Miten laiskoja ihmiset nykyään on kun eivät jaksa edes lapsen nimeä sanoa..?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tytöllä on pitkä etunimi ja aina siitä väännetään jotain. Ihan kiva että on joo lempinimiä, mutta kun "kaikki" ovat sitä mieltä että se nimi on liian pitkä ja että olisi esim. parempi kutsua lasta lapsen toisella nimellä.

En viitsi laittaa tähän nimeä, mutta tavallinen suomalainen nimi on. Etunimessä 11 kirjainta, tokassa nimessä 5. Haluttiin toi eka nimi kutsumanimeksi, joten miksi kutsuttaisiin tokalla nimellä??

Aiemmin sentään oli pitkiäkin nimiä ja niitä jaksettiin käyttääkin, esim. Marja-Liisa, Anna-Leena, Anna-Kaisa, Annikki, Marjaana, Marjukka, Johanna ym. ym.
 
Meidän äitiä sanottiin aina pienenä sikeksi kun on Sirkka-Liisa, joten kyllä niitä muutoksia silloin ennenkin tehtiin. Meidän Katariina on kyllä kaikille katariina, joku saattaa joskus sanoa Kataksi (esim. veljeni ) mutta kyllä muut sanovat Katariina =)
 
No noista mainitsemistakin nimistä väännetään lyhenteitä. Meillä kaveri Johanna oli Johku, Anna-Kaisa Ansu jne. Se pitkä nimi ei vaan istu ihmisten suuhun ja miksi oikeastaan pitäisi...kaikilla meillä kai on lempinimiä yks jos toinenkin vaikka oikea etunimi ois kuinka lyhyt.
 
Joo, siis tottakai on ollut lempinimiä ennenkin, mutta nää kommentit on tulleet tyyliin että opettajatkaan ei koulussa tule kutsumaan tyttöä sillä oikealla nimellä.. Tytön nimi just tyyliä Katariina ja kommenttia tullut että tyttöä voisi sitten kutsua Riinaksi (siis sillä nimen loppuosalla). Mietin vaan että kun nykyään on maahanmuuttajiakin niin eiköhän jotain Abdullahiakin opettaja kutsu Abdullahiksi eikä Abbeksi tai Dullahiksi??
 
Meillä on lapsella nimenä Martti, enkä tykkää yhtään Mara -väännöksestä. Olin lapsen pienenä ollessa tarkka ja yleensä korjasin vääntely-yritykset. Koulussa kuuluu olevan Mara, ei voi mitään. Mutta aika pitkään sain kammettua ja edelleen kotona puhutaan Martista.
Tunnen äitejä, jotka haluavat kutsua lasta kahdella nimellä, esim. Laura Maria. Koulussa vääntyy nimi kuin nimi, mutta aika hyvin taitaa saada pidettyä pitkää nimeä käytössä lähipiirissä kun vanhemmat ovat johdonmukaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tane 77:
Ns. tunsin yhden Marja-Liisan.. hän on kyllä menehtynyt.... Sanoin häntä tällä nimellä, läheisenä ja kaukaisena kuulin sanottavan Mallu, ja hän oli vaihtanut nimensä Malluksi pysyvästi...

Ai niin.. tunnen toisenkin saman nimisen...sitä sanotaan Marjaksi, sitten oon aina kuka Marja??? En tunne.., Marja-Liisa..ai jaa....oisit heti sanonut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, siis tottakai on ollut lempinimiä ennenkin, mutta nää kommentit on tulleet tyyliin että opettajatkaan ei koulussa tule kutsumaan tyttöä sillä oikealla nimellä.. Tytön nimi just tyyliä Katariina ja kommenttia tullut että tyttöä voisi sitten kutsua Riinaksi (siis sillä nimen loppuosalla). Mietin vaan että kun nykyään on maahanmuuttajiakin niin eiköhän jotain Abdullahiakin opettaja kutsu Abdullahiksi eikä Abbeksi tai Dullahiksi??


