Miten joku voi oikeasti lytätä toisen tuntemuksia näin ja vielä olla mukamas ystävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Yhdellä meidän lapsista todettiin joitakin vuosia sitten 6kk ikäisenä lonkkaluksaatio. Se oli minulle todella vaikea paikka. Olin suoraan sanottuna ihan rikki ja atomeilla asiasta. Yksi syy siihen oli se, että asia oli pitkään epäselvä ja välillä oli ihan varmaa, että tyttö joutuu olemaan vuoden navasta alaspäin kipsattuna. Jokaien voi vain kuvitella, että minkä verran hankaloituu elämä, kun 6kk-1,5v ikäinen lapsi on navasta alaspäin kipsattu täydelliseen sammakkoasentoon. Millaiset vaatteet sille on mahdollista pukea, mihin rattaisiin se mahtuu, mihin nukkumaan, millainen turvaistuin, ihonhoito, pesut jne jne. Ja voitte vaan arvata paljonko sellainen lapsi painaa. Lista erilaisista pohdinnoista on loputon ja siihen päälle tietysti jatkuvat sairaalakäynnit ja muut.

No meidän kohdalla kävi hyvin ja tyttö selvisi 12viikon lastahoidolla, vaikka ihan samoja kysymyksiä se lastahoitokin asetti tielle arkipäivään. Kipsistäkin saatiin esimakua magneettikuvauksen takia neljän päivän ajalta ja se oli todella sydäntä raastavaa touhua.

Ja minä myönsin ihan avoimesti kaikille sen, että suren asiaa. Ja kaikki ymmärsi. Paitsi yksi ystävä jaksoi hokea sitä, että miten huonosti niin monella muulla ihmisellä on asiat. Jaaha... kas kun ei oma murhe poistu sillä, että toisella puolella maailmaa joltain lapselta puuttuu jalat. Se ei tee minun elämästäni helpompaa. Ja minun suruni ei sillä häviä. Toki olen iloinen siitä, että omalla lapsellani oli vaiva, joka voitiin hoitaa mutta en minä sitäKÄÄN hänelle toivonut.

Nyt sitten eräs toinen kaverini sai vauvan ja hänellä on todettu lonkkaluksaatio nyt heti vastasyntyneenä ja olen luvannut antaa vertaistukea ja otinkin heti yhteyttä, kun asia korviini kantautui. Asiasta oli sitten puhetta tämän minun nyt jo entisen ystäväni kanssa ja hän taas teki erittäin selväksi miten mitätön vaiva ja josta pitäisi selvitä ihan olkia kohauttamalla. Ja kertoi vuolaasti miten hänen joku tuttunsa oli ihan vain, että "jassoo tämmönen, ei paljon hetkauta", kun hänen vauvallaan oli se sama vaiva todettu aikoinaan. Yritin sanoa, että varmaan moni ulkopuolinen voisi minustakin sanoa samaa, ei niitä tunteita tuolla kaupoissa vuodateta jokaiselle. Mutta ei, kyllä hän nyt vain otti sen ihan lunkisti. Ja sitten vielä korosti sitä, että hänen omalla lapsellaan on pitkäaikaissauraus eikä paljon jaksa hetkauttaa tälläiset helposti hoidettavat jutut.

Voi kun teki niin paljon mieli sanoa, että minulla on kaveri, jonka lapsella on syöpä ja hän ottaisi varmaan niin kovasti mielellään omalleen jonkun pitkäaikaissaurauden sen syövän tilalle. Mutta itse en harrasta tuollaisia asiattomuuksia, joten jätin väliin.

Mutta pointtini on se, että miten toiset oikeasti voi sanoa niin, että äidillä ei ole oikeutta surra lapsensa lonkkaluksaatiota sen takia, että toisilla on asiat huonommin. Minusta tuo on epäempaattista ja loukkaavaa ja tiäs mitä.

Ja kyllä - olen kohdannut elämässäni myös muita vaikeita asioita eli lonkkaluksaatio ei ole elämäni ainut vastoinkäyminen todellakaan.

