Miten olisit itse toiminut tilanteessa? Lapsen synttäreille kutsumisesta kysymys siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hittolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hittolainen

Vieras
Poikani kutsui 8-vuotissynttäreilleen yhteensä 12 lasta. 8 poikaa omalta luokaltaan (4 jäi kutsumatta, koska ei ole niin hyvä kaveri heidän kanssaan, eli eivät leiki juuri koskaan yhdessä, eikä halunnut heitä kutsua) sekä 4 rinnakkaisluokan poikaa.

Äsken yhden kutsumatta jääneen pojan äiti soitti minulle erittäin tuohtuneena. Kysyi, miksi hänen poikaansa ei ole kutsuttu, kun kuulemma kaikki muut luokan pojat ovat kutsun saaneet. Selitin, ettei kaikki ole saaneet, mutta ei mennyt ilmeisesti jakeluun. sain haukut, miten typerä olen, kun jätän YHDEN kutsumatta, ihme luokittelua kuulemma (en ymmärrä edes miksi heidät muka luokittelisin, tietääkseni aivan normaali perehe kyseessä). Sanoin, että poikani sai valita itse kutsutut, eikä kuulemma leiki juuri näiden kutsumatta jääneiden kanssa.

En oikein saanut sana ylipäätään suustani, olin niin ihmeissäni, en ole moiseen koskaan törmännyt. Itselleni ei tulisi mieleenkään soitella perään ja kysellä moista. Ymmärrän ettei kaikkia aina voi kutsua...

Olen nyt pahalla mielellä, ja hieman ihmeissäni täällä... Miten asia olisi pitänyt ratkaista? Mitä sinä olisit sanonut hyvin hyvin tuohtuneelle ja kiukkuiselle äidille?

Voisitko itse soittaa tuollaisen puhelun, jos ei lastasi kutsuttaisi?

ehkä en soittas tommosta, mutta joku on herkkänä ja soittaa. mutta, jos saisin tietää, että poikani on kutsunut luokaltaan kaikki paitsi yhden, voisin kyllä vihjata, että kutsuu sitten kaikki. ymmärrän, että sillä pojalla voipi olla aikasten paha mieli. meillä onneksi lapsilla on niin paljon kamuja oman luokan ulkopuolelta, ettei tollasta oo sattunu, eikä varmaan satukaan.

Kyllä sinä mielestäni teit oikein. Ei kai synttäreiden tarkoitus ole se, että kaikki kylän lapset kutsutaan ettei kenellekään tule pahamieli. Varsinkin, jos kyseinen poika ei edes leiki lapsesi kanssa. Julkiset kutsumiset ja juhlista puhumiset koulussa voivat kuitenkin saada pahaa mieltä aikaan. Kannattaakin sanoa aina sille omalle lapselle, että hoitaa kutsumisen niin etteivät ne joita ole kutsuttu kuule tai näe kutsua. Aina ei tietenkään mahdollista, mutta säästää monilta pahoilta mieliltä.

Hauskoja synttärijuhlia pojallesi.

No mä kyllä ymmärrän tota äitiäkin joka luuli että tosiaan poikansa oli ainoa jota ei kutsuttu. minä luokittelen sen kiusaamiseksi jos kaikki paitsi yksi saa kutsun. mutta tämä äiti vaan ei tienny ettei ollutkaan ainoa, olis äidin pitäny siinä vaiheessa ymmärtää teitä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ehkä en soittas tommosta, mutta joku on herkkänä ja soittaa. mutta, jos saisin tietää, että poikani on kutsunut luokaltaan kaikki paitsi yhden, voisin kyllä vihjata, että kutsuu sitten kaikki. ymmärrän, että sillä pojalla voipi olla aikasten paha mieli. meillä onneksi lapsilla on niin paljon kamuja oman luokan ulkopuolelta, ettei tollasta oo sattunu, eikä varmaan satukaan.

Mäkin ymmärtäisin, jos tosiaan ois AINOO ketä ei oo kutsuttu, mutta kuten mainitsin, 4 poikaa jäi kutsumatta, ja sanoin sen tälle äidillekin. Enkä koskaan tekiskään niin, et yks jäis kutsumatta, mutta 4 on eri asia kuin yksi...

En tiedä, minusta on aika vähän jos vain neljä jää kutsumatta. Olisin kyllä itse kutsunut kaikki, mutta ymmärrän, että kaikki äidit eivät ajattele niin. Siellä ne lapset nyt puhuvat juhlista ja toisilla on paha mieli kun ei pääse. Jos sinun poikasi olisi noiden neljän kutsumattoman joukossa, olisi varmasti hänelläkin tosi paha mieli. Näissä kun on vaarana aina se, että joku jää leikeissä ulkopuolelle.

