Miten muut teette? Päivähoito+iltaruoka+iltapala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiirettömän kotihoidon puolesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiirettömän kotihoidon puolesta

Vieras
Meillä tuli tilanne että jouduin pakosta laittamaan lapset päiväkotiin ja mies joutuu viemään aamulla ja hakemaan illalla. Kotonaoloaika jää tosi lyhyeksi. Miten muut olette tehneet tai tekisitte vastaavassa tilanteessa.

Aamulla lapsilla herätys 5.50 päiväkotiin lähtö 6.30. Aamulla ennen lähtöä syövät leivän tms.pientä... aamupala kun on vasta 8.

Illalla mies hakee 16.50 ja kotona ovat 17.20 paikkeilla. Ruoan olen tehnyt valmiiksi kun tulevat, joten suoraan siis ruokapöytään.

Nukkumaan lapset käyvät nuorempi vähän 19 jälkeen ja vanhempi viimeistään 20. Iltapalan joudun siis antamaan jo 19 aikoihin... vanhempi syö vähän myöhemmin tai välillä samaan aikaan.

Hirvittää vaan tämä tilanne, että onko muillakin illat samanlaisia? Pelkkää syömistä syömisen perään. Eihän lapset ehdi vanhempien kanssa viettämään aikaa ollenkaan. Ei kiva.

Tämä kokemus vahvistaa todellakin sitä käsitystäni että kotihoito kyllä voittaa päiväkotiarjen... vaikkakin lapsilla sielä menee hyvin, mutta oma aika lasten kanssa on niiiiiiin pieni. =/

Hui...no meillä ei ole tuollaista. Itse teen töitä 30h/vko, miehellä liukuva työaika. Yleensä viedään klo 8-9 ja haetaan klo 15. Aika lyhyeltä tuntuu päivät jos kotona ovat vasta puoli kuudelta. En ihmettele jos arki tuntuu rankalta.

Lapset menee hoitoon klo 7.45 ja haetaan yleensä n.16.15, kotona ollaan 16.20, syödään heti, sitten lapset katsoo lastenohjelmia 17-18, sitten 18.30 iltapalalle, ja 19.15 nukkumaan. Aamulla heräävät 5.30-6 välillä, eli siinä ehtiivät myös jotain touhuta.

Alkuperäinen kirjoittaja kiirettömän kotihoidon puolesta:
Meillä tuli tilanne että jouduin pakosta laittamaan lapset päiväkotiin ja mies joutuu viemään aamulla ja hakemaan illalla. Kotonaoloaika jää tosi lyhyeksi. Miten muut olette tehneet tai tekisitte vastaavassa tilanteessa.

Aamulla lapsilla herätys 5.50 päiväkotiin lähtö 6.30. Aamulla ennen lähtöä syövät leivän tms.pientä... aamupala kun on vasta 8.

Illalla mies hakee 16.50 ja kotona ovat 17.20 paikkeilla. Ruoan olen tehnyt valmiiksi kun tulevat, joten suoraan siis ruokapöytään.

Nukkumaan lapset käyvät nuorempi vähän 19 jälkeen ja vanhempi viimeistään 20. Iltapalan joudun siis antamaan jo 19 aikoihin... vanhempi syö vähän myöhemmin tai välillä samaan aikaan.

Hirvittää vaan tämä tilanne, että onko muillakin illat samanlaisia? Pelkkää syömistä syömisen perään. Eihän lapset ehdi vanhempien kanssa viettämään aikaa ollenkaan. Ei kiva.

Tämä kokemus vahvistaa todellakin sitä käsitystäni että kotihoito kyllä voittaa päiväkotiarjen... vaikkakin lapsilla sielä menee hyvin, mutta oma aika lasten kanssa on niiiiiiin pieni. =/

No kaikkihan ei kuitenkaan pidä lapsiaan noin pitkää päivää hoidossa.

Juu päivät on kyllä tosi pitkiä, ihan erilailla kuin meillä... Eli meillä siis niin, että jos oon aamuvuorossa, niin mies vie klo 9 ja mä haen kolmen jälkeen kun pääsen töistä, jos mä iltavuorossa niin vien klo 10 ja mies hakee klo 16-17.

Aamuvuoroissa ollessani alan heti kotiin tultuamme valmistella päivällistä, ja syödään klo 16-16.30. Iltavuoroissa ollessani olen yleensä tehnyt ruuan valmiiksi. Ja iltapala syödään klo 19-19.30

Jos mahdollista niin suosittelen osa-aikatyötä kaikille, palkka ei tietenkään päätä huimaa, mutta helpottaa arkea huomattavasti. Meillä 2 koululaista ja 1 päiväkodissa. Ihmettelen miten ap jaksaa noin rankkaa arkea..eihän tuossa jää perheen yhteistä aikaa lainkaan.

