Miten laihduttaa, jos rasvaa polttava liikunta ei onnistu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Pitäisi saada 8-10 kg pois, ja olenkin yrittänyt laihduttaa jo toista kuukautta, mutta grammaakaan ei ole pudonnut.

Ruokavalioni on tod. näk. kunnossa, vähärasvaista ja monipuolista, n. 1100-1300 kcal /pv. Mutta liikunta on ongelma. Minulla on nimittäin pahasti yliliikkuvat nivelet, lisäksi molemmissa polvissa nivelrikot. Lisäksi niveleni menevät helposti sijoiltaan, esim. äkkinäisissä liikkeissä. Johtuu eräästä harvinaisesta sidekudossairaudesta jota sairastan.:-(

Pystyn kävelemään suht rauhallisesti, lisäksi uimaan, en juuri muuta. Kävelen joka pv 3-5 km, ja uin 1-2 krt viikossa noin 500 m., enempää liikuntaa ei kroppa kestä, eikä mitään muita lajeja.

Laihdutusvinkkejä, pitääkö siis vaan vähentää vielä ruuan määrää? Tuntuu että nälkiinnyn, jos tästä paljon vähennän. :-(

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Lisää kasviksia ruokavalioon ja uintia enemmän, vesijumppaa, hydrobickiä, vesijuoksua onhan noita niveliä vähän kuluttavia liikunta muotoja.

Luitko sä aapeen viestiä?

"enempää liikuntaa ei kroppa kestä, eikä mitään muita lajeja"

Lisää kasviksia ruokavalioon ja uintia enemmän, vesijumppaa, hydrobickiä, vesijuoksua onhan noita niveliä vähän kuluttavia liikunta muotoja.

Useammin en pysty uimassa käymään kuin tuon 1-2 krt, lastenhoitajaa ei oikein tuon useammin saa. Mutta täytyy ehkä vaihtaa tuo pelkkä uinti johonkin vähän tehokkaampaan. Tuo hydrobic voisi hyvinkin kiinnostaa, alankin ottaa asiasta selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Luitko sä aapeen viestiä?

"enempää liikuntaa ei kroppa kestä, eikä mitään muita lajeja"

:hug: luin kylllä luitko sinä?

Onko sinulla kävelysauvat, niiden avulla ainakin voi tehostaa liikuntaa ( vai mahtaako se liikuntamuotona sopia sinulle). Entäs vesijuoksu, jota ainakin mainostetaan nivelystävällisenä.

Sinuna mä treffaisin ravintoneuvojan tms pakeilla koska tuon kcla-määrän vähentäminen + perussairaudet vaatii tietoa ettei mee vikaan.

Missä sellaisen puheille pääsee? Olen nyt muutamana päivänä koittanut soittaa terveydenhoitajalle juuri ko. asiaa kysyäkseni, mutta puhelinaika vain puoli tuntia, en ole päässyt läpi. Tosiaan omin päin en viitsi alkaa kokeilla sellaisia lajeja joista saattaa olla harmia. Esim. kuntosalilla käynti sai minut muutamia vuosia sitten sairaslomakuntoon.:-(

1100 kcl on ihan liian vähän. Minkä kokoinen olet? Käy rekisteröitymässä kiloklubiin ja tutkaile siellä, olen itse kutakuinkin samoissa tilanteissa kuin sinä. Liikkuminen on nivelrikon takia minimissä. Nyt olen kiloklubin avulla laihtunut reilussa kolmessa kuukaudessa 10 kiloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Onko sinulla kävelysauvat, niiden avulla ainakin voi tehostaa liikuntaa ( vai mahtaako se liikuntamuotona sopia sinulle). Entäs vesijuoksu, jota ainakin mainostetaan nivelystävällisenä.

Joo vesijuoksua taidan kokeilla ainakin. Sauvakävelykin aika vaikea toteuttaa tämänhetkisessä elämäntilanteessa, kun kädet on melkein aina sidottu lastenrattaisiin.:-) Ehkä 1-2 kertaa viikossa voisi sekin onnistua.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
1100 kcl on ihan liian vähän. Minkä kokoinen olet? Käy rekisteröitymässä kiloklubiin ja tutkaile siellä, olen itse kutakuinkin samoissa tilanteissa kuin sinä. Liikkuminen on nivelrikon takia minimissä. Nyt olen kiloklubin avulla laihtunut reilussa kolmessa kuukaudessa 10 kiloa.

Olen 167 cm, 75 kg, eli se 8-10 kg on liikaa. Se liika on ihan selkeää läskiä, reisissä, pepussa ja vatsassa.:-(((

Ok täytyy rekisteröityä tuonne, kiitos vinkistä!

Millä alueella ap asuu? Ainakin sairaaloissa on ravintoneuvojat, pienemmissä tk:ssa ne vaan käy tyyliin tarvittaessa

pk-seudulla. Täytyy käydä huomenna terveyskeskuksessa kyselemässä asiasta jos ravintoneuvojalle pääsisi, tarvitsee varmaan lähetteen tms.

