miten olette järjestäneet kouluikäisen (7v->) ilta/yöhoidot, kun molemmilla vanhemmilla vuorotyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
olen ihan epätoivoinen.. esikoinen aloittaa ens syksynä ekaluokan. te-toimisto painostaa minua hakemaan vuorotyötä (alallani/paikkakunnalla vähän päivätyötä tarjolla), vaikka olen selittäyt moneen kertaan perhetilanteemme. miehellä siis erittäin epäsäännöllinen työaika ja osittain myös vaikeasti ennakoitavissa, ei esim tiedä monelta tulee kotiin. mulla olis vähintään 2-, yleensä 3-vuoroa (hoitoalalla). meillä ei ole isovanhempia paikkakunnalla auttamassa lastenhoidossa eikä muutakaan sos.tukiverkostoa. kysyin juuri, täällä ei kouluikäiset pääse enää vuoropäiväkotiin...

miten tässä tilanteessa järjestetään kouluikäisen lapsen illat/yöt/viikonloput?? eihän noin pientä voi jättää yksin kotiin illaksi/yöksi??
:(

Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
eikö paikkakunnalla ole vuoropäiväkotia? meinaan jos vaaditaan vanhempia ottaan vuorotyö niin kyllähän kunnan tarvitsee järjestää hoito...

no just tällä viikolla kysyin, ei oteta enää ekaluokkalaisia

Meillä ainut ratkaisu oli tehdä lapsi että sain jäädä kotiin. Oltiin muutenkin mietitty asiaa, ajankohta vaan tuli siihen juuri tämän hoitojärjestelyn vuoksi.

Mä oon jo kans etukäteen miettiny sitä hetkeä kun menee ekaluokalle. Esikouluun menee kahden vuoden päästä ja sillon vielä pääsee iltapäivähoitoon, mutta mitä sitten menee ekaluokalle :-/
Asutaan vielä 10km keskustastakin, eli olisi todella yksin. Olettaen että samat työpaikat olemme saaneet pitää, mies pääsee viimeistään viideltä töistä, mutta jos koulu loppuu 12n jälkeen, niin siinä on monta yksinäistä tuntia..

Alkuperäinen kirjoittaja sama täällä:
Mä oon jo kans etukäteen miettiny sitä hetkeä kun menee ekaluokalle. Esikouluun menee kahden vuoden päästä ja sillon vielä pääsee iltapäivähoitoon, mutta mitä sitten menee ekaluokalle :-/
Asutaan vielä 10km keskustastakin, eli olisi todella yksin. Olettaen että samat työpaikat olemme saaneet pitää, mies pääsee viimeistään viideltä töistä, mutta jos koulu loppuu 12n jälkeen, niin siinä on monta yksinäistä tuntia..

No mut onhan siihen aikaan iltapäiväkerhot? Eikö ne ole koulun loppumisesta jonnekin kolmeen asti?

Eikö miehesi voisi tehdä lyhennettyä työpäivää? Se tietääkseni on jokaisen oikeus kun lapset on ekaluokkalaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä TE-keskus sanoo siihen että missä lapsi olisi yötä? Ottaako ne mitään kantaa, vai toteaako ne vaan että se on teidän oma ongelma?

just tänään kysyin, niin virkailija ei vastannut mulle mitään...
vitsit ku saa itkee tätä asiaa... mies ei oikein voi tehdä lyh.päivää koska on ainoa joka ne hommat hoitaa.. ja kaikista työhommista ei vaan voi olla pois.

ja päivätöihin menisin kun vaan saisin, vaikka ei ois ees oman alan töitä mutta ku ei niitä taho olla... te-keskus on koko ajan niskassa ja karenssia saa pelätä

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Eikö teistä jompikumpi voi olla tekemättä yötöitä? On ne illatkin kyllä pitkiä jos sattuu iltavuki yhtäaikaa :/ Päivätyö toisella olis ihanteellinen.

ei ne järjestelyt niin vaan onnistu... työpaikka, josta mulle nyt tuli työhönosoitus, ei ole suostunut sovittelemaan työvuoroja kenenkään kohdalla... ja sit jos mä alan jatkuvasti vaihtaa vuoroja, niin kyllä työkaveritkin siihen kyllästyy... yövuorojen vaihtaminen on hankalaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:

Eikö miehesi voisi tehdä lyhennettyä työpäivää? Se tietääkseni on jokaisen oikeus kun lapset on ekaluokkalaisia?
JOS mieheni ja minä saamme edelleen olla työpaikoissamme, niin tuskin onnistuu mikään lyhennetty työpäivä ja jos onnistuisikin niin tuskin olisi varaa.
Mutta miehen työnantaja on yksityinen ja halutessaan todella k.pää joten varmasti olis potkut tiedossa tai muuta lynkkausta jos jotain erityisetuuksia pyytäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mut onhan siihen aikaan iltapäiväkerhot? Eikö ne ole koulun loppumisesta jonnekin kolmeen asti?

En todella tiedä onko meidän kylässä mitään iltapäiväkerhoa enää (en ole ainakaan kuullut). Ja jos onkin, niin miten sitten menee linja-autot enää siihen aikaa meille päin..
Toki mulla on aamuvuorojakin että työt voi loppua klo. 12-15 aikoihin, mutta on myös iltoja jolloin olen töissä 18-21een jolloin mies on ensimmäisenä kotona n. 17.15

Alkuperäinen kirjoittaja yötyöläinen:
meillä oli lukiolainen tyttö hoitamassa, ystävän tytär. maksoin hänelle aina 10euroa yö. oli meillä 3 vuotta. hyvin toimi homma :)

meniks nää maksut verokortille? pimeenä en haluais maksaa. ja kyllä mua peloottaa ottaa tänne kotiin jotain vierasta... ei vaan tunne kivalle ku ei tunne...

Yhteistyössä