Miten kummassa opin mittaamaan verenpaineen manuaalisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Siis sillä vanhalla konstilla, että mansetti käteen ja pumpulla pumppausta jne jne.

Kun tänään useamman opiskelijan kanssa yritimme kuunnella toistemme pulssia kyynärtaipeesta stetoskoopilla, niin ei monikaan onnistunut sydämen sykettä löytämään.

En löytänyt minäkään. Kaikki muut kolahdukset, kilahdukset, krohinat ja rahina kyllä kuuluivat selkeinä stetoskoopin läpi, mutta ei sydämen syke.

Ja en sitten myöskään alkanut verenpainetta mittaamaan, kun en sykettäkään ranteesta löytänyt.

Tuntuu olotila hyvin epätoivoiselta, että mitä jos ei vain millään tahdo sykettä löytää ja kuulla? Miten ikänä sitten voi kenenkään verenpainetta alkaa mittamaan?

Onneksi on tietty digitaalimittarit, mutta kun niitäkään ei saa kaikille ihmisille käyttää. Silloin on mitattava verenpaine manuaalisesti.

Mun on kyllä vaikea kuvitella, että osaisin mitata vain digitaalisella, enkä lainkaan manuaalisella. :o Ehdottomastihan se on tärkeämpää oppia kuulemaan ne äänet ihan itse. Itse luotan manuaaliseen ainakin enemmän. Kai sitä täytyy vaan harjoitella, joillain ihmisillä ne kuuluu vaan huonosti ne äänet, mutta oletan, että te olette kaikki perusterveitä nuoria opiskelijoita, niin kyllä ne sellaiselta pitäisi saada kuulumaan. Oliko stetoskooppi varmasti oikeassa kohtaa?

Kyllä sen oppii, harjoitusta vain lisää :) Stetoskooppi ei varmaan ollut aivan oikeassa kohdassa,jos et kuullut mitään. Ennen kuin alat pumppaan mansettiin ilmaa, etsit kohdan josta syke kuuluu.

Huono se on opetella jos taustamelu on kova, etsi siis hiljainen paikka. Pulssi kyllä ranteesta löytyy kun kokeilet heti jänteen vierestä, et jänteestä. Pyydä ope apuihin jos ei onnistu, sitä varten hää siellä on. Ja tietty kannattaa varmistaa että stetarit on auki ja kohta on oikea. Kyllä sen opit vielä.

Niin se vaan on, että harjoitus mestariksi tekee. Itse en aikoinaan meinannut millään oppia samaa taitoa mutta kummasti tilanteen rauhoittaminen, mahd verenpainemittarin vaihto yms auttaa pulmatilanteessa. Ja tietysti hyvä opettaja. Loppujen lopuksi se verenpaineen mittaus on niin pieni homma.Nykyisin sitä verenpaineen mittausta saakin jo opettaa itse opiskelijoille. Jos miettii liikaa niin sit se ei suju..Eikun treenaamaan:)

Kannattaa katsoa, että stetoskoopin korvakappaleiden reiät osoittavat korvakäytävään eivätkä muualle. Itselläni virhe tässä oli aikanaan syynä,etten kuullut verenpainetta.

Yhteistyössä