Kylla mamutkin saavat osansa lempinimista. Eraskin Muhamed on Muhis, Nasife on Nassu. Koulumaailma on koulumaailma, siella kaikilla on lempinimet, ei sille mitaan voi. Joachim on Jokke, Annastiina on Ansku.
Ei kantsi luonnonvoimille yrittaa mitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, siis tottakai on ollut lempinimiä ennenkin, mutta nää kommentit on tulleet tyyliin että opettajatkaan ei koulussa tule kutsumaan tyttöä sillä oikealla nimellä.. Tytön nimi just tyyliä Katariina ja kommenttia tullut että tyttöä voisi sitten kutsua Riinaksi (siis sillä nimen loppuosalla). Mietin vaan että kun nykyään on maahanmuuttajiakin niin eiköhän jotain Abdullahiakin opettaja kutsu Abdullahiksi eikä Abbeksi tai Dullahiksi??


Kylla mamutkin saavat osansa lempinimista. Eraskin Muhamed on Muhis, Nasife on Nassu. Koulumaailma on koulumaailma, siella kaikilla on lempinimet, ei sille mitaan voi. Joachim on Jokke, Annastiina on Ansku.
Ei kantsi luonnonvoimille yrittaa mitaan.

Eikö siis opettajatkaan nykyään käytä lapsilla oikeita nimiä? Vai siis kaverit käyttää vaan noita lempinimiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, siis tottakai on ollut lempinimiä ennenkin, mutta nää kommentit on tulleet tyyliin että opettajatkaan ei koulussa tule kutsumaan tyttöä sillä oikealla nimellä.. Tytön nimi just tyyliä Katariina ja kommenttia tullut että tyttöä voisi sitten kutsua Riinaksi (siis sillä nimen loppuosalla). Mietin vaan että kun nykyään on maahanmuuttajiakin niin eiköhän jotain Abdullahiakin opettaja kutsu Abdullahiksi eikä Abbeksi tai Dullahiksi??


Kylla mamutkin saavat osansa lempinimista. Eraskin Muhamed on Muhis, Nasife on Nassu. Koulumaailma on koulumaailma, siella kaikilla on lempinimet, ei sille mitaan voi. Joachim on Jokke, Annastiina on Ansku.
Ei kantsi luonnonvoimille yrittaa mitaan.

Eikö siis opettajatkaan nykyään käytä lapsilla oikeita nimiä? Vai siis kaverit käyttää vaan noita lempinimiä?

Varmaan yksilokohtaista mutta iloisesti olen ainakin meidan esikoisen nuoren opettajan kayttavan kaikista lapsista lempinimia, jos se on sellainen lempinimi jota lapsetkin toveristaan kayttavat. Just tyyliin Muhis ja Jonttu tulivat myohassa tunnille...
 
Mun yksi tyttö on Janette. Piempänä nimi usein lyheni Janeksi (kaverien suussa) ja se ei tyttöä haitannut. Koulussa opettajat ovat aina sanoneet Janeteksi. Nyt kun on 20 ja opiskelee muualla, haluaa olla Janette uusille ystävilleen eikä kukaan ole lyhetänyt nimeä. Siskoilleen on joskus Janey (Tseinii...)

Mun lapsilla on kaikilla lempinimet, Janetellakin, ja ne on sellaiset "hellittelynimet", joita ei muut käytä kuin minä. Mullakin oli lempinimi, jota vain isäni käytti. Kun isä kuoli, ei tuota lempinimeä ole käytetty ja ihan hyvä niin, sillä se oli isäni antama nimi mulle...
 
Mutta kun jotkut ovat sitä mieltä että kannattaisi käyttää tota toista lyhyempää nimeä, niin ei kai opettaja sentään voi alkaa sitä käyttää ilman vanhempien suostumusta? Muutenkun mun mielestä opettajalta vähän outoa lempinimien käyttö..
 
mun äiti oli aikoinaan ihan kiukkuinen kun joku lyhenteli meidän nimiä, hän oli sitä mieltä että sirkka-liisa on sirkka-liisa ja elina ei ole ellu, jääny itsellekkin takaraivoon sama periaate.
 
Olen yläkoulussa ja lukiossa sijaisena ja siellä aina kysyn nuorilta itseltään, jos heillä on moniosainen nimi, että miten hän haluaa itseään kutsuttavan ja muutama nuori on muutenkin kertonut että ei todellakaan halua tulla sanotuksi koko nimellään. Eli en todellakaan vanhemmilta kysele millä nimellä he haluavat lastaan kutsuttavan! Alakoulun puolella voi olla eri juttu sitten tietenkin, mutta eiköhän sielläkin jo lasta itseään kuunnella, eikä vanhempia, tässä asiassa.
 
me sanottiin ala-asteella meidän opettajaa Juspeksi. Juhani oli oikea nimi ja kaikki tunsi sen nimellä Juspe. Toiset opettajatki kutsu juspeksi.


