Miten käytte saunassa 3-4v kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun nyt jouluna tarkoitus ois käydä kun nyt itse haluaa (pienenpänä ei tykännyt yhtään). En itse enää oo innokas saunoja, pari kertaa vuodessa itsekkin saunon (mies kyllä useesti) vaikka ennen itekkin kävin pari kertaa viikossa. Mutta kun saunon, tykkään lojua lauteilla puolikin tuntia ja olla leppeissä löylyissä ja sitten vilvoitteluun ja suihkutteluun menee se toinen puoli tuntia.
Mies löylyttelee nopeemmin ja nopeemmin suihkussa, joten miten sitä kävis lapsen kanssa - kun ei voi tietää tykkääkö sit kummiskaan olla saunassa (ei oo kova lämpö ja alhaalla saa istua) mutta entä pesuhetki. Kun en nyt ainakaan tykkää vaan pelkällä vedellä lastakaa huljutella suikulla, pitäskö antaa istua kylpyammeessaan lattialla vai siten että toinen meistä käy eka ja on ottamassa lapsen kuivatukseen, pukemiseen. Tää kun haluaa sitten äkkiä pyyhkeen sisään ja vaatetta eli palelee sit herkästi.

Eli miten teillä saunahetket? (kylvyt kun meillä suoritetaan aina lapselle muutoin omien suihkujen jälkeen eli kaikkik käy muuten päivittäin erikseen pesuilla. Eli tykkää kylpeä ammeessa ja sit suhkutellaan aina päälle).

Meillä 2- ja 4-vuotiaat on aikansa meidän kanssa saunassa ja menee sitten pesuhuoneen puolelle puljaamaan ammeeseen. Saunasta on koko ajan katseyhteys molempiin.
Tämä on toiminut hyvin.

[QUOTE="mie";25272160]Meillä 2- ja 4-vuotiaat on aikansa meidän kanssa saunassa ja menee sitten pesuhuoneen puolelle puljaamaan ammeeseen. Saunasta on koko ajan katseyhteys molempiin.
Tämä on toiminut hyvin.[/QUOTE]

Meillä myös näin.

Lapsi saunoo ihan rauhassa. Saattaa välillä käydä vilvoittelemassa ja palata saunaan. Sitten toinen käy kaverina pesemässä muksun ja käärii kylpytakkiin ja pistää olohuoneen puolelle leikkimään. En oikein tiedä mikä sulla on se ongelma nyt?

meillä on vanhanaikainen ulkosauna, eli pesutilat ja saunahuone yhdessä. Lapset 2 ja 3v puljaavat omissa vannoissaan ja välillä seilaavat lauteille lämmittelemään. Me vanhemmat otetaan löylyä. Sit pestään vuoron perään ja mennään sisälle.

[QUOTE="mie";25272160]Meillä 2- ja 4-vuotiaat on aikansa meidän kanssa saunassa ja menee sitten pesuhuoneen puolelle puljaamaan ammeeseen. Saunasta on koko ajan katseyhteys molempiin.
Tämä on toiminut hyvin.[/QUOTE]

Meillä myös näin! Lapset viihtyvät tunninkin saunassa, kun on pillimehut mukana, käyvät välillä saunassa lämmittelemässä ja sitten vilvoittelevat välillä kylpyammeissa.

3-v on saunassa löylyissä yleensä pidempää kuin minä, mutta jos kyllästyy ennemmin niin menee sitten leikkimään suihkun alle. Meillä käydään yhdessä pesulla joka päivä, niin ei tuo meille ole mikään stressin aihe.

Meillä pian 4v poika on innokas saunoja ja istuu saunassa keskilauteella yleensä yhtä kauan kuin me aikuisetkin ollaan saunan puolella. Sitten toinen vanhemmista menee pesemään pojan. =)
Lapsilla on mukana löylyssä oma pieni sanko (hiekkasanko oikeesti) ja vesipyssy / ruisku. Niillä sitten ruiskivat menemään ja hauskaa on =) Ja jokaisella on pillimehu saunajuomana.

Meillä koko perhe tykkää saunomisesta. Lapset nostaa kunnon metelin, jos pelkästään suihkuun mennään :D Aina pitäis eka päästä löylyyn =)

2v 5v ja 7v käyvät kolmestaan saunassa.

