miten kertoa kolmasluokkalaiselle mitä tarkoittaa seksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuule eiköhän ton ikäselle voi kertoa jo ihan suoraan

Olen kyllä vähän eri mieltä..

no muut ainakin tossa iässä tietää jo. naureskelevat sitten sun lapselle joka ei tiedä mistään mitään.. lapset on julmia. että eikö se oo paras kertoa ite miten asia on ku kuulla koulussa lasten omia versioita asioista. luuletko ettei kolmasluokkalaiset jo puhu seksistä. kyllä puhuu ja on aina puhunu. varsinki pojat

Mun mielestä lapsille on selitettävä asiat sitä mukaa kun kysyvät. Meillä ainakin lapset avoimesti uskaltavat tulla kysymään asioista ja ikään sopivaan tyyliin ne selitetään. Ei noiden seksi- tai muiden asioiden selittämistä kannata alkaa häpeilemään. Yllättävän aikasin nykyajan lapset kumminkin saa tietoonsa näitä sanoja.

Tuntuu vaan jotenkin vaikealta alkaa kertomaan että isi laittaa sen pippelin sinne jne.voisiko olla joku "pehmeämpi" tapa?

Kyllä kai se tuolla tavalla selitettynä pahalle tuntuukin, lapsestakin varmasti. Nehän uskoo usein pitkälle teini ikään ettei omat vanhemmat tee sitä. Voi kuitenkin olla että lapsi jo tietää, eikä asiasta sen enempää koskaan kysy.

Tuntuu vaan jotenkin vaikealta alkaa kertomaan että isi laittaa sen pippelin sinne jne.voisiko olla joku "pehmeämpi" tapa?

Mikä siinä on niin vaikeata, sulla ongelma seksuaalisuuden suhteen? eli voihan sen kertoa, että se on se tapa jolla myös lapsia tulee ja katsoa mitä lapsi kysyy. Kyllä meillä on kerrottu jo kuusvuotiaalle, joka rupes kyseleen, miten ne "vauvasiemenet" äidin mahaan joutuu. Kerrottuani oli vaan helpottunut "ai ei tarvitse leikata":D.

Etkö ole kertonut lapselle vielä mistä vauvat tulee? Tai eikö ole kysellyt?
Mitenkäs muuten sen selittää, kun ei haikaratkaan lapsia tuo. Miehillä on pippeli jonka laittavat naisen pimppiin ja sieltä pippelistä tulee siemenet äidin mahaan.
Tähän tyyliin meillä. Nyt kolmasluokkalainen tyttö tietää munasoluista ja siittiösoluista ja tietää miksi naisilla on kuukautiset. Ei se sen kummempaa ole. Kannattaa unohtaa turha stressaaminen, kun oikeasti luonnollisista asioista tässä on kyse! :)

No onko pakko sanoa, että ISI tekee niin? Mies laittaa peniksen naisen vaginaan. Tosin sana seksi sisältää paljon muutakin, mutta joo...

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:

No onko pakko sanoa, että ISI tekee niin? Mies laittaa peniksen naisen vaginaan. Tosin sana seksi sisältää paljon muutakin, mutta joo...

no näinpä, kai kenenkää tarvi kuitenkaa vanhempien seksielämää miettiä

Alkuperäinen kirjoittaja Yömyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
jos katsoo luonto-ohjelmia, voi sen selittää olevan samaa kuin parittelu

No tuohan ei ole totta.

No sitähän se noin karkeasti ottaen on.

Onko parempaa sanoa jotain vähän sinnepäin, kuten "hyvänäpito" "rakkauden osoittaminen aikuisten kesken"...öööh?

Ja muuten, miksi joku tältä kysyy tätä? Jos lapsi on kysynyt, mitä on seksi, eikä äiti vastaa, vaan tulee palstailemaan, niin ei se kertomistilanne ainakaan jälkikäteen ole mikään luonteva. kun toinen kysyy, vastataan. Ellei ole kyseessä asia, josta ei itse tiedä ja etsii tietoa.,

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:

No tuohan ei ole totta.

Onko parempaa sanoa jotain vähän sinnepäin, kuten "hyvänäpito" "rakkauden osoittaminen aikuisten kesken"...öööh?

