Miten muiden päiväkodit ovat auki joulun aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ottaa päähän tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ottaa päähän tämäkin

Vieras
Miten teillä muilla on päiväkodit auki joulun aikaan?

Meillä Espoossa tuli kiero kysely, jossa annettiin ymmärtää, että oma päiväkoti on kiinni 22.-23.12. ja 29.-31.12. ja 2.1. ja kyseltiin varahoidon tarvetta. Mutta kyse olikin kuulemma siitä, pitäisikö oma päiväkoti pitää tuolloin auki vai ei eli lomake oli todella harhaanjohtava ja henkilökunnaltakin sai kahtaa eri tietoa.

No, kysely ilmeisesti "väärin ymmärrettyinä" kaikki me vanhemmat olemme venkslailleet hoitopaikkoja lapsille ties mistä, kun emme halunneet laittaa lapsia varahoitoon. Olipa kiva homma järjestää hoitopaikkoja kuudeksi päiväksi, kun ei voida olla töistä pois. Ja hoitomaksu menee tietenkin kaikilta päiviltä, vaikkei varahoitoon viekään...

Mitä ne siellä päivhoidossa oikein kuvittelevat, että jokaisella on mahdollisuus ottaa useita viikkoja vuodessa töistä vapaaksi kesälomien lisäksi?

Pyhäpäivät ovat ainakin kiinni, muusta ei ole vielä tietoa. Tekivät kyselyn tarpeesta 22.12 - 5.1 välillä ja sen mukaan päättävät mitkä paikat pidetään auki.

Meidän päiväkoti on ainoana auki koko alueella, eli emme vie lapsia hoitoon joulunaikaan lainkaakn kun siellä on neljästä päiväkodista lapsia ja hoitajia, onneksi isovanhemmat hoitavat.

Meillä päiväkoti on auki normaalit arkipäivät normaalista koko joulun ajan. Päiväkoti on tämän alueen varahoitopaikka. Tosin voi olla ettei toimi ihan kaikilla osastoilla, vaan yhdellä tai kahdella, riippuen lasten määrästä. Meillä lapset on 2 viikkoa lomalla. Mies pitää loput pekkaset ois ja mä aloitan talviloman uuden vuoden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyhäpäivät ovat ainakin kiinni, muusta ei ole vielä tietoa. Tekivät kyselyn tarpeesta 22.12 - 5.1 välillä ja sen mukaan päättävät mitkä paikat pidetään auki.

Eli teille ei ole vielä tullut tietoa? Meillä vaadittiin jo vahvistamaan varapaikatkin viime viikolla. MInusta aika aikaisin.

Te, jotka ette vie lapsia varahoitoon vaan hoidatte itse jollain keinolla, onko teistä oikein että menee täysi hoitomaksu, jos kuitenkin viikon verran arkipäiviä on päiväkoti kiinni?
Tiedän, ettei vanhempien maksu kata kustannuksia, mutta noin periaattessa täysi maksu on minusta hieman väärin, jos palveluitakaan ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Te, jotka ette vie lapsia varahoitoon vaan hoidatte itse jollain keinolla, onko teistä oikein että menee täysi hoitomaksu, jos kuitenkin viikon verran arkipäiviä on päiväkoti kiinni?
Tiedän, ettei vanhempien maksu kata kustannuksia, mutta noin periaattessa täysi maksu on minusta hieman väärin, jos palveluitakaan ei ole.

Meillä saa nyt toista kertaa hyvityksen maksuissa, syyslomalla oli ensimmäinen kerta. Mun mielestä tää on ehdottomasti parempi näin, eli samaa mieltä sun kanssa.