Rahallisesti hoitajan palkkaaminen kotiin on mahdotonta meidän tilanteessamme. Ellemme ottaisi lisälainaa siihen. Päivähoitomaksutkin ovat jo tässä budjetissa paljon. Itsellä paljon sairaalalaskuja jotka vain kasvaa koko ajan... maksukattokin on jo täyttynyt. Mutta onneksi tilanne on päällä enään vähän aikaa... olen siis raskaana ja vuodelevossa/sairaalassa vähän väliä. Paljon asioita joita on vaikea yhdistellä. Masuvauvan synnyttyä otan pienemmän heti pois päiväkodista ja isompi saa jatkaa pari-kolme päivää viikko, joko osapäiväisenä tai kokopäiväisenä, mutta silloin haen kyllä ajoissa... päiväkotia kun en viitsisi lähteä vaihtamaan ja päiväkodin johtaja sanoi että puolipäivähoitopaikka on mahdollinen mutta ei tietoa mistäpäin sen saisi...

Meillä mä vien aamulla pojan päiväkotiin ja illalla haen. Aamulla syödään pieni aamupala ja lähdetään 8.30 aikaan kotoa, päiväkotimatka kestää joskus jopa 1,5 tuntia riippuen pojan jaksamisesta. Eli kävellään bussipysäkille n. 15min ja sitten kahdella bussilla päiväkotiin. Töistä pääsen vasta 17.00, joten päiväkodin pihalla olen hakemassa poikaa klo 17.30 ja 17.50 lähtee bussi kotiin, kotona ollaan joskus 18.30-19 aikoihin riippuen miten toiseen bussiin keretään. Poika syönyt viimeisen aterian päiväkodissa klo14 aikoihin pienen,pienen välipalan...Bussissa sitten pidetään pieni eväiden syönti hetki. Kiire kotiin syömään ja melkeinpä kun on syöty pitää mennä nukkumaan ja aamulla samaa ruljanssi uudestaan. Päiväkoteja olisi kyllä lähempääkin, mutta ei kuulemma mahdu. Että näin. Illat jää siis TODELLA lyhyeksi. Mielellään jäisin kotiin jos olisi vaan mahdollista.

Kieltämättä päivät on järkyttävän pitkiä. Illat meillä menee niin että kotiutuvat lapset miehen kanssa 4 aikaan. Silloin vaan leipää tai jotain vastaavaa. Minä kotiudun 6jälkeen ja
syömme 18-19 aikaan. Kieltämättä jos päivällinen menee myöhään saattaa joskus jäädä ns. iltapala väliin...käytetään maalaisjärkeä ja kyllä 3 ja 6v jo osaa sanoa jos on nälkä tai ei. Meillä lapsilla 7h päivä päiväkodissa ja juuri sopivan pitkä.

itse kokeilin osa-aikatyötä välillä. Sain käteen saman rahan kuin kokoaikaisena. (Verot laski ja tein enemmän viikonloppuja).

Onko tuo teidän tilanne työstäsi johtuva ja siis lopullinen vai miten? Olet kuitenkin kotona kun tulevat hoidosta..

No ei ole ihme, jos nykyajan tenavista tulee, mitä tulee!!!! Olen seurannut läheltä perhepäivähoitajan hommaa ja aivan sydämestä ottaa kattoa niitä 1,5 vuotiaita, jotka tuodaan puoli 7 ja haetaan n. 18...siellä ne nuokkuu pihalla valmiina kaatumaan nukkumaan jo 10 jälkeen...mitä ihmettä niitä tenavia pitää hommata, jos ei ole rahaa hoitaa tilannetta toisin...että onko niitä järkeä siihen hommata, jos niihin ei kerkee tutustua..jos raha on tärkeää niin hommaa tenavat sitte, kun siihen on varaa vähän panostaa tai sitte ottaa sen asenteen niinku iteki, että sen aikaa on rahaton, kun tenavat on pieniä. Olisko sen Mikkoskan ärähtelyssä sitte kuitenki vähä jotaki aihettaki????

meillä siten et mä olen sekalaisesti iltoja ja aamuja ja mies 8-16. pojan vien minä aamupalalle sinne. heräämme n 7 aikaan.
ja teen ruuan illaksi miehelle ja pojalle ja he syövät n 17-17.30 aikaan.iltapala on n 19.30-20 aikaan jonka jälkeen iltapesut ja nukkumaan.
ja mua nyppii et joskus en näe kuin aamuisin poikaa ja viikonloppuisin koko perhe ollaan yhdessä.

itellä sama.., molempien työaika perus 8-9h joka on pakko tehdä näissä hommissa..eli lähtö 7 ja takas 16-17..eipä siinä lasten kanssa olla kun ruokailut ja vähän jotain siivoan illalla. pakko tehdä.eipä se valtio anna työkkärin listoila olla kun töitä on tarjolla. ja osapäivätyötä ei saa. ja jos saisi niin palkka olisi yhtä huono kun kotiäidillä.

