Miten kertoa miehelle, että meidän ns. tylsä seksi johtuu minun itsentunto-ongelmista, joihin osasyy on mies?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylipainoinen

Vieras
Vai miten pitäisi toimia, että pääsisin asiasta yli? Tulossa on pitkä juttu, mutta varmaankin pitää kertoa lähtökohdatkin...

Olen ylipainoinen, reilustikin ja olen aina näin ollutkin. Itsetuntoni oli kuitenkin aika vahva, olin sen kovalla työllä siihen tilaan saanut. Aamulla kun pelilstä katselin, ajattelin yleensä että vau, näytätpä tänään hyvältä tms. Minulla kun on kuitenkin kauniit kasvot ja hyvät hiukset. Jossain vaiheessa sitten mies sanoi, ettei ole ylpeä minusta ja että minun pitää laihduttaa, jos haluan suhteen jatkuvan. Yritinkin laihduttaa, mutta ei siitä mitään tullut ja silloin päätin, että katson jutun loppuun. Jos mies jättää niin jättää, mutta olen valmis ottamaan vastaan ne kaikki pienetkin muruset mitä voin suhteesta saada, loppui se sitten koska tahansa. No, mies ei jättänytkään vaikka en laihtunut vaan kosi, mutta jälkensä tuo jätti minun itsentuntooni. Tulin paljon kriittisemmäksi vaatteiden osalta, istuvat vaatteet (ei liian pienet) vaihtuivat säkkeihin yms. enkä enää tykännyt peilikuvasta. Itsetuntoni ei ollutkaan tarpeeksi vahva kestämään tärkeän ihmisen "moitteet".

Menimme siis kihloihin ja jossain vaiheessa mies sanoi, että pitäisikö sinun alkaa laihduttaa että voidaan pitää häät? Silloin kysyin, että eikö häitä muuten tule ja se asia jäi siihen. Häät tulivat myöhemmin kuitenkin, ilman että laihduin.

Miehellä oli myös tapana kommentoida kauniita naisia ääneen minulle. Hän saattoi huokailla "mikä misu" kun telkkarissa vilahti joku kaunis nainen. Minuun se vaikutti taas lamaannuttavasti, aloin pelkäämään jo telkkarin katsomista hänen kanssaan, että jos hän taas kommentoi niitä poikkeuksetta hoikkia, upeita naisia ääneen minulle. Eikä tuo kommentointi olisi haitannut, jos hän olisi minullekin joskus jotain kaunista sanonut, kai minussa jotain kaunista on, kun kerta naimisiinkin meni kanssani. Edes hääpäivänä ei sanonut minusta mitään, puku kyllä oli upea.

Tilanne on siis nyt se, että olemme olleet yhdessä seitsemän vuotta ja tiedän, että mies minua rakastaa. Itsetuntoni ei vain ole kohonnut, ei lainkaan. Ja se vaikuttaa mm. siihen, että sängyssä en uskalla enää riehaantua vaan haluan aina sitä samaa. Menen melkein lukkoon, jos mies haluaa kokeilla esim. sitomista, joka suhteen alussa toimi hienosti. Häpeän itseäni.

Olen muutamaan otteeseen saanut pudotettua 10 kiloa painoa, mutta siinä vaiheessa tulee stoppi ja kilot tulevat takaisin pikkuhiljaa. En tiedä, olen välillä miettinytkin, että en siksi saa jatkettua painon pudottamista, koska haluaisin tulla hyväksytyksi myös näin lihavana. En tiedä, miltä tuntuisi, jos mies kehuisi ulkonäköäni sitten jos paino putoaisi...

Mitä minä teen? Miten minä voisin päästä asiasta yli? En tiedä kestäisinkö keskustelua aiheesta miehen kanssa, mutta voiko tästä muuten päästä eteenpäin? Ei tämä minua aina vaivaa, mutta välillä tulee jotain, joka muistuttaa minua noista ajoista.

Sori tuli vähän pitkä juttu.... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tytti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
:hug:
Tulosta ja jätä mihelle luettavaksi.

Peesailen :)

Pitäs sitten ainakin lisätä, etten halua puhua tästä lainkaan miehen kanssa, en vielä...

kuinka oot pystynyt oleen puhumatta tästä miehesi kanssa? eikö hän tiedä tästä mitään? siis että minkälaiset arvet hän on jättänyt. voi sua :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Tärpätti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tytti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Tulosta ja jätä mihelle luettavaksi.

Peesailen :)

Pitäs sitten ainakin lisätä, etten halua puhua tästä lainkaan miehen kanssa, en vielä...

kuinka oot pystynyt oleen puhumatta tästä miehesi kanssa? eikö hän tiedä tästä mitään? siis että minkälaiset arvet hän on jättänyt. voi sua :heart:

Vähän hankala selittää, mutta tämä ei vaivaa koko ajan, tietoisesti ainakaan. Olen pääsääntöisesti onnellinen, hassuttelen miehen kanssa yms. mutta vaatteet päällä tosin. Mutta sitten tulee näitä hetkiä jolloin tän minun itsetuntoni ongelmien alkusysäys tulee mieleen ja nämä hetket muistuttaa, että tämä asia on vielä käsittelemättä.