Ai nin, pk ei ole auki, joku muu päivystää..

tottakai saa periä täyden maksun. lapselle on olemassa hoitopaikka noiksi päiviksi kun päiväkoti on kiinni, se vain on jossain muualla. oma valinta sitten käyttääkö varahoitoa vai ei. mutta kyllä maksu menee ja se on ihan oikein.

sitä se on vali vali, ja tiiätkö vaikka se teidän päiväkoti oliskin auki, niin välttämättä ei ole kuin yksi tuttu hoitaja hoitatamassa teidän lastanne, ja sekin voi tulla vaikka heti aamuvuoroon ja päästä jo yhdeltä tai vastaavasti tulee töihin ruualle ja on iltaan, että vali vali vali

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tottakai saa periä täyden maksun. lapselle on olemassa hoitopaikka noiksi päiviksi kun päiväkoti on kiinni, se vain on jossain muualla. oma valinta sitten käyttääkö varahoitoa vai ei. mutta kyllä maksu menee ja se on ihan oikein.

täysin samaa mieltä olen
Ja ne jotka pitää ihan lomaa, eli lapsi on OMIEN vanhempien kanssa lomalla, niin hekin maksavat siitä hoito ajasta, olisihan se toki tyhmää jos vanhempi itse olisi vain kotona lomalla ja veisi lapsensa hoitoon koska siitä kuitenkin joutuu maksamaan

Alkuperäinen kirjoittaja vali vali vali:
sitä se on vali vali, ja tiiätkö vaikka se teidän päiväkoti oliskin auki, niin välttämättä ei ole kuin yksi tuttu hoitaja hoitatamassa teidän lastanne, ja sekin voi tulla vaikka heti aamuvuoroon ja päästä jo yhdeltä tai vastaavasti tulee töihin ruualle ja on iltaan, että vali vali vali

Mitä? Onko päiväkotien tädeilläkin lomaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Et oo tosissas:
Alkuperäinen kirjoittaja vali vali vali:

Mitä? Onko päiväkotien tädeilläkin lomaa?

ei kun nehän asuu siellä päiväkodissa.

Meille myös tuli tuo samainen kysely, kun espoolaisia ollaan. Siinä paperissa kyllä selvästi kysyttiin hoidon tarvetta jouluaikaan. Meillä pojat eri hoitopaikoissa. Lapset lomailevat joulun välipäivät, kun vähillä lomapäivillä saa pitkän loman, tekee hyvää minullekin. Hoidossa ovat 22. - 23. päivä. Eilen sitten ilmoitettiin eskarin olevan auki nuo päivät, ja välipäivänä varahoitopaikan olevan toisen pojan päiväkoti.

Enemmän mua rassaa tuleva kesä. Omat päiväkodit kiinni heinäkuun, jossain on varahoitopaikka, ja se voi olla kaukanakin, kun on kyse ruotsinkielisistä päiväkodeista. Lisäksi eskari-ikäisen hoitopaikkaoikeus päättyy heinäkuun loppuun, joten lomaa on pakko pitää elokuussa, ja lapset pakko laittaa varahoitoon, ja kuskata niitä todellakin pitkiä matkoja hoitoon. Mies on aloittanut työt syksyllä, joten silläkään ei ole juuri mitään lomaa, että voisi vuorotella. No jotenkin tästä selvitään.

Meidän kunnassa kaikki ryhmäperhepäivähoitopaikat auki joista yksi auki ympäri vuorokauden,myös jouluna.Kaikki päiväkodit kiinni ja hoitolasten tarve keskitetään noihin kolmeen auki olevaan paikkaan.Kysely kans ollut että mikä hoitotarve on,ilmeisesti just ton takia että tietävt kuin jakaa paikat.Mulla koko jouluviikko lomaa ja näin ollen tietty pojallakin :)

en lukenut koko ketjua...
Minä olen vuosia ollut päiväkodissa töissä ja nämä kierot kysymykset johtuvat ihan siitä, että suuri osa vanhemmista ilmoittaa hoidontarpeesta esim välipäivinä, jos oma talo on auki.
Tilanne siitten välipäivinä on se, että talossa on 5 hoitajaa ja keittiöihminen ja 3 lasta paikalla, kun ilmoitettuja alunperin oli 25!!!!!
Kyselemällä etukäteen vanhemmilta saadaan selville oikea tarve! Ja meillä ainakin päätös tehdään sen mukaan missä talossa on eniten tarvitsijoita paikalla, niin se talo on sitten auki!

