Milloin sinä kerroit lapsillesi, että joulupukkia ja tonttua ei ole olemassa, vaan ne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me mietittiin vakavasti tätä joulupukkiasiaa jo kun lapsi oli yhden. Päätettiin, ettemme ota koko pukkiperinnettä käyttöön, vaan kerromme alusta asti että joulupukki on satuolento ja siihen liittyy monia ihania jouluisia kertomuksia. Meille ei koskaan tule joulupukkia, mutta se ei estä meitä katsomasta jouluisia elokuvia eikä lukemasta tonttusatuja. Haluamme myös että lapset tietävät alusta alkaen, että lahjat tulevat sukulaisilta ja ystäviltä, eivät mistään mystisestä lahjatehtaasta josta voi toivoa ihan mitä tahansa ja miten paljon tavaraa tahansa. Onko muilla samanlaista katsantokantaa, vai olemmeko mielestänne sydämettömiä julmureita? :D

Meillä myös näin. Sillä erotuksella, että olin päättänyt kantani jo kauan ennen ensimmäistäkään lasta. Minusta se olisi kamalaa, jos noin iso ja tärkeä lapsuusmuisto paljastuisi jossain vaiheessa valheeksi. Joulu on ihana lapselle ihan ilman valehteluakin.

Me mietittiin vakavasti tätä joulupukkiasiaa jo kun lapsi oli yhden. Päätettiin, ettemme ota koko pukkiperinnettä käyttöön, vaan kerromme alusta asti että joulupukki on satuolento ja siihen liittyy monia ihania jouluisia kertomuksia. Meille ei koskaan tule joulupukkia, mutta se ei estä meitä katsomasta jouluisia elokuvia eikä lukemasta tonttusatuja. Haluamme myös että lapset tietävät alusta alkaen, että lahjat tulevat sukulaisilta ja ystäviltä, eivät mistään mystisestä lahjatehtaasta josta voi toivoa ihan mitä tahansa ja miten paljon tavaraa tahansa. Onko muilla samanlaista katsantokantaa, vai olemmeko mielestänne sydämettömiä julmureita? :D

Meillä on sama ajatus tuossa pukki ja tonttu jutussa kuin teillä. Ne kuuluvat jouluun ihanina satuhahmoina. Minulle ei ole lapsuudessa koskaan uskoteltu, että pukki on totta, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Eikä meillä myöskään ole pukkia koskaan käynyt. Jotenkin vaikea välillä käsittää, miksi vanhemmat tässä asiassa valehtelevat lapsilleen. Ja vielä 2000-luvulla, mutta kukin tavallaan :)

En usko, että alamme höpötellä mistään tontuista ja pukeista tälle 8 kuukautisella koskaan. Mulla itselläni ei ole yhtään kivaa muistoa omasta lapsuudesta tästä asiasta, joten...

:):):):):)Hei vaan! Kävin pienenä rovanniemellä ja siellä oli se joulupukki. Repäisin sen parrasta ja ei lähtenyt ehkä hän on todellinen. Olen myös nähnyt tontun varjon ja löytänyt pienen tonttulakin! Ehkä ne ovat totta. Tämä on todellista

Itse kerrottiin pojalle, ettei joulupukkia ole olemassa, kun hän oli ekalla luokalla. Ei uskonut meitä, vaan usko joulupukkiin säilyi 10-vuotiaaksi. Monet kaveritkin uskoivat vielä silloin.

Itse muistan kun käytiin siskon kanssa seurakunnan päiväkerhossa ollessamme 5- ja 6-vuotiaita, niin tädit kertoivat kaikille lapsille, ettei joulupukkia ole olemassa. Itkettiin sitä katkerasti, kun äiti tuli hakemaan. Ja kyllä oli äiti tädeille vihainen.