Mutta mitä olette mieltä? Onko se tosiaan niin, että lonkkaluksaatiot ja muut "helposti hoidettavissa" olevat jutut on sitä sarjaa, että turpa kiinni äläkä kitise.

Noh. En yleensä kääntele tieten tahtoen asioita "parhain päin", mutta ehkä tässä taustalla eräänlainen "rohkaisu" tms.?

Oma esikoiseni on ventovieraiden ulkopuolisten silmissä ns. terve lapsi, vaikka onkin syntynyt yhden epämuodostuman kanssa ja myöhemmin puhkesi pitkäaikaissairaus. Muitakin vastoinkäymisiä on elämä heittänyt eteen... Yritän kaikin tavoin välttää sanomasta mitään sellaista, mikä suoraan töksähtäisi sairaan lapsen äidin kasvoille, mutta aina ei voi onnistua.

Sitä paitsi: hyviä ystäviä on harvassa.

Noh. En yleensä kääntele tieten tahtoen asioita "parhain päin", mutta ehkä tässä taustalla eräänlainen "rohkaisu" tms.?

Oma esikoiseni on ventovieraiden ulkopuolisten silmissä ns. terve lapsi, vaikka onkin syntynyt yhden epämuodostuman kanssa ja myöhemmin puhkesi pitkäaikaissairaus. Muitakin vastoinkäymisiä on elämä heittänyt eteen... Yritän kaikin tavoin välttää sanomasta mitään sellaista, mikä suoraan töksähtäisi sairaan lapsen äidin kasvoille, mutta aina ei voi onnistua.

Sitä paitsi: hyviä ystäviä on harvassa.

Ei ole. Tästä on niin monet kerrat ollut puhetta ja nytkin teki selväksi, että yleensä ihmiset ei ota sitä niin raskaasti eikä pidäkään ottaa ja sanoi myös, että ei tunnu itsellä missään. Ja silloin kun asia oli meillä ajankohtainen niin monet kerrat lyttäsi.

Sinulla saa olla juuri sellaisia tuntemuksia omaa lasta kohtaan kuin on. Toki on maailmassa paljon ihmisiä ja eläimiä joilla asiat on huonommin, mutta sinun pitää äitinä huolehtia omasta lapsestasi, niinkuin teitkin. Voi olla, että kyseinen henkilö ei asiaa ihan tarkoittanut niinkuin töksäytti....ken tietää. Oletko itse puhunut tästä hänelle?

Minun esikoiseni on ollut syntymästä asti hyvin sairas ja häneltä löydettiin myös jotain häikkää munuaisista jotka on nyt leikattu. Tietenkin hän oli ensimmäinen ja viimeinen asia jota ajattelin silloin kun oli hyvin kipeä. Se on itsestään selvää. Kun on oma tontti hoidettu kuntoon kykenee antamaan jotain toiseenkin tonttiin. Näin se menee, älä välitä :hug: kaikkea hyvää teille :)

[QUOTE="alkup";23498894]Ei ole. Tästä on niin monet kerrat ollut puhetta ja nytkin teki selväksi, että yleensä ihmiset ei ota sitä niin raskaasti eikä pidäkään ottaa ja sanoi myös, että ei tunnu itsellä missään. Ja silloin kun asia oli meillä ajankohtainen niin monet kerrat lyttäsi.[/QUOTE]
Ok. Mutta montako vuotta aiot hukata elämästäsi tähän? Eikö kannattaisi unohtaa tällainen "ystävä", jota itsekin jo entiseksi nimität?

Mä voisin melkein olla tuo sun ystäväsi, paitsi etten ole:). Mulle on lapseni lastahoito ollut melko pieni murhe, ennemmin ärsyttävä riesa kuin surullinen juttu. Jos joku olisi lähestynyt mua diagnoosin jälkeen empaattisin kauriinsilmin tukea tarjoten, olisin varmaan ihmetellyt syytä. Käytännön vinkit olisivat olleet tervetulleita, mutta muuten pärjäsimme mieheni kanssa toisiamme tsempaten.