Mun mielestä lyhennetyissä nimissä/lempinimissä ei oo mitään pahaa, ei edes opettajan käyttäminä jos nimi on yleisessä käytössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sijainen:
Olen yläkoulussa ja lukiossa sijaisena ja siellä aina kysyn nuorilta itseltään, jos heillä on moniosainen nimi, että miten hän haluaa itseään kutsuttavan ja muutama nuori on muutenkin kertonut että ei todellakaan halua tulla sanotuksi koko nimellään. Eli en todellakaan vanhemmilta kysele millä nimellä he haluavat lastaan kutsuttavan! Alakoulun puolella voi olla eri juttu sitten tietenkin, mutta eiköhän sielläkin jo lasta itseään kuunnella, eikä vanhempia, tässä asiassa.

Mutta jos lapsi haluaa olla Katariina, niin et kutsu Riinaksi? Tai sillä lapsen toisella nimellä?

Jotenkin vaan tuntuu oudolta että jotain Katariinaa kaikki kutsuu automaattisesti Riinaksi ja olettaa ettei ko. ihminen halua kutsuttavan koko nimellä, mutta taas vaikka Marjaa yleensä kutsutaan sillä koko nimellä eikä vaikka Arjaksi. Siis nimet keksittyjä, mutta varmaan tajuatte pointin että pitkän nimen omaavaa oletetaan kutsuttavan sillä nimen loppuosalla, vaikka se on ihan eri nimi kuin se oikea nimi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sijainen:
Olen yläkoulussa ja lukiossa sijaisena ja siellä aina kysyn nuorilta itseltään, jos heillä on moniosainen nimi, että miten hän haluaa itseään kutsuttavan ja muutama nuori on muutenkin kertonut että ei todellakaan halua tulla sanotuksi koko nimellään. Eli en todellakaan vanhemmilta kysele millä nimellä he haluavat lastaan kutsuttavan! Alakoulun puolella voi olla eri juttu sitten tietenkin, mutta eiköhän sielläkin jo lasta itseään kuunnella, eikä vanhempia, tässä asiassa.

Mutta jos lapsi haluaa olla Katariina, niin et kutsu Riinaksi? Tai sillä lapsen toisella nimellä?

Jotenkin vaan tuntuu oudolta että jotain Katariinaa kaikki kutsuu automaattisesti Riinaksi ja olettaa ettei ko. ihminen halua kutsuttavan koko nimellä, mutta taas vaikka Marjaa yleensä kutsutaan sillä koko nimellä eikä vaikka Arjaksi. Siis nimet keksittyjä, mutta varmaan tajuatte pointin että pitkän nimen omaavaa oletetaan kutsuttavan sillä nimen loppuosalla, vaikka se on ihan eri nimi kuin se oikea nimi.

Kylläpä sinä nyt vaahtoat aivan mitättömästä asiasta. Yleensä menee niin että miten lapsi esittelee itsensä niin siksi häntä kutsutaan.
Omaa poikaani sanotaan Kaasuksi ihan joka paikassa koska näin hän esittelee itsensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sijainen:
Olen yläkoulussa ja lukiossa sijaisena ja siellä aina kysyn nuorilta itseltään, jos heillä on moniosainen nimi, että miten hän haluaa itseään kutsuttavan ja muutama nuori on muutenkin kertonut että ei todellakaan halua tulla sanotuksi koko nimellään. Eli en todellakaan vanhemmilta kysele millä nimellä he haluavat lastaan kutsuttavan! Alakoulun puolella voi olla eri juttu sitten tietenkin, mutta eiköhän sielläkin jo lasta itseään kuunnella, eikä vanhempia, tässä asiassa.

Mutta jos lapsi haluaa olla Katariina, niin et kutsu Riinaksi? Tai sillä lapsen toisella nimellä?

Jotenkin vaan tuntuu oudolta että jotain Katariinaa kaikki kutsuu automaattisesti Riinaksi ja olettaa ettei ko. ihminen halua kutsuttavan koko nimellä, mutta taas vaikka Marjaa yleensä kutsutaan sillä koko nimellä eikä vaikka Arjaksi. Siis nimet keksittyjä, mutta varmaan tajuatte pointin että pitkän nimen omaavaa oletetaan kutsuttavan sillä nimen loppuosalla, vaikka se on ihan eri nimi kuin se oikea nimi.

