Miten kauan lapsen on oltava pois koulusta kovemman sairastamisen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiree"

Vieras
Lapsella on siis keuhkokuume ja hän ollut sairaalahoidossa maanantaista (4.3) asti, mutta huomenna hän jo luultavasti pääsee kotiin. Tämän viikon lisäksi hänellä oli jo viime viikollakin jatkuvasti 39 asteen kuume.

Tänään vain äitini soitteli vielä illallakin sairaalaan ja otti tuon kouluasian puheeksi, että pitääkää lapsi vielä ensi viikonkin kotona, kun on ollut noin kovassa taudissa. Hakekaa kirjat koulusta ja tehkää läksyt kotona. Sanoin, että pitää huomenna lääkäriltä kysyä milloin kouluun voi mennä? Siihen äiti, mutta lapsihan on teidän - kyllähän teilläkin on mielipiteet asiasta ja jos lapsi olisi hänen, hän kyllä pitäisi ensi viikon lasta kotona. Sanoin, että vaikka tauti onkin ollut kova, niin kyllähän arkeen pitää jossain vaiheessa kuitenkin palata. Siihen vain äitini jatkoi jankkaamistaan, mutta varalta pitääkää lapsi vielä ensi viikon kotona, ettei hän vain saisi mitään uutta tautia.

Miehelle kun asiasta sanoin, hän oli täysin eri mieltä. Hänen mielestään voi sosiaaliviranomaisetkin ottaa meihin yhteyttä, jos lapsi ei ensi viikolla kouluun menisi ja kysellä miksi lapsi ei käy koulua?

Minä taas olen sitä mieltä itse, että jos alkuviikon (ma-ke) pitäisi lapsen kotona ja tekisi läksyt täällä, mutta mielestäni jo ensi torstaina lapsen olisi syytä palata takaisin koulunpenkille, ettei kovin jää jälkeen opetuksesta.

Äitini myös sanoi, että nyt kun lapsi on ollut tuollaisessa taudissa, niin olkaa varovaisia. Mutta pakkohan sitä on kaupassa ruokaa käydä hakemassa, ei tänne kotiin voi loppukevääksi linnottautua mahdollisten uusien tautien vuoksi.

En kyllä usko sosiaaliviranomaisten ihan tuollaisen sairauden jälkeispoissaolojen vuoksi mitään kyselevän.

Konsultoisin lääkäriä, joskin heidänkin sanomisissaan on suuria eroja.
Kuulostelisin lapsen vointia omalla mutu-tuntumalla, enkä kyllä kovaa kiirettä pitäisi lapsen kouluun menolla. Voisihan sitä elää vähän päivä, pari kerraallan ajatuksella.
Ei se, ettei lasta laske kouluun alkuviikosta, tarkoita sitä, etteikö voisi mennä vaikka torstaina varovaisesti voimiensa mukaan jo taas kokeilemaan.. riippuen toki lukujärjetyksestä ja muusta.

Kyllä mä oon pitänyt ihan reilusti pois koulusta, jos on ollut kova tauti!! Eipä siinä ole opettajallakaan mitään sanomista asiaan. Ollaan haettu kirjat koulusta ja tehty läksyjä sitten voinnin mukaan. Jopa kotiopetuksessa on ollut yhden pätkän. Mä kyllä pitäisin pois koulusta. On se niin rankkaa siellä koulussa olla! Ja sitten vasta kun jaksaa ulkoilla kunnolla, niin on koulukuntoinen. Sitä mä oon ainakin pitänyt rajana.

Meillä oltaisiin ainakin ensi viikko vielä pois kokonaan.

Tv Keuhkokuumeen sairastanut ja yli kuukauden puolikuntoisena ollut ja sydämen rytmihäiriöitä vähäisessäkin rasituksessa saanut.

Mies vain jatkaa, että kyllä ope huomaa jos joku lapsi ei koulussa käy, niin kyllä ope ilmoittaa siitä sossuille ja sitten tulee vanhemmille hankaluuksia. Ei tosin meidän tapauksessamme.

Mies myös sanoi, että yhtä hyvin lääkäri voi määrätä 2 viikkoa kotona olemista eikä kouluun mennä tai sitten hänellä on tosi hyvät perustelut miksi olla vain muutama päivä ensi viikolla pois koulusta ja sitten on mentävä kouluun. Mies sanoi, että hän kyllä uskoo lääkäri mielipidettä ja toimii sen mukaan.

Mutta itse taas olen tuolla kannalla, että ensi viikko olisi syytä vielä olla kotona. Sanoin myös, että vanhemmat ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita. Siihen mies, että noh tästä lähtien hoidamme kipeän lapsen kotona, emmekä vie häntä sairaalahoitoon kerta siellä ei tiedetä mitään. Välillä hän saa tuollaisia ihme mielipiteitä aikaiseksi ja sitten olen itse ihan hoomoilasena, että miten voit olla tuollainen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28164537:
Mies vain jatkaa, että kyllä ope huomaa jos joku lapsi ei koulussa käy, niin kyllä ope ilmoittaa siitä sossuille ja sitten tulee vanhemmille hankaluuksia. Ei tosin meidän tapauksessamme.

Mies myös sanoi, että yhtä hyvin lääkäri voi määrätä 2 viikkoa kotona olemista eikä kouluun mennä tai sitten hänellä on tosi hyvät perustelut miksi olla vain muutama päivä ensi viikolla pois koulusta ja sitten on mentävä kouluun. Mies sanoi, että hän kyllä uskoo lääkäri mielipidettä ja toimii sen mukaan.

Mutta itse taas olen tuolla kannalla, että ensi viikko olisi syytä vielä olla kotona. Sanoin myös, että vanhemmat ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita. Siihen mies, että noh tästä lähtien hoidamme kipeän lapsen kotona, emmekä vie häntä sairaalahoitoon kerta siellä ei tiedetä mitään. Välillä hän saa tuollaisia ihme mielipiteitä aikaiseksi ja sitten olen itse ihan hoomoilasena, että miten voit olla tuollainen.

Siis sinähän olit ensin sitä mieltä että vain alkuviikko kotona, ja että äitisi jankkasi turhaan. Nyt sitten mieli muuttunut? Hyvä.

Blue, kyllä kun teitin vastaukset luin, niin syytä se on pitää lapsi kotona koko viikon, jos se on vain mahdollista. Pitää vain asiasta huomenna kysyä lekurilta ja sitten myös lapsen opelta, mitä mieltä hän on asiasta?

Ihan voinnin ja jaksamisen mukaan takaisin kouluun. Lääkäri antaa alkuun liikuntakiellon eli jumppatunneille ei ole asiaa rehkimään, vaikka muuten voikin kouluun mennä. Muutenkin käskee ottamaan rauhallisesti. Meillä ei ainakaan koulusta kyselty minkään sairaustodistuksen perään, ilmoittelin vaan koululle, että lapsi sai flunssan jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja on poissa pidempään. Paremminkin opettajalta tuli viestiä, että kannattaa levätä riittävän kauan ennen kouluun paluuta, oli itse sairastellut keuhkokuumeen joskus aikaisemmin. Eikä sosiaaliviranomaisetkaan ole vielä tähän päivään mitään sen pitkän poissaolon perään kyselleet :D Läksyjä kannattaa tehdä kotona ja totutella ylipäätään pystyssä olemiseen.

Yhteistyössä