Älä siis tuomitse ystävääsi, sillä voi vilpittömästi olla hankala ymmärtää, miksi joku kovasti suree asiaa, joka ei edes tapahtunut, kuten teillä kipsaus. Ratkaisukeskeisille ihmisille ei hoidettavissa oleva juttu ole välttämättä erityisen surtava asia, siinä missä tunteellisempi ihminen lähestyy asiaa ihan eri kautta. Sitäpaitsi tuskin sun kaverisi on suoraan sanonut, että sulla ei ole oikeutta surra, vai onko? Se, minkä koet vähättelyksi voi hyvinkin olla tarkoitettu avuksi asian suhteuttamiseen ja tsemppaamista.

Hän on varmasti vaan epäempaattinen synnynnäisesti ja ei voi sille mitään, töksäyttelijä. Tottakai lonkkajuttu on tärkeä ja vaikuttaa lapseen ja perheeseen pitkän aikaa vielä koko ison jutun jälkeenkin, sitä ei voi kieltää. Eikä näitä asioita voi verrata että toisen juttu olisi mitätön, ne ovat kokemuksia. Ystävältä vain puuttuu kyky eläytyä toisen asemaan.

Pakko tunnustaa että minä olisin voinut kuulostaa melkein tuolta kuin ystävältäsi tuossa tilanteessa. Toki syynä ei todellakaan ole tunteettomuus tai toisen huolen vähättely. Omalla kohdallani olisi syynä yleinen asenne että aina voisi olla huonomminkin ja sitten oma kokemus oman lapseni kanssa.
Lapseni syntyi kampurajalkaisena, onneksi vain toispuoleisesti. kun lähdimme syynnytyslaitokselta kotiin oli vauvan kampurajalka kipsattu yläreiteen asti eikä kotona mm. voitu kylvettää. Kipsiä kaytiin vaihtamassa viikon-kahden välein. ja kun vauva oli vasta puolivuotias oli hänellä takanaan jo kaksi jalkaleikkausta ja monta kuukautta kipsihoitoa. Harmitti ja pelotti, mutta aina olisi voinut olla huonomminkin. Pahin säikäys oli kun alta parikuinen lapsi oli lopettanut hengittämisen ensimmäisen leikkauksen päätteeksi ja häntä pidettiin monta pitkää tuntia tarkkailussa. Monet konstit tuli keksittyä kun sitä kipsattua jalkaa ujutteli talvivaatteisiin ja siinä tuli myös kiiteltyä onneaan että kampura ei ole molemminpuoleinen (molemmat jalat kipsissä) tai että kyseessä ei ole lonkkaluksaatio tai -fiksaatio, jolloin mekin olisimme saaneet tuon sammakkokipsin.

Mukavaa jatkoa teidän perheelle. Toivottavasti teidän riesanne on nyt pois päiväjärjestyksestä. Meidän perhe saattaa joutua vielä uusiin jalkaleikkauksiin ja lapsella on ainakin tähän näköön käytettävä erityisiä tankokenkiä ainakin nelivuotiaaksi. Toisin sanoen virittelen joka ainoa yö lapsenn jalkoihin noita tankonenkiä jotka hän potkii pois ja minä laitan takaisin ja hän potkii pois ja minä laitan takaisin ja hän... Mutta mitäpä sitä ei tekisi saadakseen lapselleen terveet ja kivuttomat jalat.

[QUOTE="vieras";23498762]Voi kun teki niin paljon mieli sanoa, että minulla on kaveri, jonka lapsella on syöpä ja hän ottaisi varmaan niin kovasti mielellään omalleen jonkun pitkäaikaissaurauden sen syövän tilalle. Mutta itse en harrasta tuollaisia asiattomuuksia, joten jätin väliin.[/QUOTE]

Toisin sanoen, sinulla on juuri samanlainen asenne oikeasti kuin tällä sinun entisellä kaverillasi, mutta teidän eronne on siinä, että kaverisi kertoo oman asenteensa suoraan, toisin kuin sinä.

