miten lisätä liikuntaa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihonut..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lihonut..

Vieras
liikuntaa pitäisi lisätä. olen aina ollut huono pallopeleissä, ja koulussa ei juuri muuta ikinä pelattukaan. siitä jäi TOSI paska maku suuhun liikunnasta, kun yrityksistä huolimatta, en osunut palloon ja ollut taitavin, ja muut oppilaat haukku ja moitti, että etkö sä osaa yhtään mitään, he ottivat homman liian vakavasti. ja pahaltahan se haukku tuntui. kysyin aina liikkatunneilla, voisinko mennä vaikka kävelylle tai koulun kuntosalille, mutta opettaja pakotti aina siihen hemmetin lentopalloon tai johonkin muuhun PALLOPELIIN..

yksin liikkumisesta olen tykännyt, siis sellaisesta missä ei tarvi tehdä tiimityötä. tällaiset lihaskunto jutut on olleet kivoja, ja esim spinning.

harmi vaan että asun paikkakunnalla, jossa ei ole juuri mitään liikuntamahdollisuuksia. ystävät asuu kauempana, 10-15km päässä, joten ei ole kaveria esimerkiksi lenkille. täällä ainoat jutut on lähinnä hiihto, ja lenkkeily, ellei hanki jotain kuntopyörää mutta sellaiseen ei ole varaa ja varmaan jäisi käyttämättä. ohjattua liikuntaa, järjestetään 15km päässä olevassa kuntokeskuksessa. busseja ei kulje, mulla ei ole korttia eikä autoa. tekisi mieli käydä siellä mutta ketään tuttuja ei käy niin keltä sitä kyydin sinne sais, olen niin ujo etten uskalla pyytää.. tosin pitäis varmaan vaan rohkaistua. täällä ei kuitenkaan, kesäisin järjestetä mitään tuollaisia spinning tms juttuja. muutenkin on vaan ehkä kaks lajia mitä järjestävät, aerobic ja spinning.

ruokavalio mulla on ihan ok, en vedä mitään herkkuja ja tällaisia, ongelma vaan on se että liikunta tuntuu niin tympeältä. etenkin nyt talvella, kesällä olis mukavampi mutta talvella pitää puuskuttaa raskaat vaatteet päällä kylmässä liukastellen. :/ onneksi nyt on kevät tulossa.

kannattaisko ehkä siihen kuntopyörään säästäminen? tuo pyöräily olisi muuten tosi mieluisa juttu mutta en uskalla tällä kunnolla oikein kauhealle pyörälenkillekään lähteä ettei tule ajettua ties minne ja sitten ärsyttää raahautua kotiin. tai oisko jotain kotijumppaa, millä pääsis alkuun?
innostusta riittäis, mutta ei yhtään houkuttele sellaiset mistä en ole aiemminkaan juuri tykännyt.. ja resurssit on vähän huonot myös.. painoa on tullu lisää viime vuoden aikana kamalasti ja tuntuu että vaatteet vaan jää pieniksi.. en ole missään törkeässä kunnossa, mutta on mulla kyllä 5-7kg kertyny ylimääräistä ja kaikki on menny reisiin, käsiin, takapuoleen.. ei mukavaa..

Lenkille saa helposti seuraa niin, että soitat kaverille, kun lähdet lenkille. Handsfreen
kuulokkeet korvaan, sauvat käteen ja menoksi. Jos kaveri käy samaan aikaan lenkillä, tulee
tuplahyöty :) Talvella sit hiihdät ja pyöräilyreitinkin voi oikeasti suunnitella niin, ettei tule
ajettua sinne huitsin hiiteen, mistä ei jaksa ajaa enää kotiin... Kartta vaikka mukaan.