mutta kotiäitinä en edes alkaisi..6 vuotta on niin pitkä aika,hyvin harva olisi itseni lisäksi 6v hellan ja mopin välissä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Rahallisesti hoitajan palkkaaminen kotiin on mahdotonta meidän tilanteessamme. Ellemme ottaisi lisälainaa siihen. Päivähoitomaksutkin ovat jo tässä budjetissa paljon. Itsellä paljon sairaalalaskuja jotka vain kasvaa koko ajan... maksukattokin on jo täyttynyt. Mutta onneksi tilanne on päällä enään vähän aikaa... olen siis raskaana ja vuodelevossa/sairaalassa vähän väliä. Paljon asioita joita on vaikea yhdistellä. Masuvauvan synnyttyä otan pienemmän heti pois päiväkodista ja isompi saa jatkaa pari-kolme päivää viikko, joko osapäiväisenä tai kokopäiväisenä, mutta silloin haen kyllä ajoissa... päiväkotia kun en viitsisi lähteä vaihtamaan ja päiväkodin johtaja sanoi että puolipäivähoitopaikka on mahdollinen mutta ei tietoa mistäpäin sen saisi...

Kotiin palkattu hoitaja jos tekee muutakin (nimellisesti) on kotitalousvähennykseen oikeuttavaa. Siihen saat myös yksityisenhoidon tukea, toisin kuin nyt et saa kotihoidontukea kun lapset ovat hoidossa. Selvitä ensin nuo vaihtoehdot ihan oikeasti.

Ja älä suunnittele liikoja synnytyksen jälkeistä aikaa, voi olla että tarvitset lapsillesi hoitopaikan ihan niinkun nytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
itellä sama.., molempien työaika perus 8-9h joka on pakko tehdä näissä hommissa..eli lähtö 7 ja takas 16-17..eipä siinä lasten kanssa olla kun ruokailut ja vähän jotain siivoan illalla. pakko tehdä.eipä se valtio anna työkkärin listoila olla kun töitä on tarjolla. ja osapäivätyötä ei saa. ja jos saisi niin palkka olisi yhtä huono kun kotiäidillä.

mutta kotiäitinä en edes alkaisi..6 vuotta on niin pitkä aika,hyvin harva olisi itseni lisäksi 6v hellan ja mopin välissä :D

Ei mulla ainakaan. Mulla 1300e/netto, teen siis 30/vko.

Yksi ruoka enää illalla, ei se iltapala ole pakollinen, kun noin aikaisin käyvät nukkumaan. Tai korkeintaan joku jugurtti tai hedelmä, ei siinä laittamisessa mene aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruutti:
No ei ole ihme, jos nykyajan tenavista tulee, mitä tulee!!!! Olen seurannut läheltä perhepäivähoitajan hommaa ja aivan sydämestä ottaa kattoa niitä 1,5 vuotiaita, jotka tuodaan puoli 7 ja haetaan n. 18...siellä ne nuokkuu pihalla valmiina kaatumaan nukkumaan jo 10 jälkeen...mitä ihmettä niitä tenavia pitää hommata, jos ei ole rahaa hoitaa tilannetta toisin...että onko niitä järkeä siihen hommata, jos niihin ei kerkee tutustua..jos raha on tärkeää niin hommaa tenavat sitte, kun siihen on varaa vähän panostaa tai sitte ottaa sen asenteen niinku iteki, että sen aikaa on rahaton, kun tenavat on pieniä. Olisko sen Mikkoskan ärähtelyssä sitte kuitenki vähä jotaki aihettaki????

Joo olen kerran katsonut Mikkosten elämää ja totesin, että TOSI yksin ne lapset oli. Rouva tekee taloustöitä, silittelee nenäliinoja ja isäntä kirjoittaa yläkerrassa. Eli MITÄ KASVATUSTA se on? Ei ne vanhemmat ainakaan ole oikeasti läsnä lapsilleen.:(

Alkuperäinen kirjoittaja Riittää:
Yksi ruoka enää illalla, ei se iltapala ole pakollinen, kun noin aikaisin käyvät nukkumaan. Tai korkeintaan joku jugurtti tai hedelmä, ei siinä laittamisessa mene aikaa.

Jos noin myöhään ovat hoidossa ja välipala siellä viimeinen, niin mies ottaa banaania ja pillimehut tai juotavat jugurtit tms mukaan ja syövät ne matkalla. Voitte syödä ruuan vähän myöhemmin, eikä iltapalaa tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:

Ei mulla ainakaan. Mulla 1300e/netto, teen siis 30/vko.

samoin mäkin sain noin käteen suurinpiirtein vrt kokopäivätyöhön. Eli ei mun palkalla huonosti.

toisaalta..ei meillä kotihoitokaan ole kiireetöntä, kaikki aika menee ruuan laittoon ja lasten sotkujen korjaukseen..ehkä sellainen jolla vähemmän lapsia saakiin kiireettömämmän päivän. viikonloppunakaan ole juuri vapaata jotta saa isolle porukalle lämpimät ruuat pöytään ja siivoo pienten sotkua.

itse kyllä fuskaan myös, että syö vaan ison aterian illalla toisinaan. se ollu ok kaikille

Yhteistyössä