Miten nämä lapsettomuus tutkimukset voi olla näin hitaita julkisellapuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villitomaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

villitomaatti

Vieras
Julkisellapuolella aloitettiin harkinnanjälkeen lapsettomuustutkimukset, kun ajateltiin ettei haittaa vaikka VÄHÄN kauemmin kestäisikin. Mutta toukokuussa on tutkimukset aloitettu ja vieläkään ei ole mitään tietoa tuloksista. Kun soitin jokinaika sitten poliklinikan ajanvaraukseen hoitaja kertoi, että saamme kyllä ajan hoitojen suunnittelukäyntiä varten postitse. Mutta ennen kun voivat meille antaa ajan tulee vielä jonkun (en muista mikä hänen tittelinsä oli) lukea paperit läpi ja laittaa meidät ajanvarauksen jonoon, josta sitten katsotaan meille aika.

Nyt tekisi kyllä jo mieli vaihtaa yksityisellepuolelle, jos hoitoihin pääsy on jatkossakin yhtähidasta. En sitten tiedä katsovatko, että olemme senverran nuoria, että meillä on aikaa odottaa. Ikää löytyy minulta 31 ja mieheltäni 32 vuotta. Toisaalta mietityttää onko yksityiselläpuolella tämän nopeampaa toimintaa, vai onko minulla vain sellainen harhaluulo. Toisaalta ei tiedä jos vaikka tästä eteenpäin asiat alkaisivat hoitumaan nopeammin.

Kiinnostaisi tietää olenko vain malttamaton hätäilijä vai onko ihan normaalia, että lapsettomuustutkimuksiin menee tämä 9 kk aikaa mitä meillä on nyt mennyt? Nopeutuvatko asiat tästä kunhan pääsemme suunnittelukäynnille? Kokemuksia siis kaipaan julkisellapuolella lapsettomuustutkimuksissa ja hoidoissa olleilta.

me päästiin puolessa vuodessa(naistenklinikka) ja olin tuolloin 31v.Asiat tapahtuvat yllättäen nopeasti kun pääsee käyntiin.Meillä odotettiin jo vauvaa 2kk tutkimuksien alkamisesta :)

Jotenkin noin ajattelin asoiden etenevän niinkuin teillä susu meni.

Meillä siis "viimeinen tutkimus" tehtiin joulukkun alussa ja ensimmäiset tutkimukset olivat toukokuussa. Nyt siis odottelemme aikaa suunnittelukäynnille ja siksi jo soittelin kun aikaa ei ole näiden reilun 2kk aikana (mitä viimeisestä tutkimuksesta on kulunut) kuulunut. Sain kuulla olevani vain turhan hätäinen ja käskivät odotella kunhan ehtivät katoa meille ajan.

3kk on kiireettömän hoitoonpääsyn aika, joka voidaan erikoissairaanhoidossa ulottaa 6kk koska asialla ei ole kiire.
Te olette jo järjestelmän sisällä koska tutkimuksia on tehty.
Näin se vain menee :(

Jonot on kovat ja henkilöstön määrä riittämätöntä?

meillä eteni aika nopeeta vaikka kesä oli välissä oisko n.6kk kun hoidot lähti käyntiin toden teolla ja lähetteen kirjoitti yksityinen mut kunnalliselle puolelle taysiin päästiin ja ikää 27v koko prosesiin meni n.1 1/2v kun tulin raskaaksi.

Pitkältä ajalta kuulostaa. Eikös nämä kuulu hoitotakuun piiriin, jolloin jonotusaika on se puoli vuotta maksimissaan. Sen laittavat kyllä yleensä julkisilla jonottamaan. Teinä kyllä vähän hoputtaisin. Kun hoitoiohin pääsee, niin ei tuollaisia jonotuksia enää tule, paitsi jos siirrytään inseminaatiosta ivf-"jonoon". Silloin tulee käsittääkseni taas puolen vuoden odotus.