Jos olisin sinä, jakaisin kutsut nyt myös noille neljälle. Tuskin kaikki edes pääsee tulemaan.

Synttärit on aina kinkkisiä... ilmeisesti soittajalla jäi tosiaan tajuamatta, ettei oma lapsi ole ainoa kutsumatta jäänyt. Ainahan se tietysti surettaa, jos oma lapsi jää kutsumatta mutta en oikein ymmärrä miten sankarin äidin haukkuminen puhelimessa auttaisi asiaa.

Meillä väännettiin syksyllä kättä kun luokalta olisi jäänyt kaksi tyttöä kutsumatta ja minä olin sitä mieltä, ettei kahta voi jättää rannalle. Päädyttiin sitten kutsumaan kaikki tytöt, mutta mietin kyllä että lapsella olis toisaalta oikeus päättää itse kutsutuista. Itse synttärit kyllä menivät hienosti ja oli kiva kun oli paljon vieraita ja menoa ja meininkiä :)

Meille tuli ennen pääsiäistä viesti koulusta jossa toivottiin että jos kaikki luokalta ei kutsuta niin kutsut tulisi antaa jossain kouluajan ulkopuolella, jottei kellekään tulisi paha mieli. Minusta ihan hyvä veto koulun puolelta.

Juuri tällaisen "pitää kutsua kaikki" jutun takia, mun poikani ei halua viettää ollenkaan kaverisynttäreitä. Niistä saa kuulemma vain päänsäryn.

Jokainen kutsuu synttäreilleen tai mihin tahansa juhliin juuri ne jotka sinne haluaa. Moukkamaista jonkun käydä mölyämään, jos omaa lasta ei olla kutsuttu :o Eri asia on sitten, jos piilokiusaamismielessä jätetään tosiaan YKSI kutsumatta tarharymästä tai koululuokalta.
Muistan itsekin pahoittaneeni mieleni lapsena, kun luokkakaveri ei kutsunut juuri MINUA synttäreilleen, mutta äiti selitti, että jokainen kutsuu ketä haluaa, eikä asiaa sen enempää märehditä.

nää on niin kinkkisiä juttuja!
soittajan lapsi varmaan oli kertonut äidille että oli ainut joka ei kutsua saanut niin kun lapsi on varmaan asian kokenut!

Meillä oli vähän vastaava tapaus että tyttöäni ei kutsuttu synttäreille joista tosi paljon puhuttiin jolloin lapseni koki että oli ainut jota ei kutsutta vaikka tämä ei pitänyt paikkaansa mutta näin meidän tyttö koki koska ei tuntenut niitä muita ulkopuolelle jääneitä vaan "kaikki" hänen ystävänsä sai kutsun kyllä meillä siitä kotona useasti itkettiin ( kun kutsut jaettiin, synttäri päivänä ja vielä synttäreitten jälkeen kun toiset puhuivat synttäri juttuja ) kyllä sillon äitin sydäntä kylmäs!!!!

Minä olisin kutsunut kaikki pojat samalta luokalta. Reilumpaa niin. Tai sitten olisin kutsunut luokalta vain yhden parhaan kaverin. Jospa niistä neljästä, joiden kanssa poikasi ei leiki, joku onkin niin ujo etteivät sen takia ole koulussa ystävystyneet? Synttäreille kutsuminen voisi antaa pienen sysäyksen ystävyydelle.

En tietenkään olisi lähtenyt soittelemaan perään miksei lapseni ole saanut kutsua, mutta kyllä pitäisi hiukan moukkamaisena kutsua suurimman osan luokan pojista ja jättää muutaman kutsumatta.

Kutsu nyt jumalauta ne kaikki pojat. Tollanen vaan erottelee eri porukoihin lapsia kun jättää pienen osan kutsumatta. Vanhemmat omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa siihen miten luokkahenki(ja kiusaaminen) muodostuu.
Tuskin ne 4 reppanaa teitä syö perikatoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Meille tuli ennen pääsiäistä viesti koulusta jossa toivottiin että jos kaikki luokalta ei kutsuta niin kutsut tulisi antaa jossain kouluajan ulkopuolella, jottei kellekään tulisi paha mieli. Minusta ihan hyvä veto koulun puolelta.

no entäs sit esim. jos tytöt kutsuu kaikki tytöt
ja pojat kaikki tytöt, päteeköhän se silloinkin??

sitä paitsi, meillä on ollut alle 10 veenä periaatteena, että niin monta kamua saa kuttua ku täyttää vuosia. emmä jaksais mitään koko luokallista poikia meillä...huh

[quote="kyllä meillä siitä kotona useasti itkettiin ( kun kutsut jaettiin, synttäri päivänä ja vielä synttäreitten jälkeen kun toiset puhuivat synttäri juttuja ) kyllä sillon äitin sydäntä kylmäs!!!! [/quote]

Niinpä. Olen tietysti sitä mieltä, ettei voi kantaa henkilökohtaista vastuuta toisten lasten pahoista mielistä, ja joskus on pakko valita. Mutta kun toisaalta äitinä tietää sen sydänsurun, mikä oman lapsen puolesta tulee jos jää kutsumatta... tämän takia meillä just kutsuttiin koko luokan tytöt vähän vastoin sankarin tahtoakin. Yksi päätöstä tukeva seikka oli myös se, että toinen näistä tytöistä joita sankari ei olisi halunnut kutsua, on se luokan hiljainen, joka ei juurikaan kutsuja saa.

