Miten kertoa raskaudesta lapsettomuudesta kärsivälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puolukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puolukka

Vieras
Ensi viikolla rv 12 kasassa ja aika kertoa vihdoin raskaudesta. Mutta, mutta... Kuinka kerron sen kaverille, joka kärsii ja suree suunnattomasti omaa lapsettomuuttaan? Hän ei tiedä, että olemme yrittäneet vauvaa. Näämme 2-3kertaa viikossa, niin tuntuisi typerälle laittaa tekstari tai sähköpostiviesti. Vai olisiko se kuitenkin parempi tapa kertoa kuin kasvotusten? Olen niin pahoillani kaverini puolesta, mutta haluan iloita raskaudestani.

Mä ehkä haluaisin kuulla eka tekstarina tai sähköpostina jollain "sivistyneellä" tavalla niin voisin sulatella asiaa omissa oloissani. Jos kertoo suoraan kasvotusten niin ei pääse tavallaan "karkuun" asiaa. Kun olet kaverillesi asian sanonut niin odota hänen yhteydenottoa. Sulla on todella oikeus nauttia raskaudestasi, mutta älä juttele lapsettoman ystäväsi kanssa omasta raskaudestasi ennen kun hän siitä kyselee, jos kyselee.

Pääasia että kerrot muistan kun multa salattiin lapsettomuuden takia ja sekin tuntu pahalta. Itse toivoisin että soittaisit näin et nää naamareaktiota mutta on kuitenkin pehmeämpi kun testari tai sähköposti.

Ja tietty saat iloita raskaudestasi. Eikä sinun raskaus ole pois ystävältäsi. Mutta raskaudesta valittaminen (tulevaisuudesta oksennukset jne.) voivat olla asioita mitä ei kestä kuulla. Kun itse tekis ihan mitä vaan että saisi vauvan.

Oon miettinyt samaa probleemaa!
Mulla oli sama ongelma tosiaan; sukulaiset perkele vaan meni lertoon asian mun puolesta... ...harmitti!
Nyt meidän välit on hiukan viilenneet tän kaverin kanssa; surullista! Kaipa mäkin olisin katkera, jos kärsisin lapsettomuudesta (oma nöpöliini jo 1/2 vuotta).
Lapsettomuus on jotenkin niin raakaa. Enpä toivoisi lapsettomuutta edes pahimmalle vihamiehellenikään (ei onnex taida sellasii olla)! Toisaalta taas nistien/alkoholistien putket pitäs pistää poikki.
Kertokaa lisää ehdotuksia miten tosiaan vois kertoo asiasta! Musta textari/emaili on kylmä tapa! Ennemmin mä ehkä soittaisin, koska sillon kertoisin toisaalta kasvotusten, mutta se toinen osapuoli pääsis kuitenkin "karkuun" ja vois vuodattaa vaikka muutaman krokonkyyneleenkin rauhassa!
Tsemppiä näiden asioiden kanssa painiskeleville ja tietty lapsettomuudesta kärsiville!

Ystäväni sai vauvan, minä menetin omani. Ei sekään ollut este iloita toisen puolesta. Aina kun käyvät meillä pitelen pikkuista paljon, hemmottelen lahjoilla. Välillä iskee armoton ikävä ja vauvan kaipuu, mutta en voi saada enää lapsia. Ystäväni voi ja toivon hänen saavan monta -joita minäkin saan liekutella. Lapset eivät ole kokonaan ihan ikiomia -he ovat yksilöitä ja persoonia joilla on oma elämä. Kaikki lapset ovat kuin "lainassa". Mitä enemmän he saavat hellyyttä ja huomiota aikuisilta (muiltakin kuin vanhemmilta, semmoisiltakin aikuisilta joilla ei ole lapsia), sitä parempi itsetunto heille tulee. Kaikki aikuiset lapsen lähellä ovat arvokkaita.

Tietysti jokaisella on oma katsantokanta, tämä on minun. Itse kertoisin raskaudesta kasvotusten ja kertoisin myös miten TÄRKEÄ ystävä on.

Kerrot suoraan kasvotusten.. se on tärkeintä sillä silloin olet kuitenkin rehellisesti läsnä. Älä odota mitään, kaverisi reagoi miten reagoi, luultavasti reagoi ihan kuten muutkin ja itkee silmät sitten päästään kun lähdet pois, mutta salli se hänelle. Eniten minua ärsytti kun kävimme hoidoissa, se että jotkut koittivat pimittää toisten raskausuutisia meiltä, oli varsin ääliöimäisen typerää sitten jossakin kyläreissulla huomata olevansa ainoa joka ei tiennyt jonkun vauvauutisia. Nykyäänhän kun emme enää koita raskautua niin ihmiset aloittavat vauvauutisista puhumisen tahallaan, että voivat sitten aasinsiltana kysyä että emmekö me tosiaankaan enää koita saada toista lasta. Jokaisen katkeran itkun jälkeen olen kyllä sitten vauvoista iloinnut tavallani, ehkä suurimmassa kriisissä oli vaikeaa ottaa toisten vauvoja syliin, mutta katsomassa olen käynyt ja lahjoja vienyt, enemmän olen kuitenkin ollut katkera siitä että kaveri on ollut raskaana, sillä sen olotilan olisin itselleni halunnut ja ajattelin etten ole tarpeeksi arvokas naisena kun en siihen olotilaan pääse, kuitenkin ystävät sitten aikanaan lakkaavat olemasta raskaana, joten ei niitä hukkaan kannata heittää, sen silti tajuaa vaikka sydämeen sattuukin pettymys omasta riittämättömyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos laittaa meilin, onko tyhmää kirjoittaa rehellisesti alkuun, että en tiedä miten tämän kertoisin sinulle?