Me kanssa aikoinaan aloitettiin julkisella puolella. Lopulta kävimme siellä kerran jossain kokeissa ja sitten menikin piiiiitkä aika ettei mitään tapahtunut niin menimme yksityiselle jota en ole kertaakaan katunut vaikka maksoikin paljon. Ihanaa palvelua sai yksityisellä, lääkärille pystyi laittamaan sähköpostia ja heti vastasi jos joku askarrutti, paikka oli ihana ym ym. Suosittelen yksityistä. Me olimme Turun väestöliitossa. Esikoinen sai näin alun ja nyt on 5v. Lisäksi meillä on luomu pikkumies 1v.

Onko kenelläkään tietoa miten asiat alkavat etenemään tuon suunnittelukäynnin jälkeen? Odotetaanko silloinkin aina useampi kuukausi seuraavaa käyntiä vai saako silloin seuraavan ajan jo nopeammin? Kun nyt oodotimme esim. aukiolotutkimukseen aikaa 5 kuukautta.

Ei tule enää kun korkeintaan kuukauden pari odotuksia, että saadaan hoidot ajoitettua kiertoihin. Riippuu tietysti mitä teidän kohdalla nyt ensin tehdään. Yleensä aloitetaan niin, että tulee clomifen + inseminaatio, jos teillä siis on jo aukiolot tutkittu ja kaikki on o.k. Jos ei ole, niin voidaan siirtyä suoraan ivf-hoitoihin, ja niissä sitten menee tietysti aikaa myös kiertoihin sovittamisiin, lääkitysten ja piikitysten aloittamiseen, munasolujen keräämiseen, ja sitten tulee siirto, jos kaikki aiemmat vaiheet on mennyt hyvin. Tuo kaikki tapahtuu n. yhden kuukauden sisällä tuossa ensimmäisessä ivf-hoidossa. Mutta sinne voi taas kyllä joutua jonottamaan, inseminaatioon yleensä ei.

No kuulostaa kyllä aika itsekkäältä valitukselta ap:lta. Miksi ihmeessä teidän lastensaantinne pitäisi olla julkisena palveluna tarjottavaa palvelua ylipäätään? Mietipä sitä, että syöpähoitoihinkin voi joutua jonottamaan jopa 6 viikkoa. Mielestäni lapsettomuushoidot pitääkin olla aivan viimesijaista toimintaa julk.terveydenhuollossa (jos ollenkaan kuulua sen piiriin).

Menkää yksityiselle ni pääsette vaikka heti ivf:ään, julkisella teillä tehdään kuitenkin ensin ne halvemmat inseminaatiot, joiden onnistumisprossa on muistaakseni todella pieni...

[QUOTE="vieras";25649804]No kuulostaa kyllä aika itsekkäältä valitukselta ap:lta. Miksi ihmeessä teidän lastensaantinne pitäisi olla julkisena palveluna tarjottavaa palvelua ylipäätään? Mietipä sitä, että syöpähoitoihinkin voi joutua jonottamaan jopa 6 viikkoa. Mielestäni lapsettomuushoidot pitääkin olla aivan viimesijaista toimintaa julk.terveydenhuollossa (jos ollenkaan kuulua sen piiriin).

Menkää yksityiselle ni pääsette vaikka heti ivf:ään, julkisella teillä tehdään kuitenkin ensin ne halvemmat inseminaatiot, joiden onnistumisprossa on muistaakseni todella pieni...[/QUOTE]

Mä olen kyllä täysin samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";25649804]Mietipä sitä, että syöpähoitoihinkin voi joutua jonottamaan jopa 6 viikkoa. Mielestäni lapsettomuushoidot pitääkin olla aivan viimesijaista toimintaa julk.terveydenhuollossa (jos ollenkaan kuulua sen piiriin).

[/QUOTE]
Olen tavallaan samaa mieltä.

Toisaalta taas soisin mielelläni lapsia myös niille lapsettomille, joiden rahat eivät riitä yksityisellä puolella asiointiin.

