Miten lestadiolaisilla on varaa isoihin omakotitaloihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
:ashamed: Hävettää jo valmiiksi kysyä tällästä mutta.. Siis isot perheet ja varaa rakentaa uusia ja suuria (väh. 2 kerroksisia) ok-taloja. Aika monilla nuorillakin näitä rakenteilla tuntuisi olevan. Mietittiin tätä juttua miehen kanssa ja tuli sellainen asia mieleen, että voiko olla mahdollista että heijän seurakunnalla on jotain systeemejä näiden lainojen kanssa, eli saavat edullisesti suuria lainoja? Kun kumminkin aattelee että monta lasta ja äiti kotona ja isä käy töissä. Aika hemmetin hyvät tulot saa olla että sellaiseen kotiin on varaa :whistle:

Kyllä ne ihan ite pankista hakee lainaa. Kyllä minäkin mielummin omaa maksaisin, kun vuokraa nyt joutuu maksamaan vajaa 900. Sillä maksais jo hyvinkin omaa. Ei siihen lainan ottamiseen mitään miljoonatuloja vaadita.

Kyllähän kymmenestä lapsesta saa aika kivat lapsilisät... Sitten kun vaatteet kierrätetään kaikilla ja leluja ei juurikaan ja harrastuksia ei saa "uskonnon" varjolla harrastaa niin eihän niistä lapsista ole muita kuluja kun ruokalasku.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä ne ihan ite pankista hakee lainaa. Kyllä minäkin mielummin omaa maksaisin, kun vuokraa nyt joutuu maksamaan vajaa 900. Sillä maksais jo hyvinkin omaa. Ei siihen lainan ottamiseen mitään miljoonatuloja vaadita.

No ei 900e kk lyhennetä mitään isoa lainaa kuitenkaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:

Aijaa, mut kyllä moni kaveri lyhentää pienempiäkin summia omakotitalosta!

heh, sen ainaki voin sanoa, että ei me omasta "siionista" lainarahoja saaha, tai että se ees liittyis mitenkää siihe.mutta kyllä moni, jotka ison talon tekee, ni sit kumiki on töissä.. en tiiä.. eihä tuota raski alkaa rakentaa, vaikka 2 vasta on..

Niin vuokrallahan sitä ei kannata yleensä ollakkaan, vaan omaa maksaa tietenkin :) Mutta siis kun ajattelee että hyvä kun kahdella työssä käyvällä on varaa maksaa niin suuria lainoja mitä tuollaiset talot vaatii niin tuntuu aika hurjalta että näillä on vaan toinen vanhemmista lainaa makselemassa periaatteessa. Mietiskeltiin vain että miten kummassa ne maksaa niitä lainoja.. että jos joku nyt herneen vetää nokkaan niin :(

öh,kotikylässäni asuva naapuri lestadiolaispariskunta rakennutti juuri uuden omakotitalon(250 000?),kumpainenkin on n.25vuotiaita,yksi pieni lapsi. Äiti siis on nyt kotiäitinä,ja mieskin oli jäänyt työttömäksi. Tässä tapauksessa oon vähän miettiny,että mitenköhän käy,pihassakin seisoo kaksi uutta autoa :whistle: :whistle: . Mutta Jumala kuulemma auttaa heitä,jos hätä tulee,ja ainahan talon voi myydä:D(mietin vain,että kuka sieltä tuppukylältä noin kalliin talon ostaa,ei kukaan). Ja kuulemma elämässä täytyy ottaa riskejä:D

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:

Niin vuokrallahan sitä ei kannata yleensä ollakkaan, vaan omaa maksaa tietenkin :) Mutta siis kun ajattelee että hyvä kun kahdella työssä käyvällä on varaa maksaa niin suuria lainoja mitä tuollaiset talot vaatii niin tuntuu aika hurjalta että näillä on vaan toinen vanhemmista lainaa makselemassa periaatteessa. Mietiskeltiin vain että miten kummassa ne maksaa niitä lainoja.. että jos joku nyt herneen vetää nokkaan niin :(

No ihan samalla tavalla ei lestadiolaisilla on huippulukaaleja ja paljon lapsia. Miks tääkin piti ihmetellä just lestadiolaisista?

Aijaa =) Riippuu tietysti missäpäin maailmaa on ok-talo ja kuinka uusi, mutta mun oma tuntuma että 150t max tuolla lyhennyksellä. etelästä sillä ei saa "juurikaan mitään" =)

me ollaan kans sitä mietitty,siis kun kuitenkin jos tehdään monta lasta pienillä ikäeroilla niin eihän se perheen äiti ehdi töissä oleen niin miten sitä on varaa vaan toisen palkalla niihin lukaaleihin...ei siis millää pahalla,minä vaan mietin.. :whistle:

Itse olen vl ja miettinyt ihan samaa =) . Yksi syy voi olla se, että useat rakentavat itse monta taloa peräkkäin. Kyllä niistä talonmyynneistä hyvät voitot saa varsinkin jos ovat hyvällä paikalla.

No ihan samalla tavalla ei lestadiolaisilla on huippulukaaleja ja paljon lapsia. Miks tääkin piti ihmetellä just lestadiolaisista?

