Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
mä rinnastan katsos tuon vuokran ja lainanlyhennyksen. Sähkö, vesi, öljy yms kustannukset olis joka tapauksessa tässä samat, asui sitten vuokralla tai omistaa itse. Vuokraa tällaisesta asunnosta voi repiä tälläki paikkakunnalla n. 800e, kun taas meillä on lainanlyhennys 450e.
Entä vakuutukset, kiinteistövero, jätehuolto, tontin vuokra jne...?
Vakuutuksen joutuu maksamaan joka tapauksessa, oli asunto oma tai vuokralla. Vain tyhmä vuokranantaja ei vaadi vuokralaiselta kotivakuutusta. Kiinteistövero on meillä parin sadan luokkaa vuodessa, tontti oma eli menee samassa kuin lainanlyhennys. Tontin vuokra ei yleisesti ottaen ole kovin kallis, kaverilla muistaakseni jotain 800?/v samassa kunnassa. Jätehuolto maksetaan sen mukaan kuinka usein tyhjennys on, sähköstä ja vedestä kulutuksen mukaan. Eli omilla kulutustavoilla voi vaikuttaa paljon.
Kyllä ok asuminen hieman kalliimmaksi tulee kuin krs-talokämppä vuokralla, mutta toisaalta. Kukaan ei urputa koska peset pyykkiä, mihin kohtaan tonttia parkkaat autosi, käytkö suihkussa tai imuroit illalla, huutaako lapsi yöllä jne. Eikä itse tarvitse kuunnella seinän takaa humalaisten riitelyä, puolikuuron mamman television karjuntaa tai teinin bänditreenejä. Saunassakin voit käydä juuri silloin kun huvittaa ja olla niin pitkään kuin haluat! Kyllä siitä ilosta voi vähän maksaakin.