Miten kertoa elämän "tosiasioista" lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ykkösmartta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ykkösmartta

Vieras
Haluan lähinnä kirja vinkkejä, missä kirjoissa kerrotaan lapselle ymmärrettävästi mistä lapset tulee, jne jne.

Meidän 8-vuotias tyttö on alkanut kyselemään, ja aattelin olla fiksu ja hommata tietoa sitä mukaa hänelle kuin hän rupeaa sitä haluamaan.
En aio hänelle tietoa tyrkyttää vaan haluan voida vastata hänelle rehellisesti, mutta silti mahdollisimman vähän lisä kysymyksiä herättävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ykkösmartta:
Haluan lähinnä kirja vinkkejä, missä kirjoissa kerrotaan lapselle ymmärrettävästi mistä lapset tulee, jne jne.

Meidän 8-vuotias tyttö on alkanut kyselemään, ja aattelin olla fiksu ja hommata tietoa sitä mukaa hänelle kuin hän rupeaa sitä haluamaan.
En aio hänelle tietoa tyrkyttää vaan haluan voida vastata hänelle rehellisesti, mutta silti mahdollisimman vähän lisä kysymyksiä herättävästi.

Miksi näin? :)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Miksi näin? :)

No jos vaikka haluaa mahdollisimmanm vähän vastata kysymyksiin :whistle:

Niin ja asiallinen vastaus, kirjastossa on aiheesta tosi hyviä nuorten kirjoja, en kyllä osaa heittää yhtään kirjan tai tekijän nimeä, mutta siellä on kirjastonhoitajat juuri sitä varten että auttavat löytämään oikean kirjan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ei vaan en halua lasta hämilleen, tuon ikäinen kun ei vielä välttämättä ole valmis ja halukas tietämään kaikkea.

Mutta jos siis itse kysyy? Niin kai silloin haluaa :)

Jos lapsi kysyy mistä vauvat tulee niin siitä huolimatta hän voi tyytyä tuossa iässä vielä vastaukseen, että kun isä ja äiti rakastaa kovasti toisiaan, niin silloin voi tulla vauvoja. Mutta jos kylmästi alan kertomaan seksistä, niin hän menee hämilleen ja uteliaisuus vie voiton ja voi tulla "kiusaus" tutustua asiaan liian aikaisin. Mieluummin kerron seksistä sitten kun hän sitä kysyy ja jos tuo rakkaus vastaus ei lapselle riitä ja hän kkyselee lisää niin silloin vastaus on toinen.
En tiedä osasinko asiassa sulle oikein kertoa, mutta lasta en halua painostaa tiedolla mitä hän ei vielä ole valmis ottamaan vastaan.

Olen miettinyt pääni puhki kuinka puhua lapsilleni äitini kuolemasta, tai kuolemasta yleensä koska eivät äitiäni tunteneet. Ja miksi minulla on näin paha mieli. mut en löydä sanoja.. en yhtäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja itkevä..:
Olen miettinyt pääni puhki kuinka puhua lapsilleni äitini kuolemasta, tai kuolemasta yleensä koska eivät äitiäni tunteneet. Ja miksi minulla on näin paha mieli. mut en löydä sanoja.. en yhtäkään.

minkä ikäiset lapset? koska äitisi on kuollut?

Jos lapsi kysyy mistä vauvat tulee niin siitä huolimatta hän voi tyytyä tuossa iässä vielä vastaukseen, että kun isä ja äiti rakastaa kovasti toisiaan, niin silloin voi tulla vauvoja. Mutta jos kylmästi alan kertomaan seksistä, niin hän menee hämilleen ja uteliaisuus vie voiton ja voi tulla "kiusaus" tutustua asiaan liian aikaisin. Mieluummin kerron seksistä sitten kun hän sitä kysyy ja jos tuo rakkaus vastaus ei lapselle riitä ja hän kkyselee lisää niin silloin vastaus on toinen.
En tiedä osasinko asiassa sulle oikein kertoa, mutta lasta en halua painostaa tiedolla mitä hän ei vielä ole valmis ottamaan vastaan.

No joo ymmärrän, sain väärän käsityksen tuosta alusta, tuumin että haluat vältellä kertomista. Siltikin, minusta lapsi kysyy asioista niin fiksusti, että itse voi sitten valita sen millä tasolla vastaa, eikä se tosiaankaan ole sitä, että "kylmästi kerrotaan seksistä"

Lauantaina, ja lapset 6v. ja 3v.

Vauvathan nyt tulevat vauvareiästä, joka sijaitsee äidin jalkojen välissä, siellä mistä pissakin tulee... mutta ei samasta reiästä tietenkään =) Ja miten ne menevät sinne masuun... isä antaa äidille vauvansiemenen (voi kertoa myös sen, että sen siemenen nimi on siittiö ) joka äidin masussa yhdistyy äidin vauvansiemeneen (munasoluun) josta alkaa sitten vauva kasvaa. Mä olen kertonut suunnilleen noin.
Meidän tyty täyttää lokakuussa 10v ja hänelle kerroin jo menkoistakin. Minusta niistä pitää tietää etukäteen, ettei sitten tarvitse panikoida. Olihan tyttö vähän kummissaan, kun sanoin, että se tarkoittaa sitä, että pyllystä tulee verta, mutta ymmärsi (tai oli ymmärtävinään) kun yritin selittää asiaa tarkemmin.

