Miten mielestäsi osuudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Henkilöt A ja B ostavat yhdessä lahjan A:n ehdotuksesta. A sanoo sijoittavansa lahjaan maksimissaan 20 euroa ja kysyy B:n osuutta. B sanoo että 30 euroa.

A hoitaa lahjan hankinnan ja hinnaksi tulee 42 euroa.

B ilmoittaa, että hän maksaa sitten puolet siitä.

Onko mielestäsi kohtuullista, että molemmat maksaa 21e. Juhliin meni A:n perheestä vain tämä henkilö itse. B:n perheestä meni hänen itsensä lisäksi kolme teini-ikäistä.

Mielestäni A maksaa 15e ja B 27e. Vähintäänkin kohtuullista olisi että B maksaa 22e ja A 20e.

Minusta lahjan hankkija maksaa sen mitä lupasikin ja se toinen maksaa sitten ylimenevän, kunhan pysytään annetussa budjetissa. Osallistujien määrällä ei ole väliä ellei siitä sovittu etukäteen,

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Minusta lahjan hankkija maksaa sen mitä lupasikin ja se toinen maksaa sitten ylimenevän, kunhan pysytään annetussa budjetissa. Osallistujien määrällä ei ole väliä ellei siitä sovittu etukäteen,

Siis miksi juuri lahjan hankkija maksaa sen mitä lupasikin? Lupasihan tuo toinenkin ja ellei lahjan hankkija olisi onnistunut selviämään halvemmalla ja ehdottanut tätä niin tämä henkilö B olisi laittanut rahaa 30 tai 40e. Siis suoraan rahaa lahjansaajalle.

Lisään vielä, että asetelma muutenkin se, että tämän henkilö B:n on oletettavaa antaa arvokkaampi lahja kuin henkilö A:n. Tästä syystä A ilmoitti että osallistuu maksimissaan 20 eurolla lahjaan.

Mikä ihmeen ongelma tästäkin on saatu aikaiseksi? Miksei molemmat voi maksaa puolta? Tuleeko korttiin sitten sen nimi isolla joka maksoi enemmän ja sen nimi pienellä joka maksoi vähemmän, miettikääpä sitä seuraavaks!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis miksi juuri lahjan hankkija maksaa sen mitä lupasikin? Lupasihan tuo toinenkin ja ellei lahjan hankkija olisi onnistunut selviämään halvemmalla ja ehdottanut tätä niin tämä henkilö B olisi laittanut rahaa 30 tai 40e. Siis suoraan rahaa lahjansaajalle.

Koska minusta minimi on se että kumpikin maksaa samanverran eli 20 euroa, ja kun kerran meni enemmän, niin sitten se jää sen kontolle joka lupasi maksaa enemmän. Vaikka kuvittelisin itse olevani kumpi tahansa niin tuo olisi mielestäni reilu ratkaisu, ellei muusta sovittu jo etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vara:
a maksaa 20 ja b maksaa loput. jos olis jäänyt alle 40 euroon, niin sitten puoliksi. näin sis mun mielestä.

Niin minustakin, että jos alle 40e niin sit puoliks ois ok.

Mutta minusta olisi ihan jopa kohtuullista se että B maksaisi jopa tuon 27e ja A 15e koska hänellä oli lahjaan osallistuvia enemmän.

Siis kysymyksen tarkoitus on se, että yleensähän lahja annetaan kaikilta osallistujilta.

Mä en koskaan laske lapsia mukaan noihin määriin, vaan pelkästään aikuiset, tai perhekunnat kokonaisuutena.

En minäkään laske lapsia jos ne on oikeesti lapsia, mutta nämäkin kolme teiniä jo paljon minua suurempia. Että ihan aikuisiksi luokitellaan esim. ruokaa laskettaessa.

Siis kysymyksen tarkoitus on se, että yleensähän lahja annetaan kaikilta osallistujilta.

Mä en koskaan laske lapsia mukaan noihin määriin, vaan pelkästään aikuiset, tai perhekunnat kokonaisuutena.

En minäkään laske lapsia jos ne on oikeesti lapsia, mutta nämäkin kolme teiniä jo paljon minua suurempia. Että ihan aikuisiksi luokitellaan esim. ruokaa laskettaessa.

Silti ne on lapsia ennenkuin ne muuttaa pois kotoa, ei ne kuitenkaan omasta pussistaan siihen lahjaan tiettävästi osallistu. Meillä mm. mutsi asuu yksin ja se osallistuu kimppalahjoihin samalla rahamäärällä kuin me muutkin, joilla on lapsia yhdestä kolmeen. Eikä ketään itketä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä sanoisin että puoliksi, ei väliä sillä kuinka moni osallistuu. Taidat olla A ja vähän kismittää?

Mietin samaa...olisko kannattanut sopia etukäteen nettä molemmat laittaa saman summan? Ja mitäs menit ostamaan niin kalliin lahjan, kikkelis kokkelis....

Mä olen sitä mieltä, että tuollaisten parinkympin lahjojen kanssa ei kannata alkaa pelaamaan. Jokainen perhe/ henkilö ostaa omansa.
Tietää mitä maksaa. Tietää mitä ostaa. Ei jää kenellekkään nokan koputtamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Hot tamalee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä sanoisin että puoliksi, ei väliä sillä kuinka moni osallistuu. Taidat olla A ja vähän kismittää?

Mietin samaa...olisko kannattanut sopia etukäteen nettä molemmat laittaa saman summan? Ja mitäs menit ostamaan niin kalliin lahjan, kikkelis kokkelis....

Siis henkilä A sanonut osallistuvansa maksimissaan 20 eurolla ja kysynyt, että paljonko B sijoittaa ja tämä sanoo laittavansa 30e. Eli silloin A saa ostaa yhteensä 50e lahjan ja on tällöin säästänyt B:n rahoja kun ei ole käyttänyt koko hänen osuuttaan. Ei ollut siis tarkoituskaan se, että summa laitetaan puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja APUA:
Tottakai lahjat maksetaan puoliksi, vaikka toinen sanoisi ensin, että voi sijoittaa lahjaa jopa 30 e... Halooo......

AI täh? Siis jos lahja ois maksanut tasan 50e niin silloin summat ois ne mitkä ilmotettiin ja muuten laitetaan puoliksi? EI kyllä puhe oli niin, että toinen maksaa maksimissaan 20e ja toinen lupasi 30e lahjaan ja sen mukaan se hankittiin.

Yhteistyössä