Ja muuten, miksi joku tältä kysyy tätä? Jos lapsi on kysynyt, mitä on seksi, eikä äiti vastaa, vaan tulee palstailemaan, niin ei se kertomistilanne ainakaan jälkikäteen ole mikään luonteva. kun toinen kysyy, vastataan. Ellei ole kyseessä asia, josta ei itse tiedä ja etsii tietoa.,

*reps* :D

No tuohan ei ole totta.

Ap vasta odottaa, milloin se kysymys tulee.

No tuohan ei ole totta.

Lapsi ei kysy, jos se vaistoaa, ettei noista haluta puhua.

Olen aikuinen ja mulle ei ikinä äiti tai isä kertonut, mikä on seksi. Muistan kun kuukautiset alkoivat olin ihan järkyttynyt, kun vanhemmat eivät olleet puhuneet asiasta.
Oma äitini on vieläkin hyvin pidättyväinen. Ei voi mistään intiimistä puhua..kaikki on hys, hys.. Omien vanhempien en ole ikinä nähnyt edes halaavan ja eikä lapsiakaan ole koskaan haluttu tai lapsenlapsia.
hyvä, että puhutte avoimesti! Ei siis tällaista kuin meillä

No tuohan ei ole totta.

Lapsi ei kysy, jos se vaistoaa, ettei noista haluta puhua.

Ai joo, niinhän ap tosiaan sanoikin. Mietinkin jo kuinka on mennyt noin pitkään, ennen kuin moisia kyselee - tuntuu tosiaan et liekö sellaista kolmosluokkalaista onkaan, joka ei jo tietäis mitä seksi tarkoittaa. Kyllähän tuon ikäiset puhuu jo koulussa moisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja juupas:
Olen aikuinen ja mulle ei ikinä äiti tai isä kertonut, mikä on seksi. Muistan kun kuukautiset alkoivat olin ihan järkyttynyt, kun vanhemmat eivät olleet puhuneet asiasta.
Oma äitini on vieläkin hyvin pidättyväinen. Ei voi mistään intiimistä puhua..kaikki on hys, hys.. Omien vanhempien en ole ikinä nähnyt edes halaavan ja eikä lapsiakaan ole koskaan haluttu tai lapsenlapsia.
hyvä, että puhutte avoimesti! Ei siis tällaista kuin meillä

Meillä puhuttiin kyllä kuukautiset, mutta seksi oli aikamoinen arvoitus mulle, koska sitä sanaakaan ei koskaan meillä sanottu. Meillä ei ollut telkkaria, joten todella en voinut ymmärtää, mistä on kysymys. En tiennut, mitä miehen penikselle tapahtuu kiihottuessa, enkä paljon muutakaan, mutta kyllähän se kokeilemalla minulle selvisi. :xmas:

Meillä ei koskaan käytetty myöskään sanaa "rakastaa", vaan puhuttiin tykkäämisestä.

Tämän korjatakseni vastaan aina heti, kun lapsi jotain tälläistä asiaa kysyy ja olen sanonut, että multa saa kysyä ihan kaikkea. Lisäksi sanon joka päivä lapsille, että rakastan heitä. Muistan, miten vaikea se oli sanoa ekaa kertaa, kun sitä sanaa ei oltu koskaan sanottu ääneen.

Siihen verrattuna, miten umpimielistä äidillä ja isällä oli lapsuuden perheissään, meillä oli tosi avointa. Nimittäin mä näin vanhempani kuitenkin peseytymässä alasti.

meillä nyt tokaluokkalainen tyttö , kevät talvella ihan koulussa oli parin viikon jakso jossa kerrottiin esim dvd-ohjelmien ja oppikirjojen avulla kuinka lapset saa alkunsa ja raskausajasta yms. Meillä kyllä lapset on tienneet aikaisemminkin kun on koiria ollut jota on astutettu, synnytetty ja on nähnyt sen, niin on ollut helppo kertoa itsekkin asiasta.

Se kuuluu aikuisten väliseen rakkauteen, kun rakastaa toista oikein paljon. Sitä tunnepuolta ei mun mielestä voi liikaa painottaa, sillä sitä muuta puolta nuori poika saa tarpeeksi tietoonsa joka puolelta.
Mutta siltä tekniseltä puolelta ajateltuna, osta sille "murkkuikäisen käsikirja"; kirjakaupoista löytyy, on kerrottuna kaikki ja vähän enemmänkin.

Yhteistyössä