Miten mä voisin meidän hoitajalle sanoa nätisti että vois vähän pitää kämppää kondiksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen viime viikolla jok ikinen päivä saanu siivota ensimmäisenä keittiön ja siivouttanu lapsilla lelut ku tuen kotiin...
Olen menny ihan sanattomaksi ku olen tullu sisälle ku lelut ja kengät tulee jo eteisessä vastaan. Mä tiedän että se ei ole kovinkaan helppoa neljän kans pitää taloa siistinä,mutta etes vähänku yrittäis... harmittaa.

Ja ku on joutunu muutamana päivänä laittaan ruuan.Keittään makaroonit ja paistaan nakit.Toisena päivänä lämmittään kalapuikot ja perunamuusin. Eli ei kovin iso töistä evästä. Mutta näinäpäivinä on ollu kaikkein suurin kaaos.Ihan niinku olis kosto että ku joutu ruuan laittaan...(kuuluu hoitajan tehdä se).Yleensä teen edellisellä kerralla niin paljon että saa vaan lämmittään.

Niin miten mä voisin vähän vihjata että vois välillä vähän kerätä leluja ettei ne ole pitkin taloa. Perjantaina sanoin lapsille että ennen ei tule karkkia enneku lelut on korissa. Täti vaan seiso tumput suorana eikä tehny elettäkään että olis menny lapsille kaveriksi.

Muuhun en osaa sanoa, mutta tuo kun käskit lasten siivota lelut..ei minusta tarkoitakkaan et hoitajan pitäis. Jos oisin hoitaja ehkä ottaisin vinkin ja siivottaisiin lasten kanssa yhdessä ennen kun tuut. Olis kai pitänyt puhua kun teitte työsopimuksen ja kartoititte tehtäviä.

Mä kulettaisin päiväkodissa jos vaan se olis matkanvarrella. Mutta tulee 40km ylimäärästä ajoa jos lähden veimään sinne. Jotan täytyy tyytyä tähän hoitajaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Muuhun en osaa sanoa, mutta tuo kun käskit lasten siivota lelut..ei minusta tarkoitakkaan et hoitajan pitäis. Jos oisin hoitaja ehkä ottaisin vinkin ja siivottaisiin lasten kanssa yhdessä ennen kun tuut. Olis kai pitänyt puhua kun teitte työsopimuksen ja kartoititte tehtäviä.

Kyllä kunnalisen hoitajan pitäis tietää tämä asia ilman että siittä erikseen sanon. Minulle sanottiin ihan jos silloin ku hain hoitopaikkaa että hoitajalle kuuluu lelujen keräys lasten kans.
Olen muutaman kerran ennenku käskeny kerätä lelut silloin ku hoitaja on vielä paikalla. Mutta ei ole hoksannu vihjettä. Minua harmittaa tulla kotiin ku talo on ku räjähtäny!

Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Jos olet palkannut lapsillesi hoitajan, hänen ei kuulu siivota. Jos olet palkannut hoitaja-siivoojan, hänen kuuluu siivota.

Hoitajan kuuluu siivota lasten kans päivän aikana levitetyt lelut paikoilleen. Ja keittiön syönnin jälkeen.
Mä en ymmärrä miten sillä muuten kuluu aika jos vaan istuu lastenhuoneessa ja lukee ja seuraa vaan ku lapse leikkii.
Jos itse olisin hoitaja ja työ päivä olis 4-8h niin vähän vaihteluksi vois vaikka luututa pöydän ;)

Onkos hoitajan kanssa alussa sovittu, että kotihommatkin kuuluu hänelle? Ja se, että siivoilee ja pitää paikat kondiksessa, näkyy myös palkassa?

Kyllähän toki sellainen yleinen järjestys ois hyvä kun luonnistus hoitajalta, mutta jos hän on itse lapseton ihminen eikä osaa hommia oikein organisoida, ei kenties neljän lapsen kanssa kykenekään täydelliseen suoritukseen... Pääasia kai että lasten kanssa homma hoituu ja heistä huolehtii, jos hänet LASTENHOITAJAKSI olette palkanneet? Eri sitten jos on yhdistetty lasten ja kodinhoitaja.

Riippuu tietysti kuinka isoa palkkaakin maksatte, mutta tyyliin 200 e/kuussa täysistä päivistä neljän lapsen kanssa on aika vähän, ja silloin ei kyllä täydellistä jälkeä joka suhteessa kannata odottaa. Eri sitten, jos kunnon palkkaa maksaa, niin että siitä oikeasti jää verojen jälkeen käteenkin jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Onkos hoitajan kanssa alussa sovittu, että kotihommatkin kuuluu hänelle? Ja se, että siivoilee ja pitää paikat kondiksessa, näkyy myös palkassa?