Joko siis minä tai iskä vie muksut ensin suihkuun. Sitten saavat mennä saunanlauteille. Aikuinen vahtii oven toiseltapuolelta. Saunovat minkä saunovat, sitten aikuinen auttaa pienten pesussa. 7v osaa nyt suihkussa käydä yksin. Sitten pyyhkeet ja pois. Missä toinen aikuinen on vastassa.

Aikuiset sitten käydään vuoronperään. Tai toinen menee muksujen kanssa ja toinen ottaa vastaan sitämukaa kun tulevat sieltä pois. Aikuinen saa jäädä sen jälkeen vielä rauhassa saunomaan.

3-v on saunassa löylyissä yleensä pidempää kuin minä, mutta jos kyllästyy ennemmin niin menee sitten leikkimään suihkun alle. Meillä käydään yhdessä pesulla joka päivä, niin ei tuo meille ole mikään stressin aihe.

ehkäpä jotkut tykkää peseytyä pidempään kuin loraus suihkun alla, ja meillä kyllä lapsikin kuvataan kunnolla eikä vaan heitetä kylputakkia päälle. Vaan joka kohta kuivataan, korvat kunnolla eikä jätetä valumaan vettä.
Oon mäkin nähnyt kamun saunomiset lapsensa kanssa, kovat löylyt ja sitten vaan suikussa veden alla käynti, aikaa ehkä puol minuuttia. Sit kylpytakit päälle ja tukka valuen istuivat lopun iltaa...meillä pesydytään.

En ymmärtänyt ongelmaa.. :D Mulla 3-vuotias on mukana saunassa lähes joka päivä, kuten isommatkin lapset. Istuu lauteilla, välillä heittää löylyä, käy isompien kanssa lumihangessa istumassa/hyppimässä, tulee takaisin saunaan, heitellään löylyä. Olisi yleensä viimeinen lähtijä, pesen hiukset shampoolla ennen lähtöä, joskus jää isoveljensä kanssa suihkuun kun olen jo lähtenyt.

Päivästä riippuen saunotaan puolesta tunnista puoleentoista eikä pienin tosiaankaan koskaan ole ekana lähdössä pois ;)

[QUOTE="ppp";25272271]ehkäpä jotkut tykkää peseytyä pidempään kuin loraus suihkun alla, ja meillä kyllä lapsikin kuvataan kunnolla eikä vaan heitetä kylputakkia päälle. Vaan joka kohta kuivataan, korvat kunnolla eikä jätetä valumaan vettä.
Oon mäkin nähnyt kamun saunomiset lapsensa kanssa, kovat löylyt ja sitten vaan suikussa veden alla käynti, aikaa ehkä puol minuuttia. Sit kylpytakit päälle ja tukka valuen istuivat lopun iltaa...meillä pesydytään.[/QUOTE]

Joo ja virheitä kauheesti kun toisella kädellä pitää lasta leikittää :) ja puhua muuta kuin mitä kirjoittaa.

[QUOTE="ppp";25272271]ehkäpä jotkut tykkää peseytyä pidempään kuin loraus suihkun alla, ja meillä kyllä lapsikin kuvataan kunnolla eikä vaan heitetä kylputakkia päälle. Vaan joka kohta kuivataan, korvat kunnolla eikä jätetä valumaan vettä.
Oon mäkin nähnyt kamun saunomiset lapsensa kanssa, kovat löylyt ja sitten vaan suikussa veden alla käynti, aikaa ehkä puol minuuttia. Sit kylpytakit päälle ja tukka valuen istuivat lopun iltaa...meillä pesydytään.[/QUOTE]

Missä mä sanoin, että ei pesydytä tai kuivata kunnolla? Lapsi on oven toisella puolella suihkussa sen aikaan, että me olemme valmiita ja sitten pesydytään ja kun lähdetään pois niin kuivataa.

Ei ole helppoa jos paineita tulee saunomisestakin :O
Käyttäkää se tenava ensin saunassa ja suihkussa ja sitten iltapuuhat ja nukkumaan ja sen jälkeen kun muksu nukkuu niin karkaatte kunnolla itse saunomaan.
Jos teillä vaikka alakerrassa sauna ja yläkerrassa makkari niin itkuhälytin on aika hyvä keksintö.

[QUOTE="xxx";25272270]2v 5v ja 7v käyvät kolmestaan saunassa.

