Miten käytännössä kuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1,5 v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1,5 v

Vieras
Tyttäreni on "pottaillut" siitä lähtien kun oppi istumaan. Pottaan on hienosti tullut aina sekä pissoja että kakkoja. Nyt muutama viikko sitten hän on alkanut ilmoittaa hädästään - sanoo usein "kakka" ja yleensä se, joko kakka tai pissa, sitten kohta tuleekin pottaan. Kotona emme pidä enää vaippaa, mutta ulkona ja yöllä kyllä sekä tietysti päiväkodissa. Yövaippakin on usein kuiva ja pottaan tulee iso aamupissa. Päiväkodissakin menee kuulemma vain yksi vaippa päivässä. Kakkavahinkoja tulee useammin kuin pissoja.

Mitä minun nyt kannattaisi tehdä? Pitäisikö päiväkodin kanssa sopia kuivaksiharjoittelusta? Tilanne tuli hieman yllättäen, kun lapsi on niin pieni. Olen iloinen, mutta epäröivä....

Juttele aiheesta päiväkodissa, eiköhän se helposti sielläkin se potalla käynti onnistu.

Mun tyttö oli kanssa 1,5v iässä kotona kuiva päivin öin, mutta ulkona pissattiin aina vaippaan. Nyt kesällä jätin vaipan kokonaan pois ja nopeasti neiti oppi että vaippaa ei enää ole ollenkaan. Siis ikää oli sen 2v ja täysin kuiva.

Aika pitkään muuten meidän piti käydä pissalla joka puistoreissulla kun ei se pidätyskyky kovin hyvä ole. Mutta joka päivä parempi ja parempi.

Varaudu muuten moneen moneen kateelliseen kommenttiin ja panetteluun. Nykyään kun toitotetaan sitä, että alle 3v ei saisi vaipasta luopua... Esim MLL suosittelee kuivaksioppimista vasta 3-4 vuotiaalle :)

joo kyllä meilläkin kävi potalla jo 1,5 aika hyvin just kun hoidossakin oli saman ikäsiä kavereita mut ei otettu paineita sen takia. Sit vähän alle 2v osui kesälomat jolloin opeteltiin päivävaipasta kokonaan pois. Vähän myöhemmin alettiin sit kokeilla yövaipan pois jättöä kun yövaippa oli aina kuiva. Ja sen jälkeen mennyt hienosti, tosin aamulla ensimmäiseksi potalle, ja illalla viimeiseksi ja aina ennne päiväunia sekä ulkoilua käydään pissalla. Nyt 3v:na tullu ensimmäiset yövahingot mutta eipä noista kannata stressiä ottaa.

Onko tosiaan niin että kuivaksi oppimista suositellaan noin vanhoille????? Miksi ihmeessä pitää vaippaa jos lapsi ite on siihen "kuivuuteen valmis". Ite taas kauhistelen kun ystävälläni on saman ikänen tyttö ja tekee vielä kaikki vaippaan ja meillä on oltu jo yli vuosi ilman.

Niin päiväkodin kanssa kannattaa neuvotella asiasta ensin, miten edetä asiassa. Voihan sielläkin olla ensin leikkiajat ilman vaippaa ja sit vaikka päikkäreille vaippa niinkuin meillä edettiin. Sit kun sekin onnistui niin hoitaja ei laittanu enää päikkäreillekään vaippaa.

Puhuin tänään yhden hoitajan kanssa. Hän oli sitä mieltä, ettei mitään kiirettä ole. Kuulemma lapsi ei osaa kertoa hädästään, toisaalta heillä menee tosiaan vain yksi vaippa päivässä. Hmm. Onko pitkittäminen sitten kuitenkin lapsen kannalta huono, kun ei saa tilaisuutta lopettaa vaipan käyttöä? Ymmärrän kyllä, etteivät he millään ehdi seurata jokaista lasta ja jatkuvasti kantaa potalle, mutta.

Lapsi pidättää jo hyvin myös ulkoillessa. Esim. eilen puistossa sanoi että "kakka", mutta ei sitten kuitenkaan pissannut vaippaan vaan vasta kotona jonne oli 1/2 km matkaa.

Hassua että joku olisi kateellinen. Itsehän olen nähnyt vaivaa asian "opettamisessa". Olen tietysti ylpeä saavutuksestamme ja erityisen iloinen, ettei kakkavaippoja haise roskiksessa eikä jätevuori juuri kasva (ollaan kyllä kestoiltu muutenkin etupäässä).

Meillä alkoi sama homma tytön ollessa 1v3kk, eli ilmoitti "kakka" ja jompi kumpi tuotos saatiin pottaan (sitä ennen pottailtu säännöllisesti jo monta kuukautta). Meilläkin homma eteni samalla lailla kuin teilläkin mutta tuossa kesän alussa "otin riskin" ja heivasin päivävaipan nurkkaan...hyvin on mennyt ja ei juuri ollenkaan ole vahinkoja sattunut!!! Tyttö on nyt sitten ollut koko kesän yli päiväkuiva...(ikää tulee kuun lopussa 1v9kk)
Syy mikä sai mut heivaamaan vaipat kokonaan nurkkaan vahinkojen uhalla oli lastentarhassa työskentelevä tätini. Kyselin häneltä, että mitenköhän vaipattomuuden kanssa käy kun tyttö aloittaa hoidon elokuun lopulla, että pitääkö olla vaippa, tuleeko takapakkia tms. Hän oli sitä mieltä, että kun on jo noin pitkällä niin vaippoihin ei enään palata vaan otetaan enempi vaihtovaatteita hoitoon mukaan. (hoidossa 4. viikko meneillään ja kahtena ekana viikkona sattui yhteensä 2 vahinkoa)

Eli mä suosittelisin kanssa sitä kokonaan päiväkuivaksi opettelemista, tyttäresi kun on selvästi ymmärtänyt idean! Vaatiihan se tietenkin hoitohenkilökunnalta vähän enemmän ajan hermolla olemista...mutta voisihan sen katsoa kuinka se sujuu? Meilläkin asia tuli aika yllättäen ja helposti :)

Pakkaa vain päikkäriin runsaasti vaihtopöksyjä mukaan ja sanot että meillä on nyt niin hyvin sujunut tämä pottailu, ettei kannata ruveta ottamaan takapakkia! Meillä myös nuorimmainen rupesi lähes itsekseen vaipattomaksi ja hoidossa meillä oli kasa varahousuja mukana (1,6v). Pidätyskyky on lapsilla (niinkuin aikuisillakin) erilaista, jotkut pystyvät pinnaamaan pidempään ja jotkut vähemmän, itse tiedät parhaiten tuon ajan.

Kiitos kannustuksesta. Harmittaa vaan ruveta vaatimaan hoitajilta erityistarkkailua, kun on vaikea argumentoida sitä vastaan, että heidän mukaansa lapsi ei ilmoita hädästään. Hiukan hankala tilanne. Tuntuu, että jos lapsi olisi vanhempi, asia otettaisiin paremmin vastaan. He toisaalta marmattavat, kun yli 2-vuotiailla vielä vaippa.

Yhteistyössä