Miten laihtua suht helposti 5 kg?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen nyt mitoiltani 158/62 ja reilussa vuodessa tuli 4 kg. Nyt on pysynyt samassa jo puolisen vuotta eli ei nouse enää. Haluaisin n. 5 kg pois. Olen jo vähentänyt hiilareiden syöntiä, mutta karppaus ei minulle sovi. Olen kokeillut. Lisäksi olen pienentänyt annoskokoa mutta sillä ei juurikaan ole ollut vaikutusta.

Ongelmani painonhallinnassa:

- vihannesten vähyys
- pitkät ruokailuvälit -> ahmiminen
- syöminen painottuu iltaan
- liikunnan vähyys

Tiedostan siis ongelmakohtani, mutta en tiedä miten niitä lähteä muuttamaan. Pidän vihanneksista, mutta en ole tottunut syömään niitä päivittäin. Saatan ostaa salaattiainekset, syön niitä kerran, ja loput mätänevät kaapissa. En ole myöskään tottunut syömään välipaloja, joten esim. aamiaisen ja lounaan väli saattaa venähtää 6-7 tuntiin ja tiedätte kaikki miten siinä käy. Välipalani on kahvi. Sitten tuo iltasyöminen. Tuntuu, ettei vaan ole nälkä eikä tee mieli ruokaa ennen klo 17:ää. Pyrin kuitenkin siihen, että en syö enää iltayhdeksän jälkeen. Useimpina päivinä syömiseni koostuu aamiaisesta (2 leipää +kahvi), lounaasta (kouluruoka, puoli lautasellista salaattia, ei leipää) sekä päivällisestä (perus kotiruokaa, esim. n. 0,5 dl täysjyväriisiä, 1 kanan rintafilee + ruokakermaan tehty kastike). Tähän sitten lisäksi 3-5 kuppia kahvia maidolla.

Tapojen muuttaminen tuntuu niin vaikealta. Välipaloja muistan syödä max viikon ajan. Sama juttu kaloreiden laskemisessa. Nuo kilot minulle tulivat yksinhuoltajaksi jäämisen jälkeen, jolloin myös kaikki liikunta jäi pois ajanpuutteen vuoksi.

Olisiko kellään nyt antaa mitään vinkkejä miten pääsisin alkuun. Tai oikeastaan alkua pidemmälle. :D

hei mulla melkein samat mitat mutta painoa taitaa olla kilo enemmän, ihanne tavoite olisi -10kg. Loppuvuosi menee jo plörinäks vaikka koko ajan mietin syömisiä. viime vuonna sain painon näyttämään 57kg hetken mutta pikku hiljaa palannut stressin yms myötä. Masentaa todella paljon. Vaatteet ei istu..vali vali.. Tsemppiä kohtalotoverille!

3 tunnin välein jotain suuhun
Liikuntaa 3 krt viikossa vähintää vaikka 1 tunnin kävwlylenkki
kokeile tätä:
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2011112814838187_lh.shtml

Käy salilla 3-5 kertaa viikossa ja tee kevyitä lenkkejä 3 kertaa viikossa. Syö 6 kertaa päivässä pieni proteiinipitoinen ateria. Syö hiilareita pelkästään aamulla ja punttireenin jälkeen. Vihanneksia ja marjoja saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Vitamiinin saannin voi varmistaa ottamalla vitamiinit purkista. Joka päivä pitäisi vetää pienillä miinuskaloreilla. Kerran kk voi syödä aterian laskematta kaloreita. Tällä tavalla lihakset pysyy ja se mikä lähtee on LÄSKIÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25180149:
No ihan rehellisesti sanoen, et mitenkään. Miksikö? Jollei sen pudotuksen eteen mitään ole valmis tekemään, niin ei putoa.

No mitä ehdottaisit? Kyllä olen valmis tekemään laihtumisen eteen jotain, mutta mä tiedän ettei multa onnistu isot muutokset. Joo joo, kun päättää että onnistuu niin blaa blaa. :D Ei vaan toimi mulla. Siksi haluaisin jotain vinkkejä, miten muuttaa pikkuhiljaa tottumuksia ja miten päästä sitä yhtä viikkoa pidemmälle.