Unohda se, mitä koulun liikkatunnilla tapahtui. Sen on saanut kokea yks jos toinenkin, mutta
ei sitä kannata jäädä vatvomaan.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
tiedän että voin, mutta millaista sen pitäis olla? joku helppo ja kiva, vinkkejä olis kiva saada. entä miten kauan tuota treeniä pitäis? ja miten usein viikossa? aikaa kyllä löytyy hyvinkin. entä se kuntopyörä? tykkään siis spinningistä, ja muutenkin pyöräilystä, mutta kaikki sanoo että "semmoset jää vaan nurkkaan pölyttymään". en usko että itsellä ehkä jäisi mutta en osaa valita hyvää, ja pelottaa että jos se sitten jää vähälle käytölle ja siihen tuhlannu parisataa euroa.
olen jonkun verran tanssinut, mutta en tiedä mitkä ois sellaisia tehokkaita liikkeitä. löytyy 2kg ja 5kg käsipainot ja tasapainolauta joka on hommattu siksi kun mulla on nilkoissa yliliikkuvat nivelet ja fysioterapeutti suositteli tuota. sellanen painotettu hula-vannekin löytyy, mutta se on niin iso että pitää aina raivata tilaa jos sitä pyörittää, ja sitäkään ei kauaa jaksa kun paikat kipeytyy siitä.

en ole vielä missään kauheassa kunnossa, mutta pyöristynyt kyllä ja nyt haluan että tälle tulee stoppi. aiemmin mulla on ollut syömishäiriötaustaa muutama vuosi sitten, ja kauheat paastoamiset jne. nyt on ruokavalio kohdillaan, ja haluan ihan terveellisesti vetää tämän homman.

Vau, siinäpä oli melkoine liuta tekosyitä. Siis ihan tosissaan, en tahdo olla ilkeä, mutta ihan älytöntä selittelyä.Jos todella haluat liikkua, niin nuo on vaan hidasteita. Ei pidä tehdä asioista hankalampia kuin ne on. Kannattaa alkaa säästää siihen kuntopyörään, mutta ratkaisevaa on se, että alat liikkua NYT, ei SIT KUN. Lähdet lenkille, aloitat kävellen tai sauvakävellen ja vaikka siirryt vähitellen hölkkään. Tiet alkaa olla jo aika hyvin sulat, sinne vaan! Laitat musaa soimaan (tai et, jos et pysty tai halua) ja tossua toisen eteen! Jo heti huomenna. Kotona voit tehdä jumppaa. Youtube on täynnä erilaisia jumppa- ja tanssivideoita. Kokeile ihan perinteistä kuntopiiriä tai vaikka zumbaa tai mitä vaan mistä tykkäät. Ja sitten ihan oma kuntopiiri, vatsalihasliikkeitä, punnerruksia, kyykkyjä, painonnostelua, venyttelyä. Ja jos teillä siellä kumminkin jotain kesäjumppaa siellä päin ppidetään (taisit mainita ainakin aerobicin) niin ilmoittaudu sinne. Sun kaveritkin varmasti harrastavat jotain liikuntaa, ota heihin yhteyttä ja kysy että missä ja mitä tekevät ja mene mukaan. Pääasia että aloitat jostain niin pian huomaat sen hyvän olon mikä liikkumisesta tulee!

[QUOTE="eden_";26008803]Vau, siinäpä oli melkoine liuta tekosyitä. Siis ihan tosissaan, en tahdo olla ilkeä, mutta ihan älytöntä selittelyä.Jos todella haluat liikkua, niin nuo on vaan hidasteita. Ei pidä tehdä asioista hankalampia kuin ne on. Kannattaa alkaa säästää siihen kuntopyörään, mutta ratkaisevaa on se, että alat liikkua NYT, ei SIT KUN. Lähdet lenkille, aloitat kävellen tai sauvakävellen ja vaikka siirryt vähitellen hölkkään. Tiet alkaa olla jo aika hyvin sulat, sinne vaan! Laitat musaa soimaan (tai et, jos et pysty tai halua) ja tossua toisen eteen! Jo heti huomenna. Kotona voit tehdä jumppaa. Youtube on täynnä erilaisia jumppa- ja tanssivideoita. Kokeile ihan perinteistä kuntopiiriä tai vaikka zumbaa tai mitä vaan mistä tykkäät. Ja sitten ihan oma kuntopiiri, vatsalihasliikkeitä, punnerruksia, kyykkyjä, painonnostelua, venyttelyä. Ja jos teillä siellä kumminkin jotain kesäjumppaa siellä päin ppidetään (taisit mainita ainakin aerobicin) niin ilmoittaudu sinne. Sun kaveritkin varmasti harrastavat jotain liikuntaa, ota heihin yhteyttä ja kysy että missä ja mitä tekevät ja mene mukaan. Pääasia että aloitat jostain niin pian huomaat sen hyvän olon mikä liikkumisesta tulee![/QUOTE]

