Miten menee, vanhempainpäivärahasta ja veroista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
Pitääkö mun toimittaa nyt kelaan tuo uusi verokortti, vaikka siinä on veroprosentti alle 20, kun eikös kelassa ole aina se vähintään 20% mikä menee vanhempainpäivärahasta?

Hi!! E i tarvitse toimittaa, jos et halua korkeampaa veroprosenttia.. minusta tuo on ihan hassua, että pienistä tuloista menee noinkin paljon veroa )):
Soitin kelaan nimittäin juuri äsken..
Ihanaa äitiyslomaa ja kevättä...

Ei, vanhempainpäivärahasta ei mene välttämättä 20%, vaan vähemmän. Mä maksoin vanhempainpäivärahasta (alle kuukausi sitten) veroa 17%.

Pyydä verotoimistosta verokortti SOSIAALIETUUTTA VARTEN, jolloin prosenttisi saattaa hyvinkin olla alle sen 20%.

Nyt olen kotihoidontuella, josta veroprosentti on 17,5%...pallaveroprosentti mulla on 0%, kuten viimevuonnakin.

Eikös Kela saa tiedon ennakonpidätysprosentista automaattisesti eli ei tarvitse toimittaa verokorttia?

Olin itse ihan järkyttynyt, että etuudesta pitää maksaa noin paljon veroa.

[QUOTE="tyty";22875520]Eikös Kela saa tiedon ennakonpidätysprosentista automaattisesti eli ei tarvitse toimittaa verokorttia?

Olin itse ihan järkyttynyt, että etuudesta pitää maksaa noin paljon veroa.[/QUOTE]

Kyllä, saavat sen automaattisesti. Mutta jos ei halua maksaa sitä 20%, niin sitten pitää nostaa oma peppu penkistä, tai edes luuri korvaan ja soittaa verovirastoon, josta laittavat kelalle uuden prosentin. Sosiaalisetuutta verten tehdyllä kortilla mun prosentit ainakin on aina laskeneet.

Minä olin alkuun laiska enkä toimittanut verokorttia Kelaan. Sitten syksyllä tajusin, että olen varmaan maksanut ihan liikaa. Soitin verovirastoon jossa laskivat minulle uuden verokortin nimenomaan sosiaalietuutta varten. Veroprosentiksi tuli 5% (syys-joulukuuksi)

Olen aikasemmin mennyt sillä 20%:lla kun en ole tajunnut hakea mitään muutosverokorttia sosiaalietuutta varten ja sen takia olen saanut kivat summat veronpalautuksia. Nyt kun jään ensi kuussa uudelleen äitiyslomalle jonka jälkeen vanhempainlomalle niin eilen tuli päätökset joissa luki et voi myös toimittaa muutosverokortin sosiaalietuutta varten jolloin se prosentti on pienempi. Sen pystyy tilamaan tuolta: http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1

Yhteistyössä