Miten lapsi söisi kunnon ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Kaikkea on kokeiltu. Lapsi osallistuu ruuan valmistukseen, tehdään ostoksiakin yhdessä. Yhteiset ruokailut fantasiaa meillä. Pieni vauva sekä miehen vuorotyö yritämme tietysti kun mahdollista, muuta harvoin ja itse mielellään haluaa joskus syödä ihan rauhassa. Ilman, että pitää jotakuta pakottaa edes maistamaan... anteeksi vaan.

Lapsi (3v) syö: perunasosetta, kalapuikkoja ja kalaa erimuodoissa ja keitot menee useimmiten. Kana menee kananugetteina..leipää toki myös. Liharuokia joskus on syönyt.

Ei salaattia, ei mitään raakaa esim. porkkanaraastetta ei mitään. Ei syö pastaa ei riisiä, ei kinkkua. Hedelmistä syö omenaa ja banaania (siis ihan joskus) ja appelsiinia mehuna (itse puristettunakin)

Mutta itku usein tulee kun yrittää lapsen saada edes maistamaan tämä kun laittaa kädet suuhun ja jos väkisin tunkee (mikä ei todella ole mukavaa) kaikki syletään pois maistamatta. Että neuvookas jotain nerokasta!

Todella huono äiti olo tulee kun lukee neuvoja lapsen syömisestä.

Meillä meni ajastaan ohi tuo vaihe, nyt jo kohta 5 v. syö melkein kaikkea, salaatitkin alkoivat maistumaan ja haluaa itse maistella kaikkea mitä ei ennen ole kokeillut.
Älkää stressatko. jos lapsi sentään syö jotain oikeita ruokia niin ei paniikkia.
Voi olla että ajan kanssa korjaantuu..

Täällä 4vee nirsoilija, just söi makaroonia ja lihapullakastiketta, söi lihapullakastikkeen ja TODELLA vähän makaroonia, tuskin ollenkaan. Sama juttu perunan kanssa. En ymmärrä, pienempänä kyllä söi, nykyään aikamoinen nirso diiva :D
Salaattia ei syö ellei sitten ole joku majoneesipohjainen salaatti (italiansalaatit ja pastasalaatit) mutta ei vihersalaattia.
Välillä tulee kahjo olo kun tuntuu että täytys vielä 4vuotiasta syöttää :DD

Ja vielä, ennen söi aina mieluusti kaiken makaroonilaatikon lautaselta, ei syö sitäkään nyk. enää melkein yhtään , sama juttu kun keitoista tykkäsi joku aika sitten, nyk. ei syö juuri ollenkaan, vähän syö, perunat jättää veke :D

Kun nirsoillaan? Meillä tämä 3,5v myös. Helpottaako esim.4v? Mitkään kivat kuviot ruuassa ei auta meillä. Ruokalistasta unohtu makkara, se kelpaa .

^^ vielä lisäys joka on aika hassua.
Pihvilihaa tai muutakaan lihaa jota pitää vähänkin "jyrsiä" suussa niin ei tod. syö ollenkaan...
Ei oo ikinä syönytkään.. Harmittaa kun välillä tahtoisi paistaa pihviä ja vaikka kermaperunoita niin muistaa että jahas, tyttö ei syö tätä ollenkaan... :( Eikä viittis lähtee kahta eri ruokaa päivälle tekemään..

itse en kakarana pääsyt pois pöydästä ennekuin kaikkea olin maistanut. joskus siinä istuin pitkään.... mies taas muksuna saanut syödä vain mistä tykkäs ja meillä on nyt harjoiteltu syömään muutakin ruokaa. onneksi sentäs sen verran fiksu ukko et aikuisen järjellä kaikkea maistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Voithan kokeilla kikkaa että kun syöt jotain sanot että se on aikuisten ruokaa ja hän ei saa, onpa hyvää kyllä on herkullista. Saattaa tulla uteliaaksi ja haluta sitten kuitenkin maistaa...

Täällä ollaan myös tätä koklailtu xD
Mutta ei. Vaikka kuinka yritän "Oi vitsit miten hyvää, naminami" jne jne.
Niin jos ehkä just maistaa niin sylkee pois sen samantien...

Joo mä siis tarkoitin että niin ettet laitakaan lapsen lautaselle ensin tuota kyseenalaista ruokaa ollenkaan, vaan kehut ruokaa jota sulla on lautasella ja hänellä ei. Saattaa sitten halutakin kuitenkin maistaa.

Suusta pois sylkemiselle ei oikein mahda mitään. Joitakin makuja joutuu opettelemaan kymmeniä kertoja ennenkuin ne alkavat maistua. Minusta se että maistaa on kuitenkin tärkeää.

Älä yritäkään saada häntä syömään. Kiinnitä syömiseen mahdollisimman vähän huomiota. Jos tuputat tai yrität syöttää väkisin, siitä tulee tapa johon lapsi tottuu ja hän huomaa kuinka ruuan kanssa voi manipuloida vanhempiaan. Teet vain hänelle annoksen lautaselle samalla kun itse syöt ja syöt omaa ruokaasi kiinnittämättä sen kummemmin huomiota lapsen lautaseen. Jos ruuat jää syömättä, korjaa pois ja seuraavalla ruualla sama homma...

Nirsoilua toki esiintyy, mutta jos ongelmana on se että syö kanaa vain nuggetteina, en edes niitä lapselle antaisi vaan kanaa jossain muussa muodossa niin kauan, että alkaa maistua. Eipä sitä koulussakaan ole pelkkiä kananuggetteja aikanaan tarjolla :whistle:

Huh olen ollut ihan varma että vain meillä temppuillaan. Tässä vielä se kun lapsen pitäisi syödä itse eikä enää syötettynä. Lempiruokiaan vetää ihan itsekin. Ärsyttävää sekin kun jos sitten luovuttaa niin kohta kärttää piparia.. On sanottu ettei saa jos ei ole syönyt ruokaa. Kärttäminen uuvuttaa äidin. Leipää on sitten joskus säälistä annettu.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Meillä myös ennen kaikkiruokainen 2v10kk on alkanut nirsoilemaan.. ja kaikki on tyhmää.. luulin että tämä vaihe tulisi lähempänä 4 ikävuotta mutta nyt jo.. :whistle:

Ollaan alettu tekemään juuri kuten joku täällä laittoikin että pois pöydästä eikä välipaloja. Katsotaan.. on tätä jokunen viikko jatkunut.. :headwall:
Mutta tuloksena tällä hetkellä että jollakin aterialla syö kuin hevonen, joillakin nirsoilee edelleen.. en tiedä onko sekään hyvä.. huoh..

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Meidän 3v syö innolla kaikkea, kun sanotaan, että tekee ruuasta hampparin. Ottaa haarukkaan joka lajia ja siinä on valmis "hampurilainen". Hölmöä :ashamed:

Toimi meillä nämä leikit jokunen kuukausi sitten.. ei enää.. nyt kaikki on tyhmää ja ikää vasta tosiaan 2v 10kk.. plääh.

Meillä saattaa joskus toimia kiristys ja uhkailu eli et pääse mummolaan tai jotain vastaavaa jos et maista (tai pitää syödä 5 lusikallista). Mutta aika ilkeää, eikä toimi mihinkään salatteihin siis.

Yhteistyössä