Olisin sanonut äidille, että kutsuimme vain ne syntymäpäiville, joiden kanssa poika leikkii muutenkin ja on enemmän tekemisissä. Että kaikkia muitakaan ei siis kutsuttu. Miksi syntymäpäiville pitäisikään kutsua kaikki? En itsekään edes tykkää, että kutsutaan syntymäpäiville, jos ei muuten olla missään tekemisissä...

Jos sulla ois 12 työkaveria joista kaikkien kanssa let rinta rinnan joka päivä ja heistä 4 jättäisit kutsumatta juhliisi niin voisi se tuntua kutsun saamatta jääneistä pahalta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[quote="kyllä meillä siitä kotona useasti itkettiin ( kun kutsut jaettiin, synttäri päivänä ja vielä synttäreitten jälkeen kun toiset puhuivat synttäri juttuja ) kyllä sillon äitin sydäntä kylmäs!!!!

Niinpä. Olen tietysti sitä mieltä, ettei voi kantaa henkilökohtaista vastuuta toisten lasten pahoista mielistä, ja joskus on pakko valita. Mutta kun toisaalta äitinä tietää sen sydänsurun, mikä oman lapsen puolesta tulee jos jää kutsumatta... tämän takia meillä just kutsuttiin koko luokan tytöt vähän vastoin sankarin tahtoakin. Yksi päätöstä tukeva seikka oli myös se, että toinen näistä tytöistä joita sankari ei olisi halunnut kutsua, on se luokan hiljainen, joka ei juurikaan kutsuja saa.
[/quote]

Tässä on toimittu oikein!
meidän hijainen sivusta seuraaja saa todella vähän synttäri kutsuja sun muita jutta varmaankin tuon arkuuden takia! ne vähäset kutsut joille on menty hieman aristelleen on ollut rohkasevia ja tärkeitä kokemuksia meidän tytölle! kantaa en ota pitääkö kaikki kutsua kun kolikolla on kaksi puolta!

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Juuri tällaisen "pitää kutsua kaikki" jutun takia, mun poikani ei halua viettää ollenkaan kaverisynttäreitä. Niistä saa kuulemma vain päänsäryn.
siis tätä minäki sanoin tytölle,ku helmikuussa synttärit vietti,että antaisi ne kutsut kutsutuille kouluajan ulkopuolella!! mää oon kans semmonen tapaus että mua säälittää ne joita ei kutsuta,ku enhän mää voi sanoa tytölle että sun on PAKKO kutsua kaikki luokalla olevat tytöt! mutta täst edespäin kyllä vaadin tyttöä tekemään tämän että antaa kutsut kouluajan ulkopuolella.

Musta toi erotteleminen on niin vaikeaa, että tyttö sai kutsua kaikki luokkansa tytöt ja sen lisäksi naapurin tytön ja naapurin pojat. Lapsia tuli 12 kpl. Kyllä sen kestää, kun ajaks laitoin 1,5h.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Olisin sanonut äidille, että kutsuimme vain ne syntymäpäiville, joiden kanssa poika leikkii muutenkin ja on enemmän tekemisissä. Että kaikkia muitakaan ei siis kutsuttu. Miksi syntymäpäiville pitäisikään kutsua kaikki? En itsekään edes tykkää, että kutsutaan syntymäpäiville, jos ei muuten olla missään tekemisissä...

Näin mä sanoinkin. Mutta ehkä oon sit kauhee ihminen, ite vaan en näe siinä mitään pahaa, jos ei kutsu kaikkia, kun ei tosiaan tee niin, et vaan yks jäis kutsumatta. Vai pitäskö sit aina kutsua itekin kaikki hyvän päivän tutut sun muut...

Ja toisaalta, ehkä mua nyt eniten ihmetyttää ton äidin hyökkäävä asenne, olishan sekin voinut hiukan nätimminkin asiansa ilmasta, ja ehkäpä oltas voitu sit sopia et hänenkin poikansa juhlimaan tulee jos kovasti haluaa...

Ei mun poika ainakaan pettynyt oo ja mitenkään meteliä nosta, vaikkei kaikkien kavereiden (edes hyvien kavereiden) synttäreille aina pääsekään.

Yhteistyössä