tiedän että tekosyitähän nuo tavallaan on vaan. mutta ei yhtään innosta ajatus yksin lähteä sinne lenkille. tuttuja ei saa mukaan, koska asuvat kaikki kauempana, väh. 15km päässä.
ja meillä ei ne tiet täällä lapissa ole läheskään sulat, lunta tuiskuttaa kamalasti, pakkasta oli 1.4 -20 astetta jne eli kevät on vielä kaukana.

musiikista voisi kyllä olla apua, mutta aiemmin kun naapurissa asui tuttava (muuttanut nyt muualle) niin hänen kanssaan kävin lenkillä, ja helposti meni monta kilometriä kun oli juttuseuraa.

kotijumppa onnistuisi, mutta mitkä olis tehokkaita liikkeitä? jotain tanssia olen yrittänyt mutta en tiedä onko siitä niin ihmeemmin mitään hyötyä jos en tiedä mitkä liikkeet tehoais hyvin. mitään kesäjumppaa ei pidetä, talvisin on aerobic ja spinning, mutta ne ovat aina "kesälomalla" sitten jostain toukokuun alusta asti.

tuttuja olen yrittänyt saada mukaan sinne salille, mutta ei heillä huvita ajaa joillakin jopa 40km suuntaansa sellaisen takia.. :/

kai pienestäkin lenkistä olisi apua. sitä kotijumppaa voisin ottaa heti huomenna, mutta miten usein sitä sitten pitäisi? ja miten kauan kerralla? jos vaikka joka toinen päivä jotain sellaista ja yrittäisin nyt alkaa joka päivä käydä edes pienellä lenkillä, näin alkuun. olisi kivaa löytää liikunnasta jotain iloakin, ja nähdä tuloksia (toisinsanoen saada ne vanhat vaatteet mahtumaan päälle, paidat menee kyllä mutta esim talvitakki on jäänyt pieneksi ja monet farkut...)

tiedän että tekosyitähän nuo tavallaan on vaan. mutta ei yhtään innosta ajatus yksin lähteä sinne lenkille. tuttuja ei saa mukaan, koska asuvat kaikki kauempana, väh. 15km päässä.
ja meillä ei ne tiet täällä lapissa ole läheskään sulat, lunta tuiskuttaa kamalasti, pakkasta oli 1.4 -20 astetta jne eli kevät on vielä kaukana.

musiikista voisi kyllä olla apua, mutta aiemmin kun naapurissa asui tuttava (muuttanut nyt muualle) niin hänen kanssaan kävin lenkillä, ja helposti meni monta kilometriä kun oli juttuseuraa.

kotijumppa onnistuisi, mutta mitkä olis tehokkaita liikkeitä? jotain tanssia olen yrittänyt mutta en tiedä onko siitä niin ihmeemmin mitään hyötyä jos en tiedä mitkä liikkeet tehoais hyvin. mitään kesäjumppaa ei pidetä, talvisin on aerobic ja spinning, mutta ne ovat aina "kesälomalla" sitten jostain toukokuun alusta asti.

tuttuja olen yrittänyt saada mukaan sinne salille, mutta ei heillä huvita ajaa joillakin jopa 40km suuntaansa sellaisen takia.. :/

kai pienestäkin lenkistä olisi apua. sitä kotijumppaa voisin ottaa heti huomenna, mutta miten usein sitä sitten pitäisi? ja miten kauan kerralla? jos vaikka joka toinen päivä jotain sellaista ja yrittäisin nyt alkaa joka päivä käydä edes pienellä lenkillä, näin alkuun. olisi kivaa löytää liikunnasta jotain iloakin, ja nähdä tuloksia (toisinsanoen saada ne vanhat vaatteet mahtumaan päälle, paidat menee kyllä mutta esim talvitakki on jäänyt pieneksi ja monet farkut...)

Ziisus, kyllä tässä munkin mielestä nyt on pahemman kerran ongelma jossain ihan muualla kuin ympäristössä.