[QUOTE="siru";23499085]Hän on varmasti vaan epäempaattinen synnynnäisesti ja ei voi sille mitään, töksäyttelijä. Tottakai lonkkajuttu on tärkeä ja vaikuttaa lapseen ja perheeseen pitkän aikaa vielä koko ison jutun jälkeenkin, sitä ei voi kieltää. [/QUOTE]

Tai sitten ystävä on optimisti ja realisti, joka ottaa asiat sellaisina kuin ne tulevat, eikä lähde mukaan toisen lietsoessa itseään suruun asiassa, joka on ainoastaan epämukava muttei hengenvaarallinen?

Ja ei meillä kyllä ole lonkkajuttua jälkikäteen vatvottu eikä se ole vaikuttanut perheeseen oikeastaan millään lailla hoidon loputtua. Ihmiset on erilaisia, eikä toisten tapa suhtautua asioihin ole sen väärempi tai oikeampi kuin omakaan.

[QUOTE="Minna";23499154]Toisin sanoen, sinulla on juuri samanlainen asenne oikeasti kuin tällä sinun entisellä kaverillasi, mutta teidän eronne on siinä, että kaverisi kertoo oman asenteensa suoraan, toisin kuin sinä.[/QUOTE]

Asenteeni EI ole sama. Etkö tajua, että olisin vain karkealla esimerkillä halunnut tehdä selväksi, että mitä hän tekee kun vertailee asioita noin. Ja koska EN ajattele noin niin en niin myöskään sanonut.

Ja kampurajalkaisen äidille niin minä taas päinvastoin usein kiitin onneamme ettei meillä sentään ollut kampurajalka kyseessä. :)

Tai sitten ystävä on optimisti ja realisti, joka ottaa asiat sellaisina kuin ne tulevat, eikä lähde mukaan toisen lietsoessa itseään suruun asiassa, joka on ainoastaan epämukava muttei hengenvaarallinen?

Ja ei meillä kyllä ole lonkkajuttua jälkikäteen vatvottu eikä se ole vaikuttanut perheeseen oikeastaan millään lailla hoidon loputtua. Ihmiset on erilaisia, eikä toisten tapa suhtautua asioihin ole sen väärempi tai oikeampi kuin omakaan.

Ei kai sitä jälkikäteen enää tarvikaan vatvoa, mutta siinähän on pitkään vielä kontrolleja. Meillä tilanne meni vielä niin, että kun hoito oli jo lopetettu ja aikaa oli kulunut reilu kuukausi niin yhtäkkiä ihan puskista eräänä päivänä lääkäri soitti, että he on täällä miettineet, että taidetaan sittenkin leikata se teidän lapsi ja laittaa se kipsi vuodeksi. Että aika tärinässä siinä sai olla ja tuon tempun jälkeen lähdettiinkin sitten yksityiselle, koska meitä oli jo tarpeeksi tuolla pompoteltu. Ja onneksi tosiaan riitti kontrollit ja tuo oli yhtä suurta surullista pilaa, kun ehdoteltiin vielä hoidon jälkeenkin leikkausta ja kipsiä.

[QUOTE="alkup";23499250]Asenteeni EI ole sama. Etkö tajua, että olisin vain karkealla esimerkillä halunnut tehdä selväksi, että mitä hän tekee kun vertailee asioita noin. Ja koska EN ajattele noin niin en niin myöskään sanonut.

Ja kampurajalkaisen äidille niin minä taas päinvastoin usein kiitin onneamme ettei meillä sentään ollut kampurajalka kyseessä. :)[/QUOTE]

Hmm, ei pahalla. Mutta mua ainakin sattui todella pahasti jokainen kerta, kun kuulin toisilta näitä ystävällismielisiksi luultuja "onneksi meillä ei sentään ollut samaa kuin teille"-kommentteja. Ne tuntui todella todella pahalta, ihan kuin meidän elämä olisi ollut jotain hirveää :( :(

Alkuperäinen kirjoittaja erityisen äiti;23499275:
Hmm, ei pahalla. Mutta mua ainakin sattui todella pahasti jokainen kerta, kun kuulin toisilta näitä ystävällismielisiksi luultuja "onneksi meillä ei sentään ollut samaa kuin teille"-kommentteja. Ne tuntui todella todella pahalta, ihan kuin meidän elämä olisi ollut jotain hirveää :( :(

