Miten kerron raskaudesta lapsettomille ystäville? Vai kerronko edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ongelma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ongelma"

Vieras
Ystäväpiiriini kuuluu kaksi minulle erittäin läheistä naista, jotka kärsivät lapsettomuudesta. Minulla on kaksi lasta, ja odotan kolmatta rv 13.
Toinen ystävistäni sai pari viikkoa sitten keskenmenon, toinen pitää tällä hetkellä taukoa hoidoista jotka eivät pitkän yrittämisen jälkeen tuottaneet tulosta.
Raskausvatsani alkaa pikkuhiljaa näkyä, ja tuntuu että joudun välttelemään ystäviäni; tiedän että heistä tuntuu pahalta. En ole vielä voinut kertoa asiasta, sillä tiedän tämän olevan heille kipeä paikka. Toista lasta kun aloin odottamaan, he kyllä molemmat onnittelivat, mutta toisen silmiin nousivat kyyneleet ja hän kertoi avoimesti tunteistaan: kateellisuutta, katkeruutta ja suoranaista vihaa. (Olemme aina puhuneet avoimesti.)
Toinen lapseton ystävä taas ei pitänyt yhteyttä vähään aikaan, kertoi myöhemmin minun raskauden olleen hänelle kova paikka.
Ja nyt taas, sama edessä. Mitä oikeen teen, mitä sanon?

Kyllä kannattaa kertoa, mutta itse tekisin sen tekstarilla/s-postilla/kirjeellä, jotta toinen voi itsekseen lukea asiasta ja vaikka huutaa ja raivota kaikessa rauhassa. Ei todellakaan kasvotusten kannata kertoa!

Älä kerro, ja piilottele tulevaisuudessa lasta komerossa. Jos joku kysyi miksi olit sairaalassa synnytyksen aikaan, sano että sulta leikattiin umpisuoli. Niin kukaan ei saa tietää.

Hei, nyt järki oikeesti mukaan!

Mulla myös lapsettomia ystäviä. Neuvoisin että kerro silloin kuin "normaalistikin" kertoisit. Heitä harmittaa jos heille ei kerrota ja jäävät uutispimentoon. Vaikka tieto koskee, niin se asian pimittäminen vasta koskeekin.

Ja tuo ei kasvotusten -vinkki oli tosi hyvä.

Kerrot siitä ihan normaalisti. Meille tulee kolmas lapsi, laskettu aika se ja se. Reaktio on heidän. Anna sille sijaa. Toki on ymmärrettävää pahoittaa mieli, kun muut saavat vauvoja ja me ei, mutta tuskin hekään haluavat sinun salaavan asiaa. Tulta päin.

Yhteistyössä