Joko siis minä tai iskä vie muksut ensin suihkuun. Sitten saavat mennä saunanlauteille. Aikuinen vahtii oven toiseltapuolelta. Saunovat minkä saunovat, sitten aikuinen auttaa pienten pesussa. 7v osaa nyt suihkussa käydä yksin. Sitten pyyhkeet ja pois. Missä toinen aikuinen on vastassa.

Aikuiset sitten käydään vuoronperään. Tai toinen menee muksujen kanssa ja toinen ottaa vastaan sitämukaa kun tulevat sieltä pois. Aikuinen saa jäädä sen jälkeen vielä rauhassa saunomaan.[/QUOTE]

Joo, tällasta aattelin, toi kuulosta meille ehkä hyvältä. Mennään löylyihin kaikki ja sit mies suihkus ja mä pesen lapsen ammeessa ja suihkuttelen- jona aikana mies kuivaa ittensä ja ottaa sit lapsen. Ja mä pääsen jatkaan löylyjä ja suihkuun rauhassa, mulle on tärkeetä saada olla rauhassa suihkussa.

Tai sit miehen kans lapsi saunaan ja mä pesen/suihkutan lapsen miehen suihkussa käynnin jälkeen. Jolloin mies voi ottaa lapsen kuivatukseen ja mä pääsen löylyihin.

Joo, on tää ongelma kun en tykkää kesken omien pesujen ravata välillä missään.

Mä vaan saunoin miettimättä sen enempää että miten...1-2-vuotiaan kanssa kaksin, 1- ja 3-vuotiaiden kanssa (kahden lapsen siis), 2- ja 4-vuotiaiden kanssa, jne.

Muksut välillä lauteilla, välillä kylppärin puolella kylpemässä (kyllä: kahdestaan :attn: ).

On teillä pienet ongelmat, jos saunominen on ongelma. Mutta ihan käydään niinkuin muidenkin ihmisten kanssa. Lapsi on tottunut saunomaan ja viihtyy siellä oikein hyvin. Joku nukke saattaa olla mukana, jota kylvettää, tai sitten joku vesiruisku millä ruiskuttaa. Mutta ei siellä välttämättä mitään ihme ohjelmia tarvita. Vesi ja saunakippo riittää kyllä. Eihän lasten kanssa saunominen nyt tietenkään ole kuin kylpylän aikuisten spa-osastolla. Kun saunaan mennään lasten kanssa, se on silloin pääosin heidän ehdoillaan menemistä. Meillä onkin tapana sitten erikseen viettää noita rauhallisia saunahetkiä miehen kanssa, kun lapset ovat jo nukkumassa. Silloin voi nauttia vain hiljaisuudesta, löylyistä ja toisistamme ;)

Me saunotaan lauteilla istuen, minä ja kaksi 3-vuotiasta. Miestä ei ole. Lapset puljaavat vesikipon kanssa ja vuoroin heitetään löylyä. Välillä käydään suihkussa peseytymässä ja jatketaan saunomista. Lopuksi suihku ja kuivaus.

Onneksi en ole keksinyt tehdä saunomisesta ongelmaa. :)

Me käydään mökin ulkosaunassa niin, että toinen menee vähän edeltä. Toinen tulee sitten lasten (1,2 ja 4v) kanssa. Saunotaan kaikki yhdessä, laset istuu lauteilla ja sitten heidät pestään ihan normaalisti. Sitten se joka tuli ensin, lähtee lasten kanssa pois. Toinen saa jäädä vielä itsekseen saunomaan.

no on ongelma.minä saunon yleensä yksin kaikkien kuuden lapsen kanssa.pienimmät 2 ja 3 vuotiaita ja ei oo ikinä ongelmia ollut.siinä nuo saunassa puljaa jonkin vesikippojen kanssa ja sit mennään yhdessä suihkuun ja kaikki yhtäaikaa pois.eihän tuollaista ongelmaa olisi jos lapsi opetettaisiin saunaan pienestä pitäen.eihän kukaan ala yht`äkkiä saunasta vaan tykätä.meillä on lapset aina pesty vauvasta asti saunassa vannassa alalauteella niin ovat lämpöön tottuneet,mutta nykyäänhän kun lapsen kanssa ei mitään voi tehdä kun oppikirjoissa ei niin sanota.ja minä en itse ole mikään vanha vaan just 30v täyttänyt ja maalaisjärki löytyy.

Yhteistyössä