Miten käytte saunassa 3-4v kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapsi tai lapset tykkäävät lutrata kylpyammeessa pesuhuoneen puolella sen ajan kun me vanhemmat saunomme. Vähäksi aikaa saattavat tulla välillä saunaan lämmittelemään. Viihtyvät kylvyssä yleensä pitkään, joten ihan rauhassa saadaan saunoa.

Meillä kokoonpano vaihtelee. Välillä saunotaan yhdessä koko perhe. Joskus toinen vanhemmista saunoo toisen lapsen kanssa ja sen jälkeen toinen toisen. Joskus toinen vanhemmista käy yksin molempien lasten kanssa saunassa.

Me raahataan joka viikko vanna lapsille saunaan mukaan. Isompi (5v) tykkää jo istua ihan löylyissäkin aikansa, mutta pienempi sitten nakottaa lattiatasossa ja lotraa ammeessa vesilelujen kanssa. Ammeen ansiosta me miehen kanssa saadaan istua ihan rauhassa kovissakin löylyissä ja lapset tykkää pysyä kiltisti aloillaan roiskuttelemassa vedellä.

Meillä on kylppärissä lapsille (4v ja 7v.) kahluuallas, jonka lapset osaavat jo nyt itsekin täyttää vedellä sopivaan kohtaan. Lapset pulikoivat ja leikkivät altaassa ja käyvät välillä löylyissä kun haluavat. Itse voin istuskella rauhassa lauteilla ja saunoa ja pestä, kun lapset touhuavat altaassa (saunasta on näköyhteys altaaseen). Jossain välissä pesen lapset ja jos haluvat niin voivat jäädä vähäksi aikaa itekseen vielä polskimaan. Nyt kun saadaan vielä uusi kuias saunaa, niin voidaan taas nauttia saunomisesta.

Siis ihan ekaa kertaako tuon ikäinen käy saunassa?
Meillä käydään saunassa niin, että vuorotellaan miehen kanssa. 2 vee tulee välillä löylyyn, muuten leikkii suihkussa. Löylyjen jälkeen pestään, yleensä pesen itseni ensin, laitan hoitoaineen ja sillä aikaa pesen lapsen, mies ottaa sitten kuivattavaksi ja mä pesen loppuun. Sitten kylpytakki päälle! Tässä kuviossa mukana myös vauva, jota viihdytetään samalla ja käydään taloyhtiön saunassa, joten ei voi olohuoneeseen tms. päästää tai mennä vasta kun lapset nukkumassa.

Oi, mulle tuli ihan haikeus, kun hieman stressaan , miten saadaan taas joulu sujumaan kun yksi lapsisatni on vaikeavammainen ja siinä paljon haastetta....saadapa miettiä tuommoisia kuin ap...ja en pahalla sano mitenkään. Ja meiltä löytyy se 3 vee myös, mut jouluna ei saunota, muuten kyllä

En ookaan ennen aatellut että saunomisestakin voi tehdä vaikeeta. :) Varsinkin jos kerran vuodessa käy niin voiskohan siinä sitten aikuiset vaikka joustaa omista pesurituaaleistaan hiukan lapsen hyväksi? Minä saunotan lapset nykyään yksin kun mies rakentaa illat. 1v, 2v ja 4v pesen ensin ennen saunaan menoa koska se on mun mielestä helpompaa niin, sitten koko porukka lauteille. 4v ei tykkää saunoa kauan, suihkuttaa itsensä lähtiessään ja menee kuivattelemaan ja pukemaan ootellessaan. Me muut mennään perässä sitten kun mennään, suihkutan lapset ja itseni pikaisesti ja sitten pukemaan. Helppoa kun mikä.

[QUOTE="mä";25272280]Meillä on amme lauteiden alemmalla tasolla ja tenava kylpee siinä ja ite nautin löylyistä rauhassa :) Siis loikoilen lautella miedossa lämmössä[/QUOTE]

Näin meilläkin. Ihan kunnon löylyjä otetaan, kun kuumuus ei sinne alalauteelle vannaan mene. Joskus lapsi haluaa tulla istuskelemaan keskilauteille. Ja lapsella on aina pillimehu mukana saunassa. On muuten kolmevuotias meillä se, joka pisimpään löylyssä viihtyisi. :D

Yhteistyössä