No siks tuli mieleeni, kun itse oon kotoisin kylältä jossa heitä jonkin verran asuu lähekkäin, ja kaikilla on aika isot talot siellä ja eräs vanha koulukaverikin justiin sinne rakentaa isoa taloa, ja ikää hänelläkin vasta 24v. On mulla toisaalta kyllä sitten yksi kaveri joka lestadiolainen on myös ja asuvat "vain" omassa rivitalokolmiossa mutta kumminkin.. siks lestadiolaisista kun tuli sellanen tyhmä ajatus mieleeni että onko heillä jotain omia lainadiilejä keskenään? :ashamed: en minä pahalla että jos joku tän silleesti ottaa, vaan utelias oon :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Hupihuutaja:

Itse olen vl ja miettinyt ihan samaa =) . Yksi syy voi olla se, että useat rakentavat itse monta taloa peräkkäin. Kyllä niistä talonmyynneistä hyvät voitot saa varsinkin jos ovat hyvällä paikalla.

Ja toinen voi olla se, että vl:llä on aika suosittua tuo talkoohenkisyys, joten aina löytyy tuttavapiiristä putkimiestä ja sähkömiestä ja timpuria ja raksamiestä. Eli työvoimasta ei juurikaan tartte maksaa kun auttaa sitten myös muita talkoolaisia heidän rakennuksillaan. Siinä säästää julmetusti.

No mun kokemuksilla monissa vl-perheissä ei matkustella (kun on aina pieniä lapsia, ja niin monelle hankala saada hoitajaa), baariin tai alkoholiin ei mene yhtään rahaa, ei muutenkaan käydä missään maksullisissa huvituksissa (konsertit, leffat). Tossa jo muutama syy, miksi rahaa on vähän paremmin sitten lainaan.

Mut kyllä monilla perheillä onkin sitten tosi pitkät laina-ajat, eli lainaa maksellaan vielä kun lapset ovat jo isoja. Pakko se talo on kuitenkin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kinttaat:
me ollaan kans sitä mietitty,siis kun kuitenkin jos tehdään monta lasta pienillä ikäeroilla niin eihän se perheen äiti ehdi töissä oleen niin miten sitä on varaa vaan toisen palkalla niihin lukaaleihin...ei siis millää pahalla,minä vaan mietin.. :whistle:

No monet käyvät lasten välissä töissäkin ja saavat sitten hyvät ä-paivärahat. Jos vielä on hyväpalkkainen työ niin tietty sekin helpottaa. Mutta monilla taas ei koulutusta eikä työtä ollenkaan.

kyllä sitä pankinjohtajan pakeilla istutaan ihan samalla lailla ku muutki. se on totta että monessa perheessa äiti hoitaa lapset kotona ja vaan isä käy palkkatyössä mutta kyllä ne äidille tulevat lapsilisät ja kotihoidontuet ihmeesti kartuttaa niitä kuukausituloja.

7 lasta= lapsilisät yli 1000e kuukaudessa :)

mutta kylläpä ne taitaa pankissa laskea tarkkaan jokaisen kohdalla millanen maksukyky on.
ja monet "kalliit, 2-kerr. lukaalit" on voitu kuitenkin rakentaa enemmän käytöllisiksi kuin näyttäviksi. ja laskettu joka penni tarkkaan. että kyllä sitä alle 200 000 euron lainallaki saa jo hienon talon.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kyllähän kymmenestä lapsesta saa aika kivat lapsilisät... Sitten kun vaatteet kierrätetään kaikilla ja leluja ei juurikaan ja harrastuksia ei saa "uskonnon" varjolla harrastaa niin eihän niistä lapsista ole muita kuluja kun ruokalasku.

Huomionarvoinen seikka!

Aijaa =) Riippuu tietysti missäpäin maailmaa on ok-talo ja kuinka uusi, mutta mun oma tuntuma että 150t max tuolla lyhennyksellä. etelästä sillä ei saa "juurikaan mitään" =)

Me lyhennetään just tuon 900 e ja lainaa oli alunperin 157 000 e, Talo on yhteensä 175 neliöö talleineen, varsinainen asuinpinta-ala reilu 100neliöö. Niin ja talo rakennettu 1995, lämmin autotalli / työhuone / kesähuone rakennettu 2002. Tontin koko 1380 neliöö. Mutta tosiaan totta on että pääkaupunkiseudulta tuolla ei taida paljon mitään saa :)

No ei oo mitään lainasysteemejä seurakunnalla. Ihan itse jokainen menee lainan pankista hakemaan. Kyllä mekin miehen kanssa talon rakennusta suunnitellaan, mahdollisesti ensi keväänä aloitetaan. Tällä hetkellä yksi lapsi ja minä kotona tytön kanssa.

Monesti vaan isoissa perheissä ei taloilta vaadita mitään erikoisia materiaaleja yms. Tehdään edullisesti ja paljon talkoilla. Työ on se mikä maksaa sanoo appeni joka rakennusalalla yrittäjä... Joten jos työstä ei ulkopuolisille tarvii äärettömästi maksaa niin laskee lainanki määrää...

Onhan niillä se "hyväveli"-järjestelmänsä. Paljon tehdään toisille talkoita, ja monet ammattitaitoa vaativat rakennustyöt saadaan "omasta porukasta", useimmiten talkoilla.