Mutta resurssit. Ne resurssit. Ne eivät ole rajattomat julkisella puolella. Ja kun ei ole kyse kenenkään hengestä tai terveydestäkään varsinaisesti, niin jonotusaika voi silloin olla tosi pitkä.

[QUOTE="ssh";25649827]Mä olen kyllä täysin samaa mieltä.[/QUOTE]

Oletko tosiaan samaa mieltä?! Ja jos, niin oletko tosiaan SH?! Eivät nuo lapsettomuuslääkärit hoida syöpiä sillä välin kun ihmiset ovat esim. ifv jonossa. Ja olet kyllä väärällä alalla jos et osaa katsoa ihmisen tarpeita kokonaisvaltaisesti. Roper, Logan, Tierney...soittaako kelloja, vai teeskenteletkö olevasi SH? Joka tapauksessa, olet todella, todella itsekäs ja suppeakatseinen.

Riippuu varmaan paljon alueesta missä olette hoidoissa. Meillä Länsi-Suomessa sellainen tilanne että hoitotakuu kattaa vaan sen ensimmäisen käynnin eli sen jälkeen joutuu olemaan pitkään jonossa. Me päästiin jonoon viime vuoden marraskuussa ja hoitoa lupailtiin keväälle 2013 eli älkääs nyt valittako parin kuukauden jonotuksista yhtään mitään!!
Ja joo totta että ei ole hengenvaaraa vaativaa hoitoa mutta on se nyt perkele jos minä en saa verorahoilleni vastinetta tähän asiaan jos kaikki muutkin ei hengenvaarattomat "taudit" hoidetaan eli tyyliin vieroitushoidot sun muut itseaiheutetut jutut!

Ihan normaali jonotusaika useassa sairaanhoitopiirissä tuo 6 kk, kun kiireellisestä asiasta ei ole kyse. Lapsettomuushoidoissahan kysymys ei ole varsinaisen sairauden hoidosta, joten resurssit lapsettomuushoitojen ympärilllä ovat varsin rajalliset.

Mä toki soisin lapsen jokaiselle sitä kovasti haluavalle ja tiedän kokemuksesta että lapsettomuushoidot ovat kova paikka.

Ja siltikään mä en ole sitä mieltä että tämänkaltainen hoito on yhteiskunnan vastuulla ja siihen jonottamisen ajasta joku vielä kehtaa valittaa. Tuo ei suinkaan ole subjektiivinen oikeus, eikä vie keneltäkään henkeä.

Joku vastasi että luuletko että ne samat lääkärit tekevät syöpähoitoja tms. Eivät, mutta jos näitä yhteiskunnan varoilla tehtäviä ns. ei kiireellisiä hoitoja ei valtion varoilla maksettaisi niin rahaa säästyisi niihin syöpähoitoihin yms. elintärkeisiin asioihin enemmän.

Tottakai tuntuu kylmältä sanoa näin koska toki lapsettomuus on kova paikka. Olen mäkin sitä mieltä että säästetään täysin väärässä paikassa kun esim. juuri kaikista lääkäripalveluista säästetään, mutta mä silti ymmärrän realiteetit.

Kun raskauden aikana kävin Naistenklinikanpäivystyspolilla niin eräs lääkäri totesi ihanasti; älä huoli, onneksi tämä on vielä ala jossa meiltä ei kukaan kyseenalaista kokeiden tarpeellisuutta. Jos jokin asia epäilyttää niin se tutkitaan vaikka kokeet maksaisivat mitä tahansa.

Hei,

minulla on jo jokusia vuosia takana lapsettomuutta ja voin oman kokemukseni kertoa.

1. ehkäisyn jättäminen ja "lapsenteon" aloitus.
6kk myöhemmin: Ensimmäinen lääkärikäynti koska kuukautisia ei ollut kuin kerran puolen vuoden aikana. Lääkkeitä ja kotiin yrittämään.
4kk myöhemmin: lääkkeet loppu, kuukautiset loppu, ei raskautta. Tutkimus, ei lääkkeitä ja kotiin yrittämään.
4kk myöhemmin: ei kuukautisia, ei raskautta, tutkimus. LÄHETE gynekologille- jonoon.
6kk myöhemmin: aika gynekologille: tutkimus, lääkkeitä ja aika uuteen tutkimukseen (postkoitaalitesti)
1kk myöhemmin: postkoitaalitesti, lisää lääkkeitä ja kotiin yrittämään lääkkeiden kanssa.
2kk myöhemmin: uusi postkoitaalitesti, lisää lääkkeitä ja kotiin yrittämään
6kk myöhemmin: ei raskautta, tutkimus, lähete kohduntähystykseen, lisää lääkkeitä
2 kk myöhemmin: kohduntähystys ja lupaus, jos raskaus ei ala seuraavassa kahdessa kierrossa, niin lähete lapsettomuuspolille. Lääkkeitä ja kotiin yrittämään.
3kk myöhemmi: ei raskautta, lähete lapsettomuuspolille.
6kk myöhemmin: ensikäynti lapsettomuuspolilla, inseminaation suunnittelu
6kk myöhemmin: ensimmäinen inseminaatio clomikiertoon- nega
3kk myöhemmin: toinen inseminaatio clomikiertoon- nega- IVF-jonoon
6kk myöhemmin: ensimmäinen ICSI-hoito (keskeytyi ennen punktiota)
5kk myöhemmin: toinen ICSI-hoito- ei hedelmöittyneitä soluja-hyperstimulaatio
6kk myöhemmin: kolmas ICSI-hoito - ei hedelmöittyneitä soluja

Todella hidasta toimintaa ainakin meidän kohdalla. Olin aloittaessa 23-vuotias, lääkäriin hakeutuessa 24-vuotias. Ennen ensikäyntiä lapsettomuuspolilla olimme yrittäneet lasta jo 3 vuotta.
Kohta on vierähtaänyt 3 vuotta lapsettomuuspolin asiakkaana ja hoitoja on takana siis 3 inseminaatiota (yksi ICSI meni inseminaatioksi) ja 2 ICSI-hoitoa.
Yksi hoito olisi jäljellä julkisella.

Meidän kohdalla tämä oli varmaan hidasta koska olemme selittämättömästi lapsettomia ja olin aika nuori yrityksen alussa. Tänävuonna ikä alkaa 3:lla.

Niin ne vuodet vierivät.

[QUOTE="vieras";25649978]Mä toki soisin lapsen jokaiselle sitä kovasti haluavalle ja tiedän kokemuksesta että lapsettomuushoidot ovat kova paikka.

Ja siltikään mä en ole sitä mieltä että tämänkaltainen hoito on yhteiskunnan vastuulla ja siihen jonottamisen ajasta joku vielä kehtaa valittaa. Tuo ei suinkaan ole subjektiivinen oikeus, eikä vie keneltäkään henkeä.

Joku vastasi että luuletko että ne samat lääkärit tekevät syöpähoitoja tms. Eivät, mutta jos näitä yhteiskunnan varoilla tehtäviä ns. ei kiireellisiä hoitoja ei valtion varoilla maksettaisi niin rahaa säästyisi niihin syöpähoitoihin yms. elintärkeisiin asioihin enemmän.

Tottakai tuntuu kylmältä sanoa näin koska toki lapsettomuus on kova paikka. Olen mäkin sitä mieltä että säästetään täysin väärässä paikassa kun esim. juuri kaikista lääkäripalveluista säästetään, mutta mä silti ymmärrän realiteetit.

Kun raskauden aikana kävin Naistenklinikanpäivystyspolilla niin eräs lääkäri totesi ihanasti; älä huoli, onneksi tämä on vielä ala jossa meiltä ei kukaan kyseenalaista kokeiden tarpeellisuutta. Jos jokin asia epäilyttää niin se tutkitaan vaikka kokeet maksaisivat mitä tahansa.[/QUOTE]

Tämä on juuri sitä kaksinaismoralismia parhaimmillaan. Kirjoitat että soisit kaikille lasta haluaville lapsen, jonka jälkeen kirjoitat pitkän kirjoituksen mistä käy ilmi ettet soisi kuitenkaan. Sana helinää. Lopuksi vielä kerrot kuinka hienoa että TE saitte raskauden aikana tutkimuksia.