Ihan sama miten kirjoitat, tuon enempää lapsettomuudesta kärsivän sitten ei tarvitsekaan lukea kun jo tietää mitä asia koskee. Mä edelleenkin suosittelen muuta kuin viestiä, sillä vihan ja katkeruudentunne tulee kuitenkin ystävällesi mieleen ja olisit reilumpi ystävänä jos menet kohtaamaan sen. Oikeastaan ei sun tarvitse tehdä asiasta näin isoa, sitä tuskin ystäväsi haluaa että korostat hänen ongelmaansa. Hän pelkää toki eniten että joku läheinen näitä asioita yhtäkkiä ilmoittaa, mutta tietää myös että niin tulee aina tapahtumaan.

minulla oli aikoinaan ongelmana lapsettomuus, siis oli niin kauan ongelma kunnes vain päätin alkaa nauttimaan muiden lapsista ja raskauksista. Meillä lapsettomuus kesti 7 pitkää vuotta ja siihen aikaan mahtui vaikka mitä tunteita ja alussa se olikin katkeraa kuulla muiden raskautumisista. Onneksi sain asian pääkopassani mietittyä, hulluksi olisin tullut ellen olisi oppinut elämään sen tosiasian kanssa, et meille ei lapsia ehkä tule koskaan.
Joskus joku ei heti meinannut heti uskaltaa kertoa minulle raskaudestaan, kun joku toinen oli vihajnnut meidän taustasta. Mutta heti kun kertoivat oli onnellinen, enkä koskaan osannut olla katkera toisen onnesta, eihän se ollut minulta mitenkään pois. Päinvastoin sain osallistua odotukseen mukaan ja kivaa oli päästä hiplaileen kaikkea vauvasälää ystävien kanssa. Eli minä kertoisin kasvotusten, toki mahdollista on, että ystäväsi ei vielä pysty suhtautumaan oikein mitenkään raskauteesi, mutta ajan kanssa hänkin viimein tajuaa (toivottavasti) ja ehkä osaa olla onnellinen teidän puolesta. Mutta reilua kuitenkin on kertoa henkilökohtaisesti. Itse olisin ehkä hiukan loukkaantunut, jos joku viestillä olis kertonut. Aika vaikea toisaalta tietää missä vaiheessa ystäväsi on ajatustensa kanssa, et mihin on vielä valmis..

Nauti sinä täysillä raskaudestasi, et voi olla elämättä omaa elämääsi ystäväsi ongelman vuoksi, mutta ehkä suurimmat retostelut voit jättää hänelle kertomatta siksi kunnes tiedät miten hän suhtautuu ko asiaan. Tarpeeton veitsen kääntö haavassa on kuitenkin julmaa.

Mutta sinulle onnea kovin toivotan, on lapsen saanti kuitenkin niin suuri ja ihmeellinen asia, et nauti mahasi kasvusta!

Paljon Onnea sinulle raskauden johdosta :)
Kertomisen suhteen olen myös sähköpostin lähettämisen kannalla.

Kyynelehdin täällä vuolaasti. Ranian sanat koskettivat minua kovasti.
Sinulla on kaunis sydän, Rania. Osaat aidosti iloita toisen puolesta vaikka itseäsi on kohdannut se kaikista pahin. Voimia paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos laittaa meilin, onko tyhmää kirjoittaa rehellisesti alkuun, että en tiedä miten tämän kertoisin sinulle?
Minä laittaisin alkuun jonkun "vauvaisen" runon joita löytyy netistäkin ja sitten jatkoon kertoisin vielä ihan "omin sanoin" että tällainen yllätys kävi meille tms. Ja kertoisin myös muita kuulumisia ettei liian hehkuttamiseksi menisi. Ja tosiaan kun tapaatte, en alkaisi kovasti puhua asiasta ennen kuin kysyy.

Jos kuitenkin näette noinkin usein ja olette(ko?) hyviäkin ystäviä niin voisi olla parempi olla sanoa kasvotusten, siten että hän saisi hetken päästä jäädä rauhassa sulattelemaan asiaa. Tekstarin tai sähköpostin jälkeinen kohtaaminen voisi olla melkoisen vaivaantunut kun kumpikaan ei tiedä miten päin pitäisi olla.
Itsekin olen ollut se lapseton osapuoli vastaavassa tilanteessa, ja olisi ollut ehkä helpompaa saada tieto viestitse, olisi saanut itkeä rauhassa. Toisaalta olisi ollut hankalaa tavata seuraavan kerran.

Itse kärsin lapsettomuudesta kolmatta vuotta. Minulle voi tulla kertomaan kasvotusten raskauden. Saatan tirauttaa muutaman kyyneleen, ehdottomasti onnesta ja vähän haikeudestakin. Pidän ihan nirveästi lapsista ja iloitsen aidosti muiden raskauksista. Enemmän tuntuisi pahalta, jos raskaus salataan. Mutta sekin täytyy ymmärtää, sillä olemmehan kaikki vain ihmisiä, eivät kaikki tiedä, kuinka lapsettomia ihmisiä pitäisi "käsitellä".

No ihan normaalisti voit kertoa!
Meillä myös lapsettomuutta+keskenmeno takana.
Kieltämättä karulta tuntui kuulla tuttujen vauvauutisia, mutta kyyneleet tirautin vasta yksin kotona.
Totta kai olin kuitenkin iloinen heidän puolestaan.
Nyt olen itsekin raskaana :)

Yhteistyössä