Miten kauan sinun lapsesi uskoi joulupukkiin? Täällä on se tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulu on taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulu on taas

Vieras
että viime jouluna avasin tilannetta silloin 9v ikäiselle tenavalle, että se on semmoinen joulusatu mikä lapsille kerrotaan jne...

Mutta eipä vaan tenava suostu luopumaan ajatuksesta, että joulupukki on satua. Hän vain sitkeästi puhuu, että jouluaattona tulee joulupukki ja mitä joulupukki mahtaa tänä vuonna tuoda jne jne....

En vain tiedä, että aletaanko 10v ikäistä kiusamaan esim; koulussa, kun hän uskoo joulupukkiin?

Kun ei vain huvittaisi enää alkaa toiselle "jankkaamaan", että joulupukki on osa joulun satua ja taikaa, ei tosijuttu. Tekisi mieli tehdä niin, että uskokoon tenava joulupukkiin niin kauan kuin lystää, ei kai se sentään enää murkkuikäisenä usko.

Hänellä on autismi ja ADHD, että sekin voi teettää tätä, että jos joku ajatus on päähän jäänyt, niin se ei sieltä sitten millään tahdo pois lähteä.

Mun kolme vanhinta uskoi 11-vuotiaaksi, kaksi nuorinta 10-vuotiaaksi. En nähnyt siinä mitään ongelmaa eikä heitä kukaan kiusannut. Lapset ovat myöhemmin sanoneet, että ihanaa, kun saivat uskoa joulupukkiin, eikä heille tullut huijattu olo sitten, kun totuus valkeni. Lapsilla saa olla lapsen usko.

Meillä vanhin tyttö täyttää pian 8v ja uskoo Joulupukkiin. Mielestäni saa uskoa niin kauan kuin uskoo. En aio pilata hänen uskomustaan ilmoittamalla että joulupukki on satua.

Mä taidan uskoa itsekin! Mitä haittaa siitäkään on, jos uskoo joulupukkiin tai tonttuihin, keijukaisiin tai peikkoihin? Enpä usko, että lapset kovin vuolaasti keskustelee enää kouluiässä joulupukista, ja jos itsekseen siihen uskoo, niin ei kait oo keltään pois?

Anna uskoa niin kauan kun uskoo. Siitä ei ole mitään haittaa, ja kyllä he sitten ehkä koulussa sen kuulevat (ja uskovat), ettei pukkia olekaan.

Mun tyttö lakkas uskomasta viime vuonna eli 8-vuotiaana. Silti hän haluaa mennä aattona mieluiten mamman luo, koska sinne tulee joka joulu pukki :).

Anna uskoa. Mun kymmenen vuotias hoksas kesällä (tai sanoi ääneen) et joulupukkia ei taida olla, mut silti puhuu mitä pyytää joulupukilta. 8 vuotias kysyi multa taannoin et äiti onks joulupukkia oikeesti olemassa. Vastasin että ei sitä kyllä oo... mutta nyt puhuu taas joulupukista ihan suvereenisti. Ei meillä ainakaan kukaan oo kiusannu.

Mun lapsi (erityinen) taisi myös olla yhdeksän vanha, kun vielä uskoi joulupukkiin. Kotona ei kerrottu, ettei joulupukkia ole. Usko taisi loppua siihen, kun poika kävi jututtamassa kaupan pukkia. Kotiin tultuaan hän kertoi, ettei pukki ollut oikea. Poika kertoi kyselleensä häneltä kaikenlaista muun muassa ikää.

Yhteistyössä