Meillä ymmärtääkseni oman talon kiinni ollessa ja vanhempien hoitaessa lapset itse päivät hyvitetään. Varahoidosta tietenkin joutuu maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu harmaana:
Minä olen vuosia ollut päiväkodissa töissä ja nämä kierot kysymykset johtuvat ihan siitä, että suuri osa vanhemmista ilmoittaa hoidontarpeesta esim välipäivinä, jos oma talo on auki.
Tilanne siitten välipäivinä on se, että talossa on 5 hoitajaa ja keittiöihminen ja 3 lasta paikalla, kun ilmoitettuja alunperin oli 25!!!!!
Kyselemällä etukäteen vanhemmilta saadaan selville oikea tarve! Ja meillä ainakin päätös tehdään sen mukaan missä talossa on eniten tarvitsijoita paikalla, niin se talo on sitten auki!

Niitä kieroja kysymyksiä tehdään vain aivan liian aikaisin, esim. huhtikuun alussa kysytään jo kesää, kun työnantaja ei ole vielä antanut lomia, meidänkin kun pitää huolehtia siitä, että joku on paikalla koko ajan. Niimpä olemme useana vuonna ilmoittaneet lasten tarvitsevan hoitopaikan, ja sitten peruneet jo varmistuneen varahoidon, jos lomat ovatkin järjestyneet. Espoossa ainakin varahoitopäiväkoti kesäisin vaihtelee, sillä kiinni olevissa päiväkodeissa tehdään huoltotoimenpiteitä + suursiivousta silloin kun ne ovat kiinni, ja tämän vuoksi avoinna oleva päiväkoti vahtelee.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu harmaana:

Niitä kieroja kysymyksiä tehdään vain aivan liian aikaisin, esim. huhtikuun alussa kysytään jo kesää, kun työnantaja ei ole vielä antanut lomia, meidänkin kun pitää huolehtia siitä, että joku on paikalla koko ajan. Niimpä olemme useana vuonna ilmoittaneet lasten tarvitsevan hoitopaikan, ja sitten peruneet jo varmistuneen varahoidon, jos lomat ovatkin järjestyneet. Espoossa ainakin varahoitopäiväkoti kesäisin vaihtelee, sillä kiinni olevissa päiväkodeissa tehdään huoltotoimenpiteitä + suursiivousta silloin kun ne ovat kiinni, ja tämän vuoksi avoinna oleva päiväkoti vahtelee.

Me emme vieläkään päivähoidossa henkilökuntana tiedä onko meillä lomaa, kun kaikki talot ei ole ilmoittaneet, enkä ole voinut järjestää omalle henkilökunnalleni lomapäiviä. Olemme keskuskeittiö!!!!! Ei ole aikaista ainakaan meidän näkökulmasta. Kesä on ihan sama tilanne meidän päässä.

Meillä pk kiinni 24.12. -6.1. Päivystävään pk:iin voi viedä. 22. ja 23. päivistä oli kysely, että kuinka moni tarvitsee tuolloin hoitopaikan. Ei kaikilla hoitajillakaan ole ylimääräistä lomaa, eli meidän tarhassa on sitten lapsille todella yksilöllistä hoitoa: taitaa olla paikalla sama määrä hoitajia kuin lapsiakin tuossa aattoa edeltävällä ajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Just wondering:
Miksei varahoitoon? Mikä siinä niin ihmeellistä.

Siellä voisi olla vaikka omat täditkin. Ei niilläkään kaikilla lomia ihan hirveästi ole.

No en nyt ihan ole valmis laittamaan 3-vuotiasta täysin vieraiden hoitajien ja lasten keskelle vieraaseen paikkaan pariksi päiväksi. Ei ole omia hoitajia siellä paikalla, se on varmistettu. Sinulla ei taida olla itsellä pieniä lapsia?

Yhteistyössä