Miten lapsi jaksaa harrastaa joka ilta????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miina

Vieras

Nykyisin on joka arki-illalle joku harraste, läksyt jää tekemättä, kun ei lapsi enää jaksa ilta myöhällä niitä tehdä. On taidekoulua, jalkapalloa, tanssia, partiota, jumppaa, balettia, soittotunteja....

Haluaako joidenkin lapset todellakin harrastaa noin paljon, vai onko meidän lapsi poikkeava, kun ei halua joka ilta olla harrastelemassa???

Minä en meinaa pakottaa lasta muuhun, kuin koulunkäyntiin.

Jotkut lapset jaksaa enemmän kuin toiset, ja jotkut haluaa harrastaa enemmän kuin toiset. Yksilöitä lapsetkin on, kuten me aikuiset: toinen harrastaa viidesti viikossa, toinen taas ei harrasta mitään.

Mun joulukuussa 5 v täyttävä tyttäreni haluaa harrastaa satujumppaa, temppukoulua, turkin kielen kerhoa ja sambaa, ja saamansa pitää. En pakota häntä mihinkään, mutten myöskään periaatteesta rajoita hänen harrastamistaan ellei niistä ala olemaan jotain haittaa.

Meillä harrastetaan 4-5 iltaa viikossa, mutta öäksyt ei jää tekemättä, koska ne tehdään suoraan koulun jälkeen =)

*muoks* Ja lapsia ei siis pakoteta, ihan omasta halusta meneevät ja jos tuntuu, ettei jaksa, niin ei tarvitse mennä. Kyseessä 8 ja 10 vuotiaat

Eihän se hyvä oo jos joka illalle on jotakin, siinä tulee uupumus vastaan jollain tavalla jossain vaiheessa ....

Tosin jos lapsi on sitte niin vilkas et tarttee sen harrastuksen ...

Meillä ei olisi edes varaa maksaa lapselle montaa harrastusta. Yhdenkin harrastuksen kustannukset on isot, saati sitten että pitää mahdollisesti maksaa kaikille kolmelle lapselle joku harrastus tulevaisuudessa. Tällä hetkellä esikoinen käy uimakoulussa ja 10 kertaa maksaa 80?. :|

Meidän perheessä ei tulla harrastamaan jääkiekkoa/taitoluistelua/ratsastusta tmv "eliittilajia".

Mun mielestä lapsen ei todellakaan tarvitse edes harrastaa montaa eri harrastusta. Kivempi että keskittyy mielummin siihen yhteen harrastukseen + koulunkäyntiin.

Meillä sekä ekaluokkalainen että 3 vee käyvät yhtenä iltana viikossa tanssitunnilla ja siinä se. Minusta kavereiden ja perheen kanssa peuhaaminen on mielekkäämpää kuin paikasta toiseen liitäminen -kyllähän lapsi itse harrastaisi vaikka mitä jos vain antaisimme mutta meillä on päätetty niin että yksi harrastus riittää.

Meilla on erittain aktiivia lapsia. Omasta tahdostaan harrastavat. Minulla on vaan tekeminen valilla aikatauluttaa lahtemiset ja tulemiset. Onneksi kimppakyyti toimii hyvin kanssa. Vanhin likka onneksi menee sarjapeleihinsa seuran bussilla. Laksyt tekevat kylla koulusta suoraan tultuaan, niita ei jateta enaa iltaan. IB-lukiolainen pakosta tekee laksynsa puolestaan myohempaan. On pitkat paivat koulumatkoineen :|

Meillä ekaluokkalainen olis halunnu vielä kolmannen harrastuksen, mutta mielestäni koulun ja iltapäivänkerhon lisäksi kaksi harrastusta on riittää. Lapsi väsyy liikaa jos on paljon harrastuksia. Koulun vanhempainillassa psykologi piti puheen ja sanoi että kolme harrastusta alaluokkalaisille on maksimi.

Meillä ei ainakaan toimis.Tokaluokkalainen tyttö haluaa leikkiä myös kavereidensa kanssa.Nimenomaan leikkiä.Lapsi kun on vielä.
Ratsastusta ja hevosten hoitoa harrastetaan meillä ja se riittää vallan mainiosti.Ja aina on kaveri mukana menossa.

Yhteistyössä