängyssä erittäin hyvin. Olen sitä mieltä, että aletaan harjoittelemaan myös öisin nukkumista pinnasängyssä sitten kun nuo unijaksot ovat nykyistä pidemmät. Aika näyttää miten käy..

Loppuuko yöllinen "leveily" vauvansaannin jälkeen? Siis, kun mulla on tapana nukkua ihmeellisissä asennoissa pitkin poikin sänkyä, varsinkin sen jälkeen kun mies on lähtenyt aamuvarhaisella töihin. (miehen ollessa vieressä en tietenkään edes voi käyttää koko sänkyä...) Osaan myös "mukiloida" unissani. Jos en pääse nukkumaan omalla tyylilläni, niin en yleensä saa nukuttua ollenkaan tai nukun todella huonosti.

Voisin kuvitella valvovani sen takia, etten uskalla nukahtaa, kun pelkään murjovani jälkikasvua!

Tietenkin voin olla vauva-aikaan niin umpiväsynyt, että nukun kuin tukki vaikka tikkusuoranakin, kun vain mahdollisuus tulee...

Minä nukun x-asennossa ja valtaan koko sängyn, mutta vauvan kanssa nukun pienemmässä tilassa ja kääntyilemättä. Nukun hyvin, enkä ole ikinä pelännyt vauvan päälle kääntyväni. Ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon, jos äidit eivät osaisi nukkua jälkeläistensä vieressä ;)

Meillä vauva on alusta lähtien nukkunut omassa sängyssä meidän sängyn vieressä. Poika söi vain 3-4h välein ja itse en voinut nukkua rauhassa, jos poika oli vieressä, pelkäsin että kierähdän sen päälle. Nyt 4kk ikäinen vauva nukkuu omassa sängyssä koko yön, jonka jälkeen siirrän sen meidän sänkyyn syömään ja torkkumaan vielä muutamaksi tunniksi.

No, meillä kuopus ei vaan osannut nukkua meidän vieressä... Vauva siis nukkui yöt hyvin niin kauan kun sai nukkua omassa kehdossaan/pinniksessä. Jos minä laiskana jätin vauvan vierelle syötön jälkeen niin nukkui pieni tosi levottomasti.. Lopulta siis jouduin aina kuitenkin siirtämään vauvan omaan sänkyyn. Tyttö ei edelleenkään kovin mielellään nuku meidän vieressämme kuin harvoin, ikää on nyt vajaa 2 vuotta.

Esikoinen taas oli ihan päinvastainen tapaus. Ja on edelleen.. Ikää vajaa 3 vuotta nyt. Vois nukkua aina meidän sängyssä :D

Meillä vauva herätti alusta asti korkeintaan kerran tai kaksi yössä. Nukkui omassa sängyssään meidän vuoteen vierellä.
Meillä on montakin syytä, miksei vauva nukkunut vieressämme. Ensinnäkin mieheni on erittäin herkkäuninen ja oli paineessa, jos vauva oli vieressämme ja nukkui entistä huonommin. Toiseksi olemme kumpikin melko eläväisiä yöllä, joten pelkäsimme satuttavamme vauvaa öisin, mikäli tämä olisi nukkunut vieressämme.

Täällä sama homma. vauva herää kaks tai kolme kertaa yössä, nukkuu meidän sängyn vieressä. Mies tosi herkkäuninen ja itse heräsin yöllä kun mies käänsi kylkeä, laittamaan käden pojan selän taakse ettei kierähä pojan päälle. Nyt kun on ollut kovat helteet niin ei meinaa nukahtaa kun viereen joten nyt on nukkunut vieressä, mutta tätä ei oteta tavaks koska helpompi on kun nukkuu omassa sängyssään. Meillä kyllä useimmiten vauva havahtuu kun laitetaan omaan sänkyyn mutta hetken ähisee ja nukahtaa jos sitäkään !

en nukkunut esikoisen kanssa. Oli todella hyväuninen vauva, joka nukkui alusta asti öisin. Jos jätin syötön jälkeen kainaloon, niin oli levoton ja hikinen. Niinpä opettelin käymään sen ainoan syötön joskus 4-5 välillä sohvalla ja laitoin takas sänkyynsä. Kuopus olikin sitten toista maata ja nukkui kainalossa lähinnä sen takia että edes joskus nukkuis.

Esikoinen nukkui omassa sängyssä koska söi vain kerran yössä. Silloin ei siis pahasti päässyt rasittumaan ylösnousujen takia. Sitten myöhemmin kun vauva ei enää edes syönyt sitä yhtäkään kertaa yössä, mutta yöt olivat muuten todella levottomia (n.5kk-10kk), niin yritimme nukuttaa välissä jo senkin takia ettei tarvi sataa kertaa yössä nousta laittamaan tuttia tai hyssyttämään. Mutta vauvapa nukkui vielä huonommin siinä vieressä. Oli kai tottunut omaan sänkyynsä ja tilaansa ja sitä ei kiinnostanut kyhnätä kylki kyljessä meidän kanssa.

Tämä toinen taas on nukkunut alusta asti vieressä. Syö öisin 3-6 kertaa ja muutenkin nukkuu paremmin vieressä. Että näin voivat vauvat olla erilaisia.

Yhteistyössä