Miten "kannattaisi" opettaa 1,5-vuotias nukahtamaan ilman, että äiti/isä pitää kättä mahan päällä tai kädestä kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astalea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

astalea

Vieras
Noin siis nukutetaan. Jos otetaan käsi pois, lapsi nousee heti istumaan, tai jos on nukahtamassa juuri, alkaa itkeä. Ja siksi ollaan tähän totuttu, kun todella siis hyppii istumaan tai seisomaan aina jos ei kättä ole mahalla.

Vai teenkö mä vain asioista vaikeita kun haluaisin että nukahtaa ilman? 20-30 minuuttia yleensä kestää että nukahtaa, välillä yli tunninkin. Mieluiten tietysti saisi nukahtaa ilman nukutusta, mutta tulee itku heti jos äiti tai isä menee ovesta pois.

No minusta noin pienen ei tarvitse nukahtaa yksin. :)

Mutta mihinkään taisteluun ei kannata lapsen kanssa lähteä. Siis jos haluatte että nukahtaa itse, niin laitatte hänet nukkumaan, toivotatte hyvät yöt ja menette esim. tuolille istumaan mutta ette koske /puhu. Kun ekan kerran nuosee, laitatte nukkumaan ja sanotte että nyt nukutaan. Jos senkin jälkeen nousee sängyssä niin ette huomioi MITENKÄÄN. Ootatte että nukahtaa. Mutta istutte lähellä niin tulee turvallinen olo lapselle. Tuosta sit pikkuhiljaa siirrätte tuolia ovelle päin ja lopulta pitäisi onnistua nukahtaminen yksin.

Vastasin tätä samaa jo tohon toiseen ketjuun mutta eihän se lapsi voi mitenkään oppia itse rauhoittumaan jos se ei saa rauhassa mellastaa siellä sängyssä ja hakea sitä unta. Tietty siinä nukahtamisessa kestää pari päivää kauemmin mut sitku sun ei tarvi enää olla siellä huoneessa niin mitä se haittaa jos lapsi ei heti nukahdakkaan. Se on ihan peruskauraa että ne viskoo peitot ja petarit ja unikaverit pois sieltä sängystä ja riisuu vaatteensa ja viskoo nekin kun ovat vähän vanhempia.. Sitte vaan peitellään kun ovat nukahtaneet..

Annat sen olla ihan rauhassa vaan, makoilet sängyn vieressä ja esität nukkuvaa.

Meillä oli vähän samanlainen tilanne. Ei kannata varmaan hoppuilla asian kanssa. Meillä kanssa yritin lähteä pois aina välillä mutta huutohan siitä tuli. Sitten yhtenä iltana piti mennä kesken nukutuksen olkkarissa käymään ja lapsi olikin nukahtanut itsekseen. Sen jälkeen vain yhtäkkiä ei tarttenutkaan nukuttajaa. Tilanteet voi muuttua niin äkkiä. Ja sitten voi käydä toisinkin päin; lapsi nukkahtanut aiemmin ihan ok ja sitten tartteekin äidin yhtäkkiä vierelleen. Ja monesti nuo jaksot vaihtelevat. Eli en ainakaan mitään paniikkia lähtisi tilanteestanne rakentamaan:)
Voittehan välillä koittaa jos jäisi itsekseen, jekuttakaa vaikka että äiti lähtee käymään vessassa ja tulee kohta. Josko lapsi jäisi odottamaan ja nukahtaisi sillä aikaa tms....

[QUOTE="Vieras";27853618]Vastasin tätä samaa jo tohon toiseen ketjuun mutta eihän se lapsi voi mitenkään oppia itse rauhoittumaan jos se ei saa rauhassa mellastaa siellä sängyssä ja hakea sitä unta. Tietty siinä nukahtamisessa kestää pari päivää kauemmin mut sitku sun ei tarvi enää olla siellä huoneessa niin mitä se haittaa jos lapsi ei heti nukahdakkaan. Se on ihan peruskauraa että ne viskoo peitot ja petarit ja unikaverit pois sieltä sängystä ja riisuu vaatteensa ja viskoo nekin kun ovat vähän vanhempia.. Sitte vaan peitellään kun ovat nukahtaneet..

Annat sen olla ihan rauhassa vaan, makoilet sängyn vieressä ja esität nukkuvaa.[/QUOTE]
Eilen jo päätinkin että annan olla kunnes nukahtaa, mutta sai sit lopuksi kunnon itkukohtauksen, jonka rauhoitin pitämällä kättä päällä.. tänään ei hermo kestänyt odotella 1,5 tuntia kuten eilen :D joo pitäisi olla johdonmukaisempi.

[QUOTE="a p";27853708]Eilen jo päätinkin että annan olla kunnes nukahtaa, mutta sai sit lopuksi kunnon itkukohtauksen, jonka rauhoitin pitämällä kättä päällä.. tänään ei hermo kestänyt odotella 1,5 tuntia kuten eilen :D joo pitäisi olla johdonmukaisempi.[/QUOTE]

Jos sää opetat lapselle että huutamalla se saa tahtonsa läpi niin se huutaa joka ilta pidempään. Jos taas opetat sille että äiti päättää nämä asiat niin ei viitsi joka ilta huutaa..

Meillä piti kanssa aikaisemmin silittää aina uneen. Sitten aloin tekemään niin, että silitin hetken ja sanoin, että pitää käydä vessassa tai laittaa pyykit tms, kun menin takaisin oli lapsi nukahtanut. Nyt silitetään ehkä se 10 silitystä ja jää itse nukahtamaan, huutoa ei ole ollut.

Ei kannata yrittää siirtyä kädestä pitämisestä suoraan yksin nukahtamiseen.

Laulatko unilaulun, lue iltaruno. Ensin niin että pidät kädellä kiinni ja sitten vähitellen ilman kosketusta.

Kun minä olin pieni, pidin äitini sormesta kiinni. Äiti väsyi tuohon, vaihtoi sormensa porkkanaan. Hyvin toimi. Voisko vatsan päälle laittaa vaikka räsynuken?

Yhteistyössä