Miten kukaan voi syyllistää vanhempaa siitä jos tämän lapsi hukkuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oho

Vieras
Eilen tätä mietin uimarannalla. Täpötäydellä sellaisella. Itse olin kahden lapseni kanssa vedessä. Vesi oli todella sameaa, näkyvyys veden alle periaatteessa 0. Veden sameuttivat kaikki ne ihmiset, jotka siinä porskivat. Kaiken aikaa yritin pitää lapsiani silmässä, mutta esim. 8-vuotias esikoinen sukeltaa välillä 10:kin metriä ja pää pullahtaa esiin eri kohdasta kuin missä meni veden alle. Huomaisin heti, jos lapseni katoaisi, mutta löytäminen sameasta vedestä, pieneltäkin alueelta voisi olla hankalaa :(

Minunkin esikoiseni tykkää sukeltaa, mutta tuollaisessa tapauksessa hän ei sukella, koska minä kiellän sen. Sukeltelu tapahtuu sitten sellaisissa oloissa joissa näkee missä lapsi menee. Myöskään 3v ei mene niin syvälle että hän kaatuessaan katoaisi näkymättömiin toisten polskintojen tai jalkojen sekaan.

Mä kyllä syyllistän ihan täysillä niitä vanhempia jotka istuu jonkun matkan päässä viltillä kaljatölkit kourassa tai vaan ihan aurinkoa ottamassa kun alle hyvin uimataitiset lapset leikkii rantavedessä. Tai niitä jotka antaa pienten ihan vapaasti ja ilman valvontaa juoksennella laiturilla tai rantakallioilla kun itse tekevät mökkitöitä...

[QUOTE="vieras";24137859]Minunkin esikoiseni tykkää sukeltaa, mutta tuollaisessa tapauksessa hän ei sukella, koska minä kiellän sen. Sukeltelu tapahtuu sitten sellaisissa oloissa joissa näkee missä lapsi menee. Myöskään 3v ei mene niin syvälle että hän kaatuessaan katoaisi näkymättömiin toisten polskintojen tai jalkojen sekaan.[/QUOTE]

Tiedätkö, se sun esikoinen saattaa unohtaa sun kiellon, yksi unohdus voi riittää ja sukeltaa sen yhden kerran ilman lupaa. Tai sitten horjahtaa veden alle muuten, juuri kun katsot kuopustasi.

[QUOTE="vieras";24137859]Minunkin esikoiseni tykkää sukeltaa, mutta tuollaisessa tapauksessa hän ei sukella, koska minä kiellän sen. Sukeltelu tapahtuu sitten sellaisissa oloissa joissa näkee missä lapsi menee. Myöskään 3v ei mene niin syvälle että hän kaatuessaan katoaisi näkymättömiin toisten polskintojen tai jalkojen sekaan.[/QUOTE]

Suomen vesissä on lähes poikkeuksetta huono näkyvyys. Aina voi sattua jotain, vaikka olisi kuinka tarkkana tahansa. Minusta on kamalaa, että jotkut syyllistävät jonkin vahingonkin vain sattuessa. Se lapsi voi kadota totaalisesti silmistä, vaikka vilkaisisit toiseen suuntaan vain pariksi sekunniksikin.

Miten jotkut kehtaa syyllistää? Luuleeko syyllistäjät, ettei niillä vanhemmilla ole jo valmiiksi maailman kamalin olo? Eiköhän ne vanhemmat ruoski itseään jo ihan tarpeeksi asiasta muutenkin.

[QUOTE="Vieras";24137917]Miten jotkut kehtaa syyllistää? Luuleeko syyllistäjät, ettei niillä vanhemmilla ole jo valmiiksi maailman kamalin olo? Eiköhän ne vanhemmat ruoski itseään jo ihan tarpeeksi asiasta muutenkin.[/QUOTE]

Jos vahtii muksunsa tarpeeksi tarkkaan ei tarvi syyllistyä.

[QUOTE="akka";24137926]Jos vahtii muksunsa tarpeeksi tarkkaan ei tarvi syyllistyä.[/QUOTE]

no tämä nyt on pelkkää provosointia. ai et lapsi kuolee auto-onnettomuudessa ni vanhempaa voi syyttää että mitäs otit mukaan...hmm

[QUOTE="akka";24137926]Jos vahtii muksunsa tarpeeksi tarkkaan ei tarvi syyllistyä.[/QUOTE]

Ainoa vaihtoehto lienee olla lapsen uikkareissa kiinni koko ajan. Harvemmin sellaista näkee. Kyllähän alle 5v:n vahtiminen vielä on helppoa, mutta isomman uimataitoisen ei.

Mun kaverin lapsi hukkui 10 vuotta sitten. Matalaan rantaan jossa oli paljon ihmisiä uimassa. Vesi oli samea ja virtaukset kerkes viemään tytön, löytyi vasta seuraavana päivänä :(
Kyllä siinä vähäsen äitiäkin syyllistettiin, salaa :(

[QUOTE="pöökö";24137876]Tiedätkö, se sun esikoinen saattaa unohtaa sun kiellon, yksi unohdus voi riittää ja sukeltaa sen yhden kerran ilman lupaa. Tai sitten horjahtaa veden alle muuten, juuri kun katsot kuopustasi.[/QUOTE]

Ei unohda, on sen verran kasvatettu lapsi ja osaa kyllä uida että ei nyt pieni horjahtaminen hukkumaan saa, kyllä siihen muuta tarvitaan.

[QUOTE="vieras";24137957]Ei unohda, on sen verran kasvatettu lapsi ja osaa kyllä uida että ei nyt pieni horjahtaminen hukkumaan saa, kyllä siihen muuta tarvitaan.[/QUOTE]

Niinhän sitä vois luulla....

Äitini kertoi, että olen itse meinannut hukkua 2-vuotiaana. Hänen kertomansa mukaan olimme kaukana rantaviivasta, ja hän moneen kertaan vannotti, että järveen ei sitten juosta. Tietäähän sen, miten hyvin 2-vuotias monesti uskoo. Järveen olin hetken kuluttua juossut, ja äiti oli kuulemansa mukaan tuijottanut tilannetta täydessä shokissa. Onneksi isäkin oli paikalla, ja oli heti kahlannut perään ja napannut minut juuri kun pää oli painumassa veden alle. Mutta näinkin voi käydä.

Halusin vain tällä kertoa, että ei sitä kukaan voi etukäteen tietää miten itse kykenisi toimimaan missäkin tilanteessa.

[QUOTE="niinpä";24137870]Mä kyllä syyllistän ihan täysillä niitä vanhempia jotka istuu jonkun matkan päässä viltillä kaljatölkit kourassa tai vaan ihan aurinkoa ottamassa kun alle hyvin uimataitiset lapset leikkii rantavedessä. Tai niitä jotka antaa pienten ihan vapaasti ja ilman valvontaa juoksennella laiturilla tai rantakallioilla kun itse tekevät mökkitöitä...[/QUOTE]
"alle hyvin uimataitiset"... WTF?

[QUOTE="vieras";24137957]Ei unohda, on sen verran kasvatettu lapsi ja osaa kyllä uida että ei nyt pieni horjahtaminen hukkumaan saa, kyllä siihen muuta tarvitaan.[/QUOTE]

Mulla itselläni on ollut hukkuminen lähellä, vaikka uimataitoa onkin, enkä ole uhkarohkea. Enkä vesillä jurrissa.

Yhteistyössä