Miten lapsesi reuma alkanut oireilemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reumako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reumako?

Vieras
Tytöllä on ollut koko ikänsä nivelvaivoja. ( 7v )
2 viikkoa sitten polvi turposi ja kipuili 4 päivää. Lääkäri määräsi vain lepoa. Nyt viidettä päivää on pohkeet kipeät ja tänä aamuna taas polvi turvoksissa ja kipeä.
Pituuskasvukäyrä laskenut 2-vuotiaasta saakka ja nyt odotellaan mitä lääkäri tuosta pituuskasvusta arvelee.

Voiko olla reumaa?

Polvien oireilulla alkoi. Ei ollut turvotusta, mutta kovaa kipua öisin ja aamuisin oli jäykkyyttä ja kivuliasta kävellä. Tulehdusarvot olivat koholla, en muista paljonko.

Mulla itellä on ollu(ja ehkä vieläkin) lastenreuma. Alkoi joskus pari vuotiaana. Yks päivä olin vaan könkkässy silleen että varoin toista jalkaa. Eli toisessa polvessa oli sitä tulehdusta. Sit myöhemmin muistan kun se aina välillä turpoili. Ei vaikuttanut mun elämään mitenkään, urheiluihin ym. paitsi silleen että tietty lääkkeitä söin ja välillä oli kontrollikäyntejä ja sitä nestettä otettiin pois.

Vie se lapsesi reumatologille. Jos antaa sen turvotuksen olla vaan niin se tekee tosi pahaa nivelelle.

Polven kipuilulla. Luultiin ensin kasvukivuiksi. Aamujäykkyys, väsyneisyys... Kaikkien tutkimusten jälkeen reumalöydös tehtiin lonkasta. Diagnoosista n. 1,5v ja on aktiivinen lastenreuma.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
Polven kipuilulla. Luultiin ensin kasvukivuiksi. Aamujäykkyys, väsyneisyys... Kaikkien tutkimusten jälkeen reumalöydös tehtiin lonkasta. Diagnoosista n. 1,5v ja on aktiivinen lastenreuma.

Minäkin luullut kasvukivuiksi mutta ei tää ole enää normaalia.
Tutkitaanko reuma verestä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:

Minäkin luullut kasvukivuiksi mutta ei tää ole enää normaalia.
Tutkitaanko reuma verestä?

Meillä katottiin veriarvot, mutta ne oli ok.
Sitten röntgenissä kuvattiin polvet- ei löydöstä.
Ultrattiin- ei löydöstä.
Magneettikuvaus polvista- ei löydöstä.
Kunnes lopuksi tehtiin kokovartalosta magneettikuvaus- synoviittilöydös vasemmassa lonkassa.

Mua kans epäilyttää että pojalla ois lastenreuma.
Valittanu talvesta saakka satunnaisesti että jalka/jalat särkee, ei osaa sanoa missä kipu sijaitsee.
Välillä aamuisin ollu hieman jäykkä.
Tänä aamuna oli jo niin jäykkä ettei meinannu kävelemään päästä, ei ole pystynyt juoksemaan koko päivänä, myöskin jalka särkeny.
Pojalla myöskin infektioastma ja atoppinen ihottuma.
Kyllä teki aamulla pahaa katsoa toisen könkkäämistä. Välillä näyttää et ihan kun pojan jalkapohjassa ois tikku tms. kun varoo astumasta jalalla.

Juu ja lääkäriin oon viemässä. Tämä reumaepäily itselle valkeni vasta tänään :ashamed: