Miten muuttaa vauvan unirytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmät ristissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmät ristissä

Vieras
Eli vauvan parhaimmat unet osuvat päiväsaikaan ja kun yöllä herää syömään niin sitten valvotaankin vähintään se 3 tuntia. Nukahtaa yöllä aina rinnalle, mutta kun on aika siirtää omaan sänkyyn niin sitten hetken päästä alkaakin huuto. Eli onko kokemuksia mitä voisi tehdä, että koko perhe voisi nukkua yöllä paremmin?

Mites ois, jos jättäisit viekkuun nukkumaan, niin ei haittais vaikka nukahtaiskin rinnalle? Minä annoin aina -jos vaan mahdollista- vauvan nukahtaa siihen, missä imetin, kun tosiaan sai aina jännätä, herääkö vauva, kun sitä alkaa omaan sänkyyn nostaan...

Mietin kyllä totakin, että uskaltaiskos sitä antaa vauvan jäädä nukkumaan viereen... kyllähän sitä sanotaan, että äidin vaistot pelaa eikä sitä käänny toisen päälle, mutta sittenkin vähän pelottaa ettei vaan rusenna toista vahingosa.

Mä olen lukenut jotain tutkimuksiakin (enkä muista mistä, tiedän että netti on täynnä tutkimuksia joka lähtöön) siitä, että perhepeti on turvallinen kunhan
- kukaan ei ole humalassa
- ei käytä unilääkkeitä
- ei huumeita
- ei suoraan tupakalta sänkyyn

Mä olen kaksi lasta nukuttanut vieressä eikä ikinä ole ollut lähelläkään kierähtää vauvan päälle. Ei kyllä mieskään!

Perhepedissä äidin ja vauvan hengitys rytmittyy (vähentää jonkun mukaan kätkytkuoleman riskiä) suht samaan ja äiti herkistyy heräämään samaan aikaan kun vauva. Tämä taas helpottaa heräämistä kun äidin ei tartte herätä syvästä unesta.
Mä en olisi mitenkään jaksanut vauvojen kanssa sitä kuukausien jatkuvaa yösyöntiä jolleivat olisi nukkuneet mun kainalossa. Vielä kun toista opin imettämään makuultaan, niin tissi vain suuhun ja itse voi nukahtaa. Helppoa ja nopeaa :) Kokeile edes

Jos kyseessä on esikoinen, niin nuku päivällä kun vauva nukkuu. Ja voit vieressä nukuttaa huoletta, kunhan et pidä laidan puolellä sänkyä (vaikka vauvasi ei osoisikaan käänytyä, voivat saada kitkutettua itseään yli laidan). Minkä ikäinen vauva on kyseessä? Ihan vastasyntyneillähän tuollainen rytmi on tavallistakin.

Jos kyseessä on esikoinen, niin nuku päivällä kun vauva nukkuu. Ja voit vieressä nukuttaa huoletta, kunhan et pidä laidan puolellä sänkyä (vaikka vauvasi ei osoisikaan käänytyä, voivat saada kitkutettua itseään yli laidan). Minkä ikäinen vauva on kyseessä? Ihan vastasyntyneillähän tuollainen rytmi on tavallistakin.

Noin pienellä ei vielä ole minkäänlaista rytmiä, joten nukkuu silloin kun nukuttaa, ei osaa erottaa päivää yöstä.

Itse laitoin aina illalla omaan sänkyyn ja yöllä kun heräsi syömään, niin annoin ensin laidan puoleisen tissin. Siinä en itse nukahtanut, kun tiesin, että vauva pitää siirtää pois laidasta. Kun sitten taas heräsi syömään, oli valmiiksi keskellä sänkyä, joten tissi vaan suuhun ja itse pystyi jatkamaan unia. Lopun yön, jos vielä sattui heräämään, annoin aina samaa tissiä ja sitten herätessä toista, täydenpää, kun ei enää tarvinnut itse nukkua.

Ns. normaali ihminen ei pyörähdä vauvan päälle.

Ja vaikka nukutin ihan vauvana vieressä, niin omassa sängyssä nukkuminen, ainankaan meillä, ei ole tuottanut ongelmia nyt kun vauva on 7kk, eikä syö enää öisin.

Itse en koskaan ole uskaltanut meidän tytön pahemmin nukkua vieressä, pelkään että mies kierähtää päälle ja kerran tytön ollessa vauva ja nukkuessa vieressä, heräsin että oli hivuttautunut sängyssä alemman minun peiton alle.

Meillä unirytmiin vaikutettiin tietyillä toistuvilla iltarutiineilla (esim. kylvetys, yöpuvun laittaminen..) ja tietenkään öisin ei höpötelty vauvalle. Myös valaistus oli hämärä. Myös aamuisin on hyvä ottaa käyttöön selkeät rutiinit (verhot auki, päivävaatteet päälle) , että vauva oppii kunnolla erottamaan vuorokaudenajat toisistaan, ymmärtämään milloin alkaa yö ja milloin se loppuu.

En kyllä suosittelisi nukuttamaan viereen omaan sänkyyn, koska vaikka luottaisi omaan itseen, niin ei miehellä ole mitään äidin vaistoa. En usko, että vanhempien sängyssä on kovin hyvä hengitysilma (vrt. pölypunkit, kaksi aikuista kuluttaa ilmasta aikamoiset määrät happea, ilmavaivoja jne) ja kun vauva on kahden aikuisen välissä, niin myöskin vauvan lämpötila saattaa nousta melkoisesti. En myöskään usko, että ainakaan aikuiset nukkuvat siinä tilanteessa kovin sikeästi.

Pidä kirjaa vauvan nukkumis- ja syömishetkistä. Kun näet, miten hereilläolojaksot muovautuvat, niin voit tarvittaessa esim. varovasti herätellä vauvaa illalla, jotta hänelle tulisi pidempi hereilläolojakso iltaan. Kun vain totutat pikkuvauvan alusta asti nukahtamaan omaan sänkyyn, niin ei hän sitä kohta enää protestoi. Se riittää, että vauva on kunnolla väsynyt. Kun panet hänet hereillä omaan sänkyynsä, hän kyllä oppii yhdistämään oman sängyn + iltarituaalit siihen, että pitää alkaa nukkumaan.

Vauva todellakin on VAIN kaksiviikkoinen. Ei sen ikäisellä "kuulukaan" olla mitään päivä- ja yörytmejä. Kyllä sinun ap pitää nyt vastasyntyneen kanssa jaksaa odottaa sinne kolmen kuukauden ikään ja sitten pikkuhiljaa alkaa vaikuttaa vauvan rytmeihin ellei se ole itsestään löytynyt.
Vielä kerran; kaksiviikkoinen vauva nukkuu kun nukuttaa ja valvoo kun huvittaa. Nuku silloin kun vauva nukkuu ja valvo hänen kanssaan muulloin. Tilanteesi on enemmän kuin normaali :)

Kunhan tosiaan vaan kysyin asiasta, koska esikoinen kun on niin ei oo itellä vielä mitään hajua, että voiko vauvan unirytmiin vaikuttaa ja jos voi niin miten ja koska.

Voithan kokeilla esim. kapalointia. Meillä se auttoi jonkin verran, mutta käytännössä meillä vauva nukkui sitten perhepetissä. Se oli meillä helpointa, ja lapsi nukkui paremmin äidin vieressä. Pelottihan se aluksi, että jos vauvan päälle kierähtää ja varsinkin miestä vähän varoin. Mutta itse heräsin aina jos mies "alkoi tulla liian lähelle", siis unissaan. Ja välillä vauva ei nukkunut keskellä vaan reunalla, silloin kun itse ei osannut kierähtää. Ja peitolla blokkasin, ettei pääse putoamaan.

Ja olihan meillä aluksi periaate, ettei vauvaa oteta keskelle nukkumaan, mutta niin ne periaatteet vaan rapisee!

Kaksi-viikkoinen ei tosissaan ymmärrä yön ja päivän eroa ja jos kerran lapsi on esikoinen niin nuku hyvä nainen ihmeessä silloin kun lapsesi nukkuu. Meillä auttoi kun teimme samat rutiinit joka ilta ja auttaa siis vieläkin. Tosissaan luin jostain, että jopa katse kontakti ja tietenkin se höpöttely kannattaa jättää yöllä pois ettei vauva luule, että äiti haluaa seurustella.
Meillä mies ei suostunut, että vauva olisi otettu väliin nukkumaan ja hyvin on mennyt, vaikka onkin nukkunut omassa sängyssään.

Nimimerkille: 2vkoa, voisitko vastailla vähän ystävällisemmin ja vähemmän kaikkitietävästi, muistathan itsekin millaista esikoisen kanssa on jos sulla on lapsia.