[QUOTE="Mari";25650018]Tämä on juuri sitä kaksinaismoralismia parhaimmillaan. Kirjoitat että soisit kaikille lasta haluaville lapsen, jonka jälkeen kirjoitat pitkän kirjoituksen mistä käy ilmi ettet soisi kuitenkaan. Sana helinää. Lopuksi vielä kerrot kuinka hienoa että TE saitte raskauden aikana tutkimuksia.[/QUOTE]

Kaksinaismoralisimia tai ei. Luetun ymmärtämistä tarvitaan, ja toki selvemmän kirjoittamisen.

Tottakai toivoisin kaikkien jotka lasta haluavat sellaisen saada. Miksi en toivoisi.

En sanonut etten soisi lasta, sanoin ettei ole mahdollista/tarpeellista maksattaa yhteiskunnalla sen yrittämistä.

ME saimme raskauden aikana tutkimuksia niin kuin kuka tahansa. Siinä vaiheessa kun olin raskaana viikoilla 30 olin täsmälleen samassa tilanteessa kuin kuka tahansa raskaana oleva. Tutkimukset eivät liittyneet lapsettomuuten mitenkään, and by the way, lapsettomuus ja siihen liittyvät tutkimukset maksettiin yksityisellä.

Tuolla em. asialla tarkoitin juuri sitä että oikeastaan ainoa lääketieteen ala jossa ei säästellä on odottavien äitien tutkimukset ja huolenpito siitä että kasvavalla lapsella on kaikki kunnossa

[QUOTE="vieras";25649804]No kuulostaa kyllä aika itsekkäältä valitukselta ap:lta. Miksi ihmeessä teidän lastensaantinne pitäisi olla julkisena palveluna tarjottavaa palvelua ylipäätään? Mietipä sitä, että syöpähoitoihinkin voi joutua jonottamaan jopa 6 viikkoa. Mielestäni lapsettomuushoidot pitääkin olla aivan viimesijaista toimintaa julk.terveydenhuollossa (jos ollenkaan kuulua sen piiriin).

Menkää yksityiselle ni pääsette vaikka heti ivf:ään, julkisella teillä tehdään kuitenkin ensin ne halvemmat inseminaatiot, joiden onnistumisprossa on muistaakseni todella pieni...[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä minäkin olen. Jos hoitoihin haluaa, ei pitäisi hitautta tai rahanmenoa itkeä.

Me emme halunneet jonottaa, menimme yksityiselle hoitoihin. 2 kk ekasta käynnistä tehtiin eka IVF , joka onnistui, ja saimme terveen vauvan.

Hoito maksoi yli 5000 e, muttei kaduta pätkääkään.

[QUOTE="a p";25650104]Ihan samaa mieltä minäkin olen. Jos hoitoihin haluaa, ei pitäisi hitautta tai rahanmenoa itkeä.

Me emme halunneet jonottaa, menimme yksityiselle hoitoihin. 2 kk ekasta käynnistä tehtiin eka IVF , joka onnistui, ja saimme terveen vauvan.

Hoito maksoi yli 5000 e, muttei kaduta pätkääkään.[/QUOTE]

Ei yksi IVF maksa 5000 missään.

[QUOTE="a p";25650104]Ihan samaa mieltä minäkin olen. Jos hoitoihin haluaa, ei pitäisi hitautta tai rahanmenoa itkeä.

Niin siis en ole ap, laitoin vahingossa. :-)

Et taida olla ap...

[QUOTE="vieras";25650107]Ei yksi IVF maksa 5000 missään.[/QUOTE]

Mistä sinä tiedät mitä meille tehtiin? IVF luovutetulla siittiöllä tai munasolulla maksaa kyllä, otapa selvää ennen kuin ihmettelet.

Yhteistyössä