Miten narttukoiran kanssa johtajuus uudelleen kuntoon?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiran omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiran omistaja

Vieras
Olen googletellut, mutta kysyn vielä täältäkin.
Eli 5v sekarotuinen keskikokoinen kovapäinen narttu, jonka kanssa aina ollut yhtä väsytystaistelua siitä kumpi meistä on pomo.
Enemmän ja vähemmän koetellut mua koko elämänsä ajan.

Olin viime syksynä leikkauksessa ja koira oli 4kk mun ystävällä kun en itse pystynyt sitä lenkittämään.

Nyt koira palautui mulle alkuviikosta ja oon ihan poikki sen kanssa. Siitä on tullut ihan hirveä remmirähjä, se uhmaa mua koko ajan, tapittaa vaan uhmaavasti silmiin kun käsken esim.istua ja joudun sen voimalla pistään istumaan. Palkitsen aina kun tekee kun pyydetään ja käyttäytyy hyvin, mutta kyllä mä sanon että hirvee työnsarka..

Toki saattaa osottaa mulle mieltäänkin vaikka nähtiinkin myös mun saikun aikana, mutta nyt se on ihan keskisormi-asenteella mulle.

Antakaa vinkkejä ja neuvoja miten mä sen kanssa tästä taas etenen... Olen toki sen kanssa ennenkin pärjännyt, mutta varmasti on asioita ja vinkkejä joita en tiedä ja joista olisi apua.. :)
 
Meillä on kanssa tosi kovapäinen sekaroituinen (kaukasianpaimenkoira,saksanpaimenkoira ja berninpaimenkoira) narttukoira :/ välillä niin lutunen ja välillä taas on sellasta valtataistelua että! Vinkkejä kiitos :D
 
Mitä rotuja ap:n koirassa on? Miten se uhmaa, muuten kuin tuijottamalla silmiin? (Mikä on kyllä jo vahva osoitus isottelusta) Voimalla ei ainakaan voita mitään, jos koira ottaa samat konstit käyttöön niin keskikokoisen koiran kanssa on jo pulassa. Koita vaan vahvistaa hyvää käytöstä kertaamalla istumista, hihnassa kävelyä, toisten koirien ohitusta jne makupalan avulla rauhallisissa tilanteissa, esim. ohittaessa tuttua rauhallisesti käyttäytyvää koiraa tai pyytämällä istumaan kotona kun tilanne on rauhalllinen eikä ole häiriötekijöitä ympärillä.
 
Me pidettiin kouluttajan ohjauksessa koiralle jääkausi, siis koira kuvitteli olevansa huushollin todellinen kingi. Jääkautta ei saisi pitää ominpäin, mutta ominpäin voi harjoituttaa perushuomioimattomuutta, jolla saadaan koiran egoa vähän laskettua...

Älä anna koiralle huomiota kun se sitä hakee, huomioi vain silloin kun itse kutsut sitä
Pistä koira tekemään töitä ruokansa eteen
Jos koira on vinkuiita, mitään ei tapahdu ennenkuin koira on rauhoittunut
Esim. uloslähtö, koira istumaan paikoilleen, 20 sek. Silität ja kehut kun on paikoillaan ja sit vasta luvalla saa mennä ovesta rauhallisesti ulos
Sama juttu ruuan kanssa, ellet sitten esim. pistä koiraa etsimään ruokaansa tai teetä sillä muuta "työtä"
Koira ei saa tulla sängyille/sohville/makuuhuoneisiin

Älä käy koiraan "käsiksi", siis pakota sitä istumaan. Se on turhaa ja luo vaan jännitettä. Varaa riittävästi aikaa kun teet harjotteita. Oletko kokeillut ottaa askeleen koiraan päin, silloin koira yleensä istuu samalla kun se joutuu perääntymään.. et kuitenkaan joudu koskemaan koiraan vaan eleillä "pakotat" sen istumaan.
 
Meillä oli samanlaonen tilanne aikoinaan nartun kanssa. Pullikoi remmissä eikä muutenkaan ottanut mun sanoja kuuleviin korviinsa. Googlettelin aikani ja löysin toimivan jutun (kokeilin tätä ennen johdonmukaisesti vaikka ja mitä). Eli viikon ajan olet TÄYSIN huomioimatta koiraa vaikka se paskantaisi sisällä sun nenän eteen. Et katso sitä, et koske siihen et puhu sille, et edes toru jos se tekee jotain. Ikäänkuin sitä ei todella olisi olemassakaan. Ruoan annat normaalisti mutta täysin ilman huomion antoa, et esim pyydä koiraa kupille kun olet ruoan antanut (siis jos se ei ole jo tullut :D ). Jos se tekee viikon aikana jotain pahaa herättääkseen sun huomion, älä korjaa jälkiä sen nähden. Lenkeillä sama juttu, ette leiki, etkä anna huomiota. Tätä siis 7 päivää. Seuraavalla viikolla toimit samoin jos koira hakee huomiota tai hellyyttä hyvällä tai pahalla, eli et anna minkäänlaista huomiota. Silloin kun koira on rauhallinen ja omissa oloissaan, voit pyytää sen luokse ja esim rapsutella tms. Jos tämä väsytys ei tepsi näiden kahden viikon aikana kolmas viikko mennään samoin kuin ensimmäinen. Eli vuoroviikoin jatketaan, kunnes koira on ymmärtänyt että sinä määräät tahdin, ei se. Haasteellisinta tässä on se, että jos perheessä on muitakin, kaikkien pitää toimia samoin kanssasi. Tämä toimi siis meillä ja nyt meillä on unelmakoira :D !
 

Yhteistyössä