Luettelenpa mitä olen tänään syönyt:

Aamupala:
2 täysjyväkorppua
1 mandariini
2 dl kahvia ilman sokeria

Lounas:
Lautasellinen salaattia, jossa jäävuorisalaattia, kirsikkatomaatteja, kurkkua, paprikaa ja oliiveja, kastikkeena hyvää oliiviöljyä 1 rkl

1 banaani

1 kiivi

Välipala:

2 dl maustamatonta jugurttia, seassa n.1 dl mansikoita

Päivällinen:

1 lautasellinen jauheliha-kasviskeittoa
1 pala ruisleipää, päällä sipaisu kevytmargariinia ja kevyt aamupala-juustosiivu

Iltapala:

1 omena,
2 hapankorpun palaa, päällä kevytmargariinia ja kurkkusiivuja
iso kupillinen vihreää teetä

Lisäksi n. 1,5 l vettä päivän mittaan.

Suunnilleen tuohon tyyliin olen syönyt nyt tämän ajan kun olen yrittänyt laihduttaa, mutta tosiaan grammaakaan ei jostain syystä ole pudonnut. Olen ajatellut että se johtuu siitä etten voi harrastaa tarpeeksi "rankkaa" liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Aamupala:
2 täysjyväkorppua
1 mandariini

Lounas:
Lautasellinen salaattia, jossa jäävuorisalaattia, kirsikkatomaatteja, kurkkua, paprikaa ja oliiveja, kastikkeena hyvää oliiviöljyä 1 rkl

1 banaani

1 kiivi

Välipala:

Päivällinen:

1 pala ruisleipää, päällä sipaisu kevytmargariinia ja kevyt aamupala-juustosiivu

Iltapala:

1 omena,

Suunnilleen tuohon tyyliin olen syönyt nyt tämän ajan kun olen yrittänyt laihduttaa, mutta tosiaan grammaakaan ei jostain syystä ole pudonnut. Olen ajatellut että se johtuu siitä etten voi harrastaa tarpeeksi "rankkaa" liikuntaa.

Syöt ehkä liian vähän. Itse olen havainnut painonvartijoiden systeemit toimiviksi, koska on selkeät ohjeet, miten paljon saa ja pitää syödä. Ei laihtuminen todellakaan ole liikunnasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja armaselain:

Aamupala:
2 täysjyväkorppua
1 mandariini

Lounas:

1 banaani

1 kiivi

Välipala:

Päivällinen:

Iltapala:

1 omena,

Syöt ehkä liian vähän. Itse olen havainnut painonvartijoiden systeemit toimiviksi, koska on selkeät ohjeet, miten paljon saa ja pitää syödä. Ei laihtuminen todellakaan ole liikunnasta kiinni.

Niin, käsittääkseni silloin kroppa käy "säästöliekillä" jos ei saa tarpeeksi ravintoa. Mutta aika vaikea itse arvioida oikeaa ravintomäärää. Ihmetyttää kyllä, kun tälläkään ruokavaliolla ei paino ole pudonnut yhtään.:-/ Joo täytyy ehdottomasti saada asiantuntevia ruokaneuvoja tuohon laihdutukseen.

Kysyn sinulta ap, älä vastaa jos et tätä halua kommentoida. En siis halua tungetella, mutta omaa lastani tutkitaan ja siksi kysyn.
Onko sinulla marfan syndroma?
Ruokavaliosi näyttäisi noin äkkiseltään aika hyvältä, mutta voisiko syynä olla todella aluksi liian pieni energian saanti ja kropan siirtyminen säästöliekille?

Alkuperäinen kirjoittaja saako kysyä:
Kysyn sinulta ap, älä vastaa jos et tätä halua kommentoida. En siis halua tungetella, mutta omaa lastani tutkitaan ja siksi kysyn.
Ruokavaliosi näyttäisi noin äkkiseltään aika hyvältä, mutta voisiko syynä olla todella aluksi liian pieni energian saanti ja kropan siirtyminen säästöliekille?

Toki saa kysyä. Ei ole Marfan syndrooma, vaan Ehlers-Danlosin syndrooma.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehlers-Danlosin_syndrooma

Joo tuota säästöliekkiä itsekin epäilin. En siis osaa syödä oikein ilman ammattilaisen neuvoja. Aiemmin olen laihduttanut 15 kg, mutta iha totaalisen väärin, silloin en syönyt juuri mitään. Sillä paino kyllä putosi, mutta voin todella huonosti.:-(

Tuo varmasti hankaloitaa liikunnan harrastamista, mutta toivotaan, että pääset tavoitteeseesi painon suhteen.
Minun teinipojalla, ihan muussa yhteydessä lääkäri keksi epäillä erästä toista syndroomaa ja saatiin lähete perinnöllisyys polille. Sitä sairautta ei kuitenkaan ole, mutta nyt pohditaan marfanin mahdollisuutta piirteiden perusteella ( jonkin verran sellaisia piirteitä ) ja veljeni on menehtynyt alle 40v aortan dissekaatioon joten se saattaisi olla merkki suvussa olevaan geeniin, vaikka sitä ei aikaisemmin ole todettukaan.

Lisään vielä, että mulla on tuo hypermobiili tyyppi, eli niveloireet ovat pääosassa. Muitakin oireita on, muttei onneksi sydän-tai verisuonioireita.

Yhteistyössä