Olen itse 13-v tyttö. Muistan kuin uskoin pukkiin ihan täysillä vielä eskarissa, epulla alettiin siskon (vuotta nuoremman) kanssa ihmetteleen et miks iskä ei ikinä nää joulupukkia ja muutenkin selvittelemään asiaa omin päin. Sitten topulla-kolkilla sitten tajusin että kyllä se on satuhahmo, en sitä ääneen sanonut koska pienemmät vielä uskoivat. Varsinaisesti minulle asiasta kerrottiin vasta viime joulun alla kuin oltiin ostamassa siskolle yhdessä lahjaa. Siltikin pukki käy vielä meillä ja siihen oikein mukava uskoa (toki tiedän että lahjat tulevat vanhemmilta ja sukulaisilta yms.) ! Se kuuluu joulun taikaan!

Muistan miten nöyryytetyltä tuntui, kun naapurin Henri kertoi ettei joulupukkia ole olemassa, ja jälkikäteen yritin äidiltä saada vahvistuksen että Henri puhuu höpöjä. Sen sijaan paljastuikin että minua oli huijattu hyväuskoisena hölmönä vuosia, ja sen lisäksi nolasin itseni Henrin silmissä. En arvostanut. Olin 6-7-vuotias.

Itse asiassa tässä on vielä sellainen draamakerroin että putosin (hyvin lyhyen matkan) puusta kun Henri asian paljasti, hämmästyin kai niin että käsi osui oksasta huti ja se riitti. Niin että moi vaan jos äiti tai Henkka tunnistaa tarinan! Olen nyt päässyt yli, mutta silloin teki pahaa.

Joulupukki on olemassa mutta koska maailmassa on paljon lapsia joilla ei kaikilla ole edes koteja niin Joulupukki vie lahjoja vain heille.

Hyväosaisemmille lapsille läheiset aikuiset ostavat lahjat. Kaupoissa näkyvät "joulupukit" ovat aikuisia jotka haluavat tuoda kivaa joulumieltä toisille ja siksi pukeutuvat joulupukeiksi.

Näin meillä ja hyvin toimii. Lapset tietävät että heille on ostettu lahjoja pitkin vuotta mutta eivät yhtään kitise niiden perään, tietävät että saavat omansa jouluna.

Meillä lapset ovat alusta asti tienneet, että joulupukki on satuhahmo siinä missä MuumiPeikko ja MikkiHiirikin. Eivätkä ole jääneet mistään paitsi. Teini-ikäisinäkin pitävät joulua parhaimpana juhlana, kun ei olla menty sössimään sitä joulupukkivalehteluilla..
Omaan järkeen ei käy se, että aluksi hysteerisesti pelätään, että joulupukki paljastuu lapsille ettei olekaan totta. Sitten jokusen vuoden kuluttua mietitään päät puhki miten tuon asian saa selvitettyä lapsille, ettei olekaan totta, kun on monta vuotta siitä valehdeltu. Ja sitten jälkeen päin ihmetellään, kun joulu ei tunnukaan enää joululta. Ei mitään järkeä.

Tyttärwni on jo lukiossa. En suostu kertomaan vieläkään :)

Jollei ole olemassa, ei tule lahjojakaan.

Ei hän tietty oikeasti ole uskonut vuosiin. Yksi asia häntä askarruttaa vielä. Mistä tilaamme niitä tekopukkeja käymään. Ovatko ne tuttujamme vai ihan vieraita.

Ehkä kerron sitten, kun hänellä on omia lapsia, jollei oo sitä ennen saanut tietää.

Tyttärwni on jo lukiossa. En suostu kertomaan vieläkään :)

Jollei ole olemassa, ei tule lahjojakaan.

Ei hän tietty oikeasti ole uskonut vuosiin. Yksi asia häntä askarruttaa vielä. Mistä tilaamme niitä tekopukkeja käymään. Ovatko ne tuttujamme vai ihan vieraita.

Ehkä kerron sitten, kun hänellä on omia lapsia, jollei oo sitä ennen saanut tietää.

Lisään viestiini, että Joulupukki vesittyi joskus 3-vuotiaana, kun sukulaispukki riisui naamarin eteisessä ja lapsi meni kurkkimaan. (en ajatellut, että noin näkyvällä paikalla riisuisi)

Tuon jälkeen olen tilannut pukin .

Yhteistyössä