Kylläpä sinä nyt vaahtoat aivan mitättömästä asiasta. Yleensä menee niin että miten lapsi esittelee itsensä niin siksi häntä kutsutaan.
Omaa poikaani sanotaan Kaasuksi ihan joka paikassa koska näin hän esittelee itsensä.

Vaahtoan? Missä kohtaa? Täällä ei saa ilmeisesti kysyä mitään, tai ainakaan harmaana..

Ja kun on antanut lapselleen MAAILMAN KAUNEIMMAN NIMEN niin kyllä sitä vaan haluaa, että juuri sitä nimeä käytetään. Jos haluaisin kutsuttavan nimen loppuosalla niin olisin antanut vain sen nimeksi. Ja lapsi on vielä vauva eli ei osaa puhua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaahtoan? Missä kohtaa? Täällä ei saa ilmeisesti kysyä mitään, tai ainakaan harmaana..

Ja kun on antanut lapselleen MAAILMAN KAUNEIMMAN NIMEN niin kyllä sitä vaan haluaa, että juuri sitä nimeä käytetään. Jos haluaisin kutsuttavan nimen loppuosalla niin olisin antanut vain sen nimeksi. Ja lapsi on vielä vauva eli ei osaa puhua..

No sanotaan nyt näin että jankkaat... miksi? Eikö tämä jo tullut selväksi. Jankkaappas nyt niille jotka sinun maailman-kaunein-nimisintä-lasta kutsuu aivan väärällä nimellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaahtoan? Missä kohtaa? Täällä ei saa ilmeisesti kysyä mitään, tai ainakaan harmaana..

Ja kun on antanut lapselleen MAAILMAN KAUNEIMMAN NIMEN niin kyllä sitä vaan haluaa, että juuri sitä nimeä käytetään. Jos haluaisin kutsuttavan nimen loppuosalla niin olisin antanut vain sen nimeksi. Ja lapsi on vielä vauva eli ei osaa puhua..

No sanotaan nyt näin että jankkaat... miksi? Eikö tämä jo tullut selväksi. Jankkaappas nyt niille jotka sinun maailman-kaunein-nimisintä-lasta kutsuu aivan väärällä nimellä.

Toki olen niillekin sanonut. Mutta sori, luulin että tää on keskustelupalsta ja täällä saa ihan kuka vaan keskustella mistä vaan (sääntöjen puitteissa toki). Jos tää mun avaus ärsyttää, niin älä lue. Täällä on muutama tuhat muutakin ketjua sulle luettavaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaahtoan? Missä kohtaa? Täällä ei saa ilmeisesti kysyä mitään, tai ainakaan harmaana..

Ja kun on antanut lapselleen MAAILMAN KAUNEIMMAN NIMEN niin kyllä sitä vaan haluaa, että juuri sitä nimeä käytetään. Jos haluaisin kutsuttavan nimen loppuosalla niin olisin antanut vain sen nimeksi. Ja lapsi on vielä vauva eli ei osaa puhua..

No sanotaan nyt näin että jankkaat... miksi? Eikö tämä jo tullut selväksi. Jankkaappas nyt niille jotka sinun maailman-kaunein-nimisintä-lasta kutsuu aivan väärällä nimellä.

Toki olen niillekin sanonut. Mutta sori, luulin että tää on keskustelupalsta ja täällä saa ihan kuka vaan keskustella mistä vaan (sääntöjen puitteissa toki). Jos tää mun avaus ärsyttää, niin älä lue. Täällä on muutama tuhat muutakin ketjua sulle luettavaksi.

Ei vaan jos oikeasti haluat muutosta tilanteeseen niin turhaan täällä siitä valitat. Kun tämä nyt kuitenkin on aika pieni juttu. Jatkat vaan sinnikkäästi jankutusta että teillä on MAAILMAN KAUNEIN NIMI ja lapsesta ei saa mitään muuta nimeä käyttää. Ja ihan omaksi ilokseni mä täällä käyn sulle vastaamassa. Hienoa että jonkun ongelmat ovat tuota luokkaa.
 

Yhteistyössä