Jep. Enpä ole ääneen moista sanonut enkä niin väittänytkään. Enkä ole ajatellut, että jonkun kampurajalkaisen perheen elämä olisi aivan hirveää. Se hoito tuntui mielestäni vielä rankemmalta vain eli MIELESSÄNI kiitin siitä, että meille tuli kuitenkin vain luksaatio, joka sekin oli minusta iso juttu. Mieheni sairastui vieläpä kesken luksaatiohoidon syöpään niin eipä paljon juhlittu meilläkään, mutta ei meidän elämä hirveää ollut.

[QUOTE="alkup";23499314]Jep. Enpä ole ääneen moista sanonut enkä niin väittänytkään. Enkä ole ajatellut, että jonkun kampurajalkaisen perheen elämä olisi aivan hirveää. Se hoito tuntui mielestäni vielä rankemmalta vain eli MIELESSÄNI kiitin siitä, että meille tuli kuitenkin vain luksaatio, joka sekin oli minusta iso juttu. Mieheni sairastui vieläpä kesken luksaatiohoidon syöpään niin eipä paljon juhlittu meilläkään, mutta ei meidän elämä hirveää ollut.[/QUOTE]

Itse sinä ensin väitit, että KAMPURAJALKAISEN ÄIDILLE KIITIT...

[QUOTE="huom";23499328]Itse sinä ensin väitit, että KAMPURAJALKAISEN ÄIDILLE KIITIT...[/QUOTE]

Niin...? Kommentoin hänelle, koska hän totesi omassa kirjoituksessaan että oli iloinen ettei heidän lapsellaan ollut luksaatiosta. Minä taas OMASSA MIELESSÄNI aina kiitin sitä ettei meillä ollut kampuraa. Hiffaatko?

Aina tämmöisiä ihmisiä löytyy joiden mielestä kaikkien muiden murheet on pieniä, "mieti nyt vaikka niitä lapsia afrikassa", mutta sitten kun itsellä tyyliin katkeaa kynsi niin se on tosi kamala paikka... Mulla työkaveri on juuri tällainen, kertoo sille miten kamalia juttuja tahansa niin aina se vähättelee, mutta tottakai omat asiat on aina ihan hirveitä vaikka ne olisi kuinka pikkujuttuja tahansa. Mun mielestä tämmöisille ihmisille pitää sanoa suoraan, ei ne muuten tajua. Että onko sinulla oikeasti omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Ai ei ole? Selvä, siinä tapauksessa älä vähättele, et oikeasti tiedä tästä asiasta yhtään mitään.

[QUOTE="siru";23499085]Hän on varmasti vaan epäempaattinen synnynnäisesti ja ei voi sille mitään, töksäyttelijä. Tottakai lonkkajuttu on tärkeä ja vaikuttaa lapseen ja perheeseen pitkän aikaa vielä koko ison jutun jälkeenkin, sitä ei voi kieltää. Eikä näitä asioita voi verrata että toisen juttu olisi mitätön, ne ovat kokemuksia. Ystävältä vain puuttuu kyky eläytyä toisen asemaan.[/QUOTE]
Samaa mieltä, Kukaan ei voi määrätä missä mittakaavassa joku toinen saa surra jotain asiaa, tai miten raskaasti saa mitenkin asian ottaa. Jollekin joku asia on iso juttu, toiselle pieni.

Mutta toisen tunteiden mitätöiminen on aina väärin, sillä ihminen osoittaa toiselle ettei arvosta tätä sellaisena kuin tämä on, ja pitää itseään parempana, koska ajattelee asiasta omasta mielestään "oikein".

On hyvä, kun tämä ystäväsi on jo entinen, ei syyttä todellakaan. Empatia joko on ihmisessä tai ei, ja parempi on valita ystävikseen sellaisia jotka osavat myötäelää ystäviensä iloja ja suruja vähättelemättä.

Yhteistyössä