Ja ap, tsemppiä ja jaksamista sinne. Me kun saatiin lupa ulkoiluun niin alettiin sillä tavalla vähän rytmittelemään päivää. Eli samoihin aikoihin ulos unille, sitten vakiintui pikku hiljaa uniaika päivällä. Illalla samat rituaalit ja suunnilleen samoihin aikoihin. Jotain 2kk iässä tyttöni nukkui jo 22-02 ja siitä vielä ähisteltiin eteenpäin. Mutta kun saa sen pidemmän unirytmin sinne alkuiltaan niin sekin on jo hyvä. Ja itse myös kyselin asiaa täältä, siksi inhottaa tuollaiset vastaukset. Kyllä se siitä nopsasti muotoutuu se rytmikin, meilläkin huomattavasti aiemmin kuin 3kk. Vauvat on tietysti yksilöitä. Mukavaa päivää ap:lle ja muillekin!

olen huomannut että sillä äidinvaistolla suojellaan myös miehen kääntymisiltä, ja kun vauva on siellä mun kainalossa ei mies pääse hänen päällensä kääntymään niin etten minä heräisi siihen, ennenkuin vauva jää alle! Meidän vauva ei nuku meidän pedissä jatkuvasti, vaikka luuln että hengitysilma meidän sängyssä ihan yhtä hyvä kuin siellä omassa 5 cm päässä. Itse olen aina nukuttanut tissille meidän sängyssä, ja sitten varovasti nostanut omaan sänkyyn, mutta vauvaa ei kannata nostaa pystyasentoon vaan siirrä vaakatasossa, ja sitten kun hän on omassa sängyssä niin pidä hetki käsiä hänen rinnan/vatsan päälle ja hitaaaaaasti nostat kädet pois. 2 viikkoiselle voi ruveta myös tarjoamaan tuttia, se oli ainakin meillä pelastus.

Meillä nukkui pieni kanssa (ja nukkuu joskus edelleenkin) meidän välissä, nukahti tissille ja itsekin siihen. Koska en jostain syystä sillon osannu luottaa mieheeni, mulla oli aina se oma alimmainen käsi suorana miestä kohti, eli tunsin, jos se alko tulla liian lähelle ja heräsin. Nyt neiti on niin iso, että tehokkaasti poikittain potkimalla pitää meidät vanhemmat kaukana ;) Pääosin oon kyllä nukuttanu omaan sänkyynsä, iltarytmejä ja -rutiineita alettiin opetella nelikuisena.

Minulla 1,5 kk tyttö ja unirytmi aivan hukassa.No ystävät on lohduttanut että ton ikäisellä ei vielä ole rytmiä ja käsitystä päivästä ja yöstä, mut alkaa oleen aika rankkaa pitemmän päälle. Tyttö nukkuu päiväsaikaan 3-4 tunnin unia.syö vaan välissä ja sit simahtaa heti. Yöllä tytsy on hereillä oikeestaan koko yön. Aamuyöllä 05.00-07.00 nukahtaa vasta. ajattelin just yrittää alkaa pitään häntä väkisin hereillä illalla, mut helpommin sanottu ku tehty ;D IDEOITA ??

Meillä 8vk poika jolla aikaisemmin oli sama ongelma, että valvottiin öisin monta tuntia. Nyt ollaan jo useamman viikon ajan rytmitetty pojan päivä niin, että päivällä nukkuu ainakin kahdet pitkät päikkärit ja pikku-unia tarvittaessa, joista iltaunet n.klo 18-20, missään tapauksessa ei klo 20 jälkeen. Yöuni tulee tällä rytmillä klo22-24 aikoihin ja nukkuu yöllä n.3-4h pätkiä, mutta nukahtaa aina heti syötyään.
Monet sanovat ettei noin pienelle voi rakentaa rytmiä, mutta ainakin meillä tämä auttoi. Jos poika on liian väsynyt, nukkuu huonosti koko yön tai liian myöhäiset iltapäikkärit siirtää yönukahtamisen puolen yön jälkeen.

Mekin aikoinaan saatiin rytmitettyä päivää ulkopäikkäreillä. Kun saimme luvan ulkoiluun, niin siinä klo 13 maissa lähdettiin vaunulenkille ja silloin vauva alkoi ottaa päivän pisimmät päikyt 3-4 tuntia. Siten alkoi muotoutua homma niin, että aamupäivällä hän otti lyhyet unoset 30-45 min sisällä. Kolmannet unoset sitten illan suussa klo 18 aikoihin n. 30 minsaa. Sitten vauva olikin valmis yöunille joskus 21-22 aikoihin. Se tosin edellytti sitä, että kolmansien unien jälkeen ei annettu vauvan enää nukahtaa. Tosin hän kyllä alkoikin aika pian ihan omaehtoisesti valvomaan siinä pisimmän pätkän. Mutta tuo vaunussa nukkuminen toi sellaisen rytmin, että ns. keskellä päivää nukuttiin pisimmän päiväunet. Ne eivät siis venyneet liian myöhään. Sisällä vauva taas ei juuri 45 minuuttia pidempää pätkää suostunut nukkumaan. Mutta näin aika aikaisessa vaiheessa meillä muodostui melko tarkka päivärytmi.

Yhteistyössä