Miten olisitte toimineet, jos teitä olisi ahdisteltu seksuaalisesti...

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Elikäs mie olin tänään menossa felicitakselle ja siinä sitten hissiä odottelin. Samaan hissiin tuli n. 60 vuotias herrasmiehen näköinen mies, joka pyysi minua painamaan kolmanteen kerrokseen. Painoin, en sanonut sanaakaan, en edes katsonut häntä silmiin. Painoin vitoskerroksen nappia itselleni. No hissi oli todella hidas, minusta ainakin tuntui sille, kun kyseinen mies alkoi puhua minulle "lempeästi" ja olevinaan kohteliaasti, miten ihanat rinnat minulla on. Sanoi, että olen neiti Rintava ja hän rakastaa tuollaisia tissejä..Miten upeat ne onkaan ja uhkeat ja.... En edes muista kaikkia sen ällötyksen juttuja. Mietin nanosekunnin ajan, että pyydänkö miehen yhteystiedot, muka "kiinnostukseni" takia vai mitä teen..(että saisin myöhemmin tehtyä rikosilmoituksen), mutta en uskaltanut. Nimittäin punainen stop-nappi hissin seinässä pelotti minua. Ajattelin, että jos se vaikka painaa siitä ja raiskaa minut tms.. Apuuva..

Miten olisitte itse toimineet?

Minä siis jähmetyin tuijottamaan hissin nappuloita sanaakaan sanomatta ja otin vihaisen ilmeen naamalleni..

En osaa sanoa mitä olisin sun asemassa tehny, mut olisin halunnu sanoa, että haista sinä kuule vittu saakelin käpy :o Hyi olkoon! Onneks ei käyny mitään. Minnehän se ukko oli menossa? Olis ollu oikein nolata se siellä eli kertoa jollekin...en mä tiiä.

Mua on ahdisteltu seksuaalisesti ja miten olen toiminut, on aina riippunut tilanteesta. Joskus on tullut lyötyä sateenvarjolla päähän, joskus laukaistua pari valittua sanaa ja joskus olen ollut vain halveksivan näköisenä hiljaa. Tuossa tilanteessa olisin ollut hiljaa ja hissin ovien avauduttua olisin kääntynyt katsomaan äijää halveksivasti päästä varpaisiin ja marssinut ulos hissistä.

Mä olen ehkä töissä tottunut kaiken maailman puheisiin ja takapuolen puristeluihin, että olisin varmaan antanut tulla tekstiä ja paljon. Mä en kuuntelisi tuollaista paskanjauhantaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
felicitas on joku täältä palstalta? eikö se kuvauksen perusteella tunne ukkoa? tietäis siten missä asuu, toss talossa ilmeisesti.

Felicitas on lapsettomuusasioihin erikoistunut lääkäriasema tms..Miten sen nyt ilmaiseekaan. B) Eli ei henkilö.

Kerran olin Jumbon Lindexissä tyttöni kanssa. Yhtäkkiä tunsin jonkun sipaisevan takamustani, jotain siinä oli että se tuntui tunkeilulta, eikä vahingossa tapahtuneelta.

Käännyin katsomaan ja joku äijä oli siinä.... tuntui oudolta, mutta enhän oikein voinnut mitään sanoakkaan, jos se oli kuitenkin vahinko..

Jatkoin lastenvaatteiden katselemista, ja näin SEN miehen naisen ja lapsen seurassa, joten ajattelin että jaa... ehkä mielikuvitus teki tepposet...

Hetken päästä kun tunsin jälleen epäillyttävän kosketuksen ahterissani, ja jälleen saman miehen vieressäni siellä vaatteiden seassa, tajusin että ei voi olla vahinko,
mutta mitä tekisin,
alanko karjua kaupassa tuntemattomalle miehelle että "mitä v.ittua hipelöit mun p.ersettä"

kuka muo uskois? mies perheensä kanssa ostoksilla, mitä se nyt vierasta naista hipelöis.... Joten nielin raivoni ja jatkoin vaatteiden katselua...

Mutta ai hitsi, nyt 28v. lähes 8v. vanhempana kuin silloin, NYT avaisin kyllä suuni!!!

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
felicitas on joku täältä palstalta? eikö se kuvauksen perusteella tunne ukkoa? tietäis siten missä asuu, toss talossa ilmeisesti.

Eiku Felicitas on lääkäriasema Urho_Kekkosen_kadulla miten se kirjoitetaankaan. :D

Täällä LPR:ssa se on ihan tossa torin laidalla..Ei Urkin kadulla B)

luultavasti olisin muutaman painavan sanan sanonut ja sylkäissyt jalkojen juureen.Kerran olen niin tehnyt kaupassa.

Viimekesänä kiertelin kirpparilla ja joku pojankloppi siinä kyttäsi kokoajan...tuli sit samalle riville ja puristi persiistä...Mä kyllä huusin sille et ne käpälät irti ja anna olla viimenen kerta!Lähti aika vauhdilla ovesta ulos mutta hymyili ivallisesti katsoessaan mua taaksepäin. :xmas:

Oisinpa voinut kiittää kohteliaisuudesta, mutta säilyttänyt viileän asiallisen linjan ja hymyttömän ilmeen. Jos muhun ei käsiksi käydä, niin en pidä puheita seksuaalisena ahdisteluna. Tosin mun sietokykyni on ehkä korkeampi kuin naisten yleensä, kun olen ollut pariin otteeseen töissä miesvaltaisella alalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Oisinpa voinut kiittää kohteliaisuudesta, mutta säilyttänyt viileän asiallisen linjan ja hymyttömän ilmeen. Jos muhun ei käsiksi käydä, niin en pidä puheita seksuaalisena ahdisteluna. Tosin mun sietokykyni on ehkä korkeampi kuin naisten yleensä, kun olen ollut pariin otteeseen töissä miesvaltaisella alalla.

Minä en kyllä ottaisi kohteliaisuutena tuollaista puhetta, vaan nimenomaan ahdisteluna. Itsekin olen miesvaltaisella alalla ollut melkein koko työurani ja kerran olen joutunut tilanteeseen, jossa tunsin oloni uhatuksia, vaikka sekin oli vain puhetta, eikä edes suoraan minulle, mutta suuressa porukassa, jossa olin ainoana naisena. Jutut olivat todella törkeitä ja kyseessä oli koulutustilanne. Jälkeenpäin harmitti suuresti, etten älynnyt poistua paikalta ja sanoa mennessäni, että palaan, kun täällä on lopettu tuo p:n jauhaminen. Minähän vaan jähmetyin ja järkytyin. En tiedä pystyisinkö tilanteen toistuessa toimimaan paremmin.

Vaikea sanoa, miten todellisuudessa toimisin tuollaisessa tilanteessa.

Luultavasti kokisin sen niin kiusallisena, etten saisi sanotuksi mitään (vaikka mieli tekisi) jo tuijottelisin hissin nappuloita, niin kuin en muka kuulisikaan ällöttäviä sanoja.

Mulle olisi varmaan pamahtanut työrooli päälle ja olisin papalle sanonut jotain lempeän ymmärtäväistä, mutta kuitenkin selkeästi rajoja asettavaa.

Vanhustyössä tuollainen sanallinen ahdistelu on ihan arkipäivää. Sitä tulee sekä asiakkailta, että asiakkaiden omaisilta. Osa asiakkaista myös läpsyttelee pyllylle ja hiplailee rintojakin, jos tilaisuuden saavat. Tätä fyysistä tapahtuu onneksi harvemmin ja vähemmän.