[QUOTE="vieras";25179943]

- vihannesten vähyys
- liikunnan vähyys
[/QUOTE]

Kun kerran tiedostat jo itse ongelmat, eipä auta kuin tarttua niihin, aluksi vaikka yksi kerrallaan. Jos aloittaisit vaikka sillä, että syöt kunnollisen aamupalan ja lounaan ajallaan? Salaattia ja raasteita jne. kannattaa pilkkoa valmiiksi jääkaappiin niin että saat vain ottaa sieltä ruoka-aikaan valmiin salaatin. Kasviksia voit lisätä myös niin että jätät perunan/riisin/pastan silloin tällöin pois ja laitat niiden tilalle uunijuureksia tai wokkivihanneksia tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee;25180196:
käy salilla 3-5 kertaa viikossa ja tee kevyitä lenkkejä 3 kertaa viikossa. Syö 6 kertaa päivässä pieni proteiinipitoinen ateria. Syö hiilareita pelkästään aamulla ja punttireenin jälkeen. Vihanneksia ja marjoja saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Vitamiinin saannin voi varmistaa ottamalla vitamiinit purkista. Joka päivä pitäisi vetää pienillä miinuskaloreilla. Kerran kk voi syödä aterian laskematta kaloreita. Tällä tavalla lihakset pysyy ja se mikä lähtee on läskiä.

juuri näin!

[QUOTE="vieras ap";25180204]No mitä ehdottaisit? Kyllä olen valmis tekemään laihtumisen eteen jotain, mutta mä tiedän ettei multa onnistu isot muutokset. Joo joo, kun päättää että onnistuu niin blaa blaa. :D Ei vaan toimi mulla. Siksi haluaisin jotain vinkkejä, miten muuttaa pikkuhiljaa tottumuksia ja miten päästä sitä yhtä viikkoa pidemmälle.[/QUOTE]Oli tapa mikä hyvänsä, täytyy pitkäjänteisessä projektissa olla seuraavat kunnossa:

- Asenteen pitää olla kohdallaan eli niin kuin mitään muutakaan isoa juttua ei polkaista käyntiin kuin varastettua mopoa vaan asiaan pitää valmistautua henkisesti. Tammikuun alku voisi olla hyvä aloitusaika. Ehdit miettiä kaiken valmiiksi

- Tavoite, paljonko, missä ajassa realisisesti

- Välietapit, kuukausi, viikko, kilomäärä, whåtever. Vuorellekaan ei yhdellä loikalla kiivetä

- Suunnitelma, ruokavalio ja liikunta, molemmista selkeät lukujärjestykset joita noudatetaan, punnitus perjantaiaamuisin ennen aamupalaa

- Huilitauko, muutaman viikon välein yksi mässypäivä, ihan mitä vaan, mutta vain yhtenä päivänä eikä puntarille viiteen päivään sen jälkeen

- Kohtalotoveri tsemppaamaan

[QUOTE="HmmmmmM";25180111]eiköhän noilla mitoilla pitäs pudottaa 10kg[/QUOTE]

Itse myös samat ongelmat syömisen ja liikkumisen suhteen, teen 3-vuorotyötä ja olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Mitat 157cm ja 62kg. Olen päättänyt vuoden alusta aloittaa 5-10 kilon laihdutusprojektin LISÄÄMÄLLÄ RAAKASTI LIIKUNTAA. Alkuun se on varmasti hankalaa nostaa pe*seensä penkistä, mut eiköhän se siitä lähde kun sen pään ottaa ;) Sen jälkeen alan paneutua ruokavalioon tarkemmin. Morsiandieetti on mun kannustukseni.

"- vihannesten vähyys
- liikunnan vähyys"

Itselläni on vähän samat ongelmat, joista osaan oon jo onnistunut puuttumaan tällaisin keinoin. Toivottavasti on apua. (: Ensinnäkin teen salaattia valmiiksi, kummasti tulee koko perheellä syötyä päivän aikana enemmän vihanneksia näin kuin silleen että joka aterialla pitäis erikseen alkaa vääntämään.. Vedän salaattia esim. välipaloina, ilman kastiketta mutta esim. sitruunapippurilla maustettuna. Ihan tajuttoman hyvää. Samaten pilkon ja kuorin valmiiksi jääkaappiin porkkanoita (muitakin vihanneksia on kokeiltu mutta nää on niin parhaita), joita voi napostella välipalaksi. Nää menee meidän perheessä kyllä ihan ältsin nopee, ja esim. leffaherkuttelut on vaihdettu porkkanaviipaleisiin ja American-dippiin.