Ja toisaalta en tahdo pahoittaa miehen mieltä, koska en tiedä voiko hän tehdä mitään sen eteen, että itsetuntoni paranisi tms. Koska esim. kehut yms. tuntuisivat sitten väkisin kerjätyiltä eikä ns. spontaaneilta, koska mies halusi sanoa niin, kehuilta.

Jollain tavalla sinun kirjoituksesi kolahti kohdalleni todella hyvin. Itse olen hieman ylipainoinen n.10kg, mutta mielestäni ihan suhtkoht ok:n näköinen. Mutta silti mieheltä en ole koskaan mitään kommentteja saanut. Paitsi siis noita voisit vähän laihduttaa ym...Pienet huomautukset monien vuosien takaa ovat jääneet kummittelemaan mieleen. Myös meillä mies sanoi, että voimme mennä kihloihin jos laihtuisin. Sekö se kriteeri on, itse kun luulin että rakkaus. :O

No mutta siis, en ole miehelle osannut asiasta mitään mainita. Ja tiedän, että mies ihan oikeasti minua rakastaa. Hän ei vaan ymmärrä, että noilla kommenteilla loukkaa toista todella pahasti. Olen ihan varma, ettei sinunkaan miehesi sitä tarkoituksella tee.
Vaikka oma mieheni ei koskaan ulkonäköäni kehu tms, ammennan ne pienet itsetunnon kohotukset ulkopuolisten kommenteista. Tällähetkelllä minulle riittää, että saan kuulla kaupungilla kulkiessani että olen kaunis tai haluttava. Uskon siis, että miehenikin pitää minua haluttava ja kauniina, vaikkei niin koskaan sanokaan....

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Entäs joku pariterapia? Ei ehkä tule kyseeseen, ellet halua ottaa asiaa puheeksi :/ ..

Minä luulen, että se terapia olisi ennemminkin vain minulle. Parisuhde kuitenkin voi hyvin, olen oikeasti onnellinen suurimman osan ajasta ja mieskin on. Rakastellaankin usein, se vain on sellaista perusseksiä ja mies välillä kaipaisi ns. yllätyksiä. Ja tuo yllätysten odottaminen laittoi nyt tämän purkauksen alulle.

Itselläni on vähän samantapainen tilanne. Tosin mieheni ei ole koskaan suoranaisesti sanonut, että minun pitäisi laihduttaa. Suhteen alkutaipaleella mies yhdessä vaiheessa kysyi, että miksen huolehdi itsestäni. Silloin se kylläkin oli oikeutettua, koska olin linnoittautunut sisätiloihin ja kääriytynyt itseeni. Nyt asiat kuitenkin ovat paremmin.
Puhuminen auttaa tuohon asiaan ja sinun on tehtävä miehellesi selväksi, että sinä olet mitä olet ja miehen on se yksinkertaisesti hyväksyttävä. Voimia sinulle. Tiedän miten raastavaa tuo on. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja iivari:
Tuo "mies" olisi pitänyt hylätä jo aikoja sitten...

Älkää nyt käsittäkö väärin, kaikki tuo huono on tapahtunut pääsääntöisesti ennen naimisiin menoa eli noin neljä vuotta sitten. Nykyisin pystyn jopa jo keskustelemaan miehen kanssa, jos joku neitonen oli erityisen kaunis yms. eikä tee enää niin pahaa vaikka tätä nyt ei kovin usein tapahdukaan.

Tuo puhumattomuus rikkoo teidän suhteen. Jos olet johonkin asiaan vaikka vaan hiukankin tyytymätön, sun pitää kertoa se miehelle, jotta hän voi korjata asian. Muuten käy niin, että tulet lopulta katkeraksi eikä puheet enää auta. Tee nyt ainakin tämä itsetunto ja paino-asia miehelle tiettäväksi, että hän saisi mahdollisuuden ymmärtää. Ei ole väärin sanoa asiasta, joka ei ole suorassa.

se on jännä miten nuo sanat voi loukata, vaikka toki totta oliskin. Mieheni myös kehoitti minua laihduttamaan alkuaikoina, siitä nyt noin 12 vuotta, ja ne sanat silti kaivelee jostain syystä. Laihduin ehkä pikkuisen mutta vuosien myötä on painoa tullut lisää ja eipä mies huomauttele, vaan rakastaa ja hellii.
tiedän ettei nämä ole ihan verrattavissa ja samalla tavalla toteutettavissa mutta yhtä tavalla me naiset voitais toivoa isompaa munaa että mies kelpaisi, vaikka alttarille viedä :)

Alkuperäinen kirjoittaja S:
.
tiedän ettei nämä ole ihan verrattavissa ja samalla tavalla toteutettavissa mutta yhtä tavalla me naiset voitais toivoa isompaa munaa että mies kelpaisi, vaikka alttarille viedä :)

Hyvin sanottu. Mutta auta armias, jos jotain tuollaista miehelle sanoisi niin seksi loppuisi varmasti siihen paikkaan ja mies olisi niiin loukattu ja niin masentunut.
Onneksi nykyään itsellä on se tilanne, että mieheni tulee toimiin minun kokoni kanssa todella hyvin, paljon paremmin kuin minä itse. Kuitenkin nuo vanhat kommentit on muistissa ja vaivaa vielä toisinaan.
Voimia kaikille, jotka samankaltaisen asian kanssa joutuvat pärjäämään!

Yhteistyössä