Kyllähän toki sellainen yleinen järjestys ois hyvä kun luonnistus hoitajalta, mutta jos hän on itse lapseton ihminen eikä osaa hommia oikein organisoida, ei kenties neljän lapsen kanssa kykenekään täydelliseen suoritukseen... Pääasia kai että lasten kanssa homma hoituu ja heistä huolehtii, jos hänet LASTENHOITAJAKSI olette palkanneet? Eri sitten jos on yhdistetty lasten ja kodinhoitaja.

Riippuu tietysti kuinka isoa palkkaakin maksatte, mutta tyyliin 200 e/kuussa täysistä päivistä neljän lapsen kanssa on aika vähän, ja silloin ei kyllä täydellistä jälkeä joka suhteessa kannata odottaa. Eri sitten, jos kunnon palkkaa maksaa, niin että siitä oikeasti jää verojen jälkeen käteenkin jotain...

Hoitaja on kunnallinen perhepäivähoitaja. Saa palkan kunnalta. Mä en täydellisyyttä edes kaipaa,mutta jos vaikka vähän edes keräis LASTEN kans niitä leluja.Tai organisois homman niin että lapset ne kerää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Hoitaja on kunnallinen perhepäivähoitaja. Saa palkan kunnalta. Mä en täydellisyyttä edes kaipaa,mutta jos vaikka vähän edes keräis LASTEN kans niitä leluja.Tai organisois homman niin että lapset ne kerää.

Ahaa, no sitten on hiukan eri. Nehän on kuitenkin täyspäiväseks tosiaan palkattu ja palkkakin vähän ismpi kuin muutama euro.... Ja käsittääkseni niiden pitäis kyllä ylläpitää ees hiukan yleistä järjestystä huushollissa, vaikkeivät siivoojia olekaan, mutta perusjutut siis.

Jos tekisit tehtävälistan tai siis sellaisen lapun, johon laitat vähän päivänkulkua. Jos lapset eivät ole ihan taaperoita (ymmärsin etteivät ole ) voi lapun osoittaa heille:

Maija ja Liisan tehtävät:
syötte aamupalan + korjaatte pöydän (voitte pyytää hoitajalta apua)
leikkimistä
lounas + astiat tiskiin
ulkoilua
päivällinen + astiat tiskiin
leikkimistä

Muistattehan korjata lelut leikin jälkeen!
Jotakin tuon tyylistä. Tietenkin voi suoraan hoitajallekin sanoa, että korjatkaa lelut myös, mutta tuollaista lappuakin voi halutessaan kokeilla.

Onko hoitaja sen luontoinen ihminen, että voisit hänen kanssaan asiasta keskustella? Itse kysyisin varmaan ystävällisesti, että voisiko katsoa, että lapset korjaavat lelut pois, ennenkuin tulet kotiin, ja voisiko keittiön laittaa siihen kuntoon, kun se aamulla lähtiessäsi oli... Vai luuletko hänen loukkaantuvan?

Meidän tyttö kun aikanaan oli päivähoitajalla, niin aina ihmettelin, kun siellä oli siistiä. Ei mitään "nuoltua" mutta tavarat oli paikoillaan ym. Hän sitten sanoi, että pakko on organisoida, sotkussa ei ole lastenkaan hyvä, ja lapset kerää leikkien päätteeksi lelut koriin-niin tekivät sitten päiväkodissakin.

Minusta taas tehtävälista ei kuulosta hyvälle kun kyseessä on ammatti-ihminen, ei lapsenvahti. Viritä kahdenkesken tai "päivähoitopomon" kanssa yhdessä keskustelu, mitä teidän perhe odottaa päivähoidolta. Eli odotatte samoja asioita kuin jos lapset olisivat päiväkodissakin: ulkoilua, pukemisen ja riisumisen harjoittelua, omien jälkien siivoamista, askartelua. Kuuluuko hoitajan tosiaan tehdä ruoka? Minusta kodin pitäisi olla hoitopäivän jälkeen samassa kunnossa kuin aamullakin ja hoitajalle kuulua samat hommat kuin päiväkodissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minusta taas tehtävälista ei kuulosta hyvälle kun kyseessä on ammatti-ihminen, ei lapsenvahti. Viritä kahdenkesken tai "päivähoitopomon" kanssa yhdessä keskustelu, mitä teidän perhe odottaa päivähoidolta. Eli odotatte samoja asioita kuin jos lapset olisivat päiväkodissakin: ulkoilua, pukemisen ja riisumisen harjoittelua, omien jälkien siivoamista, askartelua. Kuuluuko hoitajan tosiaan tehdä ruoka? Minusta kodin pitäisi olla hoitopäivän jälkeen samassa kunnossa kuin aamullakin ja hoitajalle kuulua samat hommat kuin päiväkodissakin.

Minulle sanottiin että hoitajan pitää pystyä tekemään ruoka. Että ei äidillä mene illat tai aamut siihen että laittaa ruokaa ja siivoaa hoitajan jälkiä. Että helponruuan hoitajan voi laittaa alusta asti itse. Eihän siinä ole mitään järkeä että keitän makaroonit valmiiksi hänelle.