Minusta ovat sen ikäisiä että kuolemasta voi kertoa. Kuolema on sellainen aihe mikä minusta on ollut lapselle "helppo" selittää. Toki se saa lapsen kyselemään lisää, mutta kuolemasta minä olen halunnut tehdä lapsilleni luonnollisen asian ja suru on osa sitä. Esikoinen oli 3 kun otin hänet mukaan katsomaan vanhaa pappaa arkussa, ennen hautajaisia. Ei tullut lapselle painajaisia tai muutakaan, kun selitin lapselle asian. Hautajaisiin itsessään tyttö ei halunnut lähteä.

Minusta ovat sen ikäisiä että kuolemasta voi kertoa. Kuolema on sellainen aihe mikä minusta on ollut lapselle "helppo" selittää. Toki se saa lapsen kyselemään lisää, mutta kuolemasta minä olen halunnut tehdä lapsilleni luonnollisen asian ja suru on osa sitä. Esikoinen oli 3 kun otin hänet mukaan katsomaan vanhaa pappaa arkussa, ennen hautajaisia. Ei tullut lapselle painajaisia tai muutakaan, kun selitin lapselle asian. Hautajaisiin itsessään tyttö ei halunnut lähteä.

Näin juuri =) Kuolema on lapsille ihan luonnollinen asia niin kauan kun siitä ei "tehdä" pelottavaa. Ei lapset tajua että esim. ruumis näkeminen on jotenkin kauheaa tai pelottavaa ellei niin ole opetettu =) Jos ymmärsitte...

Kuolemasta meillä on kerrottu ihan suoraan ja eikä asia lapsista ole ollut vaikea käsittää. Olen kertonut että jos on vanha tai sairastuu vakavasti tai joutuu onnettomuuteen siihen voi kuolla. Ja sitä ihmistä voi tulla ikävä ja sitä saa surra. Meillä tosin uskotaan että kuolleet ovat enkelten luona.

Tuon vauvojen tulon olen tytölle selittänyt just tuolla vauvasiemen jutulla tytölle 3 vuotta sitten kun aloin kuopusta odottamaan, mutta nyt alkaa tulla lisä kysymyksiä ja haluan valmistautua.
Viime viikolla meillä on esitetty kysymyksiä mikä on sinkku ja mitä tarkoittaa neitsyt? Eli näitä olen tytölle selittänyt ja lisä kysymyksiä odotellessa.....

Meillä 6v pohti tässä, että kuinka se iskä sen vauvan siemenen äidille oikein antaa. minä totesin vain rauhallisesti, että sen selitän tarkemmin, kun olet isompi ja nyt voit keksiä vastauksen ihan itse. Hän päätyi siihen ratkaisuun että haikara sen sinne vie. :laugh:

Oi etta,otan osaa :flower: :hug:
Kylla uskon etta he ymmartavat jos/kun nakevat sinun itkevan etta sinulla on "paha olo"ja voit sanoa etta on paha olo ja itkettaa kun aitisi/mummonsa kuoli.
Kerrot lapsillesi miten uskot missa kuolleet ovat.
Itsellani on ollut helppo puhua kuolemasta,se on kuitenkin niin "luonnollista" etta meille ihmisille jossain vaiheessa niin kay.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Vauvathan nyt tulevat vauvareiästä, joka sijaitsee äidin jalkojen välissä, siellä mistä pissakin tulee... mutta ei samasta reiästä tietenkään =) Ja miten ne menevät sinne masuun... isä antaa äidille vauvansiemenen (voi kertoa myös sen, että sen siemenen nimi on siittiö ) joka äidin masussa yhdistyy äidin vauvansiemeneen (munasoluun) josta alkaa sitten vauva kasvaa. Mä olen kertonut suunnilleen noin.
Meidän tyty täyttää lokakuussa 10v ja hänelle kerroin jo menkoistakin. Minusta niistä pitää tietää etukäteen, ettei sitten tarvitse panikoida. Olihan tyttö vähän kummissaan, kun sanoin, että se tarkoittaa sitä, että pyllystä tulee verta, mutta ymmärsi (tai oli ymmärtävinään) kun yritin selittää asiaa tarkemmin.

meidän 8-v pojalle kerrottiin (kun kysyi kesällä siskonsa synnytystä odottaen että miten ihmeessä ne vauvat siellä mahassa voi alkaa kasvamaan ja että ainako ne leikataan ulos ) että miehellä on pippelissä siemeniä ja mitkä naisen sisällä alkaa kasvamaan vähitellen vauvaksi. Ja vauvat syntyy naisen vauva reiästä (kun vielä tarkensi kysymystä että pyllystäkö? ) ja vaan sillon leikataanjos synnytyksessä on jotain ongelmia.
:D

Meillä olisi varmasti pohtinut vielä, miten ne sieltä pippelistä eksyvät sinne äidin sisälle kasvamaan. Ja kyllä ajattelin ettei tuonikäisen vielä tarvitse sitä tietää... :D

Miks kerrotte naisen reiästä tai veri tulee pyllystä, kun varmaan puhutte muuten pimpistä ja pippelistä. Eiks se ole selkeää kertoa asiat ytimekkäästi ja selkeästi omilla nimillään.

Yhteistyössä