Muutenkin oon pyrkinyt muuttamaan ihan täysin meidän jääkaapin sisällön. Siinä, missä mä ennen pidin pitkiä taukoja syömisessä ja sitten korvasin niitä ahmimalla, nykyään meillä on kaappien täytteenä lähinnä terveellistä naposteltavaa, jota yritän parhaani mukaan tehdä myös valmiiksi niin että tulee sit syötyä niitä välipaloja eikä tartte ahmia. Mun (ja perheen!) suosikkeja on ite tehty hedelmäsalaatti, muuten vaan viipaloidut hedelmät (esim. omenat), vähän pakastetut viinirypäleet (nää on ihan niinku sorbettia sisältä..), just noi porkkanat ja ihan perus hedelmät joita löytyy keittiöstä käden ulottuvilta.

Liikunnan kanssa mulla on edelleen vähän ongelmia, kun mut pitäis käytännössä viskata niskaperseotteella ulos että saisin aikaiseks käydä lenkillä tai jotain. Jos joku kaveri olis halukas aloittamaan kuntoiluhankkeen yhdessä, kannattaa kokeilla sitä. Oon kuitenkin alkanut harrastaa edes jonkinlaista hyötyliikuntaa, vaihdoin hissit portaisiin ja kävelen kaikki kohtuullisen pituiset matkat.

Painoa on etenkin jääkaapin sisällön uusiks laittamisen jälkeen pudonnut sekä multa että mieheltä. :-D

Kasvispitoinen,reilusti kalaa,kanaa,hyviä rasvoja ( oliiviöljy ) huonoimmat hiilarit pois,vaalealeipä ja peruna ja herkut siis.Hedelmiä kohtuudella
,ainakin 2l vettä päivittäin,kuitulisä ja kahvin vähentäminen,arkiliikuntaa 30-45min päivässä.
Kalorivajetta n.500-800kcl päivittäin.Näin mulla lähti neljässä viikossa liki 5kg,osa tietty nestettä.
Muista myös kunnon yöunet,väh 8h yössä.

[QUOTE="vieras";25179943]Olen nyt mitoiltani 158/62 ja reilussa vuodessa tuli 4 kg. Nyt on pysynyt samassa jo puolisen vuotta eli ei nouse enää. Haluaisin n. 5 kg pois. Olen jo vähentänyt hiilareiden syöntiä, mutta karppaus ei minulle sovi. Olen kokeillut. Lisäksi olen pienentänyt annoskokoa mutta sillä ei juurikaan ole ollut vaikutusta.

- vihannesten vähyys
- liikunnan vähyys

Tiedostan siis ongelmakohtani, mutta en tiedä miten niitä lähteä muuttamaan. Pidän vihanneksista, mutta en ole tottunut syömään niitä päivittäin. Saatan ostaa salaattiainekset, syön niitä kerran, ja loput mätänevät kaapissa. En ole myöskään tottunut syömään välipaloja, joten esim. aamiaisen ja lounaan väli saattaa venähtää 6-7 tuntiin ja tiedätte kaikki miten siinä käy. Välipalani on kahvi. Sitten tuo iltasyöminen. Tuntuu, ettei vaan ole nälkä eikä tee mieli ruokaa ennen klo 17:ää. Pyrin kuitenkin siihen, että en syö enää iltayhdeksän jälkeen. Useimpina päivinä syömiseni koostuu aamiaisesta (2 leipää +kahvi), lounaasta (kouluruoka, puoli lautasellista salaattia, ei leipää) sekä päivällisestä (perus kotiruokaa, esim. n. 0,5 dl täysjyväriisiä, 1 kanan rintafilee + ruokakermaan tehty kastike). Tähän sitten lisäksi 3-5 kuppia kahvia maidolla.

Tapojen muuttaminen tuntuu niin vaikealta. Välipaloja muistan syödä max viikon ajan. Sama juttu kaloreiden laskemisessa. Nuo kilot minulle tulivat yksinhuoltajaksi jäämisen jälkeen, jolloin myös kaikki liikunta jäi pois ajanpuutteen vuoksi.

Olisiko kellään nyt antaa mitään vinkkejä miten pääsisin alkuun. Tai oikeastaan alkua pidemmälle. :D[/QUOTE]

Ekaks pitää sanoa, että iltasyöminen ei vaikuta painonhallintaan mitenkään (jos siis tietenkin syöt sen ruokavalion mukaan) ja toiseks painonpudotukseen ei tarvita liikuntaa. Syöt vaan sen verran, että päivän perustoimintojen kulutus on sellasta, että se kattaa sun syömiset ja vähän enemmän.

Eli sulla nyt näyttää olevan suurin vaikeus tapojen muuttaminen. Eihän siinä sen kummempaa ongelmaa ole. Lasket kalorit, lopetat ahmimisen, syöt tasaisin väliajoin 5*päivässä.

Yhteistyössä