Mä olen ollut hoitamassa kasosia vastasyntyneestä asti, perheessä lisäksi oli 2v. lapsi ja oma 2v. mukana välillä. Mulle kuului joskus ruoan laitto, kaikki siivoustyöt, pyykit, vauvojen kylvetykset ym. ym. Ja hyvin sain kaiken tehtyä. Lisäksi välillä leivoinkin siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Minulle sanottiin että hoitajan pitää pystyä tekemään ruoka. Että ei äidillä mene illat tai aamut siihen että laittaa ruokaa ja siivoaa hoitajan jälkiä. Että helponruuan hoitajan voi laittaa alusta asti itse. Eihän siinä ole mitään järkeä että keitän makaroonit valmiiksi hänelle.

Mä en ikinä kehtais olla hoitajana, jos vanhemmat joutuu tulla sotkuiseen kotiin työpäivän jälkeen. Olen niin kova hääräämään, että koti olis varmasti siisti ja ruoka odottamassa tai lapset ainakin syötetty ja keittiö siivottu ym vanhempien tullessa...

Pidä ns. kehityskeskustelu hoitajan kanssa ja kerro samalla mitä odotat häneltä. Kauanko hoitaja on teillä ollut meinaan mitä kauemmin on ollut sitä vaikeampi on varmaan saada muutamaan tapojaan. Jos ei auta ota yhteyttä hänen esimieheensä ja kerro ettet ole tyytyväinen hoitajan työpanokseen. ei ole mitenkään helpoa työskennellä toisen kotona kun kaikilla on omat tapansa.

En kehtaisi sanoa mitään hoitajalle.

Ei kukaan alkaisi tuohon työhön vapaaehtoisesti. työmäärä aivan valtava 4 lapsessa. Ja ruoanlaitto ei kuulu asiaan. Ja kyllä, hoidan itse omat lapseni ilmaiseksi (2 kappaletta) joten tiedän mitä se on.

Luulen,e ttä noihin töihin (kotiin hoitamaan lapsia) pakotetaan työkkäristä nuoret tytöt, no, tietävätpähän ainakin mitä se on, kun omaa perhettä perustavat.

Kyllä niillä vanhemmilla on helppoa, jotka tekevät monta lasta ja saavat aamulla lähteä vain yksin töihin, ja yhteiskunta kustantaa oman hoitajan lapsille. Se on nykyajan luksusta. Saa vain itse tehdä ja hoitaa vauvat ja lähteä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kehtaisi sanoa mitään hoitajalle.

Ei kukaan alkaisi tuohon työhön vapaaehtoisesti. työmäärä aivan valtava 4 lapsessa. Ja ruoanlaitto ei kuulu asiaan. Ja kyllä, hoidan itse omat lapseni ilmaiseksi (2 kappaletta) joten tiedän mitä se on.

Luulen,e ttä noihin töihin (kotiin hoitamaan lapsia) pakotetaan työkkäristä nuoret tytöt, no, tietävätpähän ainakin mitä se on, kun omaa perhettä perustavat.

Kyllä niillä vanhemmilla on helppoa, jotka tekevät monta lasta ja saavat aamulla lähteä vain yksin töihin, ja yhteiskunta kustantaa oman hoitajan lapsille. Se on nykyajan luksusta. Saa vain itse tehdä ja hoitaa vauvat ja lähteä töihin.

Maksa 2000 käteen, sekin on vähän tuosta työstä, passata vieraita lapsia (4 kappaletta!!!) toisten kotona.

Niin, ja monellako kotiäidillä on koti siisti, kun mies tulee töistä, jos lapsia yli 1?

Ikinä en tuohon työhön menisi, kun tiedän mitä lastenhoito on. Hoitaman toisten lapsia, eikä siitä edes makseta palkkaa.

Höh, musta on itsestäänselyys, että hoitaja siivoaa ne sotkut jotka syntyy sinä aikana kun hän on talossa. Eli jos mehulasi kaatuu niin ei odoteta, että äiti tulee illalla kotiin pesemään lattian. Sama juttu lelujen kanssa. Jos lapset levittää ne, niin hoitaja huolehtii, että ne on kerätty siihen mennessä kun äiti tulee. Samoin ruoanlaittosotkut kerätään.

Ite varmaan en sais sanottua suoraan vaan sanoisin vaikka jotain tyyliin että kun meillä on nyt iltaisin ja viikonloppuisin tullut ongelmia lasten lelujen siivouksesta niin toivoisit että hoitaja tästä lähtien katsoisi lasten perään että leikin jälkeen siivoavat ne lelut paikoilleen joilla ovat leikkineet ennen toisiin hommiin siirtymistä (ulos meno, ruokailu, päiväunet).

Yhteistyössä