Lue nyt oikeasti viestisi: Jos sulla _oikeasti_ on innostusta, niin noista mikään ei estä yhtään mitään.

Ja äläs liiottele, mie olen Lapista kotoisin ja tiedän kyllä, ettei se kevät nyt sinne paria-kolmea viikkoa enempää myöhemmin tuu kuin tännekään. :D Sitä paitsi mitä sen on väliä, ettei tiet ole sulat? Ei se kävelyä tai juoksemista estä.

Netti on täynnä jumppaliikeohjeita: lisäät vaan ongelma-alueen googleen ja alat puuhailla. Et sä salia mihinkään tarvi: hommaa nyt aluksi vaikka jumppapallo ja -matto, lisäks painoja ja kuminauhoja, hyppynaru. Ei maksa juuri mitään ja noilla pääsee tosi pitkälle.

Ja korjaa tuo asenne! Ystävät voi ihan hyvin olla siellä puhelimen päässäkin, mutta mulle itselleni liikunta on ennen kaikkea ihana itsenäinen hetki luonnon parissa.

joo, asenteessa olisi parantamisen varaa. mutta inhottaa että kaikki pitäis tehdä yksin, niitä tuttujakin näkee niin harvoin muutenkin vaikka miten yritän ottaa yhteyttä, että nähdään silloin ja silloin. ikinä ei heillä muka ole aikaa, ja on niin "hankala tulla tänne varttitunnin automatkan päähän" mukamas. :/

mä en ole ikinä hirveästi innostunut kävelystä. nyt on alkaneet vähän lumet sulaa, mutta pyörällä ei voi ajaa muhkuraisella ja huonosti auratulla jäisellä tiellä. kävely kyllä onnistuu, mutta etananvauhtia, ja huonon tien takia meinaa koko ajan nilkat "lispata", jos on jollakin yliliikkuvuutta ollut niin tajuatte siis miten, eli nilkat "taittuu" kipeästi. tuota tapahtuu ainakin mulle liukkaalla tiellä vähän väliä ja se ei mitenkään sitä liikunnan iloa lisää. jos olis edes vähän sulaa, niin että näkyis asvalttia sen verran että olis hyvä kävellä niin paljon mieluummin lähtisin sinne lenkille. en vaan pidä talvesta yleensäkään.
lähtökohta nyt on se, että ei siellä teillä huvita kamalasti kävellä tai tosiaankaan juosta kun muutenkin lentelee takamukselleen.

enkä liioitellut tuosta talvikuvauksesta, täällä on kyllä vielä parinkympin pakkaset ja lunta tuiskutti tänäänkin niin paljon lyhyessä hetkessä että nilkkojen yli sai siellä lumessa kahlata. >:(

kai se pitää vaan yrittää jotain kotijumppaa kunnes on enempi kevät täälläkin..

-ostat tai etsit you tubesta jumppa ohjelmia,perjantaisin tulee televisiostakin tallennat sen ja teet sen viikon aikana vaikka kolmesti läpi,seuraavalla viikolla vaihtuu.
-hyötyliikuntaa esim. kävellen kauppaan ,tai pyörällä jos on kauempana.
-soitat kaverille kun lähdet lenkille,nappi korvaan vaan

Tuli vielä mieleen, että jos teiden huono kunto on este kävelylenkille, osta lumikengät.
On edullisemmat kuin kunnollinen kuntopyörä. Siellä on varmasti mettää, minne mennä
tarpomaan lumikengillä. Ja on tehokasta. Hommaa jumppakuminauha ja kato netistä ohjeita.
Sen avulla saa tehtyä hyvän lihaskuntotreenin kotona.

netistä löytyy myös zumbavideoita youtubesta tai sitten hankit sen dvd-levypakkauksen missä on monta zumbalevyä ja niissä myös opetetaan liikkeet. Eikä tuo zumbaaminen kummosia tiloja tarvi. Ja mitä tulee tuohon kuntopyörään sinuna ostaisin sen jos kerran tykkäät sellasella polkea silloin se tuskin jää nurkkaan pölyttymään....nyt unohdat kaikki tekosyyt liikunnan aloittamiselle tai huomaat pian että olet montakertaa isompi kuin nyt....

Yhteistyössä